جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

سقوط ده‌ها درخت در کرج +تصاویر

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 374731
ده‌ها درخت در باغ آقارضایی کرج قطع شده و زمانی که با یک مدیر شهرداری تماس می‌گیریم می‌گوید: "با موافقت و مجوز ما بوده؛ پروژه خوبی است."
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ده‌ها درخت در باغ آقارضایی کرج قطع شده و زمانی که با یک مدیر شهرداری تماس می‌گیریم می‌گوید: "با موافقت و مجوز ما بوده؛ پروژه خوبی است."

تماس شهروندان ساکن منطقه حصارک، ما را به باغی کشاند که در آن اتفاقی هولناک افتاده بود؛ هرچند گاهی اوقات، برخی باغ‌های کرج محلی برای انجام قتل یا جنایت‌های دیگر است، این بار اما حادثه‌ای ناگوار برای خود باغ رخ داده بود و ده‌ها درخت مقاوم از پای درآمده بودند.

باغ معروف به "آقارضایی" با وسعت یک هکتار در منطقه حصارک کرج واقع شده است و به گفته اهالی محل، نقش مهمی در تلطیف هوای آن منطقه دارد؛ از جمله می‌توان به صحبت‌های حسن ۳۵ ساله اشاره کرد: "در این محله باغی وسیع‌تر از این سراغ ندارم. بعضی وقت‌ها که هوای گرم تابستان آزاردهنده می‌شود، هوای اطراف این باغ خنک و دلچسب است."


یکی دیگر از ساکنان منطقه درباره چگونگی قطع درختان این باغ اظهار می‌دارد: "ظاهرا شبانه قطع شده است چون ما عملیات قطع درختان را ندیدیم. اما مشخص است که چند اصله درخت و بیش از صد درختچه را نابود کرده‌اند."

شهروند ۴۰ ساله‌ای نیز می‌گوید: "حدود ۲ ماه قبل متوجه پاکسازی بخشی از باغ شدم اما ۲ هفته قبل نیز صدای قطع شدن درختان را شنیده‌ام. فکر می‌کنم که این عملیات ادامه دارد."

بقایای این اتفاق ناگوار اما همچنان در باغ باقی است؛ بقایایی که مطابق بررسی‌های تخصصی مشخص می‌کند درختان چندساله بوده‌اند و با چه ابزاری از پای درآمده‌اند؟!


شهردار: کرج باید به گذشته باغشهری خود بازگردد

آسیب رساندن به درختان و فضای سبز شهر کرج در حالی اتفاق می‌افتد که مدیران شهری در اظهارات و مصاحبه‌های خود بر محافظت ویژه از درختان شهر تاکید می‌کنند.

علی ترکاشوند شهردار کرج هجدهم مردادماه امسال در جلسه شورای سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج اظهار کرد: "کرج باید به گذشته باغشهری خود بازگردد که در این زمینه وظیفه سازمان پارک‌ها و فضای سبز نسبت به گذشته سنگین‌تر و خطیرتر است... اولویت اصلی و اساسی این سازمان باید نظارت بر حفظ درختان و فضای سبز در مناطق ۱۲ گانه شهرداری کرج روزانه باشد و به محض مشاهده هرگونه مشکل و تخلف در زمینه قطع درختان اقدامات لازم برای رسیدگی به آن انجام شود... تخلفات در این حوزه بخصوص قطع و آسیب رساندن به درختان به صورت ویژه رصد و پیگیری شود."






یک مقام شهرداری: با مجوز و موافقت ما بوده است

در این باره با عباس زارع مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج تماس می‌گیریم چراکه وی بارها اعلام کرده است "حتی یک درخت هم برای ما ارزشمند است و اجازه نابودی آن را نمی‌دهیم."

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم می‌گوید: "بله! در جریان موضوع هستیم. نام این باغ آقارضایی است و در منطقه حصارک قرار دارد. وسعت آن یک هکتار است. مطابق توافق مالک با شهرداری کرج قرار شده ۳ هزار متر از این باغ تغییر کاربری داشته باشد و مالک با اطلاع و موافقت شهرداری اقدام به برداشتن درختان کرده است."

زارع البته به فواید این موافقت هم اشاره می کند: "طبق توافق شهرداری کرج و مالک قرار شده است ۷ هزار متر از این باغ در تملک شهرداری باشد تا امسال یا سال آینده یک پارک محله در آن احداث شود. حتی یک چاه آب در این باغ وجود داشت که طبق این توافق در اختیار شهرداری خواهد بود. پروژه خوب و سودمندی است چراکه احداث پارک محله موجب نفع و رضایت شهروندان می‌شود."

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج به اظهارات برخی شهروندان هم اینگونه واکنش نشان می‌دهد: "قطع صد یا دویست درخت و درختچه صحت ندارد. الان حضور ذهن ندارم اما تقریبا ۳۰ درخت در باغ آقارضایی حصارک قطع شده که البته با مجوز و توافق شهرداری کرج بوده و مربوط به همان بخشی است که مجوز تغییر کاربری دارد. همچنین این اتفاق به تازگی رخ نداده بلکه مربوط به دو یا سه ماه قبل است."


وی درباره نوع درختان قطع شده می‌گوید: "بیشتر آنها درختان میوه بوده‌اند."

سقوط ده‌ها درخت در کرج +تصاویر

این اظهارات عباس زارع در حالی است که وی همواره مخالف جدی قطع درختان به هر بهانه‌ای بوده است. وی اواخر اردیبهشت امسال واکنش تندی به قطع ۲ هزار درخت در باغ سیب کرج داشت و حتی از جایگاه حقوقی خود، شکایتی علیه یک نهاد در مراجع قضایی طرح کرده بود.

این بخشی از اظهارات وی در آن زمان است: "پس از اطلاع از قطع درختان باغ‌سیب کرج، سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج به عنوان شاکی ورود پیدا کرد و مراتب شکایت خود را به نهادهای قضایی نسبت به عدم نگهداری صحیح این باغ توسط ... اعلام داشت."


جان دادن درختان در بی‌خبری رسانه‌ها

دو هفته، شاید دو ماه یا سه ماه از نابودی ده‌ها درخت و شاید صدها درخت و درختچه می‌گذرد؛ درختانی که آن‌ها نیز قربانی ضعف عملکردی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها شدند و درحالی که ما خبرنگارها در این مدت برای حضور در نخستین جشنواره برگزیدگان مطبوعات و رسانه‌های استان البرز آماده می‌شدیم آنها در بی‌خبری ما جان دادند تا شایستگی ما همچنان برای دریافت عناوین برتر این جشنواره زیر سئوال برود!

حالا اما با گذشت چند هفته یا چندماه، بوی اجساد درختان در منطقه پیچیده است؛ درختان و درختچه‌هایی که شاید سه ماهه، سه ساله و سی ساله بوده‌اند. تعدادی از آنها "بار" میوه داشتند و تعدادی در آستانه "بار"داری بوده‌اند.


آری! اینجا حصارک است؛ صدای ما را از محل سقوط ده‌ها درخت می‌شنوید. جای پای تبربه‌دستان روی خاک باقی مانده است...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام خبرتون کاملا غلط است ذسقوط یعنی چه باید می گقتید قطع درختان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نمایندگان مجلس اگه نمیتونند کاری بکنند استعفا بدهند