پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

خودکشی دانشمندبرجسته سلول بنیادی

سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 373705
یک دانشمند برجسته ژاپنی و از مولفان یک پژوهش بحث برانگیز سلول بنیادی که ماه گذشته رد شده بود، در شهر کوبه واقع در غرب ژاپن خودکشی کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا،به گفته سخنگوی پلیس استان هیوگو که خواست ناشناس بماند، جسد به دار آویخته شده یوشیکی ساسای، معاون مدیر رئیس مرکز زیست‌شناسی رشد ریکن در ساختمانی در نزدیکی این مرکز پیدا شد و مرگ وی در ساعت ۱۱:۰۳ به وقت محلی در یک بیمارستان تائید شد.

جون نوناکا، سخنگوی مرکز ریکن، در گفتگوی تلفنی از یک یادداشت خودکشی آشکار بر روی میز منشی ساسای خبر داد.

ساسای یکی از مولفان دو پژوهش سلولهای بنیادی بود که در ماه ژانویه در مجله نیچر منتشر شده بود و در آنها به توصیف یک راه ساده‌تر و سریعتر برای تولید سلولهای بنیادی پرداخته شده بود.

مجله نیچر در ماه ژویئه، رد این دو مقاله را که در آنها گفته شده بود می‌توان سلولهای عادی بدست آمده از موشهای نوزاد را بدون افزودن ژن به سلول بنیادی تبدیل کرد، تائید کرد.

این پژوهشها به رهبری هاروکو اوبوکاتا در ریکن پس از اینکه بررسی‌های مرکز تحقیقات نشان داد برخی داده‌ها جعلی بوده، رد شد و اوبوکاتا تنها مسئول این سوء رفتار شناخته شد. تروهیکو واکایاما از دانشگاه یاماناشی و ساسای از مرکز ریکن به عنوان دیگر مولفان این پژوهشها برای ارسال مقالات به منظور درج در مجله نیچر بدون تائید دقت داده‌ها، مسئولیت سنگینی را متحمل شدند.

دکتر ساسای در یک نشست خبری در ماه آوریل اظهار کرد، اگرچه معتقد است با در نظر گرفتن مسائل موجود، مقالات باید رد شوند، برخی از داده‌ها را نمی‌توان بدون فرض وجود نوع جدیدی از سلولهای بنیادی توضیح داد. وی معتقد بود نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از دستیابی به موفقیت در این پژوهشها وجود دارد.

هیدئو میکی، وکیل اوبوکاتا از هرگونه اظهارنظر در مورد مرگ ساسای خودداری کرده و اظهار کرد که وی هیچ برنامه‌ای برای انتشار بیانیه ندارد. واکایاما نیز تاکنون نظری نداده است.

ساسای در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه کیوتو فارغ‌التحصیل شد. وی یک زیست‌شناس سلول بنیادی بود که به خاطر کار بر روی سلولهای بنیادی به منظور رشد به شکل بافتهای مختلف مانند بافت مغزی و چشم شهرت داشت. پژوهشهای وی به همکارش ماسایو تاکاهاشی در مرکز ریکن اجازه داد تا اولین کارآزمایی بالینی انسانی جهان را با سلولهای بنیادی تولید شده توسط روش شینیا یاماناکا که جایزه نوبل را بخاطر آن بدست آورده بود، انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *