پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ابتلا به تالاسمی چگونه کاهش می‌یابد؟

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب: 374334
‌کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص شیوع بیماری تالاسمی گفت: با اجرای برنامه پیشگیری از بروز بتا تالاسمی، میزان بروز این بیماری کاهش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر پریچهر پاک‌سرشت با اشاره به این که برنامه کشوری پیشگیری از بروز بیماری "بتا تالاسمی" از سال ۷۶ به صورت رسمی در تمام کشور آغاز شده است، اظهار کرد: خوزستان جزو استان‌های ویژه از نظر بروز بیماری تالاسمی است، اما میزان بروز این بیماری به ویژه از سال ۸۷ در استان رو به کاهش بوده است.

وی ادامه دا‌د: میزان شیوع بیماری تالاسمی، ۲۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است.

پاک‌سرشت تصریح کرد: کاهش بروز این بیماری به علت تاسیس آزمایشگاه ژنتیک در بیمارستان شفا در سال ۸۸، و راه‌اندازی دو آزمایشگاه خصوصی در سال ۹۰ در اهواز بوده که دغدغه مردم برای مسافرت به شهرهای دیگر را برای انجام آزمایش کاهش داده است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات مناسب برای پیشگیری از بیماری تالاسمی گفت: انجام به موقع آزمایش‌های قبل از ازدواج برای شناسایی افراد مبتلا لازم و ضروری است. بعد از شناسایی گروه‌های ناقل و مشکوک به ناقل، دختر و پسر در صورت تصمیم به ازدواج به سیستم مراقبت بهداشت معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در فاصله بعد از عقد تا اولین بارداری، زوجین باید مرحله نخست آزمایش ژنتیک قبل از تولد را انجام دهند و در هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری نیز آزمایش ژنتیک روی جنین انجام می‌شود تا از تولد جنین بیمار پیشگیری به عمل آید.

پاک‌سرشت عنوان کرد: بیماری تالاسمی، یک بیماری کم‌خونی ژنتیکی است که از والدین ناقل به ارث می‌رسد و دارای دو نوع آلفا و بتا‌ست. علایم این بیماری، در ۶ تا ۹ ماهگی بروز می‌کند و بیماران مبتلا وابسته به تزریق خون هستند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: این بیماران در صورتی که به موقع خون دریافت نکنند، دچار علایمی مانند زردی چهره، بزرگ شدن استخوان‌های صورت و جمجمه و بزرگ شدن کبد و طحال می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *