چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کشف ژن موثر بر آسپیرین

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 371100
محققان علوم پزشکی در بوستون آمریکا اعلام کردند ژنی را کشف کرده اند که تاثیر آسپیرین بر دستگاه قلبی عروقی را تعدیل می کند و در برخی از افراد ممکن است این تاثیر را منفی کند.
به گزارش جهان، واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه خبری یورک الرت ، آسپیرین داروی طلایی ضد پلاکت است و روزانه شمار زیادی از افراد در سراسر جهان از دوز پایین این دارو برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده می کنند.

اکنون محققان علوم پزشکی در بیمارستان زنان و بریگهام آمریکا در مقاله ای در شماره اخیر نشریه انجمن قلب آمریکا اعلام کردند ژن کامت COMT ، پروتئینی را می سازد که با آسپیرین واکنش می دهد و قادر است شرایط را برای تاثیر منفی یا مثبت این داروی جهانی ، مهیا کند.

دکتر کاترین هال و همکارانش می گویند ژن کامت ، آنزیمی می سازد که سوخت و ساز کاته کولآمین ها را تنظیم می کند که این ماده نیز به نوبه خود گروهی از هورمون ها را تشکیل می دهد که از جمله آنها می توان به اپی نفرین ، نور اپی نفرین و دوپامین اشاره کرد.

به گفته دکتر هال ، این گروه از هورمون ها در طیف وسیعی از بیماری ها همچون فشار خون ، حضور دارند.

این محققان با بررسی همزمان بر روی ۲۳ هزار زن به مدت ده سال ، تاثیر آسپیرین با دوز پایین را در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی بررسی کردند.

دانشمندان می گویند وجود چنین ژنی ممکن است راه را برای ساختن داروهای بهتر و کنترل مناسب تر وقایع قلبی عروقی هموار سازد و از بروز مشکلاتی همچون سکته های مغزی جلوگیری کند.

از کاربردهای اصلی داروی آسپیرین ، جلوگیری از بروز سکته های مغزی است.

سکته مغزی یک آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است که در آن ، جریان تامین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز قطع می شود.

در نتیجه ، عملکرد عصبی ناحیه آسیب دیده مختل می شود.

همچنین دانشمندان در مطالعه دیگری که بر روی ۳ هزار و ۴۰۰ نفر انجام گرفت و نتایج آن در شماره اخیر نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد دریافتند مصرف نیاسین به افزایش خطر عفونت منجر می شود و تاثیری بر کاهش مشکلات قلبی عروقی ندارد.

محققان می گویند داروهای استاتینی همچنان به عنوان عامل اصلی کنترل کلسترول خون محسوب می شوند و نیاسین فقط باید در آن دسته از بیمارانی که به داروهای استاتینی مقاومت نشان می دهند مصرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *