پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲

گران‌ترین برنج گیلان کدام است؟

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب: 370318
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بهترین و گرانترین رقم برنجی که در گیلان کشت می‌شود برنج صدری است.
به گزارش جهان، علیرضا شعبان نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه گیلان، اظهار کرد: این نوع از برنج معمولا در همه شهرستانهای گیلان کشت می‌شود و در شهرستانهای فومن و شفت، اراضی بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، افزود: تاکنون در ۷۰ درصد از اراضی شالیزارهای استان، خوشه‌دهی مشاهده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شعبان‌نژاد اضافه کرد: بیشترین رقمی که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود رقم هاشمی است که کیفیتی مطلوب دارد و از بازار پسندی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: راتون برنجی باکیفیت است که معمولا هزار تومان گران تر از برنج اولیه فروخته می‌شود زیرا از طعم مطلوبی برخوردار است. مدت تولید برنج از زمان نشاء تا برداشت ۴ ماه طول می‌کشد. مدت زمان تولید راتون ۳۵ روز است بنابراین صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورزان دارد.

وی افزود: برای پرورش راتون به هر کشاورز برای هر هکتار ۵۰ کیلو کود داده می‌شود و با توجه به قیمت مناسبی که هم اکنون برنج داخلی در بازارها دارد، پیش بینی می‌شود که امسال تولید راتون در استان افزایش خوبی داشته باشد.

شعبان نژاد بیان کرد: راتون برنجی کم هزینه تر از برنج اولیه است و مدت زمان کمتری هم برای تولید راتون صرف می‌شود. تولید راتون، کشاورزی را برای شالیکاران اقتصادی‌تر می‌کند. امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولید راتون خواهیم بود.

برنج پس از گندم از مهمترین و قدیمی ‌ترین نباتات بوده و عمده‌ترین و مهمترین ماده غذایی کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. برنج در ایران به لحاظ نقشی که در الگوی مصرفی و تامین غذای مورد نیاز جامعه به عهده دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

استان‌های مازندران و گیلان مهمترین مناطق کشت برنج به شمار می‌آیند، این زراعت یکی از راه‌های افزایش محصول است که علاوه بر افزایش محصول، ارتقای درآمد کشاورزان و استفاده بهینه از منابع را نیز در پی دارد.

با توجه به محدودیت زمین و آب برای افزایش سطح زیرکشت، راه علمی تامین مواد غذایی بیشتر برای تغذیه جمعیت کشور، استفاده از روشهای مختلف از جمله راتون است. پرورش راتون می ‌تواند به عنوان جانشین مهمی در بسیاری از اکوسیستم‌های زراعی مطرح شود و از طرف دیگر شابج یک روش اقتصادی برای استفاده از زمین است.

کیفیت مطلوب پخت از ویژگی‌های مثبت راتون برنج است. کیفیت پخت و خوراک برنج راتون در مناطق شمالی کشور بهتر از کیفیت پخت محصول اصلی است چرا که دمای محیط در تظاهر ژن اصلی کنترل کننده آمیلوز برنج و ژن کنترل کننده عطر و طعم، تاثیر محسوسی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برنجهای مرغوب ایران با توجه به اینکه مصرف داخل رو کفاف نمیده به خارج صادر میشه و برنج هندی و تایلند و ... که از کیفیت خیلی پائینی برخورداره وارد میشه و قیمتهای برنج ایرانی اینقدر بالاست که در داخل یه کارمند قادر به خرید اون نیست و مجبوره از برنجها وارداتی بی کیفیت استفاده کنه . دولت باید یه فکری برای مصرف داخلی بکنه یا اینکه قیمتهای رو کنترل کنه یادمه یه زمان نه چندان دور قیمت هر کیلو برنج ایرانی به 1500 تومان نمیرسید ولی الان اگه بخوای برنج درجه ی یک بگیری باید کیلوئی 8500 تومان هزینه کنی . توی یه خانواده ی 4 نفری هر هفته حداقل دو تا سه کیلو برنج مصرف میشه یه کارمند چطور میتونه این هزینه رو پرداخت کنه؟؟؟
شاکی
Iran, Islamic Republic of
شما به پوروشه‌ها و مازاراتی‌های توی خیابون نگاه نکن
ماها توی شعب ابیطالب هستیم
اون‌ها توی لاس وگاس