پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه شد+زندگینامه

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 374540
شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی به پایان رسید که نام "رجب طیب اردوغان" به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری این کشور ثبت شد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از شبکه تلویزیونی TRT ترکیه، همانطور که انتظار می رفت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه پیروز نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری مستقیم این کشور شد.

با پایان شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری اردوغان با کسب ۵۲ درصد آرا در صدر قرار گرفت و توانست با احراز اکثریت آرا به عنوان جانشین "عبدالله گل" بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. این در حالی است که "اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد احزاب اپوزیسیون با فاصله قابل توجهی ۳۹ درصد آرا را کسب کرد و "صلاح الدین دمیرتاش" دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز توانست ۹ درصد آرا را از آن خود کند.

این نتایج در حالی اعلام می شود که در بیشتر شهرهای شمالی و مرکزی ترکیه از جمله شهرهای بزرگ که شمار آنها به ۶۰ می رسد، اکثریت آرا از آن اردوغان است. با این حال بیشتر ساکنان مناطق جنوب و جنوب غربی حامی احسان اوغلو و ساکنان شهرهای کرد نشین در مناطق جنوب شرقی نیز حامی دمیرتاش بودند.

بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات ترکیه در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور شمار کل صندوق ها ۱۶۵ هزار و ۴۷۰ عدد، شمار افراد واجد شرایط شرکت در انتخابات ۵۲ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۸۵ نفر، شمار آرای ماخوذه ۳۴ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۱۱۸ رای و شمار آرای باطله ۶۶۹ هزار و ۷۳۲ رای بوده است. بر این اساس میزان مشارکت در این انتخابات حدود ۶۵ درصد اعلام شده است.

اردوغان در سال ۱۹۵۴ در منطقه قاسم پاشای استانبول به دنیا آمد. اردوغان از اعضای مؤسس حزب حاکم عدالت و توسعه بوده و سه دوره نمایندگی مجلس ترکیه، یک دوره ناتمام شهرداری کلان شهر استانبول و سه دوره نخست وزیری ترکیه از سوابق سیاسی این سیاستمدار به نسبت کهنه کار است. وی به گفته خودش در کودکی برای گذران زندگی دست فروشی می کرده و مدتی را نیز در تیم های باشگاهی فوتبال به شکل نیمه حرفه ای بازی کرده است.

اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعدها به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام یافت، تحصیل کرده‌است. وی در همه انتخابات های برگزار شده در سال های اخیر، پیروزی های بزرگی را عاید حزب عدالت و توسعه کرده است. به عنوان نمونه جدید، در انتخابات شهرداری های ترکیه که درماه مارس برگزار شد، نزدیک به ۴۶ درصد از آرای مردم را به دست آورد و حدود ۶۱ درصد از شهرداریهای کشور را در اختیار گرفت.

اردوغان در سخنرانی های خود بر وعده ساختن "ترکیه نوین" و قدرتمند و شکوفا در همه ابعاد وجودی و دارای دموکراسی و رفاه بیشتر تمرکز کرده و تأکید می کند که تمامی اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی را به کار خواهد گرفت، این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان نخست وزیر کنونی ترکیه در تلاش است تا نظام حاکم در این کشور را از نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری و یا نیمه ریاست جمهوری تغییر دهد. اما بر اساس داده های موجود اردوغان در انتخابات پیش رو با دو چالش عمده مواجه است: به این شرح که بنا بر قانون اساسی ترکیه، در صورت رسیدن اردوغان به سمت ریاست جمهوری این کشور، او مجبور خواهد بود از حزب عدالت و توسعه استعفا دهد.

لذا چگونگی محافظت از این حزب و جلوگیری از تکرار سناریویی که برای سلیمان دمیرل و تورگوت اوزال، رؤسای جمهوری پیشین ترکیه، اتفاق افتاد، یکی از چالش های پیش روی رجب طیب اردوغان است.

چالش بعدی پیش روی اردوغان این است که دست کم احزاب مخالف نگران انتقال به حکومت خودکامه و تک حزبی بوده و این در حالی است که گفته می شود احتمال تکرار سناریوی روسی در ترکیه وجود دارد. به گونه ای که اردوغان و عبدالله گل نیز همانند پوتین و مدودف، اقدام به رد و بدل کردن سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان خود کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
از ابتدا تا كنون ، پيروزيهاي حزب اردوغان مرهون تاثير گذاري انقلاب اسلامي بر مردم تركيه است بايد شكر ملت ايران ونظام اسلامي ايران باشند