شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۲۲

پاسخ ضرغامی درباره سانسور در پخش والیبال

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 373337
رئیس رسانه ملی گفت: متاسفانه برخی از اوقات فضاهای حاشیه‌ای سیاسی روی بحث‌های عمیق برنامه های تلویزیونی سایه انداخته می اندازد که آثار منفی بسیاری به همراه دارد.
پاسخ ضرغامی درباره سانسور در پخش والیبال
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عزت الله ضرغامی رئیس رسانه ملی عصر روز گذشته -شنبه ۱۱ مردادماه- در اولین روز از هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که با شعار امید،‌ نشاط و معنویت برگزار شده بود، به گفت و گو با حاضران در این مراسم پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: سخنان و مطالبی که مقام معظم رهبری در ارتباط با دانشگاه‌ها مطرح کرده‌اند، همواره مبتنی بر اطلاع دقیق ایشان از مسائل است و رهنمودهای ایشان بسیار دقیق، حساب شده و کارشناسی است.

وی ادامه داد: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه را مورد توجه قرار دهید، با گنجینه عظیم ارزشمندی روبرو می‌شوید که استفاده مناسب از آن ضروری است. این رهنمودها جامع است و ایشان بر مقوله خودسازی دانشجویان و اساتید تاکید دارند زیرا دوره دانشجویی دورانی است که افراد شاکله فکری خود را پیدا می‌کنند و نظام فکری و شخصیتی آن‌ها شکل می‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش ضمن تاکید و توصیه به دانشجویان برای مطالعه آثار شهید مطهری، آثار این شهید را در تمام حوزه های جامعه راه گشا دانست و اظهارداشت: این شهید بزرگوار معتقدند نگاه پاک، ایده‌های پسندیده و افکار متعالی و از سویی دیگر کردار شایسته و عمل صالح بر روی هم تاثیر متقابل دارند. در واقع کسی که دارای فکر و اندیشه پاک است، رفتار سالمی نیز خواهد داشت.همچنین رفتار شایسته روی فکر او تاثیر دارد و باعث می‌شود فکرش پاک‌تر و اندیشه‌اش متعالی‌تر شود.

به گزارش فارس، ضرغامی در ادامه سخنانش به نقش رسانه در دنیای امروز اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در ساختن افکار و اندیشه‌ها دارند و تاثیرگذاری رسانه‌ها بر افکار و اعمال بسیار زیاد است. امروز شما فجایع غزه را می‌بینید. این جنایت‌ها به حدی است که نماینده سازمان ملل در جلوی دوربین‌های تلویزیون گریه می‌کند و نمی‌تواند حرف خود را بزند. از سویی دیگر سرباز اسرائیلی عکسی از خود در صفحه اینستاگرامش می‌گذارد و افتخار می‌کند که ۱۳ کودک را کشته است.

وی اظهارداشت: امروز عکس آنچه در غزه می گذرد، توسط رسانه های غربی عنوان می شود و چون رسانه دست آنهاست، افراد را بمباران اطلاعاتی می‌کنند. بزرگ‌ترین سانسورشان هم بمباران اطلاعاتی است و آن‌قدر اطلاعات بی‌ربط می‌دهند تا فردی که دنبال اطلاعات خاصی است نتواند پاسخ خود را پیدا کند. در حالی‌که به مرور این گونه رفتارها به ضد خود تبدیل می‌شود.

رئیس رسانه ملی در ادامه خطاب به اساتید و دانشجویان حاضر در مراسم گفت: امروز مفهوم تولید خبر در دنیا عوض شده است و در این جایگاه خود شما یک مدیر رسانه و خبرنگار و تهیه کننده هستید. شما از وضعیت ایران بی‌اطلاع نیستید. برخی از افرادی که در خارج از کشور هستند با توجه به پیگیری‌هایی که انجام می‌دهند حتی از برخی افراد داخل کشور به روز‌تر و به لحظه‌تر هستند. شما هرکجا هستید می‌توانید فعال باشید و باید کمک کنید که فرهنگ و هویت‌ ایرانی شناخته‌تر شود. نفوذ شما در جامعه بیشتر است.

