شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۲۲

روحانی: ادبیات رئیس جمهوری باید همراه با اخلاق و ادب باشد

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 374854
اظهارات جنجالی و غیرمنتظره رئیس جمهور درباره منتقدان دولت، با بهت عمومی و واکنش سراسری مواجه شد.
روحانی: ادبیات رئیس جمهوری باید همراه با اخلاق و ادب باشد
به گزارش جهان به نقل از کیهان، منتقدان دولت یازدهم با برخوردهای رئیس جمهور چندان ناآشنا نیستند. روحانی یک روز آنها را بی‌سواد خواند و روز دیگر از قید شناسنامه‌دار بودن برای حق انتقاد به دولت گفت. این مواضع اگرچه با واکنش‌هایی از سوی منتقدان دولت روبرو شد اما اظهارات دو روز پیش رئیس جمهور از جنس دیگری بود و این بار نه تنها صدای منتقدان که صدای هواداران وی را نیز درآورد؛ اظهاراتی خشم‌آلود که راه جهنم را به منتقدان نشان می‌داد!

سخنرانی رئیس جمهور در جمع سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور به طور مستقیم از صداوسیما پخش شد و هنوز ساعاتی از پایان آن نگذشته بود که واکنش‌ها در فضای مجازی آغاز شد. زنگ‌ها نیز به صدا درآمد و صداهایی بهت‌زده از آن سوی خط که گاهی با تاسف و گاهی با خشم به این اظهارات واکنش نشان می‌دادند و خواستار پاسخگویی و عذرخواهی روحانی بودند.

شایع است که افکار عمومی حافظه خوبی ندارند اما اظهارات انبوه روحانی درباره ادب و اخلاق آنقدر دور نبود که کسی یادش رفته باشد. برای مردمی که سال گذشته و در آستانه انتخابات از روحانی شنیده بودند؛ «ما باید آستانه تحمل خود را افزایش داده و از نقد و انتقاد نهراسیم. نمی‌گویم که به من رای دهید. ما باید به کسی رای دهیم که اخلاق و ادب را به ایران بازگرداند. اینکه با فرافکنی مشکلات را به دیگران نسبت دهیم و به دیگران لجن‌پراکنی کنیم که کاری ندارد. ادبیات رئیس جمهوری باید همراه با اخلاق و ادب باشد.» (۱۸ اردیبهشت ۹۲ در استان البرز)؛ باور این که حالا منتقدان را بزدل خوانده و آنها را به جهنم دعوت کند، سخت و سنگین بود.

روحانی به مردم وعده داده بود؛«دولت ادبیات درستی برای سخن گفتن با مردم به کار می‌برد.» و آنها چهره دیگری از رئیس جمهور در ذهن خود داشتند. روحانی در اولین جلسه هیئت دولت (۲۷ مرداد ۹۲) از سخنان منطقی وزرا در مجلس تشکر کرده و «رعایت ادب و اخلاق» از سوی آنها را قابل تقدیر دانسته بود.

وی ۱۸ دی ماه سال ۹۲ در جمع هنرمندان گفته بود؛ «دولت می‌خواهد میانه‌روی را ترویج کند و با خشونت و افراط مخالف است؛ ما با همه توان می‌خواهیم افراطیون را به انزوا برانیم. برخی هنوز صدای ملت را در ۲۴ خرداد نشنیده‌اند. پنبه‌ها را از گوش درآورند.» اما حالا آنهایی که منتقد دولت خوانده می شوند، با ادبیاتی متفاوت مواجه شدند.

موج واکنش‌ها به هواداران روحانی نیز کشیده شد، اگر چه عده‌ای با آسمان و ریسمان کردن و فحاشی به مردی که به قول دولت یازدهم رفته است، سعی کردند از سنگینی ماجرا بکاهند اما این اظهارات طوری نبود که بشود از آن دفاع کرد.

روزنامه شرق در مطلبی سعی کرد گناه را به گردن منتقدان دولت بیندازد که با انتقادهای خود باعث سلب آرامش و تمرکز رئیس جمهور و ابراز چنین سخنانی شده‌اند و البته اطرافیان روحانی را نیز سرزنش کرد که با سکوت خود باعث شده‌اند تمام بار دفاع از دولت بر دوش رئیس جمهور افتاده و چنین پیامدهایی به بار آورد.

انتقاد روزنامه اعتماد از روحانی اما صریح‌تر بود و این اظهارات را غیرانسانی و غیردینی توصیف کرد. اعتماد با یادآوری وعده‌های روحانی در دوران انتخابات درباره لزوم به‌ کارگیری ادبیات صحیح و فاخر، از ادبیات جدید رئیس جمهور ابراز شگفتی کرد و نوشت: «اما امروز در آستانه یک‌سالگی دولت اعتدال، سخنان دیروز شما پیرو مشی اعتدال نبود و صادقانه بگوییم«این روحانی»، «آن روحانی» نبود.»

روزنامه ابتکار نیز در مطلبی رفتار گذشته و اخیر روحانی را متناقض توصیف کرد و نوشت: «اگر فشار مخالفان بسیار است اما مردم ایران نیز از میان نامزدهای متعدد انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ کسی را برگزیدند که آن روزها هیچ گاه از جاده انصاف خارج نشد و عنان اختیار در برابر نامهربانی‌ها از دست نداد. آنها به روحانی معتدلی رای دادند که آرامش و منطق در کلامش موج می‌زد.»

ابتکار در ادامه به روحانی پیشنهاد داد برای جبران این خطا «شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذرخواهی از مردم، حتی مخالفان سیاسی‌تان نشان دهید» و توصیه کرد: «همان حسن روحانی (گذشته) باشید.»

روزنامه آرمان هم در مطلبی با انتقاد از ادبیات رئیس‌جمهور نوشت:‌ «ایشان هم مانند همه ما انسان هستند و طرفداران رئیس‌جمهور نمی‌توانند ادعا کنند روحانی یا هر شخصیت دیگری از عصمت برخوردار است، فشارها بر ایشان بالاست اما یک شخصیت سیاسی در آن سطح از مسئولیت باید بیش از اینها از سعه صدر برخوردار بوده و مراقبت کند.»

صادق زیباکلام از طرفداران دولت نیز در مصاحبه‌ای گفت: اینکه رئیس جمهور به مخالفان یا به گفته ایشان تعامل ‌هراسان می‌گویند بروید به جهنم، خب اصولگرایان و تندروها هم می‌گویند می‌رویم به جهنم اما شما را هم با خود می‌بریم!

در این میان سایت عصر ایران در مطلبی ضمن انتقاد از ادبیات رئیس جمهور، برای کاستن از بار اظهارات روحانی، وقیحانه منتقدان را به زنی بدکار و بی‌عفت تشبیه کرد!

گفتنی است تاکنون دولتی‌ها درباره این اظهارات سکوت کرده‌اند و تنها حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی در عذری بدتر از گناه مدعی شده است که به نظر بنده رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
برای دیگران گفت نه برای خودش
همنونطور که گفت به هرکسی که اتهام میزنیم باید اجازه پاسخگویی بدیم.
Iran, Islamic Republic of
آن مرد رفت
ادب مرد به زدولت اوست
مهدی
درود بر روحانی
United States
این بود رییس جمهور انتقادپذیر و مؤدب !!!
United States
روحانی هم کم آورده....
Iran, Islamic Republic of
باز خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه که اگر فحشی هم میداد به دشمنان خارجی میداد نه به هموطن هاش
محمد
میشود مشاور محترم فرهنگی فرق صراحت و وقاحت را توضیح دهند؟!
حسن
شما چند نفر به این ادبیات حساسیت سیاسی نشان دادید تا بهربرداری سیاسی بکنید وگرنه مردم میگویند حق اینها همین است.
هادی
این یک تاکتیک هست که روحانی داره این کار رو می کنه، ایشون داره با این کارش همه هجمه ها رو به جون خودش می خره تا بقیه بتونن به راحتی کارشون رو انجام بدن
اگه بخوام یه مثال بزنم؛ دقیقا مثل کاری که خوزه مورینیو انجام میده و همیشه خودش رو توی تیررس قرار میده تا کسی به تیمش گیر نده و بتونه کارش رو درست انجام بده.
البته الله اعلم
ای کاش کمی تدبیر داشت
صادق
United States
لطفـــــا" بگذارید !
دور باد اسفندیار از رحمت خدا که با سحر و جادوهایش احمدی نژاد خادم را به راهی کشید تا او به ولی نعمت خود پشت کند و حاصل رفتارهای سال های اخیرش این شود که رئیس جمهوری سر کار آید که به جای حرمت نهادن به ملت ، تنها در پی کسب رضایت ایادی شیطان بزرگ است.
کریمی
بنده خداخواسته ژست سیاسی بگیرد و خودی نشان بدهد تادر عرصه سیاسی در اذهان باقی بماند و فراموش نشود اما مسیر خاکی را انتخاب کرده است .
محمد
برای ملتمون متاسفم که بدون شناخت و از رو حرف رفتن رای دادن
تا زمانیکه نخوایم بزرگ بشیم و فکر کنیم، از این بدتر هم سرمون میاد
صمد
اینکه عده ای سخنان دکتر روحانی را به خود می گیرند جای تعجب دارد عده ای عادت دارند از دولت انتقاد بکنند و برایشان فرقی هم نمی کند که موضوع انتقادشان چی باشد دولت هم حق دارد با کسانی که هر روز به او توهین می کنند محکم برخورد کند
متاسفم براي آنهايي كه آنهمه بي شرمي و .... احمدي نژاد را مي ديدند و توجيه مي كردند اما امروز سخنان صريح روحاني را بر نمي تابند.
ميناب
Iran, Islamic Republic of
لم تقولون ما لا تفعلون؟
باید توجه داشت که سخنان آقای روحانی برای چه مخاطبانی ارائه شده بحث در خصوص سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای است و طبیعتا" خارجی ها روی این سخنان حساسیت دارند وقتی تندروها و افراطیون داخلی بشدت مورد خطاب آقای روحانی قرار میگیرند خارجی ها موضوع شکاف بین موافقین و مخالفین را جدی تر تلقی می کنند و بر حمایتشان از روحانی خواهند افزود این حرفها کاربرد خارجی داشت و با حساب و کتاب هم بیان شد .
صحبتهای قبل از انتخابات فقط برای تبلیغ بود نه عمل!
زينب
اشتباه منفي دادم
علی
اینم خودش و نشون داد