جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۵
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب:

خطر «جریان تکفیری شیعه» از جریان تکفیری سنی قطعا کمتر نیست

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 373511
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: خطر جریان تکفیری شیعه از جریان تکفیری سنی قطعا کمتر نیست و هر دو جریان یک موضوع را به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار دادند و آن شکستن همبستگی ملی و اسلامی به وجود آمده در منطقه در راستای مصالح و منافع ملت‌های منطقه است.
خطر «جریان تکفیری شیعه» از جریان تکفیری سنی قطعا کمتر نیست
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در هشتمین همایش دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور پیرامون جریان‌شناسی گروه‌های انحرافی جهان اسلام گفت: امروز با ۲ توطئه‌ سنگین مواجه هستیم، که یکی از این توطئه‌ها نفوذ ابرقدرت‌ها و سلطه ستمگرانه‌ آنها در منطقه است که به وجود آوردن رژیم صهیونیستی در منطقه یکی از اقدامات آنها است.

وی افزود: گاهی می‌شنویم برخی از افراد می‌گویند آنچه که در منطقه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها رخ می‌دهد به ما ربطی ندارد و این مساله بین آنهاست که پاسخ به این افراد این است که ما مسلمان و انسانیم و فلسطینی‌ها مظلوم هستند و از سویی دیگر بحث مقابله با رژیم صهیونیستی برای کشورهای منطقه از جمله ایران در راستای دفاع از موجودیت خودمان است، چرا که اگر خوب تشخیص دهیم و خوب بشناسیم می‌بینیم که رژیم صهیونیستی و عملکرد آن و اهدافی که در پی کاشتن این رژیم در قلب منطقه بوده در راستای تهدید ما و کشورهای منطقه است.

اراکی با بیان اینکه امروز می‌بینید که رژیم صهیونیستی چگونه خود و اراده‌اش را به منطقه تحمیل می‌کند، افزود: اسرائیل در لبنان و مصر اظهار نظر و اعمال نفوذ می‌کند در واقع این رژیم برای کل منطقه خطرناک است.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تکفیری در منطقه ادامه داد: اگر این دو جریان را بر دو لبه قیچی ببینید درست است، جریانی که از درون جوامع اسلامی سر بلند کرده و اکنون از آن به عنوان یک جریان تکفیری یاد می‌شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این‌که امروز جریان تکفیری دو شاخه دارد، گفت: یک شاخه آن با شعارها و عناوین دفاع از اهل تسنن سربرآورده و جریان دیگر با آرم دفاع از تشیع. در حالی که هر دو شاخه خطرناک هستند و باید عنوان کرد که خطر جریان تکفیری شیعه از جریان تکفیری سنی قطعا کمتر نیست و هر دو جریان یک موضوع را به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار دادند و آن شکستن همبستگی ملی و اسلامی به وجود آمده در منطقه در راستای مصالح و منافع ملت‌های منطقه است.

اراکی با اشاره به تاسیس انقلاب اسلامی در خارج از مرزها گفت: در واقع انقلاب اسلامی و برکات آن یک جریان منسجم و بین‌المللی بود که فراتر از مرزها عمل می‌کرد و با هدف دفاع از موجودیت ملت‌های منطقه و استقلال آن‌ها به وجود آمد و حرکت بیداری اسلامی که در برخی از کشورهای منطقه به وجود آمد از این جریان منشاء و تاثیر پذیرفته بود.

وی با اشاره به فعالیت وهابیون و تلاشی که برای تقویت آنها در خارج از منطقه صورت می‌گیرد، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام به تاسیس رشته‌ اسلام شناسی کردند و در واقع برنامه‌ریزی‌هایشان در راستای آموزش و ارائه‌ اسلام عربستان سعودی بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که آنها در کشورهای اروپایی کردند، گفت: آنها به شکل عجیب مساجدی را در کشورهای اروپایی ایجاد کردند، مثلا در اروپا قبل از انقلاب اسلامی تعداد مساجد به ۵۰۰ عدد نمی‌رسید، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عربستان سعودی با حمایت آمریکا و انگلیس تا حدود ۳ هزار مسجد و مرکز اسلامی با تعیین امام از سوی عربستان و حمایت مالی عربستان ایجاد شد.

وی اظهار کرد: جریان‌هایی که در سوریه و عراق می‌بینید و هزاران نفر به آنها می‌پیوندند حضور مسلمانان اروپا و آمریکا در بین آنها چشمگیر است، خیلی از داعشی‌ها دارای تحصیلات عالی هستند و فکر نکنید که از کوچه و خیابان جمع شده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب همچنین به جریان تکفیری که به نام تشیع نیز ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: هدف از این جریان تکفیری این است که جامعه شیعی را از انسجام خارج کند. جامعه شیعی منسجم است و مرجعیت محور این انسجام است. ولی آنها کاری کردند که مرجعیت تضعیف شود.

اراکی در ادامه با بیان اینکه رفتار صهیونیست‌ها زورگویانه و قلدرمابانه است به طرح جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فلسطین اشاره کرد و گفت: این طرح کاملا عملیاتی است فقط نیاز به تصمیم دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با حمایت از شیعیان اروپا و تعامل هر چه بیشتر با آنها گفت: در راستای تعامل با شیعیان دیگر کشورها در حد آنچه که توان بوده تلاش کرده‌ایم البته نیازها بیشتر و گسترده‌تر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد:‌ از آن طرف اقدامات عربستان سعودی با امکانات مالی که در اختیار دارد خیلی بیشتر از آن چیزی است که در توان ماست ولی ما نیز آن چه که در توانمان بوده انجام دادیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: شیعیان اروپا و آمریکا نیز می‌توانند خود در راستای تعامل هر چه بیشتر با یکدیگر اقداماتی انجام دهند، خدماتی که امروز در این ارتباط به شیعیان ارائه می‌شود در سطح بالاست، گرچه ممکن است از سطح نیاز کمتر باشد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جریان تکفیری شیعه و سنی بزرگترین عامل خونریزی دردنیای اسلام است . تکفیرمسلمانان شیعه و سنی ، ازگناهان کبیره و افتری است . کافرکسی است که به خداوروزقیامت و پیامبر(ص) ، اعتقاد نداشته باشد درحالی که شیعیان و اهل سنت به این موارد اعتقاد کامل دارند ، پس هیچ شیعه و سنی کافرنیست و همه شیعیان و سنی هامسلمان و موحدهستند .
United States
تکفیری تکفیریه دیگه شیعه و سنی نداره که
ظریف چی گفت؟
ایشون هم خداییش دیروز تو این مراسم خوب حرف زد
هیچ کس نمی تواند مرجعیت را سبک کند...
درود بر بصیرت افزایی ایشان
مرگ بر تکفیری ها
الان زنگ خطر .. به صدا در اومد...
الان وقت این حرفهاست?...
میلاد
پس چه زمانی وقتشه بنده خدا؟
ایشون راست میگه الان که داعش نزدیک مرز عراق و بیشتر عراق رو گرفته وقت این حرفا نیست
ارمیا
بله دقیقا الان وقتشه...
چون فردا دیره...
فردا که آقامون بیاد و با پیروی از روش اجداد طاهرینش دم ار وحدت بزنه همینها جلوش می ایستن...
باید بچه مذهبی ها آگاه بشن نسبت به خطر فرقه انحرافی شیرازی...
جهان نظرم رو اصلا منتشر نمیکردی بهتر بود...
چراشیعیان تکفیری را علنا برخورد نمیکنید تا وهابیت کثیف هم حساب کار دستش بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آدمیزاد
Colombia
ببینید دین هم مسیر بلوغ و تکامل داشته است و اسلام شیعه نتیجه همین بلوغ و تکامل است و بسیاری از رفتارها در صدر اسلام همچون به بردگی گرفتن و کشتار های دستجمعی اسرا و چپاول بوده است که تشیع آنها را زدوده و معنویت و عقلگرایی و عدالت و آزادگی را جایگزینشان کرده است،پس ما باید ازین نکته آگاه باشیم و به عقب واپس نرویم.