جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
در آستانه شبی که کمتر از شب قدر نیست؛

تمام آنچه در آخرین روز ماه رمضان باید انجام دهیم/ اعمال شب و روز عید فطر

+ کلیپ و صوت دعاها و مناجات عید فطر
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 372637
ماه رمضان امسال خیلی گرم بود، روزهای گرم و پر از عطشی که خیلی ها عاشقانه صبر کردند و خم به ابرو نیاوردند، خیلی هایمان روزه گرفتیم و غر هم زیاد زدیم، خیلی هایمان برای رسیدن به پایان ماه، روز شماری میکردیم چون طاقتمان تمام شده بود.
تمام آنچه در آخرین روز ماه رمضان باید انجام دهیم/ اعمال شب و روز عید فطر
گروه فرهنگی جهان نيوزامروز آن روزی است که یک ماه منتظرش بودیم، خیلی هایمان خوشحالیم و خیلی هایمان در عین خوشحالی غم بزرگی هم داریم که ماه خوب خدا بساطش را جمع می کند و می رود و نمی دانیم تا ماه رمضان بعدی به ما فرصت داده می شود یا خیر

خیلی هایمان پشیمانیم که ای کاش کمتر اعتراض می کردم ، من که بالاخره روزه ام را گرفتم چرا با حرف های نسنجیده از ارزشش کم کردم؟

به هر حال ماه رمضان با همه سختی هایش با همه برکاتش با همه ربّناها و دعاهای سحرش گذشت و دارد از این آخرین ایستگاه این آخرین روز هم عبور می کند و می رود، این روز هم مثل همه روزهایش با ارزش است فرصت مناسبی است که زرنگی کنیم به درگاه خداوند برای تقصیراتمان عذری بیاوریم، در همین یک روز خیلی کارها می توان انجام داد که مهمترینشان عبارتند از:

۱. توبه و استتغفار

توبه از همه گناهانی که در این ماه مرتکب شدیم، همه نگاه های نامربوط، همه سخن های بیهوده، همه اسراف ها، اسراف در مصرف آب، اسراف در غذاخوردن، اسراف در خوابیدن و....

استغفار به خاطر همه رفتارهای بدی که در اثر ضعف گرسنگی با پدر و مادر داشتیم، همه پرخاشگری های موقع بیدار شدن سحر، و نق زدن های دم افطار که زحمات مادر مهربانمان را نادیده انگاشتیم.

و اگر در گذشته اند در این ماه رهایی اسیران خاک، هیچ قدمی برایشان بر نداشتیم، دریغ از یک استغفار برایشان یا خیرات و یا تلاوت قرآنی ...

در این آخرین فرصت چقدر خوب است و بنشینم و بابت تک تک این ها از خداوند متعال عذر بخواهیم و دعا کنیم خداوند به حق ماه عزیز و پر برکتش ما را بیامرزد و از سر تقصیراتمان بگذرد.

بخشی از سخنان ارزنده ی آیت الله جوادی آملی در مورد ماه رمضان به همراه بخشی از دعای وداع با ماه رمضان در صحیفه سجادیه

۲. دعا و طلب خیر

گاهی ما با خودمان قرار می گذاریم یک شرایط معنوی در یک زمان مناسب ترتیب دهیم تا بنشینیم و یک دل سیر دعا کنیم و عرض حاجت ببریم به درگاه خداوند متعال، الآن بهترین زمان است که دعاهایی را که به تعویق انداخته ای فریاد کنی، درهای گشوده رحمت رمضان دارد بسته می شود، امروز را هم مثل بقیه روزها به امید آن فردای رویایی تلف نکنیم، امروز وقت آن است برای فرج مولایمان دعا کنیم و ضجه بزنیم، برای رهایی مسلمانان از تفرقه، برای ریشه کن شدن بیکاری و طلاق ، برای ازدواج جوانان، برای هدایت خود و مردممان دعا کنیم.

امروز فرصت ویژه ایست دعا کنیم تا خداوند عاقبت به خیری را نصیب ما کند، توفیق عبادت و بندگی بخواهیم ، تأخیر اجل خود و عزیزانمان را بخواهیم، "سلامتی "این نعمت در معرض خطر را بخواهیم خلاصه این دعاهای دقیقه نودی را از دست ندهیم، خداوند متعال خیر مطلق است برایش کاری ندارد اجابت کند.

۳. صدقه دادن

صدقه دادن یکی از مستحباتی است که بسیار به آن سفارش شده است و در ماه مبارک رمضان ارزش آن چندین برابر می شود ، اگر مدتهاست قصد دادن صدقه را داریم و کوتاهی میکنیم امروز را از دست ندهیم دور و اطراف ما فقیر کم نیست ، نیت کنیم و صدقه ای را به نیت کل ماه مبارک رمضان بدهیم، إن شاء الله که مقبول درگاه باری تعالی قرار بگیرد .

