پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

عفو بین‌الملل:قاتلان‌افغانها محاکمه نمی‌شوند

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۸
کد مطلب: 374829
سازمان عفو بین الملل فاش کرد که سازمان قضایی نظامی آمریکا، در افشای جنایت‌های جنگی نیروهای آمریکایی در حق شهروندان افغانستان، آشکارا کوتاهی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از العالم، سازمان عفو بین الملل، امروز در گزارشی تحت عنوان "در تاریکی رها شدند" نوشت: نیروهای آمریکایی هزاران تن از شهروندان افغان را به قتل رساندند بی آن که تحت پیگرد قرار گیرند یا به خانواده های قربانیان، غرامتی پرداخت شود و جنایت های جنگی ارتکاب شده در افغانستان، به وضوح بدون بازجویی و مجازات رها شده است.

"ریچارد بِنِت" مدیر برنامه آسیا و اقیانوسیه در سازمان عفو بین الملل خاطر نشان کرد: واحد قضایی در ارتش آمریکا، همواره در بازخواست نیروها در خصوص ارتکاب عملیات کشتار غیرقانونی و دیگر مواردِ نقض مقررات، شکست می خورد.

بِنِت با اشاره به این که تاکنون ۱۴۰ مورد عملیات قتل شهروندان افغان ثبت شده است، خاطر نشان کرد: ارتش آمریکا تاکنون هیچ یک از این موارد را بررسی نکرده است و حتی اسناد و مدارکی را که ارتکاب این جنایت ها را اثبات می کند، نادیده گرفته است.

سازمان عفو بین الملل، با ارائه اسناد و مدارک مستند، موارد ناکامی واحد قضایی ارتش آمریکا در بازخواست عاملانِ آمریکایی ِ قتل شهروندان را با جزییات بیان کرد و از دولت افغانستان خواست در هرگونه توافقنامه امنیتی دوجانبه ای که در آینده با آمریکا یا سازمان ناتو امضا می کند، تضمینِ بازخواست عملیات کشتار غیرنظامیان را بگنجاند.

سازمان عفو بین الملل، با ارائه تحقیقات مفصلی درباره ده مورد عملیات نیروهای آمریکایی در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، از کشته شدن ۱۴۰ غیرنظامی در این عملیات پرده برداشت که یکی از موارد، مربوط به کشته شدن یک زن باردار و دستکم پنجاه کودک است.

سازمان عفو بین الملل همچنین از عدم شفافیت در بازجویی ها و محاکمه هایی خبر داد که در خصوص مسائل کشتار غیرقانونی غیرنظامیان در افغانستان برگزار می شود. برپایه این گزارش، ارتش آمریکا، اطلاعات کلی درباره بازخواست عاملان کشتار غیرنظامیان ارائه می کند و به ندرت اطلاعاتی درباره محاکمه موردیِ افراد ارائه می کند.

در حال حاضر ۴۵ هزار سرباز ناتو، از جمله ۳۰ هزار تن از نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان به سر می برند. شمار این نیروها در سال ۲۰۱۲، دستکم ۱۵۰ هزار نفر بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *