کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه گرانی دوباره خودرو از سوی شورای رقابت؛

بازار انحصاری و سودی که در جیب ایران‌خودرو و سایپا می‌رود / اگر ۳ غول خودروساز داشتیم...

برای حل مشکل صنعت و قیمت خودرو چه باید کرد؟

15 تير 1393 ساعت 15:59

رفتار به دور از ضابطه خودروسازان موجب شد تا با ایجاد فشار بر روی شورای رقابت، خواسته خود را شورا تحمیل کنند تا نهایتا روز شنبه ۱۴ تیرماه، رضا شیوا رئیس تازه‌ کار شورای رقابت، در نشست خبری خود، قیمت جدید خودروها را اعلام کند... تغییرات قیمتی در برخی خودروها تا نزدیک به ۶۰میلیون ریال مشهود است!


سرویس اقتصادی جهان نیوز - علی رجبی: این روزها دوباره بازار خودرو دستخوش تغییرات شده و ۲ غول انحصارطلب این بازار باز هم موفق شدند محصولات خود را گران کنند؛‌ آن هم با مجوز شورای رقابت!

اواخر ماه‌ گذشته، با فشار خودروسازان به شورای رقابت اعلام شد که خودروسازان مجوز دارند از ۳.۷ تا ۶.۹ درصد قیمت خودروهای خود را افزایش دهند، البته در کمال تعجب همین مقدار افزایش قیمت نیز موجب اعتراض خودروسازان قرار گرفت.

در همین کش و قوس‌ها و با توجه به انحصاری‌بودن بازار خودروی کشور، دو خودروساز بزرگ اقدام به توقف فروش خود بدون اعلام قبلی کردند به گونه ای که به گفته بسیاری از فعالان بازار اتومبیل، خریداران تشنه عرضه خودرو شده‌اند. این رفتار به دور از ضابطه خودروسازان موجب شد تا با ایجاد فشار بر روی شورای رقابت، خواسته خود را شورا تحمیل کنند تا نهایتا روز شنبه ۱۴ تیرماه، رضا شیوا رئیس تازه‌ کار شورای رقابت، در نشست خبری خود، قیمت جدید خودروها را اعلام کند:

 
در جدول بالا، می توانید مقایسه‌ای میان پروفروش‌ترین خودروهای داخلی و تغییرات قیمتی آنها با دو مصوبه شورای رقابت را ببینید. تغییرات قیمتی در برخی خودروها تا نزدیک به ۶۰میلیون ریال مشهود است!

مقایسه پیش فروش خودروهای سایپا و ایران خودرو با یک برند خارجی


با توجه به گرانی بیش از حد خودرو در کشور و قیمت کاذب آن، چند سالی است که فروش اقساطی خودروها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ۲ خودروساز بزرگ که هر یک به شیوه خود اقدام به فروش اقساطی خودرو به مشتریان با سودهای کلان کرده و عموما خودرو را نیز به تاریخ روز تحویل نمی‌دهند؛ پای شرکت‌های لیزینگ نیز به بازار پر از دلالی خودرو باز شده است.

با جست و جویی ساده در سایت ۲ خودروساز بزرگ کشور و مقایسه ۲ محصول اصلی آنها با یکی از پرفروش‌ترین کارخانجات خودروسازی روز جهان، میزان انحصاری بودن بازار خودروی کشور مشخص می‌شود.

پراید ۱۳۱ محصول شرکت سایپا

برای خرید یک عدد پراید ۱۳۱ از شرکت سایپا و در صورتی که سایت این شرکت برای شما باز شود؛ آذر ماه ۹۳ می‌توانید یک دستگاه از آن را صاحب شوید؛ البته به شرطی که همین امروز ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل را به حساب سایپا بریزید. رنگ و مابقی را نیز الان نمی‌توانید انتخاب کنید و باید منتظر بمانید تا روز تحویل خودرو؛ البته اگر به تعویق نیافتد!

اگر شما پول کافی برای پیش‌پرداخت ندارید، می توانید کمی بیشتر صبر کنید و دی ماه ۹۳ به اتومبیل خود برسید. در عوض هم می‌توانید فقط ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل را همان اول کار بپردازید.


فرقی ندارد از روش اول بروید یا روش دوم؛ مهم این است که زمان تحویل ماشین هم باید بقیه پول خودرو را نقدا و یک‌جا و البته به قیمت همان روزی که ماشین را تحویل می‌گیرد، بپردازید. اگر شما جزو دسته اول باشید و فرض کنیم تا آذر ماه همین ۱۹۵.۹۵۰.۰۰۰ ریال امروزی قیمت پراید ۱۳۱ باشد و شورای رقابت دوباره تسلیم زیاده خواهی ۲ غول انحصارطلب خودروسازی نشده باشد، باید ۱۱۵.۹۵۰.۰۰۰ ریال دیگر بدهید و تازه بعد از چند ماه ماشین خودتان را تحویل بگیرید.

اگر هم در این وضع بی‌بنزینی و سهمیه‌بندی سوخت ۱۰.۰۰۰ ریالی، بخواهید اتوموبیل‌تان گازسوز باشد، باید کمی بیشتر صبر کنید و البته کمی هم بیشتر پول خرج کنید. اگر برای دی ماه ۹۳ بخواهید صاحب یک دستگاه پراید ۱۳۱ دوگانه‌سوز باشید باید ۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را همین اول کاری نقد بدهید. اگر هم نمی‌توانید یک جا اینقدر پول بدهید، اشکالی ندارد؛ فقط ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل بدهید و تا بهمن ماه ۹۳ صبر کنید تا به ماشین‌تان برسید.

سمند محصول شرکت ایران خودرو

وقتی برای خرید شرایطی یک عدد سمند که اولین خودروی صد در صد ساخت داخل است به سایت شرکت ایران خودرو مراجعه کنید، با چند پیشنهاد رو‌به‌رو می‌شوید که این خودش امتیازی است!


شما می‌توانید سمندی را که امروز بنا بر اعلام شورای رقابت تنها حدود ۶۹.۷۱۱.۵۵۰ ریال گران شده را به صورت نقدی بخرید؛ باید حواستان باشد که اگر امروز قیمت اعلام شده این خودروی ساخت شرکت ایران خودرو ۳۱۷.۷۱۱.۵۵۰ ریال است، زمان تحویل باید به قیمت همان روز پول بدهید. این را من از خودم نمی‌گویم بلکه سایت ایران خودرو می گوید: "در صورتی كه برحسب ضرورت آپشن خاصی بر روی خودرو نصب يا حذف و يا تغييري در برخي از قطعات خودرو ايجاد شود اختلاف مبلغ ايجاد شده موقع تحويل خودرو از مشتريان محترم اخذ و يا مسترد خواهد شد."


بنز کوپه ۲۰۱۴ CLA250 محصول شرکت مرسدس بنز

فرض کنیم در بازار خودروسازی‌مان ۳ غول داشتیم: ایران خودرو، سایپا و مرسدس‌بنز و شما هم به جای پرایدسواری و سمندسواری دل‌تان خواست بنز کوپه CLA250 را سوار شوید. آن وقت اگر می‌خواستید اتومبیل را همین الان صاحب شوید باید ۲۹.۹۰۰ دلار می‌پرداختید که با احتساب بدبینانه ۳۳.۰۰۰ ریال به ازای هر دلار؛ باید چیزی حدود ۹۸۶.۷۰۰.۰۰۰ ریال خرج می‌کردید.


البته شرکت مرسدس بنز برای شمایی که نمی‌توانید این مقدار پول را یک‌جا بدهید شرایط ویژه دارد. می‌شود به صورت لیزینگ ۳۶ ماهه اتومبیل را صاحب شوید. در هنگام عقد قراداد ۳.۶۲۳ دلار معادل ۱۱۹.۵۵۹.۰۰۰ ریال باید بپردازید. اقساط ماهانه ۳۲۹ دلار معادل ۱۰.۸۵۷.۰۰۰ ریال نیز با احتساب شرایط ویژه لیزینگ، قیمت نهایی این اتومبیل را برای شما ۳۳.۹۲۵ دلار معادل ۱.۱۱۹.۵۲۵.۰۰۰ ریال می‌کند.

بنز شاسی بلند ۲۰۱۴ GL450 محصول شرکت مرسدس بنز

اصلا فرض کنیم شما به ماشین‌های کوپه علاقه ندارید و از طرفداران ماشین‌های شاسی‌بلند هستید. مرسدس بنز چندین پیشنهاد برای شما دارد و شما هم، چون پول به اندازه کافی دارید به سراغ گران‌ترین آنها می‌روید؛ بنز ۲۱۰۴ GL450.


قیمت نقدی این ماشین ۶۴.۵۵۰ دلار است یعنی ۲.۱۳۰.۱۵۰.۰۰۰ ریال. خرید لیزینگی این خودرو هم برای شما نهایتا ۶۸.۳۱۴ دلار با همان ۲.۲۵۴.۳۶۲.۰۰۰ ریال خودمان، آب می‌خورد با پیش پرداختی برابر با ۶.۵۲۳ دلار معادل ۲۱۵.۲۵۹.۰۰۰ ریال.

فراخوان جهان نیوز/ برای حل مشکل صنعت خودرو چه باید کرد؟

در میان کارشناسان و اهل فن برای گذر از چنین شرایط ناعادلانه‌ای و شکستن انحصار ۲ غول فعلی خودروسازی کشور پیشنهادات بسیاری مطرح است؛ از صفر کردن تعرفه واردات خودرو برای ورود خودروهای خارجی گرفته تا الزام دستوری خودروسازان به کاهش قیمت و افزایش خدمات و استانداردها.

هر کدام از این روش‌های موجود دارای مضرات و کاستی‌های نیز هست. به طور مثال با کم کردن تعرفه واردات خودرو و سرازیر شدن خودروی خارجی به داخل کشور، صنعت خودروسازی فشل کشور به راحتی ورشکسته می‌شود و چند میلیون نفر بیکار به همراه خانواده شان روی دست جامعه می‌ماند. از طرف دیگر سیاست الزام دستوری خودروسازان نیز نتوانسته موفق عمل کند و نارضایتی مردم از قیمت خودروهای ساخت داخل خود موید این مطلب است.

برای ما بنویسید، به نظر شما بهترین روش برای حل معضل خودرو در کشور چیست؟


کد مطلب: 368963

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/368963/بازار-انحصاری-سودی-جیب-ایران-خودرو-سایپا-می-رود-اگر-۳-غول-خودروساز-داشتیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com