کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکره ایران و روسیه بر سر مبادله نفت

17 مرداد 1393 ساعت 12:21

پایگاه خبری کامرسانت روسیه اعلام کرد ایران و روسیه اخیرا بر سر مبادله روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت در برابر غذا مذاکره کرده اند.


به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از رویترز خبر داد: پس از ۸ ماه مذاکره، ایران و روسیه هنوز به توافقی قطعی در خصوص جزئیات قرارداد بزرگ نفت در برابر غذا دست نیافته اند.

روز سه شنبه، روسیه با اعلام توافق با ایران بر سر این قرارداد مهم بازارها را آشفته کرد، اما بعدا این بیانیه خود را پس گرفت. روز چهارشنبه، یک بیانیه جدید صادر شد که در آن به حجم یا زمان اجرای این قرارداد اشاره نشده بود. در این بیانیه آمده بود: «بر اساس پیشنهاد ایران، ما می توانیم در ترتیب دادن ارسال محموله های نفت خام از جمله به روسیه همکاری کنیم... حجم این محموله ها بر مبنای نیاز بازار تعیین خواهد شد.»

در ماه ژانویه، منبع آگاه گفتند که ایران و روسیه در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد نفت در برابر غذا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در ماه هستند که ایران را قادر می سازد صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و تحریم های غربی ها را تضعیف نماید. بر اساس قرارداد پیشنهادی روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کرد و در مقابل به این کشور تجهیزات و مواد غذایی صادر می کرد.

اما با پیش رفتن مذاکرات، اعداد مربوط به میزان محموله های نفت احتمالی ای که در این قرارداد قرار بود صادر شوند، کاهش یافت. تجار گفتند، فروش نفت خام ایران به روسیه هیچ توجیه اقتصادی ای ندارد و با توجه به عدم وجود پالایشگاه بزرگی در نزدیکی بنادر بزرگ روسیه، این کار از نظر فنی دشوار است.

تجار افزودند، اگر هم روسیه قصد داشته باشد برای فروش نفت خام ایران به کشور بازاریابی کند، همچنان این اقدام ناقض تحریم ها خواهد بود.

روزنامه کامرسانت دیلی به نقل از منابع آگاه نوشت، آخرین ارقامی که در جریان مذاکرات بر سر آنها گفت و گو صورت گرفته، ۲.۵ تا ۳ میلیون تن در سال (۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز) بوده است که یک دهم حجم طرح اولیه است.


کد مطلب: 374138

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/374138/مذاکره-ایران-روسیه-سر-مبادله-نفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com