چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۰
۱۴

حرف‌های عجیب غریب درباره زبان فارسی!

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 373856
چند وقتی است که در فضای مجازی، در پیام‌های کوتاه و پیغام‌های وایبری، متن‌هایی جابه‌جا می‌شود که مدعی هستند تحت تأثیر عرب‌ها، واژه‌های تحقیرآمیزی به زبان فارسی وارد شده‌اند!
حرف‌های عجیب غریب درباره زبان فارسی!
به گزارش جهان، برخی از نوشته‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، به واژه‌هایی مانند «پارس سگ» اشاره می‌کنند و می‌گویند ما در گذشته صدای سگ را «واغ واغ» می‌گفتیم، اما الان می‌گوییم پارس، یعنی نام سرزمین‌مان! یا این‌که ما در گذشته به جای غذا می‌گفتیم «خوراک» اما اعراب ما را بر آن داشتند که بگوییم «غذا» در حالی‌که در عربی «غذا» به معنای «ادرار شتر» است!

این‌که این متن‌ها نوشته چه کسانی هستند و افراد چرا آن‌ها را دست به دست می‌کنند، بحثی مفصل می‌طلبد، اما حسن انوشه - واژه‌شناس و استاد زبان فارسی، مترجم انگلیسی و عربی - به ایسنا می‌گوید: «پارس» در صدای سگ یک آواست و به سرزمین پارس هیچ ربطی ندارد. اشاره کردن به این شباهت درست نیست. این حرف را کسانی می‌زنند و تکرار می‌کنند که ضد زبان فارسی هستند و می‌خواهند بگویند زبان فارسی مانند پارس سگ است!

او درباره این‌که ممکن است «پارس کردن» از «پاس کردن» و پاسبانی سگ آمده باشد، می‌گوید: این احتمال وجود دارد. در قدیم شب‌ها را به سه پاس تقسیم می‌کردند، وقتی هم می‌گوییم پاسی از شب گذشت به همین معناست، سپاس‌گزاری هم به این معناست که من می‌توانم در پاس دادن شب به شما خدمت کنم، ممکن است «پارس کردن سگ» هم از همین‌جا ریشه گرفته باشد. البته من در این مورد صاحب فتوا نیستم، این موضوع محتمل است، اما هیچ‌گونه ارتباطی میان «پارس سگ» و واژه «پارس» یا «فارس» وجود ندارد. «غذا» هم در عربی اصلا به معنای ادرار شتر نیست. این حرف‌ها از جای دیگری آب می‌خورد.

انوشه همچنین توضیح می‌دهد: در زمان امویان، عرب‌ها ایرانیان را تحقیر می‌کردند و آن‌ها را عجم یعنی کسانی که زبان عربی نمی‌دانند و «زبان‌نفهم» هستند، می‌نامیدند، اما ایرانیان با اشاره به آیه قرآن به آن‌ها یادآوری کردند که انسان‌ها برابراند و برتری آن‌ها به پرهیزگاری آن‌هاست. این‌طور جنبش شعوبیه شکل گرفت. بعد از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق هم نوعی برتری‌جویی در بین برخی ایرانیان رواج پیدا کرد، تا آن‌جا که عراقی‌ها به ایرانی‌ها می‌گفتند «عنصری» یعنی نژادپرست. بعد از آن در ایران نوعی جنبش شعوبیه جدید ایجاد شده که نوعی نگاه افراطی به زبان دارد.

او در توضیح این‌که چرا این نگاه را افراطی می‌داند، تاکید می‌کند: این‌که بخواهیم زبان از واژه‌های بیگانه پالایش شود، افراطی است. زبانی که تحت تاثیر زبان دیگر قرار نگیرد، می‌میرد. همان‌قدر که ما از عربی واژه گرفتیم، آن‌ها هم از ما واژه وام گرفته‌اند، شخصی به نام «محمد آلتونجی» ۲۰هزار واژه فارسی را استخراج کرده که در عربی کاربرد دارد، حتی در قرآن هم واژه‌های فارسی آمده است، «کنز» به معنای «گنج» و «جُنح» به معنای «گناه» فارسی است.

این استاد زبان فارسی در پاسخ به این‌که آیا این واکنش جامعه نوعی حساسیت در برابر زبان فارسی نیست، می‌گوید: بله، این نوعی حساسیت است و این خوب است که جامعه آماده محافظت از زبان فارسی شده، اما نباید افراط کرد، چه در استفاده افراطی از زبان عربی و چه حذف کامل آن. اما این نوع نگاه در مردم نسبت به زبان عربی به دلیل این هم هست که نگاه دولتی حساسیتی به این موضوع ندارد.

او درباره این‌که چرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه‌های عربی را بیگانه نمی‌داند، اظهار می‌کند: فرهنگستان تنها واژه‌های اروپایی را بیگانه می‌داند و واژه‌های عربی را بیگانه نمی‌داند چون فکر می‌کند عربی در کشور ما تاریخ هزارساله دارد و سال‌ها عربی زبان نگاشتن کتاب‌های ما بوده است. از سوی دیگر نوعی نگاه مقدس هم به زبان عربی هست و برخی فکر می‌کنند چون عربی زبان قرآن است، مقدس است، اما این غلط است و ما باید نوعی نگاه میانه‌رو را در پیش داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
توطئه های دشمنان یک دوتا نیست که.این اظهارات را بگذارید در کنارترویج استفاده از نمادهای سایر ادیان بصورت گردنبند(اهورامزدا) نمادهای شیطان پرستی ومکاتب مسخره دست ساز ،استفاده از این نمادها در بازار وکالاها.رواج جوکهای قومیتی وتمسخر وبه سخره گرفتن حتی افرادی ناباب علنا در برنامه های به اصطلاح سرگرم کننده شان قومیتها را به تمسخر می گیرند (چرا انجا یونسی صدایش در نمی اید)اینها قطعات پازلی است که دین زدایی ،بی هویتی،زدودن روح وحدت ملی را در برنامه دارند واین یک توهم نیست.
اسلام اسلامی
نظرات استاد کاملا صحیح بوده و باید مد نظر فرهنگستان زبان فارسی ( که متاسفانه بسیار بی تحرک و فاقد ذوق و سلیقه و ابتکار است که ظاهرا بعلت مدیریت تحمیلی و غیر کارای انست ) قرار گرفته و مورد عمل واقع شود
علي
Iran, Islamic Republic of
جالبه چنين پيامكي ازپسرجوانم كه تازه به دانشگاه راه يافته بودبه من رسيد ولي من باسوادكمم تعدادي ازاين ادعاها راكه دراينجافقط به 2 تاش اشاره شده ردكردم وپسرم هم قبول كردو قول داد درموردهرچيزي كه ميشنوداول تفكركند.
حمید
United States
ضمن تشکر از آقای انوشه که به احتمال زیاد دکتری ادبیات عرب هستند . باید عرض کنم در تاریخ بسیاری از همین مواردی را که مثال زده اند وجود دارد و دقیقا بر می گردد به زمان حمله اعراب به ایران و کتابسوزی ها و تلاش برای از بین بردن زبان پارسی و خوار کردن مردم ایران. متاسفانه در بعد از انقلاب بسیاری از دوستان و بزرگواران ادبیات قرآنی و اسلامی را با ادبیات عرب و فرهنگ عرب اشتباه گرفته اند و تلاش دارند بجای رواج ادبیات و فرهنگ غنی اسلامی و قرآنی به اشتباه از عرب و فرهنگ فقیر عربی دفاعه می کنند و با کمال تاسف بیشتر مردان بزرگ این روزهای ادبیات نیز در فرهنگستان زبان پارسی از این قومند. با تاسف
Iran, Islamic Republic of
عزیزم میشه اسم 5 تا کتاب و نویسنده قبل از اسلام در ایران رو نام ببری تا ما هم بدونیم ...
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز من هم مثل شمافكرميكردم ولي يك دوست توضيح دادكه درحمله اعراب تمام كتابخانه ها و دانشگاهها سوخت و نخبگان ياكشته شدنديابه اسارت وبردگي برده شدند به همين دليل ماازگذشتگان خوداطلاعاتي نداريم ولي باتفكر در آثاباستاني كشف شده مثل تخت جمشيد و شهرسوخته كه شواهدجراحي چشم هم درآن ديده شده ميشه فهميد دانشمندان بزرگي داشته ايم. ميشه باوركردكه ستونهاي استوانه اي تخت جمشيدبدون محاسبات دقيق رياضي ساخته شده باشه؟
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبتمون رو ختم به خیر کنه
چطور در بقیه نقاط دنیا آثاری ولو جزئی باقی مانده اما اینجا خیر ؟ ما مشکلی باعربی و عجمی نداریم و طبق گفته قرآن ملاک برتری فقط تقواست و کسانی که به عجم یا عرب بودن افتخار می کنند بی تقوا هستند
نکته بعد در مورد آتش زدن کتب و و اسارت علما به قول شما اول این که به کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران مرحوم شهید مطهری مراجعه کنید و با استدلال ایشان در نفی این موضوع آشنا شوید و دوم این که تاریخ معاصر ایران و افرادی که سعی در غربی شدن ایرانی با جعل مسائلی مثل هم نژادی با آلمانها داشتند را مطالعه فرمایید
ما را نسبت به غرب خودباخته و نسبت به اعراب برتر بار اوردند در حالی که دلیلی برای هیچ کدام نداریم
منتظریم
Iran, Islamic Republic of
خیلی عجیبه
بعد همون هایی که اینقدر مثلا دلشون برای سرزمین پارسی شون میسوزه سرتا پا ی وجودشون فرهنگ غربه (بهتره بگیم بی فرهنگی غربی )
Finland
عجیب گل گفتی!
زدی تو خااااااااااااال
آدمیزاد
Colombia
پالایش زبان از همه واژگان بیگانه کاری افراطی است اما کاربرد افراطی لغات عربی هم روا نیست ، کسانی هستند که از تنبلی شان حوصله ندارند تا درست فارسی بگویند و یا "فینگلیشی و یا الفارسی" مینویسند و حرف میزنند.
ناشناس 24
بیشتر دانش اموختگان در این اندیشه هستند که اکنون سیما وسایت های خبر فارسی از روی عمد زبان فارسی را لگد مال می کنند....