جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳

نظامیان‌اسرائیلی اسیرمقاومت از ۱۹۶۹+عکس

سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 373740
مقاومت فلسطین چندین بار در طول سالهای مختلف تلاش کرده است با به اسارت گرفتن نظامیان رژیم صهیونیستی آنها را اهرم فشار کند برای تحمیل خواسته‌های مقاومت و آزاد کردن اسرای فلسطینی.
نظامیان‌اسرائیلی اسیرمقاومت از ۱۹۶۹+عکس
به گزارش جهان به نقل باشگاه خبرنگاران، با انتشار خبر اسارت دومین نظامی رژیم‌صهیونیستی در طول جنگ جاری غزه که از هفتم جولای آغاز شده است، بار دیگر ناکامی‌های رژیم‌صهیونیستی مقابل مقاومت فلسطین، بر سر زبان‌ رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی افتاد.

سخنگوی گردانهای «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس ۲۰ ژوئیه (۲۰۱۴) به اسارت گرفتن «شائول آرون» نظامی اسرائیلی در «حی‌التفاح» واقع در شرق غزه را اعلام کرد و ارتش رژیم صهیونیستی پس از یک سکوت ۴۸ ساعته آن را تایید کرد هر چند که چند روز بعد رسما اعلام کرد که این نظامی کشته شده‌ است؛ موضوعی که گروه‌های فلسطینی آن را نه رد نه تایید کردند.

روز جمعه ۱۰ مرداد نیز خبر اسارت دومین نظامی رژیم‌صهیونیستی که اعلام شد، افسر ارتش صهیونیستی در رسانه‌ها منتشر شد. این اولین باری نیست که گروههای مقاومت فلسطینی یک نظامی اسرائیلی را به اسارت می‌گیرند بلکه این روش وسیله‌ای برای تغییر مسیر درگیریها یا تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای قبول قراردادهای تبادل اسرا بوده است.

در اواخر سال ۱۹۶۹ جنبش فتح نظامی اسرائیلی «شموئیل فایز» را ربود و رژیم صهیونیستی را مجبور به قبول قرارداد تبادل اسرا کرد و بدین وسیله اسیر فلسطینی «محمود بکر حجازی» آزاد شد. در سال ۱۹۷۸ جبهه مردمی فلسطین نظامی اسرائیلی «آبراهام عمرام» را به اسارت گرفت و رژیم صهیونیستی مجبور شد درقبال آزادی وی ۷۶ اسیر فلسطینی را آزاد کند.

در تاریخ ۲۳ نوامبر سال ۱۹۸۳ صورت گرفت و به موجب آن، تمامی بازداشت‌شدگان فلسطینی و لبنانی بازداشتگاه انصار در جنوب لبنان که شمار آنها به ۴۷۰۰ نفر می‌رسید، به همراه ۶۵ نفر از اسرای دربند زندان‌های صهیونیستی آزاد شدند و در مقابل ۶ نظامی صهیونیستی که توسط جنبش فتح گروگان گرفته شده بودند، به تل آویو تحویل داده شدند.

البته باید عملیات «الجلیل» را که توسط جبهه خلق ـ فرماندهی کل و در تاریخ ۲۰ ماه می سال ۱۹۸۵ صورت گرفت و در قالب آن ۱۱۵۵ اسیر فلسطینی و عربی و خارجی بر اساس شروط طرف فلسطینی آزاد شدند، به این موارد اضافه کرد.

از زمان انتفاضه اول و تاسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ مقاومت فلسطین چندین عملیات برای اسارت نظامیان اسرائیل انجام داده است.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

در فوریه ۱۹۸۹ حماس نظامی اسرائیلی «آوی ساسپورتاس» را در جنوب سرزمینهای اشغالی ربود و به قتل رساند. رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اقدام موجی از بازداشتها که شامل صدها نفر از ساکنان غزه شد به راه انداخت و شیخ «احمد یاسین» رهبر حماس را به حبس ابد محکوم کرد که البته وی در سال ۱۹۹۷ ترور شد.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

در ماه می ۱۹۸۹ تعدادی مسلح، نظامی اسرائیلی «ایلان سعدون» را مجبور کردند سوار بر خودرو آنها شود و قبل از رسیدن به غزه به ضرب گلوله وی را کشتند. افرادی که پشت این عملیات بودند بازداشت شدند اما به مکان جسد این نظامی اعتراف نکردند. رژیم صهیونیستی پس از ۷ سال از کشته شدنش جسد وی را یافت.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

گردانهای القسام در اکتبر ۱۹۹۴ نظامی اسرائیلی «ناشون واکسمان» را ربودند و وی را در منزلی در «بیت نیالا» واقع در کرانه باختری چند روز زندانی کردند القسام در یک نوار ویدئویی از «اسحاق رابین» خواستند «شیخ احمد یاسین» رهبر حماس که در سال ۲۰۰۴ توسط رژیم صهیونیستی ترور شد را آزاد کند اما رابین این پیشنهاد را نپذیرفت و واحد نیروی ویژه خود را به داخل خانه مزبور فرستاد و نظامی کشته شد و هر سه عضو حماس نیز به شهادت رسیدند.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

فلسطینیان به اشتباه دو نظامی ارتش ذخیره رژیم صهیونیستی به نامهای «وادیم نورزیس» و « یوسی ابراهامی» را در شهر رام‌الله کرانه باختری بازداشت کردند و کشتند. رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اقدام مقر اصلی پلیس فلسطین در رام‌الله را با حملات هوایی بمباران کرد.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

در ژوئن سال ۲۰۰۶ سه گروه فلسطینی از جمله گردانهای القسام به گذرگاه «کرم ابوسالم» واقع در جنوب نوار غزه حمله کردند و ۳ نظامی اسرائیلی را کشتند و یک نفر دیگر به نام «گیلعاد شالیت» را که زخمی شده بود اسیر کردند، رژیم صهیونیستی ربوده شدن شالیت را بهانه‌ای برای هجوم گسترده به نواز غزه تحت عنوان عملیات «باران تابستان» کرد و در نهایت پس از گفتگوهای طولانی این نظامی در مقابل آزادی بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی آزاد شد.

اسارت نظامیان اسرائیلی از سال ۱۹۶۹تاکنون+تصاویر

در سپتامبر ۲۰۱۳ یک جوان فلسطینی از «قلقیلیه» یک نظامی اسرائیلی به نام «تومر شازان» را ربود تا بر رژیم صهیونیستی برای آزادی برادر بازداشتی‌اش اعمال فشار کند و البته این نظامی را کشت. ارتش توانست این جوان فلسطینی را پس از ۲ روز بیابد و وی را بازداشت کرد و ماجرا پایان یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *