پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شگفتی کاسترو ازتامین امنیت کردستان‌ایران

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 376089
فیدل کاسترو به نمایندگان هیات ایرانی می‌گوید، انقلاب شما انقلاب بزرگی بود و من عظمتش را می‌دانم. شما با آمریکایی‌ها جنگیدید و آن‌ها را از کشورتان بیرون کردید. اما برای من مهم‌تر است که بدانم شما چه‌گونه امنیت کردستان را تامین کردید؟ این کار برای من از پیروزی انقلابتان مهم‌تر است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دفاع مقدس، یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که در متن و حاشیه آن اتفاقات بسیاری افتاده است که با گذشت حدود ربع قرن از پایان آن همچنان ناگفته‌های بسیاری دارد که باید برای عموم جامعه گفته شود.

کتاب، رسانه‌ای تاثیرگذار در انتقال تاریخ و مفاهیم گوناگون ملت‌ها است که توانسته بسیاری از اتفاقات تاریخ را از یک نسل به نسل دیگری منتقل کند و در این رهگذر راوی صادقی بوده است.

حال در این برهه تاریخی که انقلاب اسلامی در آن قرار دارد به منظور معرفی و پرده برداشتن از ظلم‌هایی که بر این ملت رفته از کتاب به عنوان رسانه‌ای برای انتقال حقایق تاریخی استفاده می‌کند و شرح رویدادهای مختلف که دفاع مقدس نیز برش عظیمی از تاریخ انقلاب را در برگرفته است، را برای نسل‌ها منتشر می‌کند.

کتاب «بحران بالا می‌گیرد» به قلم جعفر شیرعلی‌نیا و یزدان کریمی را که نشر فاتحان منتشر کرده به روایت ناآرامی‌های مناطق کردنشین (کرمانشاه - کردستان - آذربایجان غربی) پرداخته است. این کتاب علاوه بر جذابیت‌های بسیار در متن، دارای طرح جلدی جالب است و مخاطبی که کتاب را در دست می‌گیرد جذب می‌شود تا از محتوای کتاب سر در بیاورد.

اگر از جلد این کتاب عبور کنیم که این را باید مرهون مجید زارع بود، باید به متن و محتوای این کتاب نیز اشاره کرد. این کتاب مروری فشرده بر مناطقی است که درگیر جنگ با ضد انقلاب بوده‌اند. در این کتاب اتفاق‌های غرب کشور از سال ۱۳۵۸ تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در ۵ فصل با عناوین «کمی دورتر»، «درجه‌ درد بالاست»، «نبرد هم زمان»،‌ «سرزمین بدون گرگ» و «در مسیر مبارزه» روایت شده است.

در ابتدای این کتاب و در مقدمه آن آمده است: «فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، به نمایندگان هیات ایرانی می‌گوید، انقلاب شما انقلاب بزرگی بود و من عظمتش را می‌دانم. شما با آمریکایی‌ها جنگیدید و آن‌ها را از کشورتان بیرون کردید. اما برای من مهم‌تر است که بدانم شما چه‌گونه امنیت کردستان را تامین کردید؟ این کار برای من از پیروزی انقلابتان مهم‌تر است...»

در این کتاب که به صورت خلاصه اتفاقات و از منابع گوناگون روایت شده است خواننده به خوبی می‌تواند با سیر طبیعی و تاریخی حوادث روبرو شود و نسبت به حوادث این منطقه استراتژیک در جریان جنگ آشنایی کسب کند. شرح رشادت‌ها و دلاوری‌های جوانان این مرز و بوم و حضور در تمام عرصه‌ها و همچنین عیان نمودن چهره برخی عواملی که در جریان حرکت انقلاب کارشکنی می‌نمودند از ویژگی‌های این کتاب کم حجم اما در مقابل پربار است.

کتاب «بحران بالا می‌گیرد» که در شکل‌دهی آن از بیش از ۲۰۰ منبع استفاده شده، دارای یک متن منطقی و بهم پیوسته است که خواننده بدون اینکه گسست و سکته‌ای در متن ببیند تا پایان کتاب به مطالعه می‌نشیند و این نشان از قدرت قلم نویسندگان این کتاب دارد که متون استفاده شده از منابع بسیار را به صورت یکپارچه و منطقی در کنار هم قرار داده‌اند تا علاوه بر بیان حوادث و تاریخ، یک کتاب مستقل شکل داده باشند.

پرداختن به جزئیات از دیگر خصیصه‌های متن این کتاب است که به خوبی به آنها توجه شده و مخاطب را با یک روایت کلی در میان روایت‌های تاریخی سرگردان نکرده است و جزئیات را در حد ضرورت مورد اشاره قرار داده است.

آغاز این کتاب که در سطور بالایی به آن اشاره شده است نشان از اهمیت پرداختن به مسئله‌ای به نام کردستان و مناطق کردنشین دارد، که علاوه بر رشادت‌های جمعیت «کُرد مسلمان» در جریان خیانت‌های کومله، دموکرات و ... به حضور نیروهای انقلابی و مومن که به دستور پیر انقلاب به این منطقه راهی شده بودند، نیز پرداخته است.

« به غیر از گروه‌هایی چون کومله، حزب دموکرات کردستان و ... گروه‌های دیگری هم در منطقه بودند که از کردها طرفداری می‌کردند و هدفشان شکست جمهوری اسلامی و در اختیار گرفتن اداره امور کردستان بود، از جمله حزب رنجبران، گروهک علی مریوانی، سازمان مجاهدین خلق و ... که درگیری‌هایشان امنیت را از مردم گرفته بود و تنها نقطه مشترکشان دشمنی با جمهوری اسلامی بود. در روزهایی که دشمنی با انقلاب کنار هم جمعشان کرده بود بلاهایی سر هم آوردند که هر کس ببیند یا بشنود می‌پرسد «اگر جمهوری اسلامی منطقه را رها می‌کرد و تنها نقطه مشترک آن‌ها از بین می‌رفت، آن‌ها چه بلایی سر خود، منطقه و مردمش می‌آوردند؟» فقط دو گروه دموکرات و کومله بین سال‌های ۵۸ تا ۶۴، ۱۵۱ بار با هم درگیر شدند که نتیجه‌اش ۱۱۴۴ کشته و ۷۱۹ مجروح بود.»

این گروه‌ها که بر مردم جنایت‌های بسیاری کرده‌اند حتی نتوانستند به شعارهای نژادی چون ملت کُرد و یا خلق کُرد پایدار بمانند و بخاطر عداوت با انقلاب اسلامی حتی به کُردهای منطقه نیز رحم نکردند. در این کتاب آمده است: «... ضد انقلاب در ۲۳ تیر ۵۸ به مریوان حمله کردند. پاسدارانِ مریوان بیست و پنج کُردِ محلی بودند که ضد انقلاب آن‌ها را محاصره کردند و گروهی را کشتند و باقی را مجروح کردند. یکی از مجروحان را با موزاییک سر بریدند و جسدش را روی سنگ‌فرش‌ها کشیدند.»

حضور نیروهای انقلابی و مردمی در مقاومت و حفظ مرزها یکی از نکاتی است که در جریان دفاع مقدس بروز خاصی داشته است. در کتاب «بحران بالا می‌گیرد» این نکته نیز لحاظ شده و از مبارزات مردمی و حمایت‌های مردمی از انقلاب اسلامی روایت‌های جلب توجه کننده‌ای به چشم می‌خورد. «در روستای گور سفید قصر شیرین، فرنگیس حیدرپور، زن شجاع روستایی، با تبر چند عراقی را از پا در آورد. در شهرهای کوچک و روستاهای مرزی کرمانشاه، مردم و نیروهای نظامیِ کم تعداد منطقه، هرجا با هر چه می توانستند مقابل دشمن می‌ایستادند...»

به طور کلی کتاب «بحران بالا می‌گیرد» یک اثر جامع است که با این حجم به موضوع دفاع مقدس آن هم در یک جغرافیای خاص پرداخته و توانسته در یک حوزه جغرافیایی دفاع مقدس را روایت کند، همچنین در پایان این کتاب نقشه‌های مناطق کُرد نشین نیز آمده تا مخاطبان در کنار اطلاعات داده شده به صورت تصویری نیز با مناطق آشنا شوند.

این کتاب که نشر فاتحان آن را برای پنجمین بار و در ۶۰۰۰ نسخه با قیمت ۳۳۰۰ تومان منتشر نموده است، کتابی عمومی است برای کسانی که شاید کمتر فرصت مطالعات گسترده در حوزه دفاع مقدس داشته باشند ولی به اطلاعاتی اجمالی در این باره احتیاج دارند. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۶۶۷۰۸۳۶۹ تماس برقرار نمایند.

گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به نیت معرفی کتاب خوب اقدام به معرفی کتاب برای پایان هر هفته می‌نماید تا مخاطبان خود را با کتاب‌های گوناگون آشنا نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *