جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

گزینه‌های‌روی‌میز مقاومت در مذاکرات "قاهره"

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 375686
موعد ۵ روزه آتش‌بس موقت برای دستیابی به توافق برای آتش‌بس دائم در مراحل پایانی است و این درحالی است که مذاکرات همچنان بی‌نتیجه مانده است .
گزینه‌های‌روی‌میز مقاومت در مذاکرات "قاهره"
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز - وجیهه‌السادات حسینی: اسرائیل در روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه با ادعای تخریب تونل ها و توقف شلیک موشک از غزه به سرزمین‌های اشغالی به غزه حمله کرد تاکنون ۱۹۸۲ فلسطینی را شهید و بیش از ۱۰۱۹۶ تن دیگر را زخمی کرده است.

در همین رابطه تاکنون دو آتش‌بس ۷۲ ساعته بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای گفت‌و‌گو در مورد آتش‌بس دائم برقرار شده است که یکی از آنها از سوی اسرائیل نقض شده است ولی تاکنون این مذاکرات بی‌نتیجه بوده است.

دو طرف از ۳ روز پیش وارد آتش بس ۵ روزه شده‌اند و از صبح یکشنبه مذاکرات در قاهره از سرگرفته شد.

موعد ۵ روزه آتش‌بس موقت برای دستیابی به توافق برای آتش‌بس دائم در مراحل پایانی است و این درحالی است که مذاکرات همچنان بی‌نتیجه مانده است .

روزنامه مصری «الشروق» ۱۱ بند توافق نهایی برای آتش‌بس نوارغزه را که قاهره به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرده را فاش کرده که از جمله مهمترین بندهای آن توقف کامل درگیری‌ها، بازگشایی گذرگاه‌های میان اسرائیل و غزه و آزادی صید و کار در آب‌های منطقه‌ای غزه در فاصله ۶ مایلی است.

اما درحالی که در ساعات پایانی آتش‌بس ۵ روزه قرار داریم طرفین فلسطینی و اسرائیلی از بن بست در مذاکرات خبر داده‌اند.

رئیس جبهه صلح و برابری دموکراتیک در فلسطین گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس در مذاکرات قاهره تحت فشار شدید منطقه ای و بین المللی قرار دارند.

محمد برکه در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از ناصره در فلسطین اشغالی درباره بن بست در مذاکرات آتش بس قاهره و ادعای تکراری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر خلع سلاح نوار غزه گفت: نتانیاهو با مطرح کردن این خواسته های غیر منطقی می خواهد این مذاکرات را به شکست بکشاند.


به نظر می رسد مهمترین بازیگران اصلی این مذاکرات که پس از برقراری آتش بس ۵ روزه از روز یکشنبه در مصر از سرگیری می شود علاوه بر دوطرف هیئت فلسطینی و اسرائیلی گروه مصری به عنوان میانجی و اتحادیه اروپا و امریکا حامیان پشت صحنه طرف اسرائیلی در مذاکرات هستند.

براساس گفته مسوولان بلند پایه هیئت فلسطینی تلاش می شود وحدت میان طرف فلسطینی وجود داشته باشد.

ابومرزوق نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره مذاکرات جاری در مصر گفت : همه مطالبات مردم فلسطین روی میز قرار دارد و همه آنها به نوعی در پیش نویس این توافق قرار دارد تا مردم به حق کامل خود برسند. بنابراین تلاش ما این است که این توافق همه این مسائل را در بر بگیرد. اما مطمئنا نمی توان پافشاری کرد که در این زمان اندک به صد در صد این مطالبات رسید.

