پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲

کم‌بارش‌ترین و پربارش‌ترین استان کشور

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب: 375793
استان‌های سمنان و گیلان به ترتیب‌ کم‌بارش‌ترین و پربارش‌ترین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون گزارش شده‌اند.
به‌گزارش جهان به نقل از ایسنا، استان سمنان با ۷۸ میلیمتر بارش از ابتدای مهرماه ۹۲ تا پایان هفته گذشته، عنوان کم‌بارش ترین استان کشور را به‌خود اختصاص داده است. میزان بارش استان سمنان درمقایسه با سال آبی گذشته ۳۰ درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۳۵ درصد کاهش نشان می دهد.

پس از سمنان، استان‌های یزد و خراسان جنوبی دیگر استان‌های کم‌بارش کشور در سال‌ آبی جاری گزارش شده‌اند. از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته در استان یزد ۸۲ میلیمتر بارندگی صورت گرفته است که این میزان بارش درمقایسه با سال آبی گذشته ۳۹ درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش بارش‌های کشور نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته خراسان جنوبی با ۹۸ میلیمتر بارندگی، در رتبه بعدی استان‌های کم‌بارش کشور قرار گرفته است. براساس این گزارش، بارش ۹۸ میلیمتری خراسان جنوبی در قیاس با سال آبی گذشته و دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین استان گیلان به‌عنوان پربارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده است. حجم بارش‌های استان گیلان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تا پایان هفته گذشته، ۸۳۰ میلیمتر به ثبت رسیده است.

میزان بارش استان گیلان درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته چهار درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله شش درصد کاهش نشان می‌دهد. پس از این استان، چهارمحال و بختیاری با ۵۸۰ میلیمتر و کهگیلویه و بویراحمد با ۵۷۰ میلیمتر بارندگی از ابتدای مهرماه ۹۲ تا پایان هفته گذشته، دیگر استان های پربارش کشور گزارش شده‌اند.

میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته هشت درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، میزان بارش استان کهگیلویه و بویراحمد درمقایسه با دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته ۱۱ درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم بارش‌های استان تهران نیز در دوره مورد بررسی ۲۳۶ میلیمتر گزارش شده که درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و متوسط دوره درازمدت به‌ترتیب ۱۶ و ۳۱ درصد کاهش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
احمدی نژاد نقشی نداشته؟ بررسی شود اشکالی ندارد.
United States
الان مدیر سازمان هواشناسی میآد و این ها رو می ندازه تقصیر دولت نهم و دهم