پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
با تصمیم اداره امنیت و اداره امور مهاجرین نروژ صورت گرفت

دلیل اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ

نگرانی دانشگاهیان اسلو
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 372577
اداره امنیت و اداره امور مهاجرین نروژ به اطلاع ۱۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های نروژ رسانده‌اند که به دلیل نگرانی از نقض تحریم‌های بین‌المللی باید خاک این کشور را ترک کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اداره امور مهاجرین در کشور نروژ طی ماههای گذشته به جمعی از دانشجویان ایرانی مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات این کشور اطلاع داده مجوز اقامت آنها در ارتباط با تحریم‌های بین‌المللی وضع شده ضد ایران باطل شده است.

رسانه دولتی بی‌بی‌سی ضمن اعلام این خبر با برخی از دانشجویان ایرانی که به این دلیل از تحصیل منع شده‌اند گفت‌وگو کرده است.

«حمیده کفاش»، ۲۷ ساله یکی از این دانشجویان است که قرار بوده دوره دکتری تخصصی در رشته مهندسی مواد را در دانشگاه علوم و تحقیقات نروژ آغاز کند، اما اکنون به وی گفته شده نمی‌تواند به تحصیل در این کشور ادامه دهد.

خانم کفاش یکی از ۱۰ دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های نروژ است که با دریافت نامه‌ای از اداره امور مهاجرین مطلع شده‌‌اند باید کشور نروژ را ترک کنند. در نامه این اداره تصریح شده «سازمان امنیت و پلیس نروژ» معتقد است ادامه تحصیل این دانشجویان ممکن است منجر به انتقال فناوری‌های حساسی شود که در صنایع هسته‌ای ایران کاربرد دارند.

به گفته سازمان‌های امنیتی نروژ، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، نروژ با جریمه‌هایی به دلیل نقض موازین تحریم‌های بین‌المللی روبرو خواهد شد که بر سر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند.

اما خانم کفاش می‌گوید زمینه تخصصی او هیچ ارتباطی با صنایع هسته‌ای ندارد.

دانشگاه علوم و تحقیقات برای این دانشجو و دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی دیگر درخواست تجدید نظر کرده است. مقامات این دانشگاه هم با بیان اینکه این تصمیم بی‌پایه و نادرست است درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در خرداد ماه سال جاری گزارش داده بود وزارت خارجه ایران مراتب نگرانی خود از موانع تحصیل دانشجویان را به آن کشور ابراز کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با طرح ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای این کشور وضع شده‌اند. آمریکا، اسرائیل و کشورهای هم‌پیمان آمریکا مدعی هستند ایران در لفافه برنامه هسته‌ای خود در حال پیگیری اهداف نظامی برای دست‌یابی به تسلیحات اتمی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره قاطعانه این ادعاها را رد و بر مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای خود تأکید کرده است. تهران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی به شمار می‌رود که به کشورها حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ايران هم بايد سفير نروژ را احضار و ده روز به وي فرصت دهد ايران را ترك كند .