وی ادامه داد: موضع فلسطینیها متحد است و با صدای واحد سخن می گویند اما به این معنا نیست که اختلافی بین هیئت واحد فلسطینی وجود ندارد اما در نهایت این اختلافات با مذاکرات و گفتگو بین گروههای فلسطینی حل می شود و در مذاکرات با موضع واحد برای دستیابی به حقوق ملت فلسطین حاضر می شوند.جنش جهاد اسلامی فلسطین نیز همواره بر احقاق حقوق ملت فلسطین تاکید می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، خالد البطش یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در مصاحبه با این شبکه گفت: مقاومت حاضر نیست توافقنامه ای را امضا کند که خواسته های ملت فلسطین در آن در نظر گرفته نشده باشد. البطش افزود: هدف اصلی مقاومت از جنگ با اسرائیل آزادسازی سرزمین فلسطین و نه فقط باز کردن گذرگاه هاست.

این عضو هیئت مذاکره کننده فلسطینی گفت: جنگ فرسایشی با اشغالگران بهتر از توافقنامه آتش بس است که اسرائیل را خیرخواه جلوه دهد. بعضی طرف ها می خواهند اسرائیل را خیرخواه جلوه دهند. اسرائیل نوار غزه را ویران کرد و هزاران فلسطینی را به شهادت رساند.

خالد البطش خاطر نشان کرد: اکنون می خواهند بگویند اسرائیل با تشکیلات خودگردان برای ورود کمک ها به نوار غزه هماهنگی کند و این رژیم را خیرخواه جلوه دهند. اما واقعیت آن است که این رژیم عامل همه جنایتها، ویرانیها و کشتارهاست و باید در دادگاه های جنایت جنگی محاکمه شود.

انتقاد گروه های مقاومت از نقش میانجی گری مصر در مذاکرات

ناصر ابوشریف دبیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: با تأسف شدید باید گفت که طرح پیشنهادی مصر منبع و منشأ آن اسرائیل است. در واقع در اسرائیل تدوین شد و از طریق تونی بلر نماینده گروه چهارگانه سازش در خاورمیانه به دست مصر رسید و مصر آن را در اختیار رسانه ها قرار داد. البته کسی از این امر تعجب نمی کند و متأسفانه مصر از بعد سیاسی حتی از اسرائیل نیز رویکرد خصمانه تری نسبت به مقاومت دارد

البطش عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: متاسفانه طرف مصری خود را میانجی مذاکرات قرار داده است که ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم. طرف مصری فقط در مسئله خلع سلاح نوار غزه از ما حمایت کرد. ما همه امت عربی را سرزنش می کنیم، زیرا ما را در جنگ سی روزه در نوار غزه تنها گذاشتند. هیچ برادری برای نجات ما وارد عمل نشد.

وی افزود: مصر هم دیرهنگام وارد عمل شد و طرحی را پیشنهاد کرد. ما می خواهیم مصر نقشی مهم تر از نقش کنونی ایفا کند. فشار شدید اسرائیل بر مصر، قاهره را تبدیل به میانجی مذاکرات کرده است. تنها خواست فلسطینی ها از مصر بازگشایی گذرگاه رفح است.

از سوی دیگر محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان تنها طرح مورد پذیرش را طرح مصر میداند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، محمود عباس گفت: ما به طرح مصر برای برقراری آتش بس در غزه پایبند هستیم. ما به نقشی که مصر در این خصوص ایفا می کند نیز پایبند هستیم. مصر صرفا میانجی نیست بلکه یکی از طرف ها محسوب می شود. ما به پایبندی خود به مصر ادامه می دهیم و از این کشور کناره گیری نمی کنیم و هرگز اجازه نمی دهیم که هیچ کشور دیگری جایگزین قاهره برای ما شود.

با توجه به رایزنی های انجام شده اخباری مبنی بر عدم توافق نهایی طرف های مذاکره منتشر می شود.

روزنامه «معاریو» که توسط «بن کسبیت» تحلیلگر برجسته اسرائیلی اداره می‌شود، شب گذشته به نقل از منابع رسمی در قدس اشغالی اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با طرح جدید مصر درباره آتش‌بس در نوار غزه مخالفت می‌کند.این درحالی است که طرف فلسطینی نیز از روند ادامه مذاکرات ناراضی است.

