چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۷
۲۳

طلب‌ اعتدال از آقای‌روحانی /‌ نگرانی از "ادبیات خاص" رئیس‌جمهور

پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 375045
این‌گونه ادبیات که با چاشنی تمسخر و استهزا نیز همراه می‌شود نه تنها نسبتی با تدبیر و اعتدال ندارد بلکه حتی در فضای سالم و درست سیاسی، از سوی گروه‌های رقیب و بیرون از قدرت رسمی نیز نباید مورد استفاده قرار گیرد چه رسد به مقامی در بالاترین مراتب رسمی قدرت سیاسی.
طلب‌ اعتدال از آقای‌روحانی /‌ نگرانی از "ادبیات خاص" رئیس‌جمهور
سرویس سیاسی جهان نيوز- دکتر حسین کچوئیان* : اعتدال هرچه که نباشد، قطعا توصیف نحوه عمل، شیوه رفتار یا تعامل با نیروهای مختلف اجتماعی است. شخصیت معتدل بیشتر از هر جا، ویژگی اعتدالی خود را در کلام و سخن، که مهمترین شکل تعامل به ویژه در قلمروی عمومی و صحنه اجتماعی است، ظاهر می‌سازد. با این حال هرچه که رئیس‌جمهور بیشتر در صحنه اجتماعی ظاهر شده و از طریق کلام و سخن، شخصیت و نحوه تعامل و مواجهه خود با دیگر گروه‌های سیاسی را به نمایش می‌گذارد، توصیف ایشان و نحوه عملکرد وی با ویژگی اعتدال، دشوارتر و بلکه ناممکن می‌گردد. بعد از سخنان رئیس‌جمهور در انتقاد از مخالفین سیاست‌های هسته‌ای دولت و بی‌سواد و بیکار خواندن آنها که اولین نمودهای رفتار و سخن غیر اعتدالی ایشان را به نمایش درآورد، همچنین بعد از طرح اتهام خوردن و بردن اموال ملت توسط دولتیان قبل، اظهارات ایشان در گردهمایی سفرا و نمایندگان دستگاه سیاست خارجی کشور، ارتقا و اوج‌گیری به شدت نگران‌کننده‌ای را در لحن و کلام رئیس دولت از این حیث انعکاس داد.

«عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند. هر وقت مذاکرات می‌شود می‌گویند می‌لرزیم، به جهنم، بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید» اشتباه نکنید! اینها سخنان آقای احمدی‌نژاد نیست که تنها یک بار آن هم از طریق تحریف و کج‌نمایی سخنانش، کلامی در حدی مشابه این سخنان به وی نسبت داده شده است. حتی احمدی‌نژاد هم به عنوان یک سیاستمدار که رقبای وی از جمله رئیس‌جمهور روحانی، وی را افراطی قلمداد می‌نمایند، هرگز طرف‌های مقابل خود را خس و خاشاک نخوانده بود هرچند طرف‌های مقابل وی به اعتبار فتنه‌آفرینی و خروج از حدود قانونی و تقابل با مردم به لحاظ سیاسی شأنیت و اعتباری برای حرمت‌گذاری نداشتند. بله، سخنان بالا سخنان آقای روحانی است که اتفاقا دولت و سیاست دولت خود را، دولت و سیاست تدبیر و اعتدال معرفی نموده است.

این‌گونه ادبیات که با چاشنی تمسخر و استهزا نیز همراه می‌شود نه تنها نسبتی با تدبیر و اعتدال ندارد بلکه حتی در فضای سالم و درست سیاسی، از سوی گروه‌های رقیب و بیرون از قدرت رسمی نیز نباید مورد استفاده قرار گیرد چه رسد به مقامی در بالاترین مراتب رسمی قدرت سیاسی.

اما چرا انتقاد از این اظهارات و روند نگران کننده حاکم شدن این‌گونه ادبیات بر لحن و کلام رئیس جمهور ضرورت دارد؟! قطعاً این ضرورت ناشی از انتقاد یا مخالفتی نیست که نسبت به طرح سیاست اعتدال و حاکم ساختن آن بر عرصه سیاسی کشور ممکن است وجود داشته باشد. در هر زمینه‌ای که اعتدال مسئله‌ساز باشد، قطعاً حاکم ساختن مشی اعتدال در یک عرصه از عرصه‌های سیاست کشور یعنی سیاست داخلی، از ضرورتی حیاتی برخوردار است. اما عجیب این است که عدول از سیاست مشی اعتدال-مانند این‌گونه اظهارات رئیس جمهور محترم- دقیقاً در همین عرصه که بقاء، رشد یا ثبات و سلامت آن منوط به رعایت اعتدال است به چشم می‌خورد.

نظام سیاسی‌ای که اساس خود را بر مشارکت همگانی و مداخله گروه‌های مختلف سیاسی در عرصه عمومی بنیان گذاشته است، مشروط به وجود روابطی مسالمت‌آمیز و ایجابی میان طرف‌های درگیر در این صحنه است. نه رشد بلکه بقاء و ثبات این نظام مستلزم این است که گروه‌های مختلف درگیر در این صحنه یکدیگر و حق همگانی هر یک را برای رقابت در سیاست در چارچوب قوانین کشور به رسمیت بشناسند. فراتر از شناسایی حقوق و تعامل مسالمت‌آمیز با یکدیگر، سیاست سالم و رو به رشد در عرصه عمومی، بیشتر نیازمند دوستی و تلاش همگانی برای حفظ حقوق دیگران در کنار حق خود و رقابت برای تأمین آن است. اما متأسفانه آنچنان که ادبیات یا لحن و کلام گروه‌های سیاسی در کشور نشان می‌دهد نوع نسبت و تعامل گروه‌های سیاسی با یکدیگر از قسمی است که میان گروه‌های اپوزیسیون با نظام یا میان گروه‌های انقلابی با نظام نامشروع برقرار می‌باشد. اینجاست که سیاست اعتدالی اعلام شده توسط رئیس جمهور محترم صورت سیاسی ضروری و حیاتی به خود گرفته و به شرطی لازم برای بقا و رشد، بلکه ثبات و سلامت آن بدل می‌شود. به همین دلیل است که وقتی آقای روحانی دقیقاً با اظهارات خود عرصه تعامل و روابط میان گروه‌های سیاسی را هدف گرفته و در چارچوب لحن و ادبیاتی حذفی با بخش یا گروهی از آنها سخن می‌گوید، تمام امیدها برای وقوع بهبود و ارتقا در این بخش در پرتو مشی اعتدال از بین می‌رود.

حال آنکه فراتر از سیاست اعلام شده، این امید بود که آقای روحانی به اعتبار شخصیت آرام و روحیه محافظه‌کارانه شناخته شده خود، به تلطیف این فضا و بهبود نهادی روابط میان گروه‌های سیاسی کمک کنند. خاصه اینکه اقدامات ایشان در چند ماه اخیر نظیردعوت از گروه‌های مختلف سیاسی و تعامل با تمامی این گروه‌ها نشانه‌هایی ایجابی از صحت این پیش‌بینی و انتظار مورد بحث انعکاس می‌داد.
* استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کریمی
سلام
رئیس جمهور محترم شعارشان در انتخابات اعتدال بود اما متاسفانه از اعتدال فعلا خبری نیست لذا شعار ما مردم:
رئیس جمهور ما اعتدال اعتدال
رئیس جمهور ما اعتدال اعتدال
با توجه به مدیرانی که در شرکت من گذاشتند من امیدی به اعتدال ندارم و حتی میتونم حدس بزنم تا آخر این دولت چه بلائی سر افراد و جامعه خواهد اومد که اثرات منفی وحشتناکی روی مردم عادی میگذارد. هر چند امید دارم که مخالفین این روند دولت زودتر مسیر را عوض کنند .
اصغری
درود بر اعتدال و امید سلام بر روحانی
ما که نه اعتدالی دیدیدم و نه امیدی !
زهیر
در عوض فحاشی دیدیم
شما اصولگراها فقط شعار بلدین.خوشحالم بعد از سالها اصلاح طلبی پیدا شد که محکم جوابتونو داد
اصلاح طلب ؟ شما خودتون رو آویزون کردید می گید اصلاح طلب ؟

پس باید با فتنه گران که 8 ماه جنایت کردند چگونه رفتار شود ؟
زهیر
اره برو به جهنم
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
عجب صبری داشت احمدی نژاد در طول 8 سال اینها که تو همین سال اول ....
عجب صبری خدا دارد
بالاخره اون روی دیکتاتوری مدرن داره خودشو نشون میده دیگه
رضا
ببخشید اون روی اسلام مدرنه!!
گروه سياسي: حجت الاسلام محمدعلی آهنگران، فعال سیاسی و فرزند مداح معروف حاج صادق آهنگران، در یادداشتی درباره سخنان اخیر حسن روحانی نوشت:
واقعیت این است که اغلب مخالفان شناخته شده دولت روحانی از دسته افرادي هستند كه اساساً با عملکرد کاری ندارد، نه چشم بینایی دارند و نه گوش شنوا ؛ بلکه در صدد تخریب و به زیر کشیدن رقیبند تا خود به جای وی بنشینند و صاحب قدرت شوند( یا قدرت از کف رفته را باز به چنگ آورند). آنها ولو به بهای از دست رفتن منافع ملی، همچنان سیاسی کاری های خود را ادامه می دهند تا بلکه با تحمیل هر هزینه ای هم که شده، بار دیگر به قدرت بازگردند و بار بندند. برای آنها یک دولت شکست خورده و یک ملت تحت تحریم که نتیجه اش تصدی قوه مجریه توسط خودشان باشد، بهتر از دولت سربلند و ملت در رفاهی است که دیگری رئیس جمهورش باشد. چنین منتقدانی، نه "منتقد" که "مخرّب" هستند و ما نیز معتقدیم که "به جهنم" که ناراضی‌اند زیرا ملت ایران که ضامن قدرت یافتن آنها نیستند و قرار نیست ملتی در رنج باشند تا طایفه ای آزمون پس داده و رد شده، کامروای قدرت و ثروت شوند.
اگر ایشون فرزند حاج صادق نبود هم خبرش را کار میکردند؟
اقازادگی از همینجاها شروع میشه
شما ماله کشی کنید !!!

اگر قرار به برخورد با منتقدین است پس با فتنه گران چه باید کرد که 8 ماه آشوب کردند ؟
حسام
نفس اژدرهاست او کی مرده است/ازغم بی آلتی افسرده است.بعضی هادرحرف وسخن بسیاریدطولایی دارندولی درعرصه عمل وعکس العمل ذات وسرشت اصلی خودرابروز می دهند.
ببخشید این خانم مریم میرزاخانی با یک امریکایی ازدواج کرده
مگر طبق شرع ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان ممنوع نیست
نکنه شرع و دین هم باید بره کنار چون مدرنیته اومده؟
یا شاید ایشون ادعا کنه شوهرش مسلمون شده که بعیده و میشه تست کرد
البته میدونم اصلاحطلبها این حرف من را مسخره میکنند ولی واسم سواله
بیحجابی و ازدواج با غیر مسلمان برای زنان پولدار هنرپیشه یا دانشمند حلال شده برای دختران بدون پارتی و رسانه شامل گشت ارشاد میشه
این بدحالتی است که انسان ببیند در داخل خطوط سیاسی، با خطّ مقابل خودشان خصمانه رفتار کنند؛ اما مرزهای خودشان را به روی دشمن باز بگذارند! من این را نمیپسندم؛ این را ملت نمیپسندد؛ به جرأت میتوانم بگویم که این را خدا هم نمیپسندد. (رهبر، 8/5/78)
نماینده عزیز ما آقای مطهری چه میکنند ؟ چرا آقای روحانی را به خاطر این همه توهین به مجلس نمیخوانند- چرا امضا برای سئوال از ایشان جمع نمیکنند.
این رفتار آفای روحانی دردراندیشه های شهید بزرگوارمطهری چه پاسخی دارد-آقای مطهری؟
Iran, Islamic Republic of
چهره ایشان به داعشها شبیه است؟؟؟
فتنه گران الگوی داعشی ها بودند ...

معلومه جوابی نداری که بی تربیتی می کنی ...
دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
زشت بود
؟؟؟!!!
United States
روحانی در آغاز کار:
خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان!
روحانی کمتراز یک سال کار:
خطاب به منتقدان:
...بروید به جهنم ترسوهای بی سواد لرزان !!!!
نتیجه:
هرگز ادعایی نکن که از انجام آن عاجز باشی!