چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

آیا باشگاه‌ها سقف‌قرارداد رارعایت‌کرده‌اند؟

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 371095
در حالی که امشب فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران به پایان می‌رسد، فقط یک باشگاه لیگ برتری اقدام به انتشار مبالغ قرارداد بازیکنان و مربیان خود کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دستمزد میلیاردی در فوتبال، فوتبالیست‌های میلیاردر، پرداخت‌های زیرمیزی، دستمزدهایی بالاتر از سقف قرارداد و... این کلمات فقط گوشه‌ای کوچک از هجمه‌ای بود که قبل از جام جهانی علیه فوتبال در جامعه ورزش به راه افتاد تا جاییکه برخی از مدیران ارشد ورزش کشور تحت تاثیر همین فضا صحبت از هزینه‌های سرسام آور در فوتبال کردند و اعداد و ارقامی را بر زبان آوردند که با واقعیت همخوانی نداشت.

اما بعد از جام جهانی و زمانی که همه تفاوت فوتبال با سایر رشته‌های ورزشی را دیدند و فهمیدند که فوتبال تنها یک رشته ورزشی نیست و ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد، فرهنگ، هنر و حتی گاهی‌ اوقات سیاست دارد فضا تلطیف شد.

وقتی همه دیدند که مردم بعد از باخت به آرژانتین و فقط به خاطر بازی خوب ملی‌پوشان به خیابان‌ها ریختند و جشن گرفتند تاثیر و قدرت فوتبال را بیشتر باور کردند.

مدیران ارشد فوتبال هم برای اینکه نشان بدهند در همه فوتبالی‌ها دستمزدهای میلیاردی نمی‌گیرند و شاید ۲۰ تا ۳۰ بازیکن باشند که ارقام میلیاردی دریافت می‌کنند تصمیم بر شفاف‌سازی گرفتند.

مهدی تاج رئیس سازمان لیگ صراحتا وعده داد که مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان در لیگ چهاردهم منتشر خواهد شد و به اطلاع عموم می‌رسد. تصمیمی که حمایت وزیر ورزش و مدیران ارشد ورزش کشور و مسئولان نهادهای نظارتی را هم در پی داشت.

فوتبالدوستان ایرانی هم از این تصمیم استقبال کردند و بی‌صبرانه منتظر شدند تا مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان به ویژه چهره‌های مشهور منتشر شود. برخی نیز با بدبینی گفتند که بعید است این اتفاق رخ بدهد و قراردادها منتشر نخواهد شد.

البته افرادی هم بودند که خیلی با شفاف‌سازی میانه‌ای نداشتند و تمایلی نداشتند که این تصمیم عملی شود برای همین شروع به سنگ اندازی کردند حتی مدعی شدند که این کار خلاف رویه! است و کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم با این مساله موافق نیستند.

اما مسئولان سازمان لیگ معتقدند که شفاف‌سازی و نظارت بر بودجه باشگاه‌‌ها و قراردادها و صورت‌های مالی مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا هم هست و آنها اقدامی غیرقانونی یا فراقانونی انجام نمی‌دهند.

با این حال از بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری تاکنون فقط باشگاه راه آهن به طور اختیاری مبلغ قرارداد بازیکنان و کادرفنی‌ خود را روی سایت رسمی‌اش منتشر کرده است در حالیکه قرار بود تمامی باشگا‌ه‌های لیگ برتری چنین کاری را انجام بدهند و ظاهرا مدیران باشگاه‌های لیگ برتری خیلی تمایل به خوداظهاری در مورد مبلغ قراردادها ندارند!

به نظر می‌رسد برخی هنوز با شفاف‌سازی در قراردادها مشکل دارند. در حالیکه در فضای پرابهام فوتبال ایران اگر این تابو شکسته شود و مردم و مسئولان نظارتی به طور رسمی از مبلغ قراردادها آگاه شوند قدم بزرگی برای مقابله با پرداخت‌های غیرقانونی و زیرمیزی برداشته شده و در واقع اولین گام برای مقابله با فساد در فوتبال محکم برداشته می‌شود.

وقتی مدیران باشگاه‌ها همگی متفق‌ القول می‌گویند که قانون سقف بودجه ۱۵ میلیاردی را برای لیگ چهاردهم رعایت کرده‌اند دیگر نگران چه مساله‌ای هستند؟! چرا باشگاه‌ها تاکنون اقدام به انتشار مبالغ قرارداد بازیکنان و مربیان خود نکرده‌اند؟ آن هم در حالیکه فصل نقل و انتقالات روز دوشنبه ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد. اگر مدیران فوتبالی، فوتبالیست‌ها و مربیان می‌خواهند از اتهام‌های واهی به دور باشند باید از انتشار مبلغ قراردادهای‌شان استقبال کنند و نگرانی هم نداشته باشند.

بیان مسایلی از این دست که در جامعه، مردم ما با افرادی که درآمدشان زیاد است میانه خوبی ندارند فقط بهانه‌هایی واهی است! چون زمانیکه فوتبالیستی خودرو ۶۰۰ میلیون تومانی سوار می‌شود مشخص است که چقدر درآمد دارد.

ضمن اینکه انتشار مبلغ قراردادها به خصوص در دو تیم استقلال و پرسپولیس که در کانون توجه هستند مشخص می‌کند که همه فوتبالیست‌ها دستمزد یک یا دو میلیاردی نمی‌گیرند و هستند بازیکنانی که فقط ۲۰ یا ۴۰ میلیون تومان برای یک فصل درآمد دارند.

رئیس سازمان لیگ، رئیس فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه‌ها و نهادهای نظارتی باید تلاش کنند که شفاف سازی در فوتبال انجام شود و بدانند که فوتبالدوستان بی‌صبرانه منتظر افشاگری که نه روشنگری اهالی فوتبال در مورد پرداخت دستمزدها و بودجه باشگاه‌ها هستند. این اولین گام برای داشتن فوتبالی عاری از هرگونه اتهام هستیم. اتهام پرداخت‌های زیرمیزی و غیرقانونی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
آره مخصوصا سپاهان