يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 17 Feb 2019
 
۱۲
۴۹

اطلاعیه مهم وزارت علوم و دروغ بزرگی به نام ۳۰۰۰ بورسیه

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
سرانجام مجلس تصمیم گرفت یکی از تندروترین وزرای دولت یازدهم را استیضاح کند و همانطور که پیش بینی می شد همزمان با قطعی شدن این موضوع، موجی از جار و جنجال و فضاسازی رسانه ای در حمایت از این وزیر پر حاشیه در رسانه های زنجیره ای به راه افتاد.
اطلاعیه مهم وزارت علوم و دروغ بزرگی به نام ۳۰۰۰ بورسیه
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، در حالی که تقریبا از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا کنون رشد تولید علم در کشور با دو پله «سقوط» مواجه بوده و همزمان بسیاری از افراد سیاسی و تندرو در راس مدیریت این وزارتخانه کلیدی و تعدادی از دانشگاه های مهم کشور قرار گرفته اند، رسانه های زنجیره ای حامی دولت تلاش کردند تا این استیضاح را یک اقدام سیاسی جلوه داده! و بهانه اصلی آن را هم بورسیه های وزارت علوم دولت قبل معرفی کنند.

این رسانه ها با بیان اینکه در دولت گذشته تعدادی از دانشجویان بورسیه تحصیل در مقطع دکترا دریافت کرده اند و این روند در دولت فعلی متوقف شده است، مدعی شده اند که این استیضاح سیاسی بوده و در واقع یک انتقام گیری از فرجی دانا محسوب می شود، این در حالی است که در بین اسامی منتشر شده تعدادی از دانشجویان بورسیه سال های گذشته هیچ سندی مبنی بر غیرقانونی بودن روند بورسیه این افراد منتشر نشده و جالب تر اینکه برخی از این دانشجویان از فرزندان و بستگان تعدادی از مدیران دولت یازدهم محسوب می شوند!

در این باره یک منبع آگاه به رجانیوز گفت هر مسئول و جریانی که خلاف قانون عمل کرده باشد باید پاسخگو باشد اما اگر واقعا رسانه های زنجیره ای حامی دولت یازدهم، مدعی هستند تمامی بورسیه های دولت قبل غیر قانونی بوده، می توانند به تعداد و روند بورسیه های دولت های گذشته از جمله دولت اصلاحات مراجعه کنند تا معنای دقیقی از تخلف و بی قانونی در اعطای بورسیه به افراد بی صلاحیت را مشاهده کنند، مساله ای که به احتمال زیاد در روز استیضاح فرجی دانا در صحن علنی مجلس با بیان جزییاتی تکان دهنده بیان خواهد شد.

با این اوصاف و در حالی که تاکید این رسانه ها بر القای دروغ بزرگی با عنوان «بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه غیرقانونی»! است، بازخوانی اطلاعیه وزارت علوم در خردادماه سال جاری درباره دانشجویان بورسیه به خوبی نشان می دهد که حتی مسئولان این وزارتخانه نیز چنین ادعایی نداشته و حتی در بخشی از آن اطلاعیه ضمن گلایه از رسانه های حامی دولت مبنی بر تهمت زدن به دانشجویان بورسیه، خواستار رعایت انصاف از سوی آنها شده اند:

«جا دارد از عملکرد رسانه هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس العمل های شتاب زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم.»

در این اطلاعیه ضمن تصریح بر اینکه از مجموع ۳ هزار نفر از بورسیه شدگان، بیش از هزار و صد نفر مربیان دانشگاه های کشور و ایثارگران بوده اند، آمده است: «در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.»

در پایان متن کامل اطلاعیه مهم وزارت علوم در خرداد ۹۳ در این باره را ملاحظه می فرمایید:

انتشار رسانه ای بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس که با هدف جلوگیری از بروز حاشیه های احتمالی و در جهت اطلاع رسانی و شفاف سازی و همچنین، حمایت از افراد ساعی و توانمندی که بر اساس آیین نامه های مربوط، مشغول به تحصیل شده بودند، صورت گرفت، با حاشیه‌ها و عکس العمل‌هایی همراه بود.

همان طور که در مصاحبه های مکرر جناب آقای دکتر صدیقی رئیس محترم سازمان امور دانشجویان ، بارها و بارها ذکر شده است، اگرچه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با روند حاکم بر اعطای بورس و ادامه تحصیل در مقطع دکترای داخل و خارج از این طریق موافق نیست، ولی با التزام به تعهدات گذشته، تا پایان سال ۹۲ کلیه در خواستها را در همان چارچوب گذشته مورد بررسی و اقدام قرار داده است.

در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.

همه این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل ، شهریه آنها را به دانشگاهها پرداخت کرده است.

براساس گزارش ارائه شده توسط رئیس محترم سازمان امور دانشجویان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان محترم نیز به برخورد قاطع با موارد غیر قانونی تاکید داشتند.

به هر حال وزارت علوم با احترام و التزام کامل به تعهدات گذشته، در مواردی که تخلف صورت گرفته باشد، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که حدود یک‌سوم این افراد در حال حاضر هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند که به انضمام ۱۸۵ نفر استفاده کننده از آیین‌نامه ایثارگران دارای محل خدمت مشخص در دانشگاه‌ها هستند و یک‌سوم از ۱۸۸۴ نفر هم در حال حاضر جایابی شده‌اند و بقیه افرادی هم که براساس آیین‌نامه مشغول به تحصیل هستند وزارت علوم از هر گونه کمک و مساعدت برای جایابی آنها مضایقه نخواهند کرد.

جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند."
کد مطلب: 375549
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۲:۵۵
۱۸۸۴ نفر بورسیه خارج تبدیل به داخل!!!!
لطفا شرایط بورسیه خارج و قانون تبدیل به داخل را بررسی کنید که ببینید مشکل از کجاست... و یا افراد با این شگرد فوانین داخلی را دور زده اندیا خیر
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۰۱
اگر این استیضاح سیاسی نیست پس اسمش را چی می توان گذاشت
استیضاح دو ستانه ؟؟؟؟؟
ایرانی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۷
استیضاح به عملکرد وزیر است رسانه های انحصارطلب(بخون اصلاح طلب) از چی میترسن خب بزارید استیضاح بشه بیاد از تریبون مجلس که فکر میکنن مخالف دولته دفاع کنه دیگه ، دیگه جنجال نداره که
حسین
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۱۱
به نظر شما اساسا استیضاح ها غیر از سیاسی بودن چه جنبه های دیگری دارد ؟ استیضاح از نظر شما یا جنبه سیاسی دارد یا دوستانه یعنی به فکر شما جنبه دیگری وجود ندارد . به این ترتیب هر وزیری هر چه کرد نمایندگان خاموش باید باشند چون استیضاح آنها سیاسی نام میگیرد . تو را به خدا فکر کنید و منطقی نظر دهید .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۴۰
واقعا متأسّفم ..
چراغعلی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۴۳
ناشناس ! برای ما توضیح بده استیضاح غیر سیاسی چه نوع استیضاحی است یک مثال بزن متوجه بشیم
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۵۶
استیضاحی است که به خاطر انتقاد از عملکرد آن وزیر صورت گرفته باشد نه به خاطر منافع حزبی و سیاسی خودشون بخوان اون وزیر رو کله پا کنن
