شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

شهیدی که خواب از چشم اسراییل ربود

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 376269
نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل در حالی در ترور محمد ضیف از فرماندهان گردانهای عزالدین قسام ناکام ماندند که وی تا کنون پنج بار از ترور جان سالم به در برده و اسرائیل از او تحت عنوان دشمن خطرناک یاد می‌کند.
به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از شبکه المنار خبر داد، جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که محمد ضیف از فرماندهان گردانهای عزالدین قسام زنده است و اسرائیل در ترور وی به عنوان دشمن خطرناک خود ناکام مانده است.

ناکامی دیگر به مجموعه ناکامی‌های همیشگی اسرائیل

حماس عملیات شب گذشته اسرائیل به منظور ترور ضیف را ناکامی دیگری به مجموعه ناکامی های همیشگی اسرائیل برشمرده و اعلام کرد که ضیف زنده است و همچنان فرماندهی عملیات نیروهای مقاومت را برعهده دارد.

این در حالی است که نیروهای اشغالگر صهیونیستی شب گذشته در حمله هوایی به غزه، منزل ضیف در محله شیخ رضوان را ویران کردند که در جریان آن وداد همسر ۲۷ ساله و کودک هفت ماه او به شهادت رسیدند.

فرمانده حماس که خواب آرام را از چشمان اسرائیل ربوده است

محمد ضیف که نام واقعی او محمد دیاب المصری است واسرائیل از او تحت عنوان دشمن خطرناک یاد می کند، تاکنون پنج بار از ترور جان سالم به در برده است.

وی در سال ۱۹۶۵ در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در خان یونس واقع در جنوب غزه متولد شد و به گفته یکی از مسئولان جنبش حماس، از آنجا که هیچ گاه در یک مکان آرام نمی گرفت، به ضیف (مهمان) معروف شد.

طراحی عملیات متعدد ضد صهیونیستی در ۲۰ سال گذشته

اما ارتش اسرائیل اعلام کرد که این فرمانده حماس در طول بیش از ۲۰ سال اخیر، عملیات بزرگ و متعددی را علیه اسرائیل طراحی کرده است که شامل ربودن سربازان اسرائیلی و عملیات شهادت طلبانه به اضافه شلیک موشک و حفر تونل بوده است.

ضیف در سال ۱۹۸۹ برای نخستین بار به همراه صدها نفر از اعضای حماس دستگیر شد و ۱۶ ماه بدون محاکمه در بازداشت اداری به سر برد.

این در حالی بود که اسرائیل وی را به دست داشتن در ربودن و کشتن نحشون واکسمن سرباز اسرائیلی در سال ۱۹۹۴ متهم کرده بود.

بنابر اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، ضیف پس از ترور یحیی عیاش در سال ۱۹۹۵، نقش مهندس گردان های عزالدین قسام را برعهده گرفت و عملیات متعددی را برای انتقام ترور عیاش طراحی کرد که در جریان آن بیش از ۵۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند.

در پی این تحولات، مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین در می ۲۰۰۰ ضیف را دستگیر کردند اما وی در آغاز انتفاضه دوم موفق شد فرار کند.

هرچند ضیف پنج بار از عملیات ترور جان سالم به در برد، اما در جریان این حملات چشم و پای او آسیب دید.

ضیف در سپتامبر ۲۰۰۲ نیز از حمله به خودروی وی در منطقه شیخ رضوان در شمال غزه جان سالم به در برد و هرچند منابع خبری فلسطینی از فلج شدن او در این عملیات خبر دادند، اما این اخبار مورد تایید قرار نگرفته و صحت نداشت.

ضیف در سال ۲۰۰۲ و پس از اینکه صلاح شحاده در بمباران صهیونیستی به شهادت رسید، به عنوان فرمانده گردان های القسام انتخاب شد و در نوامبر ۲۰۱۲ و همزمان با آغاز حمله اسرائیل به غزه، نیروهای صهیونیستی احمد الجعبری معاون او را ترور کردند.

الجعبری فرماندهی عملیات گردان های القسام را برعهده داشت و پس از ترور او، ضیف در ساختار گردان های القسام تغییراتی داد که بسیار محرمانه باقی ماند.

اسرائیل بر این باور است که ضیف عامل سلسله عملیات شهادت طلبانه حماس است که در جریان انتفاضه دوم فلسطین، چند دستگاه اتوبوس و اماکن عمومی در تل آویو هدف قرار گرفت.

ضیف، شخصیتی بسیار آرام

به گفته یکی از مسئولان جنبش حماس ضیف از هیچ وسیله فنی و تکنیکی جدید استفاده نمی کند و همواره کاملا محرمانه فعالیت می کند و بسیار محتاط بوده و سرعت بسیاربالا و غیرعادی دارد و بسیار باهوش است و فقط یک عکس از او موجود است که مربوط به ۲۰ سال پیش است و جز موارد بسیار اندک در رسانه ها ظاهر نشده است.

به گفته این مسئول حماس، ضیف در سال ۲۰۱۲ به اسرائیل هشدار داد که چنانچه به فکر حمله زمینی به غزه بیفتد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

ضیف به طور بی‌سابقه و در نخستین موضع گیری از زمان آغاز تلاش برای آتش بس درغزه روز گذشته در یک نوار ضبط شده تاکید کرد که تا زمانی که محاصره غزه پایان نیافته و حملات اسرائیل به این باریکه متوقف نشود، آتش بس تحقق نخواهد یافت.

وی از آغاز دهه هشتاد مغز متفکر حماس بوده و به گفته یکی از رهبران این جنبش، در زمان دانشجویی در فعالیت هنری و تئاتر خلاقیت داشت اما در کارهای داوطلبانه به ویژه کمک و خدمتگزاری به دانشجویان مستمند بسیار فعال بود و جوانی خجالتی و مودب و خوش خلق بود که همواره با صدای آرام صحبت می کرد و به کارهای خیریه علاقمند بود و از زمان نوجوانی شیفته کارهای نظامی بود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *