پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

خبرنگاران رتبه‌بندی می‌شوند

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب: 373989
مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مشکلات مطبوعات کشور را متأثر از ضعیف بودن وزارت فرهنگ برای مدیریت، حمایت و نظارت بر رسانه‌ها عنوان کرد.‌
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن محرابی ظهر امروز در نشست با مدیران مسئول، سردبیران و سرپرستان نشریات استان اصفهان با تقدیر از اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی جز استان‌هایی است که وضعیت مطلوبی داشته و تعداد نشریات و روزنامه‌های آن بالا است. وی در ادامه اذعان کرد: روزنامه‌های اصفهان انصافاً کیفیت بالا و خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه از جمله سیاست‌های کلی این اداره کل توجه به واقعیات، استاندارد‌سازی و تدوین دستورالعمل برای هر بخش و مستند‌سازی رویدادها است ادامه داد: نخستین اقدام ما در اداره کل مطبوعات داخلی و خبرگزاری‌ها این بوده که به همه اعلام کرده‌ایم که هر نوع فعالیتی در این اداره اتفاق می‌افتد باید مکتوب شود تا در سوابق بماند.

محرابی در ادامه از تدوین دستورالعمل کمیسیون انتشارات دولتی به منظور انسجام بخشی به نشریات سازمان‌ها خبر داد و در ادامه با اشاره به مشکلات مطبوعات کشور گفت: یکی از مشکلات مطبوعات این است که مطبوعات نمی‌توانند به طور هم‌زمان چندین کار را انجام دهند، از همین روی ما سامانه اشتراک نشریات با تخفیف ۵۰ درصد را راه‌اندازی کردیم، البته سه شرکت مجری این کار با توجه به اینکه نگاه رسانه‌ای به کار نداشتند چندان در این کار موفق نبودند و ما هم به هیچ وجه از آن‌ها راضی نبودیم.

وی نبود حساب و کتاب و مدیریت جامع مالی در رسانه‌ها را از دیگر نواقص موجود در رسانه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: رعایت استانداردهای اقتصادی برای فعالیت رسانه‌ها ضروری است.

مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی با انتقاد از وجود برخی بی‌اخلاقی‌ها در تعدادی از رسانه‌ها گفت: برخی از رسانه‌ها اگر سازمان و دستگاهی به آن‌ها آگهی ندهند، آن سازمان را تحریم خبری می‌کنند و یا مطلبی علیه آن سازمان و محصولات آن منتشر می‌کنند که بروز این گونه مسائل در رسانه‌ها زیبنده نیست.

محرابی برخی از مشکلات مطبوعات کشور را متأثر از ضعیف بودن وزارت فرهنگ برای مدیریت، حمایت و نظارت بر رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: در بازدیدهایی که در وضعیت مطبوعات برخی کشورها داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که ضعف‌های زیادی به ویژه در حوزه توزیع داریم که امیدواریم با الگو برداری بخشی از مشکلات توزیع مطبوعات حل شود.

محرابی با بیان خاطره‌ای از سفر مطبوعاتی به ژاپن گفت: من در شهر ژاپن هیچ دکه مطبوعاتی در آن شهر ندیدم، تنها در هر منطقه مغازه‌ای کوچک با ۲۰ دوچرخه و ۵-۴ موتورسیکلت بود که نشریات را به صورت اشتراکی به درب منازل می‌رساند و همین مکان‌ها مسئول دریافت آگهی‌های نشریات در آن مناطق بود که این باعث رونق بخشی به مطبوعات و همچنین اشتغالزایی و رضایت مشتری شده بود.

وی در ادامه از مذاکره با اداره پست به منظور تحویل مطلوب نشریات به درب منازل مردم در کشور خبر داد و گفت: ادارات پست تجربیات خوبی در این زمینه دارند و در طول ماه بیش از ۱۸۰ هزار نسخه نشریه به صورت اشتراک درب منازل مردم و ادارات توزیع می‌شود و امیدواریم سامانه اشتراک مطبوعات به زودی با روند خوبی در کشور اجرایی شود.

مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور کانون‌های آگهی تبلیغاتی در عرصه انتشار آگهی نامه‌ها روال صحیح و منطق ندانست و ادامه داد: کانون‌های آگهی و تبلیغات وظیفه تولید و گرفتن آگهی را بر عهده دارند و باید وظیفه انتشار و توزیع آگهی‌ها بر عهده مطبوعات باشد و رسانه‌ها آن آگهی‌ها را منتشر کنند.

وی از تدوین دوباره آئین نامه خانه مطبوعات استان‌ها خبر داد و گفت: این آئین نامه به زودی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور ابلاغ می‌شود و پس از آن خانه‌های مطبوعات از حمایت‌های وزارت فرهنگ برخوردار می‌شوند.

محرابی در ادامه از کاهش یارانه حمایتی دولت به مطبوعات در سال جاری خبر داد و گفت: یارانه دولت در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اعلام بسته جدید حمایتی از مطبوعات خبر داد و گفت: مطبوعاتی که در زمینه افزایش دانش عمومی، قرآن و احکام، فرهنگ اسلامی و ترویج این فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و ترویج زبان فارسی در استان‌های مرزی تلاش کنند مشمول این حمایت می‌شوند.

محرابی در مورد سایت سمان خبرنگاران نیز گفت: این سایت بر اساس رتبه‌بندی خبرنگاران تدوین شده که البته نیازمند اصلاحاتی است که انجام شده و به زودی آئین‌نامه جدید آن در همین سایت منتشر می‌شود، همچنین صدور کارت خبرنگاری وظیفه خود رسانه‌هاست، در خصوص بیمه خبرنگاران نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: تدوین لایحه حمایت از مطبوعات محلی مستلزم حضور نماینده نشریات هر استان نیز هست که من مسئله حضور این افراد در کمیته یارانه هامطبوعات را دنبال می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هدفشون ضربه زدن به خبرنگارهای ارزشی و مومن هست . مثل رتبه بندی وطن امروز . کاهش باعث کاهش آگهی ها میشه . زیر بار نرید.