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۵
فعلا که شما با منافع حزبی دانشگاه را به باشگاه تبدیل کردید ..
ایرانی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۴۶
استیضاح فردیه که خودشو دانا جا زده .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۵
هرچی اسمش باشه
خوبه
باید برکنار کرد این عنصر نامطلوب را
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۶
یعنی به وزرا نبایدگفت بالای چشمشان ابرواست ؟لا
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۲۱
خداوند جای حق نشسته و بر همه چیز عالم و قادر است .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۳۵
مطمئن باشيد اگر در دولتهاي قبل اينكار شده بود دست اويزي براي رئيس جمهور محبوبتان قرار ميگرفت و آبروي افراد را ميريخت
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۳
چرا جا رو جنجال راه انداخته اید سهم مقالات ایران را از سال 2011تا امروز بررسی کنید بیشترین رشد را در سال 2014 داشته است
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۴
جهان جان ، مردم جگر نیستند .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۵
استیضاح عملکردی است. نه سیاسی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۶
اشتباه منفی دادم
ح
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۹
این یک راه حل داره . اونم اینه که ادعای وزارت علوم جهت رسیدگی به قوه ی قضائیه ارسال بشه تا ضمن رسیدگی اگر تخلفی صورت گرفته متخلفین مجازات واگر صورت نگرفته دروغ پردازان به جرم اقدام جهت تشویش اذهان عمومی و تهمت ناروا و... مجازات شوند . اگر چند مرطبه اینطوری محکم برخور بشه دیگه هرکسی موقع حرف زدن یا اطلاعیه صادر کردن میدونه که باید پاسخگو هم باشه .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۵۲
سهم ایران در تولید مقاله در سال 2014 بسبت به سال 2013حدودیک نیم درصد رشد داشته است یعنی از 1.5درصد به به 1.69درصد رسیده است این یعنی پیشرفت محسوس نه افت
وطنم
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۱
اول امارتو بده یه مرجع علمی تایید کنه بعد اونو منتشر کن عیب دولت راستگویان و طرفداراش همینه ( رو باد هوا حرف زدن ) .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۰۱
اولا تو از کجا میدونی که این آمار اشتباهه
ثانیا عیب این دولت رو هوا حرف زدنه؟ مثل اینکه دولت قبلیو یادت رفته. میگفت چندین میلیون شغل ایجاد کردیم. بعد آخر سر مرکز آمار گفت که در این 8سال فقط 512 هزار تا شغل ایجاد شده.
س.ا
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۲:۰۱
اشتباه میکنید.
برید کمی مطالعه کنید و بعد نظر بدید!
رتبه تولید علم ایران بعد از 8سال برای اولین بار نزولی شد و امسال از رده 15ام به رده 17ام نزول کردیم.
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۵۴
یادمه عده ای از همین اهالی به اصطلاح،اصلاح طلب و یا اعتدالی می گفتند چرا احمدی نژاد در مناظرات گفت:بگم بگم؟ و او را آغازگر فتنه 88 معرفی کردند.خوب حالا همیا اقایون 1 هفته دارن میگن:بگم بگم؟
کار بد، بده. احمدی نژاد و روحانی هم نداره
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۰۴
با سلام

جهان نیوز !

به نظرم عکس مناسبی برای این خبر انتخاب نکردید . حالا که حواشی کلید عموپورنگ گذشته .
یادآوری و پرداختن دوباره به این موضوع و در معرض اتّهام و حاشیه ی مجدّد قرار دادن ایشان چه دلیلی دارد ؟...

موفق باشید .
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۰۶
عمور پورنگ دوست بچه هاست ایشون را وارد سیاسی بازی نکنید اگر بچه های معصوم و پاک کشورمون را دوست دارید خواهشا عکس ایشون رو بردارید
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۱۴
چرا در اقتصاد که 100 پله سقوط کردیم در دولت قبل کسی نگران نبود اما الان می‌گویند دو پله نزول در وضعیت علمی با عث استیضاح وزیر علوم شده . باعث تأسفه
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۰۸
اون دو پله سقوطم به خاطر این بود که نمایندگان مجلس همش به پروپای وزیر علوم پیچیدن و همش جلوش سنگ اندازی کردن. تو این 10 ماه هی راه به راه کشوندنش مجلس. اصلا بهش فرصت دادن کار کنه؟
مقصر اون 2 پله سقوط مجلسی ها هستن.
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۸
دیگه خسته نشدید از این توجیهات مضحک ؟
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۱۸
مشکل اصلی همون افرادی هستند که بورسیه خارج بودند که برای دور زدن قانون به عنوان اعزام به خارج ثبت نام کرده اند بگذریم که ایا شرایطش را داشته اند یا نه؟
و سپس تبدیلش کردن به داخل
از همون اول قرار نبوده که اینه اعزام بشن
فقط قانون رو دور زدن
اگه میخوان نام بیش از ده نفر از اینا رو براتون بنویسم
در دانشگاه گیلان.............................
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۴۰
انصافا تو هر سایتی یکی دو نفر پیدا میشن فضا رو خراب میکنند .... یک مطلبی که ربطی به خبر نداره رو بلد میکنند ...... مرگ بر اون یه عده قلیل
کاظمی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۵
وزیر علوم باید تمام ناگفته ها رو به صورت علنی در صحن مجلس بگه تا سیه رو شود هر که در او غش باشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۸
فعلا که اسناد تخلف اطرافیانش رو شد !!
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۰۷
هر روز که میگذره پاکی دولت قبل و کذب ادعای مخالفان بیشتر مشخص میشه.
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۰۹
با این کارای مجلس اصولگرا-طرفدارای اصولگرایاها ریزش پیدا میکنند-چون مشخصه این کار کاملاً سیاسیه!
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۲۱
استیضاح 100 % سیاسیه / بابا جلو فامیل هاتونو خو میگرفتید که با معدل 12 و 13 بورس دکترا نگیرن تا آبرو ریزی نشه
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۹
اتفاقا کار این وزیر هم سیاسی که همه رفقا رو اورده تو سیستم ...
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۵
اگر استیضاح به خاطر موضوع بورسیه ها نیست چرا زودتر اقدام به استیضاح نکردید؟
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۶
با سلام
جهان نیوز!

لطفا عکس مربوط به عموپورنگ رو از روی خبر بردارید . اگه ایشان خودش گفته که برنامه ی کلیدش سیاسی نبوده پس شما هم تصویر رو به اخبار سیاسی ربط ندید و دوباره زمینه ی حاشیه سازی رو برای اون بنده ی خدا فراهم نکنید .

موفق باشید .
110
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۷
انقدر عکس این عمو پورنگو با این کلید نندازید روی سایت
می بینید که اینا جنبه ندارند بنده ی خدارو از نون خوردن انداختند..... حالا هی بازم تا اسم دروغ میاد سریع بدویید سراغ همین عکس.......
عجبا................
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۰۲
بهترین کار این است که درخواست کنید لیست تمام بورسیه های دولت رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد را منتشر کنن تا مردم خودشون قضاوت کنن.

اینجوری هم از تمام 300 بورسیه دولت قبلی اعاده حیثیت میشه
هم این جماعت اصلاح طلب تو چاهی که خودشون کندن گیر میفتن.
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۰۵
هر دولتت گرفته ی که تخلف کرده باید پاسخگو باشه چه خاتمی باشه چه احمدی نژاد. حالا جناب نویسنده نوشته چون مثلا در دولت اصلاحات تخلف صور
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۱۳
تبدیل خارج به داخل خنده داره. خارجی نبوده که تبدیل به داخل شه در واقع شگرد بوده برای دخل کردن خودی ها تو سیستم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۳۳
1-ان شاالله در انتخابات اینده مجلس جواب نابخردان مجلس را خواهیم داد
2-چقدر بدبختند که عکس یک لوده برای مقاله خود انتخاب کرده اند
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۳۱
شما 7 درصدی های چسبیده ؟
مهدی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۴۷
اگر سیاسی نیست براساس عمکرد وزیر است چرا فقط طرفداران احمدی نژاد وگرو پایداری برگه استیضاح را امضا کرده اند.
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۲۹
تو مگه برگه رو دیدی جناب تندروخان ؟
مهدی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۶:۵۵
بنده حقیر از آقای زکانی می خوام با افراد گروه تندرو همسنگر نشو شما جانباز این مملکتی و تحصیکرده ای.
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۳۰
اتفاقا کار خوبی می کنه که اجازه نمی ده تندروهای فتنه گر به مجلس نفوذ کنند ...
علی
۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ۱۷:۱۵
بهترین تعبیر برای دولت ، همان عکس عمو پورنگ عزیز و دوست داشتنی است که با کلید دروغ گذاشته اید .