«اسامه حمدان مسئول مناسبات خارجی جنبش حماس با اشاره به اینکه پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات قاهره خواسته های فلسطینیان را برآورده نمی سازد، تاکید کرد که اسرائیل دو راه بیشتر ندارد: قبول شروط ملت فلسطین و یا رویارویی با جنگ فرسایشی بلند مدت.

نقش اروپایی ها در مذاکرات فلسطین و اسراییل در مصر

کشورهای اروپایی که از روز های آغازین جنگ علیه نوار غزه حمایت از اسراییل را به طور آشکار در دستور کار قرار داند و تجاوزات رژیم صهیونیستی را به مثابه دفاع اسراییل از امنیت خود تلقی کردند حال در جریان مذاکرات طرف های فلسطینی و اسراییلی طرح خلع سلاح مقاومت را مطرح کردند که رژیم صهیونیستی بسیار از آن استقبال کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که همانند اتحادیه اروپا به طرح ابتکاری مصر برای تثبیت آتش بس طولانی مدت و باثبات در نوار غزه اهمیت قائل است.در این بیانیه آمده است که اسرائیل از دعوت مکرر وزرای خارجه اروپا مبنی بر خلع سلاح گروه های فلسطینی در نوار غزه استقبال می کند همچنانکه پایبندی به این اصل از طریق ایجاد سازوکار نظارت موفقیت آمیز، تغییر اوضاع را تضمین خواهد کرد.در این بیانیه آمده است که اسرائیل به گفت وگو با اتحادیه اروپا درباره این مسائل مهم ادامه خواهد داد.

مقامات ارشد رژیم‌صهیونیستی می‌گویند فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حال آماده کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که در صورت شکست مذاکرات قاهره مطرح می‌شود. بنا بر این گزارش، این قطعنامه خواستار پایان درگیری‌ها در غزه، بازگشت تشکیلات خودگردان به این منطقه، اعزام ناظران بین‌المللی به مرزها و همچنین بازگشایی گذرگاه‌های غزه خواهد شد. اتحادیه اروپا نیز برای ترغیب گروه‌های مقاومت به صرف‌نظر کردن از شروط خود در مذاکرات آتش‌بس، روز جمعه طرحی برای بازسازی نوار غزه در ازای جلوگیری از تسلیح گروه‌های مقاومت به تصویب رساند .

آیا خطوط موازی با یکدیگر نقطه تلاقی خواهند داشت

اسرائیل خواسته های خود را در مذاکرات قاهره با لغو خلع سلاح مقاومت آغاز کرد و پیشنهاد کرد بازگشایی فرودگاه و بندر در برابر خلع سلاح مقاومت باشد، اما گروه های مقاومت این دخواست را رد کردند.

با توجه به شروط فلسطینی ها مبنی بر لغو حصر غزه، بازسازی غزه و پایان دادن به تجاوز نظامی به این باریکه وحفظ سلاح مقاومت باید منتظر بود که چگونه هیئت فلسطینی پای احقاق حقوق ملت فلسطین در برابر خواسته های رژیم صهیونیستی ایستادگی می کند.

بنبر این گزارش، در صورتی که مذاکرات جاری در قاهره پایتخت مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه به نتیجه نرسد، آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت تلاش خواهند کرد .

آخرین تحولات مذاکرات در مصر

موسی ابومرزوق در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: نخست وزیر رژیم اسرائیل طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس را نپذیرفته است و تیم مذاکره کننده رژیم اسرائیل تعدیلاتی را پیشنهاد کرده که وضعیت را به نقطه اول بازمی گرداند.

قیس عبدالکریم از اعضای تیم مذاکره کننده فلسطینی گفت: خلع سلاح مقاومت از بارزترین این تعدیلات خواسته شده رژیم اسرائیل است.

موسی ابومرزوق گفت: ۲۴ ساعت از آتش بس موقت مورد توافق مانده است و شاید برای بار سوم آتش بس موقت تمدید نشود و تیم مذاکره کننده فلسطینی از هیچ یک از حقوق ملت فلسطین صرف نظر نخواهد کرد.
منبع: خبرگزاری دفاع مقدس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *