سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پاکسازی نژادی؛ هویت بحرین در معرض تهدید

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۲
کد مطلب: 375645
معاون دبیرکل جمعیت وفاق بحرین، اقدام رژیم آل خلیفه در زمینه چوب حراج زدن به تابعیت بحرینی را به مثابه "پاکسازی نژادی" دانست.
به گزارش جهان به نقل از العالم، "خلیل مرزوق" در حاشیه آغاز فعالیت های اعتراضی ضد اعطای تابعیت بحرینی به بیگانگان، گفت: بر اساس آمار رسمی که خود رژیم ارایه کرده است، تاکنون به ۹۵ هزار و ۳۷۲ نفر از بیگانه تابعیت بحرینی داده شده است و این بدان معناست که ۱۷ درصد بیگانه، در ساختار بافت جمعیتی کشور جاسازی شده اند.
وی در این کنفرانس مطبوعاتی افزود: چنین آماری، وحشتناک و باور نکردنی است. در واقع این ارقام و آمار را باید تهدیدی واقعی به شماریم و شناسایی، بازخواست و مجازات عاملان آن را خواستار شویم، زیرا طی ۱۰ سال آینده، بحرینی ها، تبدیل به اقلیتی در کشور خواهند شد و این مساله، هویت و ملیت بحرینی را تهدید می کند.
مرزوق تاکید کرد: با چنین روندی، در سال ۲۰۴۰، دیگر نمی توان در قانون اساسی ادعا کرد که بحرین، کشوری عربی و مسلمان است، زیرا هویت آن تغییر خواهد یافت.
معاون دبیرکل جمعیت وفاق در ادامه تصریح کرد: در عرف بین المللی، وقتی اعطای تابعیت به بیگانگان با چنین روندی اتفاق می افتد، به مثابه پاکسازی نژادی ساکنان اصلی کشور تلقی می شود. مساله این است که ساکنان اصلی بحرین، فقط شیعیان نیستند و این مساله هم شیعیان و هم سنی ها را تهدید می کند.
مرزوق افزود: با توجه به روند موجود اگر کسی گمان کند که این حراج تابعیت به سود طایفه اوست، اشتباه می کند. این کار، بحرین را از کشوری شهروند مدار به کشوری طایفه مدار تبدیل می کند.
وی گفت: کسانی که گمان می کنند حراج تابعیت بحرینی، سودی سیاسی برای آنان دارد نیز دچار توهم و اشتباهند. زیرا بر اساس محاسبات سیاسی، این بیگانگان، با بحرینی ها رقابت خواهند کرد و این رقابت، در آینده برای بحرینی ها پیامدهای ناگواری خواهد داشت.
مرزوق تاکید کرد: از منظر کوته بینی و ساده انگارانه اعطای تابعیت بحرینی به بیگانگان شاید دستاورد جلوه کند ولی از نگاه ژرف و دوراندیشانه ثابت می کند که این کار، برای آینده کشور، فاجعه بار خواهد بود.
وی با اشاره به این که حتی طرفداران رژیم آل خلیفه هم به انتقاد از حراج تابعیت بحرینی پرداخته اند، این مساله را بر خلاف ادعاهای رژیم، مغایر با برقراری ثبات در کشور دانست و گفت: اگر بحرینی ها در کشور ثبات می یافتند، ناچار به مهاجرت به قطر و دیگر کشورها نبودند.
گفتنی است که اقدام اخیر قطر در دادن شناسنامه قطری به ده ها تن از افراد قبایل سنی بحرینی، به بروز تنش ها و اختلافاتی میان دو کشور منجر شده است.
مرزوق از دولت بحرین خواست، به این مساله نگاهی عمیق تر و جدی تر از اختلاف دو کشور داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *