کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اطلاعیه مهم وزارت علوم و دروغ بزرگی به نام ۳۰۰۰ بورسیه

26 مرداد 1393 ساعت 12:48

سرانجام مجلس تصمیم گرفت یکی از تندروترین وزرای دولت یازدهم را استیضاح کند و همانطور که پیش بینی می شد همزمان با قطعی شدن این موضوع، موجی از جار و جنجال و فضاسازی رسانه ای در حمایت از این وزیر پر حاشیه در رسانه های زنجیره ای به راه افتاد.


به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، در حالی که تقریبا از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا کنون رشد تولید علم در کشور با دو پله «سقوط» مواجه بوده و همزمان بسیاری از افراد سیاسی و تندرو در راس مدیریت این وزارتخانه کلیدی و تعدادی از دانشگاه های مهم کشور قرار گرفته اند، رسانه های زنجیره ای حامی دولت تلاش کردند تا این استیضاح را یک اقدام سیاسی جلوه داده! و بهانه اصلی آن را هم بورسیه های وزارت علوم دولت قبل معرفی کنند.

این رسانه ها با بیان اینکه در دولت گذشته تعدادی از دانشجویان بورسیه تحصیل در مقطع دکترا دریافت کرده اند و این روند در دولت فعلی متوقف شده است، مدعی شده اند که این استیضاح سیاسی بوده و در واقع یک انتقام گیری از فرجی دانا محسوب می شود، این در حالی است که در بین اسامی منتشر شده تعدادی از دانشجویان بورسیه سال های گذشته هیچ سندی مبنی بر غیرقانونی بودن روند بورسیه این افراد منتشر نشده و جالب تر اینکه برخی از این دانشجویان از فرزندان و بستگان تعدادی از مدیران دولت یازدهم محسوب می شوند!

در این باره یک منبع آگاه به رجانیوز گفت هر مسئول و جریانی که خلاف قانون عمل کرده باشد باید پاسخگو باشد اما اگر واقعا رسانه های زنجیره ای حامی دولت یازدهم، مدعی هستند تمامی بورسیه های دولت قبل غیر قانونی بوده، می توانند به تعداد و روند بورسیه های دولت های گذشته از جمله دولت اصلاحات مراجعه کنند تا معنای دقیقی از تخلف و بی قانونی در اعطای بورسیه به افراد بی صلاحیت را مشاهده کنند، مساله ای که به احتمال زیاد در روز استیضاح فرجی دانا در صحن علنی مجلس با بیان جزییاتی تکان دهنده بیان خواهد شد.

با این اوصاف و در حالی که تاکید این رسانه ها بر القای دروغ بزرگی با عنوان «بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه غیرقانونی»! است، بازخوانی اطلاعیه وزارت علوم در خردادماه سال جاری درباره دانشجویان بورسیه به خوبی نشان می دهد که حتی مسئولان این وزارتخانه نیز چنین ادعایی نداشته و حتی در بخشی از آن اطلاعیه ضمن گلایه از رسانه های حامی دولت مبنی بر تهمت زدن به دانشجویان بورسیه، خواستار رعایت انصاف از سوی آنها شده اند:

«جا دارد از عملکرد رسانه هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس العمل های شتاب زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم.»

در این اطلاعیه ضمن تصریح بر اینکه از مجموع ۳ هزار نفر از بورسیه شدگان، بیش از هزار و صد نفر مربیان دانشگاه های کشور و ایثارگران بوده اند، آمده است: «در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.»

در پایان متن کامل اطلاعیه مهم وزارت علوم در خرداد ۹۳ در این باره را ملاحظه می فرمایید:

انتشار رسانه ای بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس که با هدف جلوگیری از بروز حاشیه های احتمالی و در جهت اطلاع رسانی و شفاف سازی و همچنین، حمایت از افراد ساعی و توانمندی که بر اساس آیین نامه های مربوط، مشغول به تحصیل شده بودند، صورت گرفت، با حاشیه‌ها و عکس العمل‌هایی همراه بود.

همان طور که در مصاحبه های مکرر جناب آقای دکتر صدیقی رئیس محترم سازمان امور دانشجویان ، بارها و بارها ذکر شده است، اگرچه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با روند حاکم بر اعطای بورس و ادامه تحصیل در مقطع دکترای داخل و خارج از این طریق موافق نیست، ولی با التزام به تعهدات گذشته، تا پایان سال ۹۲ کلیه در خواستها را در همان چارچوب گذشته مورد بررسی و اقدام قرار داده است.

در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.

همه این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل ، شهریه آنها را به دانشگاهها پرداخت کرده است.

براساس گزارش ارائه شده توسط رئیس محترم سازمان امور دانشجویان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان محترم نیز به برخورد قاطع با موارد غیر قانونی تاکید داشتند.

به هر حال وزارت علوم با احترام و التزام کامل به تعهدات گذشته، در مواردی که تخلف صورت گرفته باشد، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که حدود یک‌سوم این افراد در حال حاضر هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند که به انضمام ۱۸۵ نفر استفاده کننده از آیین‌نامه ایثارگران دارای محل خدمت مشخص در دانشگاه‌ها هستند و یک‌سوم از ۱۸۸۴ نفر هم در حال حاضر جایابی شده‌اند و بقیه افرادی هم که براساس آیین‌نامه مشغول به تحصیل هستند وزارت علوم از هر گونه کمک و مساعدت برای جایابی آنها مضایقه نخواهند کرد.

جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند."


کد مطلب: 375549

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/375549/اطلاعیه-مهم-وزارت-علوم-دروغ-بزرگی-نام-۳۰۰۰-بورسیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com