به گزارش فارس، بخش دیگر این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و اولین سوالی که ضرغامی به آن پاسخ گفت درباره عدم حضور سلایق مختلف در برنامه های گفت و گو محور بود.

ضرغامی در پاسخ به این پرسش عنوان داشت: برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و با توجه به حساسیت موضوعی که وجود دارد ما تلاش می‌کنیم که در ارتباط با موضوعات مورد بحث از جریان‌های مختلف فکری صاحب‌نام برای حضور در برنامه استفاده کنیم. مثلا چندی پیش در برنامه‌ای که در ارتباط با فلسفه بود در این برنامه طرفداران فلسفه و ضدفلسفه حضور داشتند. جدی‌ترین بحث‌ها صورت گرفت و دیدگاه‌های مختلفی نیز در مورد آن برنامه مطرح شد. در حوزه‌های فکری دیگر نیز ما سعی می‌کنیم که این اتفاق صورت بگیرد و سرآمدترین افراد در آن حوزه‌ها را دعوت کنیم. البته یکی از اشتباهات این است که مسائل را در چارچوب نگاه‌های سیاسی می‌بینیم. ممکن است خیلی از افراد از نظر سیاسی همسو باشند ولی در حوزه‌های دیگر همسو نباشند یا عکس آن اتفاق بیافتد.

وی گفت: همواره تلاش ما این است تا آنجا که می‌توانیم به متن و محتوا توجه کنیم البته متاسفانه برخی از اوقات فضاهای حاشیه‌ای سیاسی ساخته می‌شود و این باعث می‌شود که روی بحث‌های عمیق سایه انداخته شود در حالی‌که باید از این موضوع پرهیز کرد چرا که آثار منفی به همراه دارد. گاهی اوقات نیز از برخی از افراد عضو جریان‌هایی که انتقاداتی به آن‌ها ممکن است وارد باشد، دعوت شده ولی در برنامه اصل موضوع را فراموش کرده شروع به انتقاد از برخی چهره ها و جریان های سیاسی کرده است، به همین دلیل ما باید هزینه‌هایی را بپردازیم و به دستگاه‌های نظارتی نیز جواب بدهیم ولی همان‌طور که گفتم با تمام این موضوعات ما تلاش داریم که در موضوعات مختلف افرادی با نگاه‌های متفاوت در برنامه‌های گفت‌وگو محور حضور پیدا کنند.

رئیس رسانه ملی درباره افت کیفی برنامه های ماه رمضان امسال نیز توضیح داد: ما با توجه به نظرسنجی‌ها و مطالعاتی که روی برنامه‌های مورد پسند مردم صورت می‌گیرد اقدام به تولید برنامه می‌کنیم. من خودم شب‌ها که به خانه می‌روم کارم نظارت است. دائم شبکه‌ها را چک می‌کنم و اگر موردی نیاز به تذکر داشته باشد تذکر می‌دهم. البته سلیقه‌های مردم متفاوت است و ممکن است این برنامه‌ها سلیقه‌ افراد را ۱۰۰ درصد تامین نکند، ولی ما باز هم سعی می‌کنیم که برنامه‌ها تا آنجا که امکان دارد با سلیقه مردم نزدیک باشد و یک رضایتمندی حداکثری ایجاد شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به استقبال بالای مخاطبان از سریال مدینه عنوان داشت: در این سریال الگوی یک زن مسلمان، محجبه و در عین حال فعال، کنش‌گر نمایش داده شد و نقش‌های منفی در این سریال نیز شمر و یزیدی نبودند و می‌توانستیم آن‌ها را درک کنیم و اینکه گیرها کجاست. ولی ممکن است یک سری از مردم سریال‌های دیگری مانند هفت سنگ یا فاخته را ترجیح داده باشند و دوست داشته باشند. مجموع برنامه‌های ما در ماه مبارک رمضان امسال بسیار گسترده بود و من از این حیث راضی هستم خودم یک رضایت نسبی از برنامه‌های مختلفی که در طول این ماه از تلویزیون پخش شد را دارم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سانسور بیش از حد و پخش بی کیفیت مسابقات والیبال اظهارداشت: تلاش کردیم مسابقات والیبال را با توجه به احضور ایران در این مسابقات، عینا پخش کنیم. ضمن اینکه صدا و سیما رسانه جمهوری اسلامی است و ما باید شئونات جمهوری اسلامی را رعایت کنیم. برخی از پوشش خانم‌ها در سالن مسابقات خوب نبود و برخی از لباس‌ها نامناسب بود و نباید پخش می‌شد. ما در پخش این مسابقات اغماض هم کردیم و خانم‌هایی لباس باز داشتند و مناسب نیست که این تصاویر از صداوسیما پخش شود.

به گزارش فارس، ضرغامی وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در پوشش اخبار مردم مظلوم غزه تلویزیون عملکرد خوبی دارد ولی چرا مظلومیت مردم سوریه به نمایش گذاشته نمی شود؟ تصریح کرد: مردم سوریه در این مدت خیلی سختی کشیدند و جریان استکبار تمام تلاشش را کرد که علیه جبهه مقاومت موضع بگیرد. آن‌ها در مورد ایران، عراق، سوریه و غزه برنامه‌های واحدی دارند. البته ممکن است رژیم سوریه برای کنترل موقعیت خود در تاکتیک و اجرا ایراداتی داشته باشد ولی امروز مشخص است که اقداماتی که علیه رژیم بشار اسد و مردم سوریه صورت گرفت در راستای تضعیف مقاومت بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی با این مضمون که در قشر تحصیل کرده این ذهنیت وجود دارد که صدواسیما جناجی عمل می کند و وابسته به جناح اصولگراست، عنوان داشت: اینکه برخی از افراد ترجیح می‌دهند اخبار چند شبکه را ببینند تا خودشان به یک برداشت جامع برسند، اشکالی ندارد. همان‌قدر که صداوسیما اسلامی است ملی هم هست، البته ممکن است که همه نیز از عملکرد صداوسیما راضی نباشند. ولی ما تلاشمان را برای رضایت حداکثری انجام می‌دهیم.در این میان برخی هم معتقدند که هر دو جناح با تلویزیون بد هستند و گاهی اصولگرایان اعتراضشان به ما بیشتر است که همین موضوع نشان می دهد ما کار خود را درست انجام داده ایم. رهنمود مقام معظم رهبری همواره این است که دعواهای سیاسی به خصوص بین سران قوا را روی آنتن نبریم. البته ممکن است برخی فکر کنند ما در صداوسیما قلدری می‌کنیم که مثلا حرف فلان رئیس قوه را عمل نکرده‌ایم در حالی‌که ما ماموریت داریم این گونه مسائل را روی آنتن نبریم و درست عمل کنیم.

وی همچنین درباره تاخیر انعکاس برخی اخبار در تلویزیون عنوان داشت: ما در مثابل اخباری که به مردم می دهیم تعهد داریم، برخی از اخبار مهم را با شورای امنیت و دولت چک می‌کنیم و اجازه نداریم که همین‌طوری این اخبار مهم و حساسیت‌زا را پخش کنیم. تلاش ما این است که اخبار مهم را در کمترین زمان ممکن با رعایت تمام موارد در کوتاه‌ترین سرعت ممکن به مردم برسانیم مگر اینکه یک خبر حاشیه‌ای باشد و برخی از افراد اصرار داشته باشند که آن خبر حاشیه‌ای را مهم تلقی کنند. همان‌طور که در برخی از مواقع دشمنان سعی می‌کنند مردم را از متن به حاشیه بکشانند.

ضرغامی در ادامه سخنانش به رابطه سازمان صداوسیما با دولت های قبلی و کنونی اشاره کرد و گفت:‌ دولت قبل در دوره اول انتقادات زیادی به ما داشت و یک سری سوءتفاهم‌هایی وجود داشت، ولی به مرور زمان این سوءتفاهم‌ها کمتر شد و دولت دوم مسائل و اختلافات کمتر شد. در دولت جدید من به آقای روحانی گفتم با توجه به تجربه دولت قبل شما فاصله را کوتاه کنید. در کنار سرویس‌هایی که ما به دولت‌ها می‌دهیم انتقاد نیز باید وجود داشته باشد. البته ممکن است برخی از مسئولان گاهی اوقات، وقتی یک خبری پخش می‌شود ناراحت شوند و حتی برخی اوقات مشاهده کردیم که این ناراحتی را رسانه‌ای نیز می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول چند سالی که من ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشتم از هیچ کسی شکایت نکردیم و شکایت‌های قبلی را نیز پس گرفتیم، تصریح کرد: مخاطبان ما روز به روز در حال افزایش هستند و اگر یک سری از افراد از سایر رسانه‌ها استفاده می‌کنند به معنای ریزش مخاطب نیست. بسیاری از کسانی که ماهواره دارند با استفاده از آن می‌خواهند شبکه‌های جمهوری اسلامی را خوب ببینند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سامان
این رضایت آقای ضرغامی صدا وسیما را پوکانده است.
این را میگویند از خود راضی.
برنامه های چند سال پیش با حالا قابل قیاس نیست.....
United States
برنامه های چند سال پیش چی بودن حالا مثلا؟
Iran, Islamic Republic of
کپی دست چندم سریال های آمریکایی نبودند مثل هفت سنگ
ناشناس
نمیدونم شما در آمریکا چکار میکنید؟خدای نکرده جزو دانشجویان بورسیه غیر قانونی که نیستید؟
هنوز هم روشون میشه از هفت سنگ دفاع کنن؟پول بیت المال رفته که کپی کاری کنن؟
رحیم
Iran, Islamic Republic of
آخه این سریال چه اشکالی داشت. کپی ای که توش مسائل اخلاقی و فرهنگی بیان بشه اشکالی داره؟ خانواده گرم و شاد نشون داده بشه ایرادی داره؟ خسته نشدید یکی یه چیزی می گه بقیه هم دنبالش راه می افتند هی تکرار می کنند کم کم خودشون هم باورشون می شه اون دروغو. اگه این کپی یه سریال آمریکایی مرحبا به کارگردان آمریکایی و کارگردان ایرانیه که دوزار به امثال تو چیز یاد بدن.
اتفاقا سریال هفت سنگ نکات آموزنده ی فراوانی داشت.و مخاطبان زیادی را هم جذب کرد.
اینکه اثر هنری گرته برداری شود کار مرسومی است در دنیا. و اولین بار این نکته را خود کارگردان و نویسنده در روزهای اول فیلم برداری سریال مطرح کردند.
امان از حاشیه
امان از نگاه های صفر و صدی
امان از بی انصافی
من که تلوزیون را به عنوان یک سرگرمی و جهت رفع خستگی از کار روزانه حد اکثر 3 ساعت در روز نگاه می کنم و برایم اصل و دغدغه نیست! از صدا و سیما و 23 شبکه اش راضی هستم.از فیلم و سریال تا برنامه های علمی و مستند و گفتگو محور و قرآنی و کارتون و ...فراوان دارد.
فکر کنم فقط کسانی که دنبال صحنه های .... و کلیپ های ... و زنان بزک کرده ی یقه باز تا ...! و ...این 23 شبکه راضی شان نکند . چون همه چیز دارد غیر از موارد برشمرده!!!!
Germany
کافی است یک مقدار به میان برنامه های مذهبی شبکه مذهبی ای مثل رادیو معارف بنگرید و دقت کنید ببینید فرستادن صلوات و قرائت دعا را ، به چه شیوه ای اجرا و تبلیغ می کنند ، این شیوه نه با روش مرسوم مجالس مذهبی ، همخوانی دارد و نه ( به هیج وجه ) روش درست و مودبانه وخاضعانه مخاطبه با خدا ، محسوب می گردد ، می شود در میان برنامه ها ، از اشعار مذهبی که از ضمیر غایب استفاده شده ، استفاده کرد ،همچنین اشعاری که توصیفات ائمه علیهم السلام و صفات خوب دارد ، بهره برد. نامتناسبی میان برنامه با برنامه هم مشکل دیگریست.عزیزان جهان نیوز لطفا انعکاس
انصافا نقدم منصفانه بود!
چرا نذاشتین مردم بخونن و قضاوت کنن؟
من که خیلی محترمانه نوشتم!
Germany
در رایو معارف ، بیشتر مواقع ،خبر گوی معارفی ، خانمی جوان هستند. می دانیم که ، حضرت زهرا وحضرت زینب سلام الله علیهما ، جز در موارد اضطرار ، ناچاری و اهم ، اقدام به سخنرانی برای نامحرمان نمی کردند ،حتی برخی از نقل ها حاکی است که ، همسایه حضرت زینب سلام الله علیها می گوید: صدای وی را در عین همسایگی نشنیده است ، و با توجه به نوع رادیو که ، مبلغ سبک زندگی دینی است و در موقعیت پایگاه دینی مثل قم قرار گرفنه است ، جای سوال دارد؟
Germany
منفی دهنده استدلالش را بنگارد
Germany
بر اساس فرموده خداوند در قرآن ، نماز انسان را از انحراف فحشایی ومنکراتی باز می دارد ، و نماز جمعه که علاوه برمزیت فوق ، دارای ابعاد عبادی و سیاسی است ، می طلبد که رسانه ، برای تبلیغ و تشویق به آن ، تلاش بیشتری داشته باشد
آقای ضرغامی جون مادرت این والیبالو اینقد سانسور نکن! بابا سر مسابقات ما رو دیوانه کردی... سانسورم دیگه حدی داره، اگه سال بعدم با این وضع می خواین پخش کنین اصلا پخش نکنین تا مردم تکلیفشونو بدونن!
اصلا شما کی قراره بری؟!
یعنی تصویرهای زشت و نیمه عریان را نشان بدهند؟ کمی تامل و فکر خوبه
Germany
دلیل منفی دهنده؟
Germany
برنامه هایی مثل شهر یا کریم در قم ، کار مبارکی است که ، می شود با ارتقا و رفع نواقصی ( که در هر کار جدید و قدیمی ممکن است به وجود بیاید ) ، به شبکه های مختلف کشوری و استانی ، گسترش داد. شادی و نشاط واقعی و ماندگار و جاودانه را می شود در این گونه برنامه ها سراغ گرفت.البته نه صرف ماه رمضان . بلکه این باید تمرینی و آمادگی باشد برای تمام طول سال.از همین الان ببینید کدام یک از شبکه ها آمادگی دارند دنبال کنید و یکی از معیارهای مهم تشویقیتان موفقیت در چنین برنامه هایی باشد
این گونه برنامه ها ، یعنی پیوند مردم با مردم و با محوریت خدا و آموزه های دینی ، یعنی بیرون آمدن از حصار دنیا زدگی و ورود به رحمت بیکران الهی و سعادت ابدی ، یعنی از خودی رهیدن و خدایی شدن ، یعنی با دست مسلمان مشکل مسلمان را چاره کردن ، و جای تعجب نیست که ، بتوان با گسترش و تنوع آن ، مشکلات بسیاری را ریشه کن کرد.
شاید برخی فکر کنند ، با توجه به این که ، در زندگی معصومان علیهم السلام ، خبری از آلات موسیقی نیست ، بلکه به شدت مذمت شده ، پس شادیشان چگونه بوده ؟ که باید گفت ، کسی که به شادمانی حقیقی و ماندگار رسیده ، نه تنها به شادی های صوری توجه نمی کند ، بلکه توضیح بدلی بودن آنها را ، وظیفه ای در راستای روشن گری می داند.
Germany
رسانه جمهوری اسلامی ، می بایست تفکر محوری را تبلیغ و تشویق کند نه پسند محوری
برنامه های سیاسی مثل جهان سیاست ، رادیوهای بیگانه و ...رادیو ایران ، از لحاظ محتوایی واقعا خوب بود و رفته رفته هم بهتر می شدند ، اما برخی از موسیقی های برنامه ها ،خیلی تند بودند . علی رغم درخواست های مکرر پیامکی ، ترتیب اثری داده نشد ، و به ناچار قید آنها را زدم و به دیگر رسانه ها رو آوردم....
در فرهنگ اسلامی رضایت از خود و کار خود را کجا داریم ؟