جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

چرا جودوی ایران به خاک سیاه نشست؟

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 372082
جودوی ایران برای بهبود اوضاعش دست به دامن یک ورزشکار مصدوم شده است!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، جودوی ایران سال‌ها با تکیه بر مدال‌های آرش میراسماعیلی، محمود میران، کاظم ساریخانی ، مسعود حاجی آخوندزاده و محمدرضا رودکی شرایط خوبی داشت، اما بعد از خداحافظی نسل طلایی، جودوی ایران سالهاست دستش خالی مانده و جانشینانی در حد ستارگان قبلی پرورش داده نشده است.

در چند سال گذشته هم محمدرضا رودکی یک تنه بار جودو را یدک می‌کشید تا شرایط وخیم جودوی ایران چندان نشان داده نشود، اما مصدومیت او قبل از بازی‌های المپیک لندن باعث شد تا از آن موقع (حدود دو سال و نیم قبل) جودوی ایران شرایط بسیار بدی را سپری کند. بعد از رودکی جودوی ایران به امیر قاسمی نژاد و جواد محجوب منتهی ‌شد که این دو هم غیر از یک یا دو مدال نسبتا مهمی که کسب کردند، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

اکنون بعد از گذشت این مدت مسئولان فدراسیون جودو در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون به یکباره به فکر بازگرداندن محمد رضا رودکی به تیم ملی افتاده اند. در حالی که بیش از یک سال است مسئولان فدراسیون جودو و رودکی با یکدیگر سر ناسازگاری دارند و علیه یکدیگر مصاحبه می‌کنند، اما اکنون که جودوی ایران نتایج اسفناکی را گرفته، فدراسیون می‌خواهد هر طور که شده رودکی را به تیم ملی بیاورد تا با مدال‌ احتمالی او در اینچئون نشان دهد که شرایط چندان هم بد نیست.

بی تردید جودوی ایران با نام میراسماعیلی و میران در جهان شناخته شده است، اما مدیریت میراسماعیلی در این سه ساله در فدراسیون جودو از بابت نتایج، چندان مثبت نبوده و این امر با یک نمودار مدالی ساده قابل اثبات است.

** احتمال اعزام نشدن به بازی‌های آسیایی

جودوی ایران تا به حال هفت دوره در بازی‌های آسیایی شرکت کرده که حاصل آن یک طلا، هفت نقره و ۱۰ برنز بوده است که در آخرین دوره بازی‌های آسیایی یعنی ۲۰۱۰ گوانگجو رودکی یک نقره و یک برنز به دست آورد و بقیه جودوکاران ما حذف شدند.

با در نظر گرفتن این شرایط و نگاهی به لیست نفرات اعزامی در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی می‌بینیم که جودوی ایران در سال‌های اخیر در این بازی‌ها حضور داشته و موفق به مدال آوری هم شده است، اما عملکرد ضعیف جودو در سه سال گذشته به حدی روی اذهان مسئولان ورزش ایران تاثیر گذاشته که آنها در آستانه بازی‌های آسیایی در اعزام تیم جودو تردید دارند.

البته مسئولان فدراسیون احتمال کسب دو مدال را داده‌اند، اما با در نظر گرفتن شرایط جودوکاران ایران و دانستن شرایط حریفانشان در بازی‌های آسیایی این احتمال خیلی کم است.

قاسمی نژاد و محجوب دو ملی‌پوشی هستند که شانس بیشتری برای اعزام به بازی‌های آسیایی دارند که از این بین کسب مدال قاسمی نژاد محتمل‌تر است، چرا که او روند مثبتی را طی می‌کند، اما محجوب بعد از مدال طلای قهرمانی آسیا و طلای گرند اسلم مسکو (حدود یک سال قبل) سیر نزولی داشته و ضعیف ظاهر شده و به جودوکاران گمنام هم باخته است. در هر صورت باید منتظر بود و دید که مسئولان ورزش ایران چه تصمیمی برای این رشته می‌گیرند.

برای این که یک‌طرفه به قاضی نرفته باشیم، در ادامه نظر چند کارشناس جودو که برخی از آنها با فدراسیون همکاری دارند را در مورد اوضاع این رشته ورزشی می‌خوانید:

* مدنی: زمان زیادی را از دست داده‌ایم

عضو کمیته‌ فنی فدراسیون جودو در مورد بازگشت رودکی به تیم ملی به خبرنگار ایسنا، گفت: رودکی جودوکار خوبی است و امیدوارم هر جا که هست موفق شود، اما وقتی ورزشکاری بیش از دو سال تمرین نداشته و زمان زیادی را از دست داده خیلی سخت است که بتواند به اوج برگردد.

رییس کمیته‌ مربیان فدراسیون جودو افزود: ما زمان زیادی را به خاطر مصاحبه‌ها علیه یکدیگر و حاشیه سازی ها از دست دادیم و بعد چطور می‌شود که به یکباره دو ماه مانده به مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی یاد او افتاده‌اند؟ معتقدم برگشتن او امکان پذیر نیست.

* مرادی: جودوکاران ما نوسان زیادی داشتند

رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون جودو به خبرنگار ایسنا، گفت: جودوی ما در این چند سال نوسانات زیادی داشته است. واقعیت‌ها را باید پذیرفت. ما در این چند سال در هر تورنمنت و اردویی که شرکت ‌کرده‌ایم نتایج جالبی کسب نکرده‌ایم و روند رو به رشد نبوده است.

وی افزود: ما در این سال‌ها عملا ۷۰ درصد از زمان خود را از دست داده‌ایم که نمودار آن هم مشخص است. چطور می‌شود که در این زمان باقی مانده بتوان روندی که رو به رشد نبوده را جبران کرد؟

* فلاح: رودکی تصمیم واقع بینانه‌ای بگیرد

عباس فلاح، جودوکار سابق ایران در مورد تصمیم رودکی به بازگشت به تیم ملی، به خبرنگار ایسنا گفت: در جریان مراحل درمانی این جودوکار خوب ایران نیستم، اما معتقدم که این بازگشت باید کارشناسی شده و واقع بینانه انجام شود. در غیر این صورت لطمه جبران ناپذیری به این ورزشکار وارد خواهد شد و شاید دیگر نتواند مبارزه کند.

وی در مورد احتمال اعزام نشدن جودوکاران ایران به بازی‌های آسیایی، گفت: این اصلا خوب نیست که مسئولان ورزش ما در مورد اعزام جودو به بازی‌های آسیایی تردید داشته باشند. جودوی ما ضعیف شده اما آنهایی که دلایل این ضعف را می دانند چه اقدامی برای رفع این مشکل کرده‌اند؟

جودوکار سابق ایران ادامه داد: روند حرکتی جودوی ایران در سال‌های گذشته با یک نمودار کاملا ساده مشخص می‌شود و نیازی نیست که کسی نتایج را تحلیل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *