جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

تلاش‌آذربایجان‌برای‌تحریف‌ اشعارشهریار

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 373880
یکی از شاعران جوان تبریز ضمن هشدار نسبت به آثار دینی شهریار در جمهوری آذربایجان گفت: متأسفانه کسی نسبت به این تحریفات اقدامی نمی‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دوازدهمین عصرانه ادبی خبرگزاری فارس ویژه پاسداشت رضا شیبانی اصل عصر دیروز، ۱۴ مردادماه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و شاعران جوان تبریز برگزار شد.

مصطفی محدثی خراسانی در این مراسم با بیان اظهار خشنودی برای شرکت در چنین جلسات شعرخوانی گفت: خوشحالم که در تهران غبارگرفته و غفلت زده جوان‌هایی پیدا می‌شوند که به دلیل معنویت دل دور هم جمع شدند. اینگونه فضاها را ما کمتر تجربه کرده‌ایم و من طی این سالها حسرت این تجربه‌ها را داشتم.

وی به شعر شیبانی و ویژگی‌های زبانی او اشاره کرد و گفت: شیبانی یکی از جوانان خوش ذوق و آتیه دار است او شاعر تمام کمالی از نظر زبانی و شخصیتی است.

میلاد عرفان پور یکی از شاعران حاضر در این جلسه در ادامه این مراسم به بیان ویژگی‌هایی از شعر شیبانی پرداخت و گفت: برجسته ترین جریان شعر امروز شعر انقلاب است جریانی اصیل که شعر فخیم فارسی را ترویج می‌دهد. طی این سالها در این حوزه جوانانی شناخته شده‌اند که تنها به دنبال مطرح کردن خود نیستند بلکه تمام همت خود را براین گذاشتند تا از جوانان حمایت کنند و دست انها را بگیرند.

وی ادامه داد: در مورد شیبانی باید به دو بعد توجه کنیم نخست بعد ادبی و دوم بعد فرهنگی این شاعر است در زمینه ادبی برکسی پوشیده نیست که شعر او متعهد به ارزشهای اجتماعی است و از ساختار محکمی بخوردار استو. همچنین اصالت زبانی و توجه شاعر به مووضعات اجتماعی و مغفول مانده از دیگر شاخصه‌های شعری اوست.

عرفان پور افزود: در بعد فرهنگی نیز بیاد بگویم که مهمترین دغدغه این شاعر فراگیری فرهنگ نقلاب و ادبیات فارسی است. در آذربایجان که همواره هجمه‌هایی نسبت به ادبیات فارسی وجود دارد شاعری مانند شیبانی حضور دارد که یک تنه و گاهی تنها پرچم شعر فارسی را برافراشته و حفظ کرده است کسی که بیش از هر کسی برای شعر فارسی در این منطقه دلسوزی می‌کند شیبانی است.

همچنین پرورش نیروهای جوان و اهمیت دادن به ادبیات انقلاب یکی دیگر از شاصه‌های فرهنگی شیبانی است که او طی این روزها در شهر تبریز برای این امر متحمل زحمات فراوانی شده است که احتمال صدای این نوع فعالیت‌ها بعدا بیشتر شنیده خواهد شد.

عرفان پور در ادامه یادآور شد: اگر در شهر مهم و شعرخیز و متعبدی مانند تبریز جوان باسواد و دغدغه مندی مانند شیبانی نبود خیلی از جوانهایی که در این شهر هستند و با استعدادند شناخته نمی‌شدند و نمی‌توانستند مراحل بالاتر را طی کنند.

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش های حوزه هنری نیز یکی دیگر سخنران این جلسه بود.

وی با اشاره به رویه پاسداشت شاعران جوان که چندی است در کشور مرسوم شده است گفت: در سیستم های فرهنگی جهان روش های مختلفی برای این امر وجود دارد که یکی از آنها سیستم روسیه است در این روش معمولا بیش از سایر سیستم‌ها به هنرمند توجه می‌شود و از ۴۰ سالگی برای آنها مراسم تجلیل برگزار می‌کنند. ما نیز در سالهای اخیر برای شاعران جوان مراسم‌های پاسداشت متعددی برگزار کرده‌ایم که امیدوارم برپایی این جلسات به غرور آنها نیفزاید چون غرور یکی از آفت های این جلسات است.

وی در ادامه با بیان اینکه شیبانی در شعر انقلاب امتحان خود را پس داده است گفت: یکی از امتحان‌هایی که شیبانی از آن سربلند بیرون آمده در فتنه ۸۸ بود. امروز پهلوانان شعر انقلاب جوانان هستند. جامعه ما امروز باید به دوره بهادادن به جوان ها که در اول انقلاب مرسوم بود بازگردد امروز ادبیات انقلاب هزاران شهریار جوان دارد که همه به انقلابی بودن خود مفتخر هستند.

وی با اشاره به اهمیت سروده‌های شهریار در ادب فارسی گفت: شهریار شاعر بزرگی بود بزرگتر از آنچه که ما از آن صحبت می‌کنیم او هنر را از جنس الهام می‌داند که در ذیل وحی قرار می‌گیرد نسل امروز ما به این حد از آگاهی رسده اند که می‌توانند شهریاران جوانی برای شعر فارسی باشند امیدوارم که شعر شهریاران جوان ما به پختگی سروده های شهریار نیز برسد.

رضا شیبانی اصل نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت

وی با اشاره به ددلیل شرکت خود در جلسه پاسداشتی که عصر امروز برگزار شده بود گفت: دلیل شرکت من در این مراسم نه حس منیت و بزرگ شدن که خروج شعر آذربایجان از انزوا و بیان برخی از دردها از زبان رسانه‌ها بود. ۱۰ سال بود که کسی از تبریز به عنوان یکی از پایتخت های شعر فارسی در جلسات شاعران با رهبر مقام معظم رهبری شعری به این زبان نخوانده بود.

وی ادامه داد: هرچند زبان ترکی زبان مادری تبریزی هاست اما به قول شهریار ما تبریزی ها دو زبان مادری ترکی و فارسی داریم. به همین جهت باید تلاش کنیم که این فرصت به آسیب تبدیل نشود. نباید بگذاریم کسانی که دل در گرو آن سوی مرزها دارند این فرصت را به تهدید مبدل کنند.

شیبانی با بیان انکه شاعران جوان امروز باید خاکریزهای خود را محیا کنند، گفت: خوب است که قلمرو شعر فارسی را گسترده کنیم اما به نظرم باید به شعر حوزه آذربایجان توجه کنیم به صورتی که شاعران این خطه گمان نکنند که مورد بی اعتنایی قرار گرفتند نکته دیگری که قصد دارم در این مراسم عنوان کنم دامن زدن به آتش قومیت‌هاست که برخی از نمایندگان مجلس برای کسب رأی بیشتر به آن دامن می‌زنند.

شیبانی در ادامه نسبت به تحریف سروده‌های دینی شهریار در برخی از کشورهای همسایه هشدار داد و گفت: نکته دیگری که قصد داشتم تا در این مراسم آن را مطرح کنم تحریف سروده های دینی استاد شهریار است برخی از سروده های این شاعر به راحتی در کشور جمهوری اذربایجان تغییر می‌کند به عنوان نمونه در یکی از سروده های این استاد واژه "علی" به ایل تحریف پیدا کرده است ما صدای بلندی نسبت به تحریف شعرهای این شاعر نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: علاوه براین حتی آثاری درباره شهریار در این شرکت‌ها منتشر می‌شود که او را به راحتی مورد هجمه قررا می‌دهند این درحالی است که با استفاده از ادبیات این شاعر قلمروهای از دست رفته زبان فارسی را برگردانیمن دامنه نفوذ این شاعر بالاست اما ما این سرمایه ارزشمند را فراموش کرده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین ف
چند روز پیش خدود 15 سرباز آذری در درگیری مرزی با نیروهای ارمنی شهید شدند ، ، اما تلوزیون های آذربایجان بجای پخش برنامه های مربوط به این موضوع فقط موسیقی و سایر برنامه های معمول خود را نمودند ، دولت آذربایجان قصد دارد اسلام را در این جمهوری ریشه کن نماید اما مطمئنا شکست خواهد خورد ، در روزهـای اخیر که رژیم صهیونیستی جنایتهای بیشماری را در غزه انجام داده بود هیچیک از تلوزیونهـای آذربایجان جنایتهای این رژیم را انعکاس ندادند و تمامی خبرهایشان فقط مربوط به درگیری حماس و اسرائیل بود ، جالبتر آنکـه چندین شب است که تلوزیونهـای آذربایجان همزمان با هولوکاست غزه ، فیلمهای سینمایی مربوط به هولوکاست یهودیان زمان جنگ جهانی را پخش میکند که از جمله آنهـا فیلم سینمایی پیانیست میباشد که اشاره ای کامل به هولوکاست دروغین یهودیان دارد یا اینکه فیلم سینمایی دیگری که صحنه های مربوط به سوزاندن یهودیان در کوره های آدم سوزی توسط نازیها نشان داد و...
بیشتر مردمان آذربایجان در فقر مطلق بسر میبرند و حتی برای درمان معمولیترین بیماریها به ایران میآیند ولی پول نفت این کشور بیشتر به جیب دولتمردان میرود ، آذربایجان بیشترین میزان نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی را تامین مینماید.