۴. دور ریختن اسباب گناه

امروزه وسایل دیجیتالی شده مایه گناه و نکبت، در رایانه ما، تلفن های همراه ما و... پر است از چیزهایی که نباید باشد و مورد نفرت و انزجار خداوند متعال می باشد بیاییم نیت کنیم و به امید ترک همیشگی نگاه به فیلم ها و عکس های گناه آلود و مستهجن و موسیقی های مخرب هر چه از این مقولات داریم همه را پاک کنیم و دیگر به سراغشان نرویم، بیاییم و به جای همه این ها چند کتاب درست و حسابی و تأثیر گذار بخوانیم، و این عمل خیلی ارزشمند است چرا که مجموعه هایی که جمع کرده ایم برایمان ارزشمند است، این ها ارزشی در مقابل رضایت خداوند متعال که می توانیم با این راه به دستش بیاوریم ،ندارند.

۵. مهلت خواهی برای بهتر شدن

بیاییم از خداوند متعال درخواست کنیم، تا به ما مهلت دهد و مرگمان را به تعویق بیاندازد تا حقوقی را که بر گردانمان هست ادا کنیم، مخصوصا حق الناس که هیچ راه فراری از آن نیست، و برای این مهم همین امروز در این روز عزیز اولین قدم را برداریم و قرض هایی که از عهده آن بر می آییم را بدهیم.

یک فرصت دیگری که می توانیم از خداوند متعال در این روز بگیریم این است که التماس کنیم فرصت درک ماه رمضان بعدی را هم داشته باشیم، چون این آرزوی همه خفتگان خاک است و حتی نمی توانند آن را طلب کنند ولی ما این فرصت را داریم.

درست است که ماه رمضان ماه رحمت و برکت و آمرزش است اما یادمان باشد آغوش خداوند همیشه به روی بندگان توبه کار و نیازمندش باز است، اینکه ماه رمضان تمام می شود و ما می ترسیم و دیگر دعایی نمی کنیم این حیله شیطان است ، خداوند خوب ما مهربانترین مهربانان است ، هر وقت صدایش بزنیم پاسخمان را می دهد و ماه رمضان را یک فرصت ویژه قرار داده برای ما و خیر و برکتش هم به خود ما بر می گردد و خداوند متعال سر منشأ خیر است و از هر خیری که به گمان ما می رسد بی نیاز است.

خداحافظی با ماه رمضان

امام سجاد علیه السلام در وداع با ماه رمضان اینگونه سخن می گوید : بار پروردگارا تو خود گفتی در کتاب مقدس که بر نبی مرسلت نازل فرموده‏ای و قول تو حق است که ماه رمضان که در او قرآن نازل شده و مایه هدایت و رستگاری مردم و دلائل آشکار از هدایت و وسیله تشخیص حق از باطل می‏باشد، اینک ماه رمضان به پایان رسید «و فیوضاتش تا سال آینده از ما قطع شد» پس تقاضا می‏نمایم از تو به آبروی گرامیت، و کلمات تام و تمامت، اینکه اگر بر من گناهی باقی مانده ( و پاک نشدم) که هنوز آن گناهم را نیامرزیدی، و اراده حسابرسی او را داری، یا می‏خواهی به آن گناه باقیمانده عذابم کنی، و یا به اندازه گناهم عقوبت نمائی، تا اینکه طلوع کند فجر این شب، یا پایان پذیرد این ماه مبارک، مگر آنکه آن گناهانم را بیامرزی و از تقصیرم در گذری، ای مهربانترین مهربانان.

اعمال عيد فطر

از جمله ليالى شريفه شب عيد فطر مي باشد و درفضيلت و ثواب عبادت و احياى آن احاديث ‏بسيار وارد شده و روايت‏ شده است كه آن شب كمتر از شب قدر نيست . براي درک اين شب عزيز انجام اعمالي از ائمه عليهم السلام به ما سفارش شده است :

۱- در هنگام غروب آفتاب غسل انجام شود.

۲- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست ازحق تعالى و بيتوته در مسجد احيا گردد.

۳- بعد از نماز مغرب و عشا ، نماز صبح و نمازعيد فطر ذکر؛" الله اكبر الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر الله اكبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشكر على ما اولانا " گفته شود.

۴- بعد ازنماز مغرب و نافله آن ، دستها را بسوى آسمان بلند کرده و بگويد:" يا ذاالمن و الطول يا ذاالجود يا مصطفي محمد و ناصره صل على محمد وآل محمد و اغفرلي كل ذنب احصيته وهو عندك في كتاب مبين." پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگويد: " اتوب الى الله " پس هرحاجت كه دارد از حق تعالى بخواهد كه ان شاء الله تعالى بر آورده خواهد شد. در روايتي از ‏شيخ آمده كه: بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگويد" يا ذاالحول يا ذاالطول يا مصطفيا محمدا و ناصره صل على محمد وآل محمد واغفرلي كل ذنب اذنبته و نسيته انا و هو عندك في كتاب مبين." سپس صد مرتبه " اتوب الى الله " بگو.

۵- زيارت امام حسين عليه السلام كه فضيلت ‏بسيار دارد.

۶- ده مرتبه ذكر" يا دائم الفضل علي البرية يا باسط اليدين بالعطية يا صاحب المواهب السنية صل علي محمد وآله خيرالوري سجية واغفرلنا يا ذاالعلي في هذه العشية." كه ازاعمال شب جمعه است، گفته شود.


۷- ده ركعت نماز كه در شب آخرماه رمضان اقامه مي شود که به صورت پنج نمازدو رکعتي ، درهر رکعت بعد از حمد، سوره توحيد ده بارخوانده شود. و در رکوع وسجود ده مرتبه ذکر" سبحان الله والحمدلله ولا اله الاالله والله اکبر" گفته شود. پس از نمازهزارمرتبه استغفار کند وبعد ازآن سربه سجده گذارد وبگويد:" يا حي يا قيوم يا ذاالجلال و الاکرام يا رحمان الدنيا والاخرة و رحيمهما يا ارحم الراحمين يا اله الاولين والآخرين اغفرلنا ذنوبنا و تقبل منا صلواتنا و صيامنا و قيامنا."

۸- بعد از نماز مغرب و نافله آن دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول بعد از حمد هزار مرتبه توحيد و دررکعت دوم بعد از حمد، يك مرتبه توحيد بخواند. بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه ذکر" اتوب الى الله " گفته شود. پس ازآن بگويد: " يا ذاالمن والجود يا ذاالمن والطول يا مصطفي محمد صلى الله عليه وآله صل على محمد وآله و افعل بي كذا و كذا و به جاى کذا حاجات خود را بطلبد و روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام اين دو ركعت را به اين كيفيت ‏بجا مى‏آورد پس سراز سجده برمى‏داشت و مى‏فرمود به حق آن خداوندى كه جانم به دست قدرت او است هركه اين نماز رابخواند، هر حاجتي از خدا بطلبد البته عطا كند و اگر به عدد ريگهاى بيابان گناه داشته باشد خدا بيامرزد. و در روايت ديگر به جاى هزارمرتبه توحيد صد مرتبه وارد شده است. شيخ و سيد بعد از نماز اين دعا را نقل كرده‏اند: " ياالله ياالله ياالله يا رحمان ياالله يا رحيم ياالله يا ملك ياالله يا قدوس ياالله يا سلام ياالله يا مؤمن ياالله يا مهيمن ياالله ياعزيز ياالله يا جبار ياالله يا متكبر ياالله يا خالق ياالله يا بارئ ياالله يا مصور ياالله ياعالم ياالله يا عظيم ياالله يا عليم ياالله يا كريم ياالله يا حليم ياالله يا حكيم ياالله يا سميع ياالله يا بصير ياالله يا قريب ياالله يا مجيب ياالله يا جواد ياالله يا ماجد ياالله يا ملي ياالله يا وفي ياالله يا مولى ياالله يا قاضي ياالله يا سريع ياالله يا شديد ياالله يا رئوف ياالله يا رقيب ياالله يا مجيد ياالله يا حفيظ ياالله يا محيط ياالله يا سيدالسادات ياالله يا اول ياالله يا آخر ياالله يا ظاهر ياالله يا باطن ياالله يا فاخر ياالله يا قاهر يا الله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا ودود ياالله يا نور ياالله يا رافع ياالله يا مانع ياالله يا دافع ياالله يا فاتح ياالله يا نفاح [نفاع] ياالله يا جليل ياالله يا جميل ياالله يا شهيد ياالله يا شاهد ياالله يا مغيث ‏ياالله يا حبيب ياالله يا فاطر ياالله يا مطهر ياالله يا ملك ياالله يا مقتدر ياالله يا قابض ياالله يا باسط ياالله يا محيي ياالله يا مميت ‏ياالله يا باعث‏ ياالله يا وارث ياالله يا معطي ياالله يا مفضل ياالله يا منعم ياالله يا حق ياالله يا مبين ياالله يا طيب ياالله يا محسن ياالله يا مجمل ياالله يا مبدئ ياالله يا معيد ياالله يا بارئ ياالله يا بديع ياالله يا هادي ياالله يا كافي ياالله يا شافي ياالله يا علي ياالله ياعظيم ياالله يا حنان ياالله يا منان ياالله يا ذاالطول ياالله يا متعالي ياالله يا عدل ياالله يا ذاالمعارج ياالله يا صادق ياالله يا صدوق ياالله يا ديان ياالله يا باقي ياالله يا واقي ياالله يا ذاالجلال ياالله يا ذاالاكرام ياالله يا محمود ياالله يا معبود ياالله يا صانع ياالله يا معين ياالله يا مكون ياالله يا فعال ياالله يا لطيف ياالله يا غفور ياالله يا شكور ياالله يا نور ياالله يا قدير ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله يا رباه ياالله اسالك ان تصلي على محمد و آل محمد و تمن علي برضاك و تعفوعني بحلمك و توسع علي من رزقك الحلال الطيب من حيث احتسب و من حيث لا احتسب فاني عبدك ليس لي احد سواك ولا احد اساله غيرك يا ارحم الراحمين ما شاء الله لا قوة الا بالله العلي العظيم. پس به سجده مى‏روى و مى‏گويى: ياالله ياالله ياالله يا رب يا رب يا رب يا منزل البركات بك تنزل كل حاجة اسالك بكل اسم في مخزون الغيب عندك والاسماء المشهورات عندك المكتوبة على سرادق عرشك ان تصلي على محمد وآل محمد وان تقبل مني شهررمضان و تكتبني من الوافدين الى بيتك الحرام و تصفح لي عن الذنوب العظام و تستخرج لي يا رب كنوزك يا رحمان.

۹- چهارده ركعت نمازاقامه كند.بعدازهردو رکعت سلام دهد ودرهر ركعت بعد ازحمد، يکبارآيةالكرسي و سه مرتبه توحيد خوانده شود. براى هرركعت، ثواب عبادت چهل سال وعبادت هركه درآن ماه روزه گرفته و نماز خوانده اعطاء مي شود.

۱۰- شيخ درمصباح فرموده كه درآخرشب غسل كن وبر سجاده خود تا طلوع فجربنشين وعبادت کن.

اعمال روز عيد

۱- بعد ازنمازصبح ونمازعيد آن تكبيراتى را كه درشب عيد ذکر شد، گفته شود.

۲-پرداخت زکات فطره پيش ازنمازعيد.

۴- انجام غسل روزعيداست.که زمان آن بعدازطلوع فجر تا زمان به جا آوردن نمازعيد است. در هنگام غسل بگو: " اللهم ايمانا بك وتصديقا بكتابك واتباع سنة نبيك محمد صلى الله عليه وآله." و پس ازغسل بگو:" اللهم اجعله كفارة لذنوبي وطهر ديني اللهم اذهب عني الدنس."


۵- براي اقامه نمازعيد لباس نيکو پوشيده وازعطراستفاده نماييد.

۶- پيش از نماز عيد، دراول روز افطار كنى. و بهتر آن است كه به خرما يا به شيرينى باشد. و شيخ مفيد فرموده مستحب است خوردن مقداركمى ازتربت‏ سيدالشهداء عليه السلام كه براى هر دردى شفا است.

۷- قبل ازخروج ازمنزل براي نمازعيد، دعايي را که ازامام باقرعليه السلام روايت شده را بخواني: " اللهم من تهيا في هذااليوم اوتعبا اواعد واستعد لوفادة الى مخلوق رجاء رفده ونوافله وفواضله وعطاياه فان اليك يا سيدي تهيئتي و تعبئتي واعدادي واستعدادي رجاء رفدك وجوائزك ونوافلك و فواضلك و فضائلك وعطاياك و قد غدوت الى عيد من اعياد امة نبيك محمد صلوات الله عليه وعلى آله ولم افد اليك اليوم بعمل صالح اثق به قدمته ولا توجهت ‏بمخلوق املته ولكن اتيتك خاضعا مقرا بذنوبي واسائتي الى نفسي فيا عظيم يا عظيم يا عظيم اغفرلي العظيم من ذنوبي فانه لا يغفرالذنوب العظام الا انت ‏يا لا اله الا انت ‏يا ارحم الراحمين."

۸- اقامه نمازعيد.


۹- زيارت امام حسين عليه السلام.

۱۰- دعاى ندبه خوانده شود. سيد بن طاوس فرموده كه چون ازدعا فارغ شود به سجده رود و بگويد:" اعوذ بك من نار حرها لا يطفى و جديدها لا يبلى وعطشانها لا يروى" پس گونه راست را برخاک بگذارد و بگويد:" الهي لا تقلب وجهي في النار بعد سجودي وتعفيري لك بغيرمن مني عليك بل لك المن علي" سپس گونه چپ را برخاک بگذارد و بگويد: " ارحم من اساء واقترف واستكان واعترف" پس به حال سجده شود وبگويد:" ان كنت‏ بئس العبد فانت نعم الرب عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك يا كريم " پس از آن صد بار بگويد: العفو العفو.

منبع: آوینی و تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *