جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خبرنگاران‌ جویای عذرخواهی بان‌کی‌مون

سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 373676
نشست خبري سخنگوي دبيرکل سازمان ملل، با سئوالات چالشي خبرنگاران درباره چرائي نگاه يکجانبه اين سازمان جهاني در جنگ غزه و طرفداري از رژيم صهيونيستي همراه بود.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزي خبر از نيويورک، جمعه گذشته که بان کي مون در بيانيه اي عجولانه، حماس را ناقض آتش بس هفتاد و دو ساعته معرفي و اين جنبش را به علت اسيرگرفتن نظامي اسرائيلي سرزنش کرد، برخي خبرنگاران همان لحظه علت نقض بي طرفي سازمان ملل را سخنگوي اصلي دبيرکل سئوال کردند.

استفان دوژاريک در پاسخ به آن سئوالات مدعي شد که سازمان ملل متحد اطلاعات خود را از هر دو منابع عمومي و خصوصي جمع آوري مي کند. اما بعد از اعتراف رژيم صهيونيستي به کشته شدن نظامي خود و نه اسارت آن از سوي حماس، خبرنگاران در نخستين نشست خبري سخنگوي دبيرکل سازمان ملل علت اين نگاه يکجانبه بان کي مون را جويا شدند.

متيو لي، خبرنگار شبکه خبري اينرسيتي پرس از معاون سخنگوي دبيرکل سازمان ملل پرسيد: اکنون که وزارت دفاع اسرائيل اعلام کرده است که آن نظامي، اسير نشده بلکه در درگيري ها کشته شده است، آيا شما هيچ بيانيه اي براي اصلاح موضعگيري دبيرکل منتشر خواهيد کرد؟ وانينا مس تراچي، از نبود هرگونه اصلاحيه پيام دبيرکل خبر داد و در پاسخي سياسي مدعي شد که چون اوضاع به سرعت تغيير مي کند، سازمان ملل تلاش مي کند دقيق ترين اطلاعات را بدست آورد و در اختيار خبرنگاران قرار دهد. وي البته اجازه ادامه سئوال بيشتر را به اين خبرنگار نداد. اما از آنجا که خبرنگاران متعددي پيگير اين خطاي فاحش دبيرکل سازمان ملل بودند، خبرنگار شبکه خبري الميادين از اين سخنگو پرسيد آيا اکنون که اشتباه دبيرکل مشخص شده است، بان کي مون در بيانيه اي عذرخواهي خواهد کرد؟ اما اين سخنگوي بان کي مون، فقط نظاره گر اين سئوال بود و بدون هيچ پاسخي، از نفر بعدي خواست که سئوال خود را مطرح کند. خبرنگار ديگري از معاون سخنگوي دبيرکل پرسيد که چرا سازمان ملل در بيانيه هاي خود از بردن نام "اسرائيل" به عنوان طرف نقض کننده قوانين بين المللي و حمله کننده به مدارس سازمان ملل نيز خودداري مي کند؟ وانينا مس تراچي بار ديگر بجاي پاسخ صريح به اين سئوال گفت: دو طرف درگير از ما راضي نيستند. چون در درگيري ها ما خواستار آرامش هستيم و نه تنش بيشتر. ما مي خواهيم دو طرف را به آتش بس و گفتگو دعوت کنيم.


خبرنگار واحد مرکزي خبر در نيويورک در نشست جمعه گذشته نيز که معاون سياسي دبيرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران حاضر شده بود از جفري فلتمن درباره چرائي سکوت سازمان ملل درباره اعلام رسمي کمک نظامي پنتاگون به اسرائيل سئوال کرد.

معاون سياسي بان کي مون که قبل از اين مسئوليت، معاون وزير خارجه آمريکا در دوره هيلاري کلينتون بوده است در پاسخ مدعي شد: سازمان ملل درباره معاملات آمريکا و اسرائيل اظهارنظر مشخص نخواهد کرد و فقط خواستار توفق خشونت هاست. در آستانه يک ماه از آغاز تجاوز همه جانبه رژيم کودک کش صهيونيستي به نوار غزه، شوراي امنيت که درباره بحران هايي مانند سوريه و اوکراين دهها جلسه ي توام با صدور قطعنامه داشته، درباره کشتار غزه به چند بيانيه ملايم و کلي بسنده کرده است. گزارش تصويري دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *