پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

کارتر: غرب حماس را به رسمیت بشناسد

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 373912
جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مقاله‌ای از غرب درخواست کرد تا حماس را به عنوان "بازیگر سیاسی مشروع" که نماینده مردم فلسطین است، به رسمیت بشناسد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، جیمی کارتر به همراه مری رابینسون، رئیس جمهوری سابق ایرلند مقاله مشترکی را در مجله فارن پالسی نوشتند. کارتر و رابینسون با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی نوشته‌اند: هیچ توجیه انسانی و یا حقوقی برای عملکرد نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) که در حال انجام این جنگ هستند، وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی که طی یک ماه گذشته غزه را زیر بمباران شدید خود قرار داد، به بهانه دفاع از خود غیر نظامیان بی‌گناه فلسطین را می‌کشد. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین حدود ۱۹۰۰ فلسطینی که اکثرا غیرنظامیان هستند، در جریان حملات بی‌امان صهیونیست‌ها کشته شده‌اند و از بامداد روز سه شنبه آتش بس ۷۲ ساعته‌ای اعلام شده است.

جیمی کارتر طی سال‌های اخیر همواره علیه رژیم صهیونیستی سخن گفته و موضعی در حمایت از حل بحران دیرینه خاورمیانه اتخاذ کرده است.

در مقاله فارن پالسی آمده است: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که حماس از بین برود و یا خودش برای نابودی خود تلاش کند. تنها با به رسمیت شناختن حماس به عنوان یک بازیگر سیاسی، غرب می‌تواند انگیزه خوبی برای حماس ایجاد کند تا آن‌ها خلع سلاح شوند. حماس نماینده جمع انبوهی از مردم فلسطین است.

کارتر و رابینسون تاکید کردند که اسرائیل باید دست کم محاصره غزه را تا حدی کاهش دهد و اجازه بدهد که کارمندان دولتی آنجا حقوق دریافت کنند. با این حال رئیس جمهوری اسبق آمریکا که نقش بسزایی در امضای معاهده کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ داشت به همراه رئیس جمهوری سابق ایرلند از دو طرف درگیر به دلیل وارد کردن تلفات به غیرنظامیان انتقاد کردند.

ایالت متحده آمریکا حماس را به عنوان یک گروه تروریستی در لیست سیاه وارد کرده است. کارتر و رابینسون در مقاله مشترکشان، درگیری کنونی فلسطین و اسرائیل را "فاجعه انسانی" خواندند و گفتند: بمب‌ها، موشک‌ها و توپخانه‌ اسرائیل بخش عمده‌ای از غزه را با خاک یکسان کرده است که از جمله شامل منازل، بیمارستان‌ها و مدارس می‌شود. هدف گرفتن عمدی غیرنظامیان جرایم جنگی برای هر دو طرف محسوب می‌شود.

این سیاستمداران برجسته آمریکا و ایرلند می‌نویسند: هدف اولیه جامعه جهانی باید تضمین تحرک آزاد مردم و ورود و خروج کالاها به غزه از طریق اسرائیل، مصر و از طریق دریا باشد. آمریکا و اتحادیه اروپا باید همزمان حماس را نه تنها به عنوان یک نیروی نظامی، بلکه به عنوان یک نیروی سیاسی به رسمیت بشناسند.

کارتر همواره از گروه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمایت می‌کرده است و در سال ۲۰۰۹ با رهبران این گروه دیدار کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جریان چیه اینها آخر عمری راستگو میشن؟!