سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

مسکن مهر متناسب با بودجه تامین می‌شود

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 374980
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که مسکن مهر تعهد دولت است در مورد تاخیر در تامین آب، فاضلاب و برق برخی از واحدهای آماده تحویل گفت: متناسب با بودجه‌ای که در اختیار داریم تامین آب، برق و فاضلاب صورت می‌گیرد.
علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که یک سبد درآمدی برای تامین آب، فاضلاب و برق واحدهای مسکونی مهر در دست داریم گفت: بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط بودجه‌های عمومی، بخشی توسط شرکت‌های آب و برق و بخشی از طریق تهاتر اموال تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است هزینه‌ها نسبت به درآمد موجود افزایش پیدا کند چرا که هزینه‌های آبرسانی فوق العاده افزایش یافته و در تامین آب، برق و فاضلاب مسکن مهر بحث بودجه مطرح است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که درصدی از اعتبار مورد نیاز توسط وزارت نیرو تامین شده است، گفت: ما متناسب با بودجه‌ای که در اختیار داریم آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر را تامین می‌کنیم اما باید توجه کرد که هزینه انشعاب‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

۶۴۰ هزار واحد مسکونی مهر در صف انتظار برای آب، برق و فاضلاب

پیش از این نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در امور مسکن مهر در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر معطل بودن هزاران واحد مسکن مهر برای ایجاد زیرساخت آب و برق و فاضلاب گفته بود که معضل اصلی وزارت نیرو عدم تامین منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب است به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی داریم و پنج هزار میلیارد تومان نیز برای تامین همزمان آب، برق و فاضلاب مورد نیاز است.

محمدرضا امیرکمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که برای ارائه خدمات موثر منابع مالی مورد نیاز باید تامین شود گفت:‌کمیته‌ای سه جانبه با حضور نماینده وزارت نیرو (بنده) ، نماینده وزارت راه و شهرسازی و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ایجاد شده که شرایط ۳۱ استان را می سنجد گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در مجتمع‌های مسکونی مهر محاسبه کردیم که براساس فهرست‌بهای سه ماهه اول سال ۹۳ ، ۴۹۹۰ میلیارد تومان پول لازم است.

اگر وزارت راه و شهرسازی مثل ما مشکل داشت، آنقدر رشد نمی‌کرد

وی با اشاره به تکمیل واحدهای مسکونی بدون دریافت آب، برق و فاضلاب افزود: در ساخت مسکن مهر منابع مالی از طریق آورده متقاضیان و وام‌های بانکی تامین می شود و ساختن مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و اگر این وزارتخانه مثل ما مشکل در تامین منابع مالی داشت، ساخت واحدهای مسکن مهر آنقدر رشد نمی‌کرد.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در امور مسکن مهر با اشاره به این‌که براساس بند ۴ مصوبه هیات وزیران در سال گذشته منابع مالی از طریق آورده متقاضیان و فروش اراضی و املاک وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود گفت: شرکت‌های ما با توان اجرایی بالا آماده هستند تا در صورت تامین منابع مالی در کوتاه ترین زمان ممکن پروژه‌ها را اجرا کنند.

*** پروژه‌ها در بدترین شرایط مکان‌یابی شدند

امیرکمالی با تاکید بر این‌که پروژه‌های مسکن مهر در بدترین شرایط از نظر مکان یابی اجرا شده‌اند گفت: در اکثر واحدهای مسکونی مهر حتما نیاز به اجرای شبکه فاضلاب دارند.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶۴۰ هزار واحد مسکن مهر در انتظار تکمیل زیرساخت های آب، برق و فاضلاب به صورت همزمان هستند.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در امور مسکن مهر درمورد تعهد وزارت نیرو مبنی بر این که تعهد ما بر مبنای پول است و اگر پول باشد نسبت به سایر دستگاه‌ها خیلی قوی‌تر هستیم، گفت: قدرت اجرایی وزارت نیرو به گونه ای است که با یک تومان به اندازه دو تومان کار می کنند.

امیرکمالی با تاکید بر این‌که دولت باید منابع مالی را برای ایجاد زیرساخت های آب، برق و فاضلاب تامین کند گفت: در حال حاضر دولت منابع مالی زیادی ندارد.

گزارش کمیته سه جانبه ظرف یک هفته به هیات دولت و ریاست جمهوری می رسد

وی با تاکید بر این‌که قرار است گزارش مشترک کمیته سه جانبه مسکن مهر تهیه و به معاون اول رییس جمهور برای تامین منابع مالی ارائه شود گفت: این گزارش تقریبا آماده است و پس از تکمیل آن در وزارت راه و شهرسازی ظرف یک هفته آینده تقدیم معاون اول رییس جمهور می‌شود.

امیرکمالی تصریح کرد: ‌بهترین راه این بود که ساخت مسکن مهر در مکانی ایجاد می‌شد که زیرساخت‌ها وجود می‌داشت چرا که به این ترتیب هزینه‌های دولت پایین می‌آمد اما این اتفاق رخ نداده است.

وی با تاکید بر این‌که‌ تاکنون ۱۰۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب در واحدهای مسکونی مهر تامین شده است گفت: این اعتبار از طریق منابع داخلی شرکت‌ها و منابع استانی تامین شده است و تاکنون شرکت های آب و فاضلاب و برق بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان پروژه اجرا کردند بنابراین بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی داریم.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در امور مسکن مهر با پیشنهاد چند راهکار گفت: با توجه به شرایط اقتصادی دولت یکی از راهکارها این است که براساس مصوبه سال گذشته هیات دولت، مردم در تامین هزینه‌های زیرساختی مشارکت داشته باشند چرا که بدین شکل پروژه‌ها بسیار سریع تر به بهره برداری می‌رسند.

امیرکمالی ادامه داد: مردم می توانند در هزینه‌های پروژه‌های زیرساختی مشارکت داشته باشند به گونه‌ای که سهم خود را در ۲۴ ماه به طور اقساط پرداخت کنند به جای این که چند سال منتظر ایجاد زیرساخت شوند.

وی با اشاره به اخذ ۲۵ میلیون تومان وام از بانک برای اجرای پروژه‌ها گفت: از محل بازپرداخت وامی که مردم برای خانه ها گرفته‌اند، دولت می تواند اعتبار را تهیه کند به گونه‌ای که خود به بانک مرکزی بدهکار شود و بازپرداخت وام ها را به ایجاد زیرساخت تخصیص دهد که این روش یکی دیگر از راهکارها برای ایجاد زیرساخت آب، برق و فاضلاب به صورت همزمان است. بدین شکل تورم نیز ایجاد نمی‌شود.

نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در امور مسکن مهر در پایان در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم اجرای راهکارهای بیان شده چقدر زمان نیاز است تا زیرساخت‌های باقیمانده اجرا شود گفت:‌در بودجه سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار دیده شده و در کل نیاز به ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های واحدهای باقیمانده است؛ حال خود حساب کنید که درصورت ادامه روند فعلی در تامین منابع مالی جهت ایجاد زیرساخت‌ها چقدر زمان برای تکمیل زیرساخت‌ها نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *