جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۱۷

مأموریت به جریان انداختن پرونده "حذف ممیزی" توسط مسافر برلین

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۵۴
کد مطلب: 370747
نمایش فیلم حامی فتنه نیز حاشیه ساز شد تا مانند "کلنل"در حوزه ادبیات، "زنان" در حوزه مطبوعات، به حمایت از فیلم "من عصبانی نیستم" (از فیلمهای حامی فتنه) بپردازند و به این طریق پازل، پروژه "هزینه کردن وزارت ارشاد برای عوام فریبی فرهنگی"رنگ و بوی سینمایی به خود بگیرد.
مأموریت به جریان انداختن پرونده "حذف ممیزی" توسط مسافر برلین
گروه فرهنگی جهان نيوز- زهره مرادزاده: اردیبهشت ماه سال جاری بود که سخنان علی جنتی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی، سرآغاز یک حاشیه طولانی مدت شد. وی با انتقاد از ممیزی گفت: "می‌توان با تمهیدات لازم، چاپ کتاب از سوی برخی از ناشرانی را که سابقه تخلف ندارند و یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند، به خود آنها سپرد و این وزارتخانه بیشتر بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند." 

انتقاد از صدور مجوز برای کتابهای ضد اسلامی

همانطور که پیش بینی می شد جملات جنجالی علی جنتی در آن مقطع با واکنشهای تند و تیزی مواجه شد. از یک سو چهره های ارزشی به انتقاد از این دیدگاه وزیر ارشاد پرداختند تا جایی که آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، درباره این دیدگاه در خطبه های نماز جمعه گفت: "نباید به کتابی که ضداسلامی است مجوز چاپ داده شود. کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود."

برخی نویسندگان حاضر به پذیرش مسئولیت نشدند

اما از سویی دیگر برخی نویسندگان از زاویه ای متفاوت منتقد علی جنتی شدند، با این مضمون که حاضر به پذیرفتن مسئولیت نظارت نیستند و بطور کلی باید ممیزی برداشته شود! هر چند برخی دیگر از نویسندگان همین را غنیمت شمردند!

رئیس جمهور به حمایت از دیدگاه وزیر ارشاد پرداخت

پس از عیان شدن این انتقادات، حسن روحانی آب پاکی را روی دست همگان ریخت و در افتتاحیه نمایشگاه کتاب و در حمایت از دیدگاه وزیر ارشاد گفت: "باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست." 

انتقال ماموریت حذف "ممیزی" از وزیر به معاون وزیر

اما بدنبال انتقادهای فراوان به دیدگاه "حذف ممیزی"، که البته مسئولین آن را فرصتی برای بدست آوردن دل هنرمندان و نویسندگان می دانستند! و در حالی که فشار منتقدان بر وزیر افزایش یافت،  این ماموریت بر دوش "صالحی" معاون فرهنگی وزیر گذاشته شد تا همچنان وزارت ارشاد، مصرّ بر این دیدگاه باشد و زمینه اختلاف و انتقاد دلسوزان فرهنگی و حتی نمایندگان مجلس باقی بماند! 

لجبازی با برگزاری نمایشگاه "صادق هدایت" و بررسی مجوز کتاب "کلنل" محمود دولت آبادی

جالب اینجاست، همزمان با این اظهار نظرها و پیگیری مسئولین برای برداشتن "ممیزی"! بحث بررسی مجوز کتاب "کلنل" محمود دولت آبادی، از نویسندگان معاصر و فعالان شرکت کننده در کنفرانس برلین، و برگزاری نمایشگاه آثار "صادق هدایت"در حسینیه ارشاد مطرح و در دستور کار قرار گرفت. برخی این اقدامات دولت را لج بازی با منتقدان می دانستند.

کلید خوردن بحث "آزادی های فرهنگی"

این مسیر بسیاری را به این اطمینان رساند که چهره ها و جریان های پشت پرده وزارت ارشاد در دولت یازدهم با این شیوه سعی بر "عوامفریبی" هنرمندان و نویسندگان، البته این بار در قالب "آزادی های فرهنگی" آن هم برای عده ای خاص که دارای سوابق روشن ضد انقلابی هستند، دارند. 

اعطای مجوز نشریه به فیمینیست معروف

اعطای مجوز انتشار "ماهنامه زنان" به "شهلا شرکت" نیز در قالب همین پروژه تعریف شد. شهلا شرکت فردی سکولار است که در تمام این سال ها، قبل از توقیف همین مجله در سال ۸۸، سعی کرد در ماهنامه زنان، به ترویج روایت دینی مطلوب خودش از فمینیسم بپردازد! 

فیلم حامی فتنه پازل "عوامفریبی فرهنگی" را کامل کرد

اما وزارت ارشاد در‌ حوزه سینما هم حاشیه ساز شد. اگرچه آغاز به کار مدیران جدید با شروع جشنواره فیلم فجر بود و مسئولیت آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره را به گردن مدیران قبلی انداختند اما نمایش فیلم "حامی فتنه" در این جشنواره برای سازمان سینمایی حاشیه ساز شد تا همچنان و با گذشت نزدیک به یک سال از فعالیت دولت، سازمان سینمایی این بار مانند "کلنل" در حوزه ادبیات، "زنان" در حوزه مطبوعات، به حمایت از فیلم "من عصبانی نیستم" (از فیلمهای حامی فتنه) بپردازد تا پازل پروژه "هزینه کردن وزارت ارشاد برای عوام فریبی فرهنگی" رنگ و بوی سینمایی به خود بگیرد.

اما پروژه "هزینه سازی" برای وزارت ارشاد از سوی برخی چهره های پشت پرده که گفته می شود از گردانندگان اصلی وزارت ارشاد هستند در چند ماه اخیر نیز ادامه داشت تا اینکه سناریویی جدید برای نیل به اهداف "عوام فریبی فرهنگی" آغاز شد.

ماموریت به جریان انداختن پرونده "حذف ممیزی" توسط مسافر برلین

پس از سکوت یکی دو ماهه درباره "ممیزی" در چند روز گذشته "شهلا لاهیجی" ماموریت می یابد تا برای به جریان انداختن پرونده "ممیزی" با یکی از رسانه های داخلی مصاحبه و به شدت از وزارت ارشاد به دلیل عدم حذف ممیزی انتقاد کند که اتفاقا با استقبال بی بی سی فارسی مواجه می شود.

بی بی سی فارسی هم به کمک پروژه "آزادی فرهنگی" آمد

بی بی سی فارسی نوشت: شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، سانسور در ایران را "سلیقه‌ای، غیر‌قانونی و غیر‌شفاف" عنوان کرد و گفت شرایط کنونی عامل وضعیت بد نشر در کشور است.

شهلا لاهیجی ضمن طرح نکته یاد شده گفت: "این روزها صنعت نشر وضع خوبی ندارد و هر سال نسبت به سال گذشته بدتر می‌شود. من به عنوان ناشری که ۳۰ سال در این حوزه فعالیت کرده‌ام؛ ممیزی‌های بی‌دلیل و بررسی‌های طولانی را یکی از عوامل مهم وضع بد نشر کتاب می‌دانم."

وی افزود: "وضعیت نشر کلاً شفاف نیست و همه چیز در پستو و فراقانونی و خارج قاعده عمل انجام می‌شود. این نشان می‌دهد که آقایان چیزی می‌بینند که دیگران نمی‌بینند و..." 

شهلا لاهیجی کیست؟ 

شهلا لاهیجی مدیر انتشارات "روشنگران و مطالعات زنان " و از مسافران کنفرانس برلین است. کنفرانسی که در سال ۱۳۷۹ در برلین آلمان برگزار شد و رسوایی بزرگی برای جریان اصلاح طلبی در کشور به بار آورد. هدف اصلی برگزاری این کنفرانس مقدمه چینی برای برقراری ارتباط ارگانیک با جریان اپوزیسیون و ضد انقلاب خارج از کشور بود.

وی در این کنفرانس سخنرانی می کند و می گوید: ما بیست سال است در ایران برای آزادی مبارزه می‌کنیم. ما بیست سال است در ایران برای آزادی بیان و اندیشه کشته می‌دهیم، ما بیست سال است در ایران برای احقاق حقوق مردم می‌جنگیم و بعد از بیست سال این امکان پیش آمده که با جهان گفتگو کنیم و این اطلاعات را به جهان بدهیم و..." 

پاسخ ضد دینی "لاهیجی" به یک سؤال

اما لاهیجی در حالی نسبت به "ممیزی" گله مند است که در گفتگو با "رادیو زمانه" و در پاسخ به این پرسش که "در اصل نوزدهم آمده است که «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‏ها، سبب امتیاز نخواهد بود». در این اصل، مشخص است که جنسیت باید ذکر می‏ شده و نشده است. اصل بیستم می‏ گوید: «همه‏ افراد ملت، اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه‏ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام، برخوردارند». ایراد شما به کدام قسمت از این اصل است؟" می گوید: خُب، مشکل همین‏جا پیش می‏ آید. بحث بر سر آن پسوند «دینی» [رعایت موازین اسلام] است. مثلاً، در سیستم قضایی ایران شهادت زنان نصف مردان به حساب می‏ آید، دیه‏ آن‏ها متفاوت است، ارث متفاوت است. در حالی که اگر این پسوند نبود، می‏ شد فکر کرد که آحاد ملت مساوی هستند.

شهلا لاهیجی

تخریب کتابهای با موضوع خانواده توسط لاهیجی

لاهیجی همچنین در گفتگو با کلمه درباره انتشار کتاب هایی با موضوع تحکیم خانواده، می گوید: این کتاب‌ها هیچ محتوایی ندارند و مجوز نشر می‌گیرند این‌ها موجب فساد جامعه می‌شوند. کتاب‌هایی مثل‌ چگونه شوهر خود را حفظ کنیم. این آثار در قالب‌های کاملا غیرعلمی نوشته می‌شوند. ما احتیاج داریم تا دانش عمومی نسبت به تاریخ جهان افزایش یابد. 

لاهیجی دلیل محبوس ماندن کتاب‌هایش را اسم زن و فمینیست دانست و گفت: اگر نشریه‌ای مطلبی بنویسد به نفع حقوق زنان که به واسطه‌ آن کیان خانواده دچار تزلزل شود، نویسنده و یا مدیر مسئول آن نشریه به ۶ماه زندان و ۸۰ضربه شلاق محکوم می‌شوند! 

لزوم هوشیاری و اقدام انقلابی مسئولین وزارت ارشاد

گفتنی است عده ای در حال فشار به وزارت ارشاد برای به جریان انداختن بحث ممیزی و ناکارآمد دانستن وزارت ارشاد هستند که بایستی مسئولان این وزارتخانه با هوشیاری تمام دربرابر این جریان مقاومت نمایند و مانع از انتشار آثاری شوند که عقاید و فرهنگ مردمان این سرزمین را با سوء استفاده از آزادی بیان هدف قرار داده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ali
Iran, Islamic Republic of
ایران برای همه ایرانیان زنده باد آزادی قلم جواب قلم قلم است نه سانسور داعش .....عزیز
چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟
داعش مثل شما دوست عزیز طرفدار اسراییل است راحت باش
United Kingdom
تو از همان جریانی هستی که میگوید من آزادم که با کفش نماز بخوانم و همچنین میگفت و میگوید نه غزه نه لبنان جونمی جون والنتاین
Germany
کجای دنیا آزادی مطلق به قلم می دهند؟! به محققان اجازه داده می شود در باره هولاکاست قلم بزنند؟!
Germany
زنده باد حقیقت و آزادی حقیقت محور مرگ بر قلم های هوس محور
از مشهدم
شما داعشی ای افساد طلب خاموش باشید فعلا که داعش اسراییل شما رو مظلوم میدونه به خودتان ببالید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كارمند يكي از ادارات آموزش و پرورش
خوب دارند با پنبه سرمان را مي برند ، از يك طرف عوام فريبي كه "در سیستم قضایی ایران شهادت زنان نصف مردان به حساب می‏ آید، دیه‏ آن‏ها متفاوت است، ارث متفاوت است. " از طرف ديگر سپردن پست هاي خوب مديريتي حتي در ادارات معمولي به آقايان و يا نصف كردن اضافه كارمان به بهانه اينكه زنان به دليل قانون اسلام بايد نصف مردان اضافه كار دريافت كنند و يا نصف مردان نمره ارزشيابي سالانه دريافت كنند !
Germany
عوام فریبی؟! موضوع شهادت صریح قرآن است. شما واقعا نمی دانید شهود در معرض عداوت و انتقام مشهود علیه هستند ؟! بیشتر کردن شرائط ارائه شهادت در راستای امنیت بیشتر بانوان است.
Germany
خانم کارمند پاسخ دهید که: 1- ما انسانها در کدام جهان قرار داریم جهان کار یا جهان نتیجه ؟ 2- اگر پاداشی خداوند مستقیم یا غیر مستقیم در این جهان به ما داد آیا پاداشی مطلق است یا نسبی که باز خودش ابزار کار و آزمون ماست ؟ 3- چرا زندگی نهایتا صد ساله را تنها زندگی موجود فرض کرده اید و به دنبال آن در پی اعتراض به تقسیمات آزمونی الهی بر آمده اید؟ 4- شما کارمند جایگاه مقدس و مهمی مثل آموزش و پرورش کشور اسلامی هستید به محتویات ذهن و دل خود بنگرید آیا شایستگی چنین جایگاهی دارید؟
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما اینجاست که گوش به سخن امام خمینی (ره)ندادیم ایشان فرمود من چه در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیافتد.
Germany
حقا
فرهنگ مردم چیزی نیست که براحتی در اختیار امثال این خانمها قرار بگیرد تا هر چه دلشان خواست انجام دهند و با آبرو و حیثیت ملت بازی کنند ولی از طرف دیگر هم نباید فشار زیادی تحت عنوان ممیزی و سانسور تحمیل شود نه باید تفریط کنیم و نه باید افراط کنیم فرهنگ مردم ایران با بنیانهای اسلامی و انقلابی و عقلانی و علمی باید پیشرفت کند و ولنگاری و بی پروایی و غربزدگی نباید ترویج شود .
Germany
برای سلامت غذای فکری جامعه می بایست نهایت مراقبت صورت پذیرد
Germany
ممیزی یعنی فیلتر آفکار گوناکونی که برخی از آنها به شدت مخرب و کشنده اند . می بایست قوی ترین فیلترها برای دسترسی آحاد جامعه به آموزه های مطمئن تهیه گردد و امروزه در عرصه های مختلف انسانهای دانشمند و دارای توان سنجس آثار قلمی داریم و جا دارد ارشاد نهایت استفاده را از آنها ببرد
تیتر طولانیه
محمد
البته خوب بود از بیست سال مفاسد اخلاقی و.... خودتان در آنجا و با .... هم میگفتید تا مردم به ماهیت پوچ و پلشت و کثیف شما بیشتر پی ببرند .