پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آزادسازی بخش دیگری از داراییهای ایران

شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 370983
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چهار ماه دیگر فرصت داریم تا به مذاکرات خودمان برای گام نهایی یا برای توافق جامع ادامه دهیم.
به گزارش جهان، سیدعباس عراقچی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر به وین افزود: ما طبق توافق ژنو برای توافق نهایی یکسال فرصت داشتیم ، ولی گام اول توافق ژنو که برخی از تحریم ها را لغو می کرد یا تحریم های جدیدتر را برقرار نمی کرد، ۶ ماهش تمام شد و ما ناچار بودیم که آن را تمدید کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد: این برای چهار ماه دیگر تمدید شد و لذا این فضای مناسبی که در ۶ ماه گذشته داشتیم که بتوانیم در آن مذاکره کنیم ، ۴ ماه دیگر هم ادامه پیدا می کند.

عراقچی افزود: ما البته امیدوار بودیم که در همین فاصله ۶ ماه مذاکرات توافق نهایی به پایان برسد تا بتوانیم به یک توافق برسیم ولی به دلیل اختلاف نظرهایی که کماکان در موضوعات و مسایل مختلف وجود داشت، این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: ما در این دور اخیر در وین تقریبا حدود ۱۵ روز را صرف آن کردیم که بلکه بتوانیم به توافق برسیم ولی به دلیل فاصله زیادی که وجود دارد عملی نشد.

عراقچی با بیان اینکه مواضعی که آنها دارند بعضا مواضع زیاده خواهانه ای است، افزود: این مواضع با اصول مورد نظر ما و با حقوق مردم و حقوق هسته ای ما فاصله دارد.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان گفت: این موضوعات قطعا برای ما قابل پذیرش نبوده و نیست لذا مذاکرات نتوانست به سرانجام برسد.

عراقچی افزود: وزریران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی هم به وین آمدند و از نزدیک بحث ها با آنها انجام شد که نهایتا به تفاهمی نرسیدیم اما هر دو طرف، چه ۶ کشور مقابل ما و چه ما ، این اعتقاد را داریم که فضای مذاکرات فضای سازنده ای است و فضای مثبتی وجود دارد که می شود بحث ها را ادامه داد.

وی با بیان اینکه پیشرفت های بسیار خوبی هم صورت گرفته است، گفت: درست است که اختلاف داریم ولی این طور نیست که هیچ پیشرفتی هم نداشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت های خوبی در موضوعاتی که مورد اختلاف است، شده و گزینه های مختلف معرفی و بحث شده است.

عراقچی افزود: اگرچه هنوز توافق نشده اما به هر حال راه حل هایی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه شروع به نگارش متن و یا پیش نویس توافق کردیم، گفت: در متن پیشرفت خوبی داشتیم و چیزی حدود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد متن آماده است ولی آن ۳۰ تا ۳۵ درصدی که مانده است بحث های کلیدی است که اهمیت زیادی دارد.

عراقچی با بیان اینکه پیشرفت خوب بوده و فضای مذاکرات هم خوب و سازنده است، افزود: طرفین هم در این که به توافق برسند جدی هستند بنابراین همه اذعان داشتند که این فرصت نباید از دست برود.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی توان مذاکرات را شکست خورده تلقی کرد افزود: مذاکرات می تواند ادامه پیدا کند بنابراین تصمیم ما به ادامه مذاکرات است اما از آنجایی که گام اول، ۶ ماهه آن تمام می شد ناچار به تمدید آن بودیم.

عراقچی ادامه داد: سه روز گذشته را صرف‌آن کردیم که این چهار ماه بعدی با چه شرایطی تمدید شد که خود این هم موضوع بحث های مفصلی بود.

وی گفت: ما سه روز ، فشرده فقط بر روی همین کار کردیم که در چه شرایطی و به چه ترتیبی گام اول، ادامه پیدا کند.

عراقچی افزود: در گام اول توافق ژنو یا همان گام ۶ ماهه اول، مجموعه ای از تعهدات را هر دو طرف قبول کرده بودند. تصمیم کلی این هست که آن تعهدات به همان ترتیب ادامه پیدا می کند اما در بعضی اقلام شرایط تغییر کرده است.

وی گفت: مثلا فرض کنید که ما قرار بود بعضی از موادمان را یا رقیق و یا به اکسید تبدیل کنیم که این کار را کردیم و تمام شد و در مقابل، آن طرف مبالغی را پرداخت کرده بود که می گفت آن هم تمام شده است و اینها در مقابل هم هستند.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه خیلی بحث های مفصلی داشتیم، افزود: ما معتقد بودیم و هستیم که اینها دو پکیجی بوده که در مقابل همدیگر قرار داشته است و نمی شود آیتم های آنها را از هم جدا کرد بنابراین با شرایط بسیار خوبی الان این چهار ماه تمدید می شود.

عراقچی گفت: همانطور که در ۶ ماهه اول، ۴ ممیز دو میلیارد دلار (۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) از منابع ایران آزاد می شد به همان تناسب ۲ ممیز ۸ میلیارد دلار (۲ میلیارد و۸۰۰ میلیون دلار) الان در۴ ماه آینده از منابع درآمدهای ایران دوباره آزاد می شود و به ایران برمی گردد.

وی با بیان اینکه شرایط قبلی ادامه پیدا می کند، افزود: در بعضی از تعهدات طرف مقابل، در موقع اجرا با ابهاماتی برخورد کرده بودیم که سعی کردیم آنها را الان برطرف کنیم، مثلا درخصوص نحوه پرداخت و درخصوص بیمه، که اینها الان مقداری روشن تر و مقداری ابهامات آن نیز برطرف شده است.

عراقچی با بیان اینکه برخی از تعهدات ما هم نیاز به روشنگری داشت و احتیاج به این داشت که دقیق تر اجرا شود که این هم انجام شده است، گفت: مثلا در مورد تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اینکه این چگونه ادامه پیدا کند نقطه نظرات گوناگون و مختلفی بود و ما الان این موضوع را روشن کردیم که طبق برنامه خودمان به تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهیم داد و مواد ۲۰ درصدی که الان به صورت اکسید درآمده است در یک جدول زمانی که خودمان می دانیم و به خودمان مربوط است، این را به سوخت راکتور تهران، به آن صفحات سوخت تبدیل خواهیم کرد.

وی افزود:یا بعضی از ضایعات به اصطلاح مواد غنی شده و پسماندهایی که وجود دارد باز طبق برنامه جدول زمانی خودمان و طبق تصمیمی که خودمان داشتیم اینها را به مواداولیه اورانیوم طبیعی تبدیل می کنیم تا برای غنی سازی در مرحله بعدی آماده شود.

عراقچی گفت: اینها برخی از تعهدات ایران بوده که در این تمدید ۴ ماهه دقیق تر و روشن تر کردیم ولی در مجموع، اساس همان اساس قبلی است که برهمان اساس ادامه خواهیم داد.

وی افزود: آن نقطه نظری که بعضی ها داشتند که آن مبلغی که پرداخت شده، برای همان دوره بود و تمام شده، اینها یکی از موضوعات بحث جدی ما بود و نهایتا این پذیرش حاصل شد که معادل آن به نسبت ۴ ماه هم باید پرداخت شود که آن از اول ماه آگوست و در ۶ قسط یعنی ۴ قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و ۲ قسط ۴۰۰ میلیون دلاری پرداخت خواهد شد.

عراقچی گفت: بقیه امور هم به همان ترتیب توافق ژنو انجام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *