شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳

چرا امام ملت ایران را ملت «گریه سیاسی» خواند؟ +فیلم

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 375657
امام(ره) فرمودند؛ « الان ما بیشتر احتیاج داریم به این مجالس. تو گوش شما نخوانند به اینکه این مجلس ها را بگذاریم حالا و مجالس روضه را و خرج هایی که می کنیم حالا نکنیم خرج مثلا این جنگزده ها بکنیم؛ نه مساله اینطور نیست.»
چرا امام ملت ایران را ملت «گریه سیاسی» خواند؟ +فیلم
به گزارش جهان، اظهارات تعجب برانگیز نجفقلی حبیبی،‌ درباره عاشورا و عزاداری سیدالشهدا (ع) خاطر بسیاری را اندوه‌گین کرد. در برنامه دیروز ، امروز ، فردا مورخ پنج شنبه ۲۳ مرداد ماه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، استاد حوزه و دانشگاه و نجفقلی حبیبی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد، حبیبی سخنان توهین آمیزی نسبت به عزاداران حسینی در روز عاشورا بر زبان راند که بیش از اینکه به سخنان یک استاد دانشگاه شبیه باشد به سخنان عوامانه دور از منطق شبیه است. نجفقلی بازده فرهنگی برگزاری مراسم سینه زنی و هزینه ای که عمدتا از سوی مردم صورت می گیرد را زیر سئوال برد و بیان داشت که حاصل اینها تنها گریه هست و بعد بلند می شویم و هیچ!

جالب اینجاست این سخنان پیشتر از زبان افرادی چون عبدالکریم سروش، محسن کدیور، اکبر گنجى ، عمادالدین باقى،هاشم آغاجرى، عطاالله مهاجرانى که خود را در جرگه روشنفکران دینی قلمداد می‌کنند و البته این روزها لندن و کشورهای غربی را مسکن خود قرار داده اند، شنیده شده است. جالب‌تر این است که حبیبی معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام و رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز بوده است و بیشتر باید با تفکرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مانوس و آشنا باشد اما جملاتی بر زبان می‌راند که درست در مقابل دیدگاه امام (ره) درباره عاشوراست.

امام خمینی (ره): ما ملت گریه سیاسی هستیم

امامی که در مشهورترین اظهاراتشان فرمودند که « ما هر چه داریم از محرم و صفر است.» و تاکید می کنند که « الان ما بیشتر احتیاج داریم به این مجالس. تو گوش شما نخوانند به اینکه این مجلس ها را بگذاریم حالا و مجالس روضه را و خرج هایی که می کنیم حالا نکنیم خرج مثلا این جنگزده ها بکنیم؛ نه مساله اینطور نیست.»

ایشان در این باب تاکید می‌کنند: « زنده نگه داشتن عاشورا یک مساله بسیار مهم سیاسی-عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، یک مساله سیاسی است؛ یک مساله ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد. ما ملت گریه سیاسی هستیم. ما ملتی هستیم که با همین اشک ها سیل جریان می دهیم و خرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.»(صحیفه امام جلد۱۳ صفحه ۳۲۶ تا ۳۳۰)

غافل شدن از وجهه فرهنگی نهضت امام حسین (ع) که انقلاب اسلامی ایران از آن ریشه و پیوند گرفته است در سخنان حبیبی مشهود است و این درشرایطی است که کارشناسان فرهنگی همواره بیان می‌دارند که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بوده است و بایستی در این راستا از ریشه و پیوندی که با قیام اباعبدالله الحسین (ع) داشته است، بهره‌ها برد. فرهنگ عاشورا در طول تاریخ همواره برای جامعه اسلامی و مومنین الهام بخش بوده و به تعبیر روایت ،حرارتی در دلهای مومنین ایجاد کرده که هرگز به سردی نمی گراید.

مقصود از فرهنگ عاشورا، مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف و انگیزه ها، شیوه های عمل، روحیات و اخلاقیات والایی است که درنهضت کربلا گفته شده یا به آنها عمل شده و یا درحوادث آن نهضت، تجسم یافته است. این ارزشها و باورها هم در کلمات سیدالشهداء(ع) و اصحاب و فرزندان حضرت متجلی است.فرهنگ عاشورا همان زیربنای عقیدتی و فکری است که در امام حسین(ع) و شهدای کربلا و اسرای اهل بیت(ع) بود وسبب پیدایش آن حماسه و ماندگاری آن قیام شد. مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان ضمن مطرح کردن بحث « مهندسی فرهنگی» توجه به فرهنگ عاشورا را اصول اساسی در این رابطه دانسته اند.

تاریخ سی و چند ساله انقلاب اسلامی نیز خود گواه آن است که فرهنگ عاشورا چه مقدار در حرکت کشورمان موثر بوده است و در هشت سال دفاع مقدس و دیگر عرصه ها چقدر راهگشا بوده است. در واقعی دراین میان همواره فرهنگ عاشورا در پویایی و به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های انقلاب اسلامی اثر تام گذارده است. از این روست که مطرح می شود شیعه دو بال دارد که یک بال آن نهضت عاشورا و تاریخ حماسی و افتخار آفرین قیام امام حسین (ع) است و بال دیگر نیز قیام حضرت ولی عصر (عج) که راه آینده را ترسیم می‌کند و البته برای رسیدن به آینده باید همواره تاریخ و گذشته را به یاد داشت و با این دو بال به پرواز درآمد.

نجفقلی حبیبی از اعضای هیأت موسس جبهه مشارکت و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران در سال ۸۸ بوده است و به خوبی وقایع سال ۸۸ را به یاد دارد که چگونه آتشی که جماعت فتنه گر می خواستند در خیمه عزای امام حسین (ع) بیندازند دامان خودشان را گرفت و به یکی دیگر از عبرت‌های نهضت عاشورا بدل شد. این درحالی است که نهضت عاشورا یک فرهنگ فراملی است و از این جهت دیده می شود گاه این فرهنگ در جای جای جهان ریشه دوانده و انسان‌ها را آنچنان شیفته خود کرده که وصف آن در گفتار نمی‌آید.

منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر چه داريم از محرم و صفر است
مجید
قربون امام حسین هم می رم، این گریه ها که چیزی نیست
یا ساقی العطاشا(ع).آقا دریاب...