کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مغازه در تهران وجبی چند؟

12 مرداد 1393 ساعت 23:54

قیمت های عجیب و غریب در بازار خرید و فروش مغازه در تهران، کار دلالان را به جایی رسانده که برای مناطقی از پایتخت همچون محله بازار در جنوب یا میدان تجریش در شمال که کسب و کار مغازه دارها در آنجا بی نهایت رونق دارد، ارزش مغازه را براساس «وجب» تعیین می کنند.


به گزارش جهان، «وجب» واحد سنجش طول است که معادل ۵/۲۲ سانتی متر است و برای محاسبه مساحت به کار برده نمی شود، اما در حال حاضر قیمت یک وجب در یک وجب مغازه در برخی مناطق (حدود ۴۰۰سانتی متر مربع) به طور متوسط بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان تعیین می شود و در برخی قسمت های شهر، حتی مغازه ای با مساحت یک مترمربع، گران تر از مغازه چندین متری معامله می شود. خرید و فروش واحدهای تجاری نسبتی با بازار مسکن ندارد. این بازار خریداران ویژه خود را دارد. مشتریان این واحد ها اغلب به دنبال شغل هستند تا سرمایه گذاری در حوزه مسکن. مغازه های کوچک در میان واحد های تجاری بزرگ تقاضای بیشتری دارد. افرادی که قصد دارند با سرمایه کوچکی کاسبی تازه ای را آغاز کنند مشتریان اصلی مغازه های کوچک به حساب می آیند. اما این مغازه های چند متری بر اساس موقعیت مکانی که دارند قیمت گذاری می شوند اما قرار داشتن در شمال یا جنوب شهر به اندازه ای که پرمشتری بودن این مغازه ها در قیمت گذاری تاثیر دارد، ملاک قرار نمی گیرد.

یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» می گوید: گاهی یک مغازه یک متری در بازار از مغازه ای چند ده متری در منطقه ای دیگر گران تر است. آنچه مغازه ای را برای خرید مطلوب می کند پاخور بودن مشتری و قرار گرفتن در منطقه ای است که پرمشتری باشد. به طور مثال مغازه کوچکی در خیابانی که بورس لوازم خانگی است نسبت به مغازه بزرگی در یک محله که بورس پوشاک است قیمت بالاتری دارد.این موضوع را با بررسی در فایل های فروش هم می توان مشاهده کرد. مغازه ای در نازی آباد به قیمت متری ۳۰ میلیون تومان است و مغازه ای دیگر در خیابان امیرآباد متری ۱۷ میلیون به فروش می رسد. به جز موقعیت مکانی، پرداخت عوارض شغلی و حق بیمه نکات دیگری است که خریداران مغازه های کوچک باید به آن توجه کنند.

اما به جز این سه نکته این کارشناس بازار مسکن تاکید می کند: خریداران مغازه هرگز تن به خرید سرقفلی ندهند زیرا خریدار سرقفلی در هر خرید و فروشی باید به صاحب ملک ۱۰ تا ۲۰ درصد از قرارداد را پرداخت کند تا وی رضایت دهد.


کد مطلب: 373485

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/373485/مغازه-تهران-وجبی-چند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com