جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۶
۱۱۶
در حاشیه گرانی دوباره خودرو از سوی شورای رقابت؛

بازار انحصاری و سودی که در جیب ایران‌خودرو و سایپا می‌رود / اگر ۳ غول خودروساز داشتیم...

برای حل مشکل صنعت و قیمت خودرو چه باید کرد؟
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 368963
رفتار به دور از ضابطه خودروسازان موجب شد تا با ایجاد فشار بر روی شورای رقابت، خواسته خود را شورا تحمیل کنند تا نهایتا روز شنبه ۱۴ تیرماه، رضا شیوا رئیس تازه‌ کار شورای رقابت، در نشست خبری خود، قیمت جدید خودروها را اعلام کند... تغییرات قیمتی در برخی خودروها تا نزدیک به ۶۰میلیون ریال مشهود است!
بازار انحصاری و سودی که در جیب ایران‌خودرو و سایپا می‌رود / اگر ۳ غول خودروساز داشتیم...
سرویس اقتصادی جهان نيوز - علی رجبی: این روزها دوباره بازار خودرو دستخوش تغییرات شده و ۲ غول انحصارطلب این بازار باز هم موفق شدند محصولات خود را گران کنند؛‌ آن هم با مجوز شورای رقابت!

اواخر ماه‌ گذشته، با فشار خودروسازان به شورای رقابت اعلام شد که خودروسازان مجوز دارند از ۳.۷ تا ۶.۹ درصد قیمت خودروهای خود را افزایش دهند، البته در کمال تعجب همین مقدار افزایش قیمت نیز موجب اعتراض خودروسازان قرار گرفت.

در همین کش و قوس‌ها و با توجه به انحصاری‌بودن بازار خودروی کشور، دو خودروساز بزرگ اقدام به توقف فروش خود بدون اعلام قبلی کردند به گونه ای که به گفته بسیاری از فعالان بازار اتومبیل، خریداران تشنه عرضه خودرو شده‌اند. این رفتار به دور از ضابطه خودروسازان موجب شد تا با ایجاد فشار بر روی شورای رقابت، خواسته خود را شورا تحمیل کنند تا نهایتا روز شنبه ۱۴ تیرماه، رضا شیوا رئیس تازه‌ کار شورای رقابت، در نشست خبری خود، قیمت جدید خودروها را اعلام کند:

 
در جدول بالا، می توانید مقایسه‌ای میان پروفروش‌ترین خودروهای داخلی و تغییرات قیمتی آنها با دو مصوبه شورای رقابت را ببینید. تغییرات قیمتی در برخی خودروها تا نزدیک به ۶۰میلیون ریال مشهود است!

مقایسه پیش فروش خودروهای سایپا و ایران خودرو با یک برند خارجی


با توجه به گرانی بیش از حد خودرو در کشور و قیمت کاذب آن، چند سالی است که فروش اقساطی خودروها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ۲ خودروساز بزرگ که هر یک به شیوه خود اقدام به فروش اقساطی خودرو به مشتریان با سودهای کلان کرده و عموما خودرو را نیز به تاریخ روز تحویل نمی‌دهند؛ پای شرکت‌های لیزینگ نیز به بازار پر از دلالی خودرو باز شده است.

با جست و جویی ساده در سایت ۲ خودروساز بزرگ کشور و مقایسه ۲ محصول اصلی آنها با یکی از پرفروش‌ترین کارخانجات خودروسازی روز جهان، میزان انحصاری بودن بازار خودروی کشور مشخص می‌شود.

پراید ۱۳۱ محصول شرکت سایپا

برای خرید یک عدد پراید ۱۳۱ از شرکت سایپا و در صورتی که سایت این شرکت برای شما باز شود؛ آذر ماه ۹۳ می‌توانید یک دستگاه از آن را صاحب شوید؛ البته به شرطی که همین امروز ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل را به حساب سایپا بریزید. رنگ و مابقی را نیز الان نمی‌توانید انتخاب کنید و باید منتظر بمانید تا روز تحویل خودرو؛ البته اگر به تعویق نیافتد!

اگر شما پول کافی برای پیش‌پرداخت ندارید، می توانید کمی بیشتر صبر کنید و دی ماه ۹۳ به اتومبیل خود برسید. در عوض هم می‌توانید فقط ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل را همان اول کار بپردازید.


فرقی ندارد از روش اول بروید یا روش دوم؛ مهم این است که زمان تحویل ماشین هم باید بقیه پول خودرو را نقدا و یک‌جا و البته به قیمت همان روزی که ماشین را تحویل می‌گیرد، بپردازید. اگر شما جزو دسته اول باشید و فرض کنیم تا آذر ماه همین ۱۹۵.۹۵۰.۰۰۰ ریال امروزی قیمت پراید ۱۳۱ باشد و شورای رقابت دوباره تسلیم زیاده خواهی ۲ غول انحصارطلب خودروسازی نشده باشد، باید ۱۱۵.۹۵۰.۰۰۰ ریال دیگر بدهید و تازه بعد از چند ماه ماشین خودتان را تحویل بگیرید.

اگر هم در این وضع بی‌بنزینی و سهمیه‌بندی سوخت ۱۰.۰۰۰ ریالی، بخواهید اتوموبیل‌تان گازسوز باشد، باید کمی بیشتر صبر کنید و البته کمی هم بیشتر پول خرج کنید. اگر برای دی ماه ۹۳ بخواهید صاحب یک دستگاه پراید ۱۳۱ دوگانه‌سوز باشید باید ۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را همین اول کاری نقد بدهید. اگر هم نمی‌توانید یک جا اینقدر پول بدهید، اشکالی ندارد؛ فقط ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ناقابل بدهید و تا بهمن ماه ۹۳ صبر کنید تا به ماشین‌تان برسید.

سمند محصول شرکت ایران خودرو

وقتی برای خرید شرایطی یک عدد سمند که اولین خودروی صد در صد ساخت داخل است به سایت شرکت ایران خودرو مراجعه کنید، با چند پیشنهاد رو‌به‌رو می‌شوید که این خودش امتیازی است!


شما می‌توانید سمندی را که امروز بنا بر اعلام شورای رقابت تنها حدود ۶۹.۷۱۱.۵۵۰ ریال گران شده را به صورت نقدی بخرید؛ باید حواستان باشد که اگر امروز قیمت اعلام شده این خودروی ساخت شرکت ایران خودرو ۳۱۷.۷۱۱.۵۵۰ ریال است، زمان تحویل باید به قیمت همان روز پول بدهید. این را من از خودم نمی‌گویم بلکه سایت ایران خودرو می گوید: "در صورتی كه برحسب ضرورت آپشن خاصی بر روی خودرو نصب يا حذف و يا تغييري در برخي از قطعات خودرو ايجاد شود اختلاف مبلغ ايجاد شده موقع تحويل خودرو از مشتريان محترم اخذ و يا مسترد خواهد شد."


بنز کوپه ۲۰۱۴ CLA250 محصول شرکت مرسدس بنز

فرض کنیم در بازار خودروسازی‌مان ۳ غول داشتیم: ایران خودرو، سایپا و مرسدس‌بنز و شما هم به جای پرایدسواری و سمندسواری دل‌تان خواست بنز کوپه CLA250 را سوار شوید. آن وقت اگر می‌خواستید اتومبیل را همین الان صاحب شوید باید ۲۹.۹۰۰ دلار می‌پرداختید که با احتساب بدبینانه ۳۳.۰۰۰ ریال به ازای هر دلار؛ باید چیزی حدود ۹۸۶.۷۰۰.۰۰۰ ریال خرج می‌کردید.


البته شرکت مرسدس بنز برای شمایی که نمی‌توانید این مقدار پول را یک‌جا بدهید شرایط ویژه دارد. می‌شود به صورت لیزینگ ۳۶ ماهه اتومبیل را صاحب شوید. در هنگام عقد قراداد ۳.۶۲۳ دلار معادل ۱۱۹.۵۵۹.۰۰۰ ریال باید بپردازید. اقساط ماهانه ۳۲۹ دلار معادل ۱۰.۸۵۷.۰۰۰ ریال نیز با احتساب شرایط ویژه لیزینگ، قیمت نهایی این اتومبیل را برای شما ۳۳.۹۲۵ دلار معادل ۱.۱۱۹.۵۲۵.۰۰۰ ریال می‌کند.

بنز شاسی بلند ۲۰۱۴ GL450 محصول شرکت مرسدس بنز

اصلا فرض کنیم شما به ماشین‌های کوپه علاقه ندارید و از طرفداران ماشین‌های شاسی‌بلند هستید. مرسدس بنز چندین پیشنهاد برای شما دارد و شما هم، چون پول به اندازه کافی دارید به سراغ گران‌ترین آنها می‌روید؛ بنز ۲۱۰۴ GL450.


قیمت نقدی این ماشین ۶۴.۵۵۰ دلار است یعنی ۲.۱۳۰.۱۵۰.۰۰۰ ریال. خرید لیزینگی این خودرو هم برای شما نهایتا ۶۸.۳۱۴ دلار با همان ۲.۲۵۴.۳۶۲.۰۰۰ ریال خودمان، آب می‌خورد با پیش پرداختی برابر با ۶.۵۲۳ دلار معادل ۲۱۵.۲۵۹.۰۰۰ ریال.

فراخوان جهان نيوز/ برای حل مشکل صنعت خودرو چه باید کرد؟

در میان کارشناسان و اهل فن برای گذر از چنین شرایط ناعادلانه‌ای و شکستن انحصار ۲ غول فعلی خودروسازی کشور پیشنهادات بسیاری مطرح است؛ از صفر کردن تعرفه واردات خودرو برای ورود خودروهای خارجی گرفته تا الزام دستوری خودروسازان به کاهش قیمت و افزایش خدمات و استانداردها.

هر کدام از این روش‌های موجود دارای مضرات و کاستی‌های نیز هست. به طور مثال با کم کردن تعرفه واردات خودرو و سرازیر شدن خودروی خارجی به داخل کشور، صنعت خودروسازی فشل کشور به راحتی ورشکسته می‌شود و چند میلیون نفر بیکار به همراه خانواده شان روی دست جامعه می‌ماند. از طرف دیگر سیاست الزام دستوری خودروسازان نیز نتوانسته موفق عمل کند و نارضایتی مردم از قیمت خودروهای ساخت داخل خود موید این مطلب است.

برای ما بنویسید، به نظر شما بهترین روش برای حل معضل خودرو در کشور چیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا در قران می فرماید "وای بر کم فروشان..."همین برای آقایانی که دارند خون مردم را در شیشه می کنند کافیست....
واقعا متاسفم برای این دولت مردان نامرد!!
مجید مجد
United States
واقعا هم دم کدخدا را دیددیم و هم باید برای یه لگن 20 میلیون پرداخت کنیم
dark
اگر 10 غول خودرو ساز هم بیاورند ولی اجازه فروش ویژه به نفع مردم نداشته باشند چه فایده ؟!
مجبورشان میکنند با تعرفه های بالا محصولاتشان را گران بفروشند
Ireland
به نظر من باید تعرفه ی واردات خودرو کاهش پیدا کرده و به میزانی برسد که با آن بتوان حقوق کارگران این دو خودروساز انحصاری را تامین کرد تا اگر یارای رقابت نداشتند کارگران بتوانند از مزایای بیمه ای استفاده کنند. در موازات آن هم تخفیف مضاعف در تعرفه واردات قطعات و صادرات خودرو را برای برند هایی اعمال کرد که تولید خودرو را در داخل کشور انجام دهند و کاگران این دو خودروساز را به استخدام درآورند.
دیگر وقت آن رسیده که این دو فرزند لوس خانواده کمی روی پای خود بایستند و با دنیای واقعی آشنا شوند.
الان تعرفه واردات 100 درصد هست
در طی 10 سال هر سال 10 درصد تعرفه کم کنیم تا به 0 برسد
احسنت ای ول
Iran, Islamic Republic of
...
چگونه دولت در سه سوت با داخلت در بورس سهامدارن را بدبخت کرد و حباب را ترکاند امانمی تواند نظارت کافی بر ایران خودرو و سایپا داشته باشد؟
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل هیچ دولتی تا حالا نتونسته مقابل خودرو سازان بایستد خصوصا" در سالیان اخیر
mahdi
United States
قیمت ها شاهکار داره، خرید خودروی باکیفیت ارزو شده است. مسئولان چرا فکری نمی کنند؟ اصلا به این موضوعات فکر می کنند.
محمد
فقط کافیست ملت یکسال خرید خودرو را تحریم کنند ببینیم این سودجویان چه کار می کنند قدرت واقعی دست ملت است اگر از آن استفاده کنند.
معلوم است وقتی مرتب این خودروها بدن افزایش کیفیت و امکانات رفاهی فقط قیمت آن بالا می رود و همچنان ملت آنها را می خرند اینها به راحتی و بدون دغدغه قیمت ها را افزایش می دهند.
Iran, Islamic Republic of
سرد دسته دزدها تو این مملکت بانکه و خودروسازان هستند...
مجید مجد
United States
با اون پولایی که می گیرن از مردم خجالتم نمی کشن
علیرضا
توی این دنیا شلوق که مجبوری برای یه لقمه نون چندین کیلومتری جابجا بشی ایا میشه یه خر بگیریم وشما برادر عزیز راحت بشی وحرف غیر منطقی نزنی نفس ات از جای گرم میاد کمی فکر کن ما در چه دوره ای زندگی میکنیم همن خر هم با این گرونی های جدید مثل گرونی علوفه ونگهداری اون در منزل هم حاضریم اما میترسیم شمای عزیز ناراحت نگهداری وتردد این حیوان بشی والله به این هم قناعت میکنیم هرچند اگه این موضوع هم به گوش بعضی ها بخوره تشکیل جلسه میدند وبراش با تجهیزات ابشن وکمربند ایمنی و... به جهت رقابت با خودروسازان نرخ تورمی درست میکنن باز میترسیم عقب بمونیم خواهشا این موضوع بین ما بمونه چون اگه ورق برگشت سریعتر از همه به سراغ اقا الاغ بریم
سیدِ حسنی
دقیقا تنها راه همینه. گل گفتی
محمد
آقا تنها راه این است که مردم(همه باهم) قید خرید ماشین را به مدت 1 سال یا یک سال ونیم بزنند ببینیم اینا با این ماشینا شون میخوان چه کارکنند؟
اون موقع بیا ببین به التماس می افتند و چقدر تنوع فروش به سود مردم زیاد والبته قیمتها هم مناسب می شود.
خوب معلومه به هر قیمتی که بگن بازم ما می خریم پس چرا استفاده نکنند.
بلوط
خوب خدا را خوش میاد من بدبخت از کله سحر تا بوق شب کارکنم و پس انداز کنم با زدن از شکم خود وخانواده خودم بزنم ان وقت باید یک جنس بنجل به ما قالب کنند و یکراست هم به تعمیرگاه ببرم که یا گارانتی شامل اینقطعه نمی شه .یا موجود نیست یا باید از بازار بخرم . به این روزها وشب های مقدس به بانی این کلاهبرداری شب وروز نفرین می فرستم و سر پل صراط یقه مافیای خودرو را میگیرم .اقایان دزدی و کلاهبرداری که شاخ ودم نداره. این همه در حق این مردم احجاف نکنید. مگه ما ادم نیستیم که حداقل یه خودرو ایمن زیبا و بادوام سوار بشیم. نمی دانم این کامنت را شما منتشر می کنید ؟نمی دانم از مسئولین دولتی وحکومتی کسی این کامنت را می خواند؟ اما مطمعنم خدا می خواند و می داند به بهانه حمایت از تولید داخلی سرمیلیونها مردم بیچاره کلاه گداشته باشه.و مطمعن باشید این پول های ناحق پول دوا و درمان میشه. ما هم خدایی داریم
عالی بود و حرف دل خیلی از مردم بود
سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند
ماهم همراه شما شب و روز نفرین میفرستیم و منتظر عذاب الهی بر سر مافیا هستیم
بحول و قوه الهی
علی نجاتی
من که در اهواز زندگی می کنم همین هفته پیش پژو پارس خودم رو 34 میلیون فروختم و یه هیوندا اکسنت 2014 پلاک منطقه آزاد اروند خریدم که چیزی حدود 41میلیون در اومد .و با توجه به قانون مناطق آزاد می تونم تو کل استان با اون رفت آمد کنم و سالی 40 روز هم تو کل کشور .انصافا کم مصرف است و فول آبشن کلی هم شیک میشنم توش انگار روی کف آب هستم .البته اینجا دیگه ایران خودرو مشتری نداره .بزار گرون کنن ننم ازشون میخره.
خوش به حالتون
مجید مجد
United States
نمی دونیم شکایت رو به کجا ببریم
jam
خیانت که شاخ دم ندارد .لعنت خدا بر خائنین به مردم بیچاره
امير
Iran, Islamic Republic of
يه كي به من بگه : آخه ما چه گناهي كرديم توو ايران به دنيا اومديم؟
تا كي بايد با همه دنيا فرق داشته باشيم؟
ناشکری نکن
گرونی خودرو همه رو شاکی کرده
دو تا نعمت هستند که مردم تا وقتی دارن اونا رو قدرشون رو نمیدونن و وقتی از دست میدن تازه متوجه میشن چه نعمت های بزرگی داشتن
یکی سلامتی هست و یکی امنیت

هر چی نباشه امنیت رو داریم خدایا هزار مرتبه شکر
من از گرونی خودرو شاکی هستم ولی تا باشه اینجور مشکلات

شاید دلت میخواست توی عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، مصر، عربستان، بحرین، هند، بنگلادش، مغرب، نیجریه، نیجر، تونس، فلسطین، لبنان، اوکراین، کره شمالی، حبشه، سومالی، یمن، بینه گیسائو و ....
به دنیا میومدی؟ هان؟
Ireland
چرا نمیگی، اروپا، آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، چین، قطر، ترکیه، امارات؟

اصلا چرا اکثر کشورهایی که نام بردی اسلامی هستن؟
dark
اگر تعرفه ی واردات را بردارند جان مردم را حفظ کرده اند !

باور کنید به اندازه ای که در جنگ شهید دادیم و حتی بیشتر ، ایران خودرو و سایپا مردم را کشته اند !!!!
راست گفتي به خدا! شير مادرت حلالت
پیش پرداخت بنز کوپه 12 میلیون؟!
ما برای پارس 17.5 پیش پرداخت دادیم):
amir
در کشوری که جوانانش در زمینه‌های مختلف علمی رشد کردند چه طور در زمینه‌ی خودرو رشدی نداشتند؟شاید هم نگذاشتند که رشد داشته باشند. چرا مثل همراه اول و مخابرات صنعت خودرو را کلا به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند؟؟نکنه اینجا هم دست‌های آقازاده‌ها در میان است؟ شاید سیاست براین است که خودرو زیاد نشه؟
سربازکوچولو
به نظر من در این شرایط اگر شرکت کوچکی بخواد عرض اندام کنه به دلیل حضور این دو غول نخ،اهد توانست، واز طرفی چون برای ما مهمه که تولید داخلیمون رو رونق بدیم و از واردات پرهیز کنیم یه راه بیشتر نداریم/
یه نیروی محرکه قوی باید صنعت خودروسازی کشور رو فارغ از فساد و رانت بازی ها و مافیایی بازی با مدیریت جهادی پیش ببره،
منظورم رو واضح تر می کنم کشور ما در زمینه تولیدات نظامی خوب پیشرفت می کنه چرا؟ چون خیلی فساد و بخور بخ،ر توش نیست، هدف پیشرفت جامعه است و تا حدی از مهارت ها و دانش متخصصان هم استفاده می کنن.
به نظرم الان وقتشه که دیگه مجموعه ای مانند سپاه پاسداران که نشون داده هر جا وارد شده کا رو با قوت جلو برده در کنار ساخت چمی دونم موشک و قایق تندرو و پهپاد و.... یه مجموعه قدرتمند فارغ از این دو تولیدکننده که یه سری انگل ریختن توش رو تشکیل بده و از تمام توان دانشگاههای قوی چون شریف، آازاد قزوین و سایر متخصصان و دانشگاههایی که واقعا نشون دادن اگر ازشون حمایت بشه کارهای بزرگی می تونن انجام بدن استفاده کنن. حتی می تونن کارگران همون دوتا رو استخدام کنن/
به نظرم اگر نخوایم تعرفه واردات رو برداریم و نخوایم تولید داخلیمون از بین بره این تنها راهه / فقط یه آدم مثل شهید تهرانی مقدم می خواد که وایسته پای این کار و من این توان رو فقط در نیروهای نظامی مؤمن می بینم نه یه عده انگل که فقط دنبال جمع کردن ثروت و تولید یه آشغالوو فروش اون به قیمت خون باباشونن.
والسلام
sam
کاملا موافقم!
حتما باید نهادهای انقلابی وارد عرصه اقتصاد بشن وجهاد اقتصادی به نفع مردم را اندازی کنن.
احسنت
Iran, Islamic Republic of
... بسه بخدا ديگه تا كي بايد بشينيم ببينيم اين مسولان خدمتگزار عرضه ندارن يه ماشين مناسب دست اين ملت بدن . من كه ديگه بريدم .
علی
United Kingdom
تنها راه پیش رفت صنعت خودرو حمایت از مصرف کنندگان با ازاد سازی واردات خودرو بدون دخالت دولت و اخذ عوارض میباشد تا عده ای سود جو بنام تعدادی کارگر خون 70 میلیون مردم را در شیشه نکنند و با تولید انواع خودرو خارج از رده هزینه های زیست محیطی و سرطانی روی دست مردم و مملکت نگذارند و بحای حرف یا مفت زذن به فکر تولید بهینه باشند
سيديحيي حسينيان
براي راه حل مشكل خودرو دركشور و شكستن انحصار بايد 1- دستهاي دولت و دولتي ها از سهام شركتهاي خودروساز خالي باشه تا بتوانند تصميم منطقي جهت رفاه عمومي مردم بگيرند 2- و اما پيشنهاد حال كه صنعت خودرو قابل رقابت با دنيا نيست و از طرفي واردات خودروهاي صفر خارجي ضرر بزرگي به اين صنعت وارد ميكنه بياييد خودروهاي دست دوم خارجي سالهاي 2005 به بعد برندهاي مختلف دنيا را بدون تعرفه وارد كنيد تا حداقل كارخانه هاي خودروسازي با خودروهاي 5 تا 10 سال پيش دنيا رقابت كنند اونوقت اين همه ظلم كه توسط اين شركتها به مردم ميشه مشخص بشه 3 لطمه ها و آسيب هاي اجتماعي با تصادفات خودروهاي بي كيفيت داخلي كه منجر به ايجاد خانواده هاي بي سرپرست در اين مملكت ميشه بررسي بشه انوقت عمق فاجعه را ميتوان درك كرد و ان شاالله روزي آه اين همه بچه هاي يتيم و زنان بي سرپرست دامن اين خوروسازها را خواهد گرفت
علی
United Kingdom
از محل صرفه جویی در مصرف بنزین و نداشتن عوارض زیست محیطی ناشی از ان میتوان به همه کارگران صنعت خودرو حقوق مفت داد تا شر خودروسازان از سر مردم کم شود و مردم ماشینی را که شایسته انان است سوار شوند نه اشغالی بنام پراید را به قیمت بهترین ماشینهای خارجی پیش خرید کنند
امیرحسام
قیمت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی قابل مقایسه نیست.
شما شرایط فروش بنز رو با پراید و سمند مقایسه کردید.
اگه یه روزی خودرو سازهای ایرانی بتونن خودرویی با کیفیت محصولات بنز رو هم تولید کنن مطمئن باشید کسی حاضر نیست نصف قیمت بنز هم خرجش بکنه...
به نظر بنده قیمت های جدید هرچند برای مردم سنگین و گرانه ولی در مقایسه با خودروهای خارجی کاملا" به صرفه است.
اما پیشنهاد اینکه نهادهای معتبر و خود خودرو سازها به صورت مستمر شرایط فروش لیزینگی با بهره های معقول داشته باشند تا قدرت خرید مردم بالاتر بره و بازار کلاهبرداری ها کساد بشه.
اشتباها بهت مثبت دادم
منفی منفی منفی
پس وزارت صنعت چه کارست؟! با واردات همه با هم بدبخت می شویم اما با نظارت کافی دولتی فقط خودروساز حساب کار دستش می آید و صدمه ای به صنعت کشور و بازار داخلی نمی خورد.
دولت می خواهد با شانه خالی کردن از مسئولیت آسان ترین راه را برگزیند و واردات را آزاد کند. این که هنر نیست! مگر می شود حاکمیت عرضه اداره کشور را نداشته باشد؟!
نسل سومی
یعنی من از آبان (اگه به موقع تحویلم بدن) که سوار پراید قسطی (چکی) ، احساس کنم بنز سوار شدم؟
صابری
Norway
بهترین کار برای حل این معضل رقابتی کردن صنعت خودرو است و عدم کمک کالی دولت به خودروسازها
درهای این مملکت رو باز کنید اون وقت مردم خودشون میدونن چی کار کنن!! این همه تلفات انسانی کافی نیست؟! این همه بدبختی مردم که یک پرایدو هم نمیتونن بخرن کافی نیست؟!
آخه تا کی این دو تا زالو باید خون ملت رو بمکن؟!!!!!!!!!!!!!
مگه الان که سر کار هستن دارن ارزش افزوده ایجاد میکنن؟!!!!!!! در حقیقت با پول ما استخدام هستن یعنی ما داریم خرج زندگیشون رو میدیم بدون این که چیزی به ما بدن!!!!!!!
دقیقا همینطوره! اینها ملت رو درست سر گردنه گیر آوردن و دارن زورگیری میکنن. الان من برم از مردم زورگیری کنم نمیبرنم زندان؟! اینها دارن با زورگیری از مردم زندگیشون رو میچرخونن بعد میگن یک عده (زورگیر) بیکار میشن!!
مهدی
قضیه اینها مثل مقایسه مه آفرید با دزدهای کوچکه! اون دوتا زورگیر تهران که اعدام شدن از این ها جرمشون خیلی کمتر بود
الان 30 ساله ان حرفها زده میشه هیچی هم توش نیست! ان مجلس اگر واقعا نماینده مردمه باید تعرفه رو صفر کنه تا این دو تا غولک حساب کار دستشون بیاد
محمد هادی
بهترين راهکار در حال حاضر تخریب کارخانه ایران خودرو وسایپا شخم زدن و در نهایت کشت و کار در آن است.
لایک داری حسابی!!!!
هویج و بادمجان توش بکارند و صادر کنند ارزآوریش بیشتره
عاشوري از اراک
ايران خودرو و سایپا پول ملت را غارت میکنند، مسئولان این شرکت ها مطمئن هستند که ملت ایران انتخابی جز آن ها ندارند
خدا به داد آن ها برسد
میثم
1.خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو
2.کاهش تعرفه واردات بابرنامه مشخص متناسب با زمان،نرخ تورم ،ایجاد فرصتهای شغلی موازی،... که منجر به ایجاد بازار رقابتی خواهد شد
3. تشویق سرمایه به وارد شدن به مشارکت تولیدی با خودروسازان خارجی
واقعا براتون مهمه؟!
یکی از بزرگترین آرزوهای زندگیم اینه که بالاخره یک روزی تعرفه واردات صفر بشه تا نابودی این دو به اصطلاح غول رو شاهد باشم!! بسیاری از عزیزانی که از دست دادیم به خاطر همینها بوده! به یاد میارید علی دایی چه تصادف شدیدی کرد؟! اگر سوار خودروی به اصطلاح وطنی بود الان باید مثل مرحوم قایقران برای یادواره میذاشتیم!
خدایا چرا نماینده های ما صدای ملت رو نمیشنون؟!! تا کی باید توی جاده ها تلفات بدیم؟! تا کی باید محکوم به خرید از این دزدهای سر گردنه باشیم؟! تا کی؟! کسی میشنوه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
والله لله بالله 8 سال گذشته تکرار نمیشود...
والله خودروی 7 میلیونی آرزویی باقی خواهد ماند...
مصطفي
راه حل فقط يك چيز است:
برداشتن تعرفه واردات يعني تعرفه صفر درصدي.
حامد عباسزاده
با سلام بنده کارشناس فیزیک می باشم وبحث خودرو را از سال 82 آغاز نموده ام
اول از همه باید بدانیم وقتی از تولید یا صنعت نام می بریم باید بدانیم که صنعت ما باید ارزش افزوده داشته باشد یعنی وقتی ارزش افزوده نداشته یاشد پس صنعت به شمار نمی آید تا موجب کاریابی عده ای شود صنعت خودروی ما سالهاست ورشکسته شده است آنچه که موجب سرپایی آین صنعت شده تنها و تنها مردم و طبفه آسیب پذیر ایران هستند
بطور خلاصه میزان ضرری که این صنعت به کشور در 20 سال بعد از جنگ وارد ساخته را متذکر می شویم :
1- تصادفات جاده ای وضررهای جانی مالی مردم و بیمه ها
2- اگر میانگین مصرف خودروهایمان را دو برابر متوسط جهانی در نظر بگیریم و متوسط مصرف بنزین کشور سالانه کشور 25000 میلیون لیتر باشد در کمترین حالت در بیست سال 500000 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده ایم که اگر بر حسب قیمت متوسط جهانی در نظر بگیریم هر لیتر بنزین 1 دلار در نتیجه 500000000000 دلار در بیست سال اخیر بابت بنزین هزینه کرده ایم در واقع 500 میلیارد دلار و حالا اگر این دو شرکت به ظاهر خودرو ساز در این بیست سال نبود ما 250 میلیارد دلار بابت بنزین پرداخت می کردبم و 250 میلیارد دلار ذخیره داشتیم که این تنها از بابت بنزین است که در آخر جمع زده خواهد شد.
2- هزینه اعصاب خردی کل جمعیت کشور در نتیجه سوار شدن بر خودروهای 20 تا 30 ساله و آلودگی هوا و پایین آمدن سطح رفاه عمومی و بالا رفتن نارضایتی مردم
3- وقتی شما برای کالایی مبلغی بیشتر از ارزش آن کالا می دهی در واقع موجب ایجاد تورم شده اید یعنی وقتی یک کارمند معمولی بعد از بازنشتگی کل پاداش خود را بابت یک خودرو از رده خارج هزینه می کند و هیچ رضایتی نیز از این بابت ندارد
به جای آن در یک صنعت فعال و پویا سرمایه گذاری می کرد صنعتی که می تواند صادرات داشته باشد حالا اقتصاد ما تبدیل به غول شده بود
4- سالهای سال است که بنگاه داران اتومبیل با کلاه برداریهای کلان مردم ما را کلافه کرده اند و کسی را یارای مقابله با آنان نیست
5- سالهاست که کسانی به عنوان تعمیر کار و صافکار ومکانیک وباطری ساز ونقاش و غیره به کار می کنند و کارشان هیچ ارزش افزوده ای ندارد و بیکاری پنهان بوده ومنابع ملی را می بلعد اگر اینان در کاری با ارزش افزوده بودند چه میزان در اقتصاد تاثیر گذار بود
اگر ما تنها ضررهای این پنج مورد گفته شده را جمع بزنیم مبلغی در حدود 400 میلیارد دلار ضرر داشته ایم که با این مبلغ کل فازهای پارس جنوبی و نفتی راه انداازی می شد و کل شبکه ریلی باسازی شده و حمل و نقل مسافری و باربری و جاده ها نوسازی شده و ایران اکنون یک کشور توسعه یافته و بدون آلودگی و پویا بود در واقع تنها و تنها وتنها مانع پیرشرفت یک کشور ما این دو شرکت است در واقع اقتصاد کشور ما قربانی اینهاست
در واقع برای رهایی از این دو انگل بزرگ باید طی پنج سال تعرفه خودروهای وارداتی را صفر کنیم و از صرفه جویی بنزین وارداتی کل حقوق باقیمانده کارکنان این شرکتها را طی 5 سال پرداخت کرده و بازنشسته یا بازخرید کنیم به همراه پاداش تاخلاص شویم
زنده باشی دمت گرم
حرف دل ملت رو زدی. اینها میگن مردم بیکار میشن در حالی که همین الانم هیچ کاری نمیکنن یعنی یک بیکاری پنهان هست. امیدوارم یک روزی از شر این دو انگل بزرگ راحت بشیم تا کشور و مردم جشن شادی برگزار کنن و دیگر شاهد مرگ بی دلیل عزیزانمان نباشیم
مهدی
قیمت واقعی در بازار رقابتی تعیین میشود نه بر اساس هزینه شرکت ها! یک پراید رو ببرین توی بازار خارجی رقابتی ببینین چند ازتون میخرن؟!
حج ميتي
داداش انگل رو خيلي خوب اومدي خدا وكيلي بهترين اسميه كه ميشه رو اين دوتا جرثومه ظلم واجحاف ودزدي و فساد گذاشت !
ايران خوردرو و سايپا دو انگل بزرگ اقتصاد وصنعت ايران ! تويي كه مسئولي تو اين دو تا شركت بخدا نوني كه ميخوري از گوشت سگم نجس تره !
ali
سلام
بنظرم اگه مجلس لایحه ای تصویب کنه که بصورت پلکانی هر سال از هزینه گمرک برای واردات خودرو کم بشه اینطوری هم یک زنگ خطر محسوس و قابل لمس برای خودرو سازها محسوب میشه که خودشونو بابت قیمت و کیفیت جمع و جور کنند و برنامه ریزی کنند هم از ورشکستگی و سیل بیکاری دفعی جلوگیری میشه و هم باعث کنترل و ثبات قیمت خودروهای وارداتی میشه چون مصرف کننده و فروشنده میدونه سال بعد درصد کمتری برای گمرک هزینه میشه.
United States
چه حالی کرده رضا شیوا
سعید
مگر می شه همه کامنت نویس های یک سایت نادان باشند؟
عجیبه
گوش کنید براتون توضیح بدم
داستان خاتون و کدو و ... مولوی را شنیدید
فرق بنز و سایپا و ایران خودرو فرق کم فروشی و زیاد فروشی نیست
الکی هم به این دولت و اون دولت فحش ندید
فرق اقتصاد آزاد با اقتصاد بیمار دولتی شبه کمونیستی که به جای اقتصاد اسلامی 36 سال داره اجرا می شه
تا روزی که اقتصاد در دست حاکمیت یاشه همینه
تا وقتی یک مشت [...] به عنوان نماینده در مجلس باشند و با یک پرشیا سوال را پس بگیرند همینه
[...]
تا زمانی که تورم 30 % باشه کدوم احمقی ماشین قسطی می فروشه ...
واسه امروز بسه
اگر حال داشتم فردا باز می گم
حرفت درست ولی تو هم حرف مردمو می زنی چرا فحش میدی برادر
اونوقتراقتصاد بازار آازاد اسلامیه؟
حمید
ا. تبدیل این شرکت ها به چند شرکت کوچک
2. واگذاری هر بخش کوچک به بخش خصوصی مستقل
مالک
(car)فراخوان ملی/ برای حل مشکل صنعت خودرو ، خرید نکنید
پس از 2.5 برابر کردن قیمت خودروهای بی کیفیت و فاقد استاندارد به بهانه مشکلات ارز و تحریم در سال 91 و افزایش 10% درسال 92،اینبار با توجه به افزایش 30% قیمت خودرو و عدم توجه خودرو سازان و دولت به خواست و توقع مردم از خرید خودرو جددا خودداری کنید.بهترین اعتراض به گرانفروش نخریدن کالای آن است...
این پست را آنقدر منتشر کنید تا صنعت پوسیده و پررانت خودروساز کشور که تنها چاره برآورد هزینه هایش را دلال بازی و کم فروشی و گرانفروشی و فشار به مردم می دادند مقابل خواست مردم شریف و نجیب ایران سرتعظیم فرو آورد...
مجتبی جون
سلام
خیلی خوبه که دوستان یه سری به سایتها www.toyota.com و سایت شرکت نیسان www.nissanusa.com بزنند. تا ببینند یه موتور به روز 1.8 لیتری چند اسب قدرت دارد. حالا تو ایران سمند میدن دست مردم که انقدر شتابس پایینه که از رانندگی زده میشی. ماکسیمای 2014 با 300 اسب قدرت 31200 دلار و تویوتا کرولا با موتور 1.8 لیتری که 132 اسب بخار قدرت داره و قیمت آن با 8 ایربگ 16800 دلاره!!. جدیدا شرکت ایپکو برای ایران خودرو یه موتور بنام XUM زده که 2 لیتری بوده و 105 اسب !!!!! قدرت داره و 155 نیوتو متر!!!! هم گشتاور دارد که باید رسیدن به این سطح از تکنولوژی و توانمندی باید در رکوردهای گینس ثبت شود. آخریش هم اینکه یه سمند SE اردیبهشت خریدیم حدود 2 سانت بین شیشه عقب و درب صندوق عقب گپ دارد!.
عزیز من 20 تا کارشناس بیارید قیمت رو حساب کنند شماره حساب بدید مردم خودشون خرج این کارو میدن
کاش به جای بحث در خصوص قیمت خودرو به شرکت خودرو ساز میپرداختند که چرا خودرو گران میکنند و حقوق کارگران در پائینترین حدش است و همچنان کمبود بودجه دارند- علتش فقط خرج در پروژه های سود ده است که چند نفر سیری ناپذیر در راس این شرکتها هستند و مدیریت فامیلی رحمی به بیت المال ندارند. ای کاش کسی بیاد بازرسی کامل بکنه که این همه درآمد کچا و چگونه هزینه میشه؟
محسن
چطور مالیات ارزش افزوده از 2 درصد به 8 درصد رسید.
بایستی تعرفه واردات خودرو هم به همین طریق طبق برنامه مشخص هر ساله کمتر شود.
حمایت چشم بسته نتیجه ای جز چپاول بیشتر اموال مردم را در بر نخواهد داشت
درست است. به همان نسبت که نرخ مالیات ارزش افزوده و سایر مالیتها چهار برابر شده باید تعرفه گمرکی هم یک چهارم شود. البته اگر عدالتی باشد که ظاهراً نیست...
بهترین راه ایجاد بازار رقابتی با ازاد کردن واردات خودرو با هزینه گمرکی حداکثر 20درص عوارض
reza
تا وقتی دست خودرو ساز و دولت تو جیب هم دیگست درست نمیشه .شما زیاد نمی خواد زحمت بکشید اگه همین مورد رو درست کنیم خودش حل میشه
حمید
1-استفاده از مدیرهای پر بازده و با اختیار تام جهت قطع دست مافیا
2-استفاده از تکنولوژی روز و بالا بردن بهره وری
3-برنامه زمانی چند ساله برای وارد کردن یک یا چند رقیب خودرو ساز در بازار کشور
به نظرم یه مدیری که تا حالا مدیریتش رو در کشور اثبات کرده و تونسته سر و سامون به مجموعه ها فشل بده دکتر قالیبافه که اگه بپذیره و با اختیار تام و البته برنامه زمان بندی وارد این صنعت بشه می تونه نتیجه بگیره انشاله
امیر
این که چه کاری باید کرد از دو منظر میشه دید :
1- مرئم چیکار کنن . 2- مسئولین
1-مردم : مردم که جز نخریدن کار دیگه ای از دستشون بر نمیاد، خداروشکر صداشونم به جایی نمرسه
2- مسئولین : تا موقعی که خودشون ذی نفعه این داستانن شما 1000 تا راهکار بده کی عمل میکنه
ehsan
بهترین کار این است .
به شرکت های بزرگ امریکایی اجازه حضور و احداث کارخانه داداه شود. نیروی کار از ما
فواید : اینکه به راحتی تحریم نمی شیم چون منافع خودشون به ما گیره، چقدر سر کارمیرن ، چقدر کشته و زخمی کم میشه
ضرر: هر سودی ضرری داری،بلاخره امریکا ثروتمند تر از قبل می شه ، من قبول می کنم
خواهش می کنم اگر موافقید به همه بگید .
نیما
Iran, Islamic Republic of
شورای رفاقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
saman
Iran, Islamic Republic of
1- بیشتر کردن شرکتهای خودروساز تا این صنعت از انحصار دو خودروساز در بیاد
2- پایین آوردن گمرک برای واردات ارزانتر برخی خودروهای خارجی
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
سید مهدی
Russian Federation
نمی دونم چرا یک جی کار می لنگه. برای بنز سی ال ای یمت رو نگاه کنید:
36 329=11844
اگه این رو جمع کنیم با 3623 دلاری که اول باید بدی، مجموعا می شه 15467 دلار که خیلی با قیمت 29000 دلار فرق داره!
دلیلش چیه؟ به نظر یک جای کار مکل داره.
معترض
اینکه میگن اگر تعرفه ها صفر بشه ایران خودرو و سایپا این دو طاغوت بزرگ در جمهوری اسلامی ورشکست میشن و در نتیجه کارمنداش بیکار میشن بهونست این چه حرفیه تعرفه واردات خودرو رو صفر کنن به والله قسم همین دو شرکت ورشکست که نمیشن هیچ در جهت رقابت تلاش میکنند تا یه جنس با کیفیت دست مردم بدن اونوقت قیمتهاشون که پایین میاد هیچ شک نکنید حاظر میشن به هرنفر یه ماشینم اشانتیون بدن دقیقا مثل ایرانسل
تاکی میخوان این دو شرکت مثل زالو خون این ملت و بمکن
علی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیر مطمعن باش همه میدونن ایران خودرو و سایپا دارن چکار میکنن ولی این رو از همه پنهان کردن که در پس پرده این خودرو سازها داره دزدی هایی صورت میگیره که خودشون میخواهند صورت بگیره. قدرتشون هم زیاده. بنا براین مشکل حل شدنی نیست. پیدا کنید صاحبان قدرت در ایران را.
به طور مثال با کم کردن تعرفه واردات خودرو و سرازیر شدن خودروی خارجی به داخل کشور، صنعت خودروسازی فشل کشور به راحتی ورشکسته می‌شود و چند میلیون نفر بیکار به همراه خانواده شان روی دست جامعه می‌ماند
کی گفته چند میلیون نفر تو کارخانه های خودرو مشغول کارند؟نکنه تعویض روغنی ها را هم حساب کردید
مجيد
راه حل اساسي اينه كه برا مردم و جون و پولشون ارزش قائل شد تا زماني كه اين نگاه به مردم عوض نشه مشكل حل نميشه/
Iran, Islamic Republic of
والله بالله و تالله الان در خودروسازی باند دولتهای خیلی قدیمی سکان را کامل در دست گرفته اند و تبعیض و پارتی بازی و فامیل سالاری در اوج خود قرار دارد. خیلی قصه نخورید که دق مرگ میشید. از ما گفتن بود
یک شهروند
به نظر من دولت باید تعرفه واردات خودرورابه صفربرساند تاهم جلوی خودروی بی کیفیت داخلی رابگیردوهم خودروسازان داخلی نتوانند این جورباگران فروشی به مردم ظلم کنند واز طرفی باراه انداختن نمایندگی های مجاز خودروهای خارجی درداخل کشور گارگران بیکار کارخانه های خودروسازی راسرکار بگذارند اگر من جای رئیس جمهور بودم همین کار راانجام می دادم
تبلیغ در جهت نخریدن محصولات این دو خودرو ساز که خون مردم را میمکند بهترین راه حل است
هیچ مسئولی نمی گوید چرا خودرو یی که باقیمت کم تولید می شود باید 5برابر به فروش برسد وچرادولت باید ازاین خودروسازان حمایت همه جوره داشته باشد ؟!!!!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این ظلمی است آشکار.
اولا باید هر دو خودروساز خصوصی شوند.
ثانیا حتما یک یا دو شرکت بزرگ خودروساز خصوصی نیز در کشور راه بیافتد.
ثالثا تعرفه خودرو هم نباید زیاد باشد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اين هم يه نوع بدبختي است براي هموطنان ما ،اي كاش با اين همه پول لااقل يك ماشين با قطعات اصلي
مي دادند كه حداقل يه سال دوام بياورد .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام،
راه حل کلی ایجاد رقابته. پس اول این خودرو سازها باید از دست دولت خارج بشن تا بخش خصوصی هزینه های سربار رو کنترل کنه و مدیران لایق بر سر کار بیان.
دوم به نظر من باید تعرفه واردات خودرو برداشته بشه در عوض خودروهای خارجی بنزین کاملا آزاد دریافت کنن مثلا لیتری 3000 تومان. و خودروهای تولید داخل بنزین رو با همان قیمت 1000 تومان دریافت کنند.
البته در اینحالت باز هم صرف با خودروی خارجی خواهد بود.
ميشه منو هم ببريد جز شوراي رفاقت .آخ آخ ببخشيد شوراي رقابت .گوشت رو بيار جلو . آخه ميگن نون و آب داره
منصور جان
Iran, Islamic Republic of
با سلام باید یک فکری برای شرکتهای ایران خودرو و سایپا از لحاظ هزینه هایی که دارند دولت انجام دهد باید عزم جهادی در سال جهاد ملی انجام داد از جهتی با توجه به کارگرانی که در این دو شرکت بزرگ خودرو ساز کار میکنند و از آن طرف مشتری و یا به عبارتی متقاضیانی که از همین مردمند پس باید چه بکنند و تا کی با قیمتهای بالا خودرو با کیفیت پائین سوار شوند. لذادانشگاهیان با فراخوان علمی در سال مدیریت جهادی و برگزاری مقاله ها و کنفرانسهای علمی و بحث و تبادل نظر در این خصوص باید به راهکارهای اجرایی دست پیدا کنند تا هم این دو شرکت ورشکسته نشوند و هم مردم متضرر نگردند . به امید آن روز
حق
Iran, Islamic Republic of
ما داریم تو مملکتی زندگی میکنیم که میگن باید از تولید ملی حمایت بشه اخه مگه تولید ملی از مصرف کننده ملی حمایت میکنه ...
چرا نباید مرسدس و بی ام و رو رئیسان خودروسازان و محصولات بنجل رو ما ملت سوار شیم
Iran, Islamic Republic of
دولت باید از خودروسازان خارجی دعوت نماید تا در داخل کشور کارخانه تاسیس نمایندالبته بدون گمرک و تمامی کارگران خودروسازان داخلی به این کارخانه منتقل شوند اینگونه نه کارگران بیکار میشوند و نه خودرو سازی انحصاری
رشته ای بر گردنم افکنده "دوست"
میکشد هر جا که خاطر خواه اوست
....
....
.... بععععله آقو
راستی یه سوال خیلی ذهن منو مشغول کرده !
اینکه اینجا هم دست کثیف استکبار در میان یا نه ؟ یا باید غضنفر خودمونو بچسبیم ؟؟!!!
.
..
البته هنوز به جواب نرسیدم .اگه کمکم کنید تا به جواب برسم سر سفره افطار دعاتون میکنم بخدا راست میگم!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر
به نظرم راه حل ایجاد فضای رقابتی و تلاش برای خودرو سازان است ببینید کره پراید را به کجا رسانده ولی ما هنوز برای فروش اولین مدل های پراید باز باید 6 ماه صبر کنیم؟
را حل ایجاد رقابت
1- کاهش تدریجی و پلکانی تعرفه خودروهای سبک همکلاس با پراید که هم مصرف بالا دارد هم کیفیت پایین و هم تلافات زیادی را به جامعه وارد می کند.
2- خودرو سازی باید با صنعت خودرو سازی دنیا تعامل داشته باشد با درهای بسته نمی شود پرش بلندی انجام داد.
3- ضررهای شرایط فعلی بسیار بسیار بیشتر از منافع است در صورت کاهش تعرفه خودرو های سبک وضعیت مردم کم درآمد هم بهبود خواهد یافت.
4- راه حل دیگر اینکه همه مسولین دست در دست هم دهند به مهر و رانت را از سفره صنعت خودروی ایران بردارند.
5- باید صنعت خودروی ایران را به دریای مواج بازار سپرد تا شنا کردن در بازار رقابت را بیاموزد. با استخر آب گرم و کم عمق هیچ کس شناگر نمی شود ممکن است حین شیرجه سرش به کف استخر هم بخورد کند.
با تشکر
تمام این ها ضعف مدیریتی مسئولین هست البته ضعف مسئولین یعنی رانت خواری در هر چیزی که براشون تو این مدتی که قدرت دستشونه بیرزه
.
البته ناگفته نمونه باید چنین افرادی در جامعه باشند و غربال صورت بگیره وگرنه اون 313 تایی که قراره مدیریت کل دنیارو دستشون بگیرن پدید نمیان
.
یادمان نرود که از زمان پیامبر تا همین الان اسلام با موانع زیادی روبرو شده و خون های زیادی برای اینکه این ایده رو به کل دنیا بفهمونن ریخته شده مطمئن باشید ثمره تمام این شهدا در دستان شما مردم این زمان میباشد و هرگونه سهل انگاری در آن را باید پاسخگوی تمام این شهدا باشیم چون آنها رفتند تا ما بمانیم
و من میترسم از ان روزی که خدا بخواد از صفر شروع کنه و از نو ازمون امتحاناشو بگیره
.
انقلاب اسلامی زمانی در جامعه ای صورت میگیرد که برای آن جهاد کنید و پس از آن آزمون های اقتصادی ،سیاسی، نظامی ،فرهنگی ووو رو پس بدهید اگر کمی تامل کنیم میفهمیم تو همین 30 سال اخیر خیلی از این آزمونارو خودمون پس دادیم و اگر در سراسر دنیا بیداری اسلامی داره شکل میگیره باید همین آزمونایی که ما دادیم اونام بدن که هم اکنون شاهدش هستیم
.
خلاصه مطلب اینکه باید وجود افراد امثال این هارو از رو زمین کنیم .
علی
Iran, Islamic Republic of
راهش اینه که مردم عزیزمون به همین شرایط راضی باشن، به هر قیمتی که مصوب شد ماشین بخرن، هیچ اعتراضی هم نکنن، توی جاده هم اگه تلفاتی می بینن و می شنون اصلاً خم به ابرو نیارن، و هرگز به فکر خرید ماشین خارجی نیوفتن که هم برای سلامتیشون ضرر داره و هم برای جیبشون!
ضمناً از مسؤلین امر هم باید کمال رضایت را ابراز بنمایند چون واقعاً اگر زحمات و دلواپسی های آنان نبود معلوم نبود الآن چه بلاهایی به سر ما می آمد مثلاً ممکن بود مثل کشور عربستان خیابانهای ما پر بشه از انواع تویوتا
غلانعلي
بايد تعرفه به زير 10درصد برسد و واردات خودرو آزاد شود تا آقايان قدر اين مردم نجيب را بدانند و خود را با مردم وفق دهند نه اينكه مردم را مثل اين سالهاي داراز گذشته با خود وفق دهند حداقل براي يك سال هم كه شده اين تعرفه هاي لعنتي را پايين بياورند تا مردم از شر اين مكندگان خون و مال مردم فارغ شوند .
سید مصطفی
به نظر من راه حل ساده است..شبیه به اتفاقی که برای موبایل افتاد می تونه برای خودرو هم بیفته.. هیشکی یادش نرفته که واسه یه خط موبایل یه سال جلوتر با کلی اعلام و صف و مدارک ثبت نام می کردیم و یک سال بعد خط چهرصد هزارتومنی می گرفتیم.. تا اینکه برای همراه اول یه رقیب پیدا شد رقیبی که باید از صفر شروع می کرد اما مدل کارش ایرانی و دولتی نبود یعنی ایرانسل... و نتیجه برای همه قابل لمسه... برای خودروسازی هم بهترین راه همینه.. فکر کنید که به یک شرکت بزرگ خودروسازی تو دنیا مثل نیسان یا رنو اجازه داده بشه که یک خط تولید توی ایران راه بندازن و شروع به بازاریابی و فروش محصولاتشون در داخل کشور بکنن.. تعرفه هایی که برای واردات ایران خودرویی ها و سایپایی ها وجود داره رو هم بپردازن... خواهید دید که ظرف کمتر از سه سال، بدون اینکه خودروسازی ایران از بین بره در رقابت و سعی برای برابری با رقیب خارجی کیفیت کارشون بهتر میشه، قیمتاشون پایین میاد و تازه تکنولوژی جدید هم وارد میشه.. همون اتفاقی که برای همراه اول افتاد! تمام!!
علي
Iran, Islamic Republic of
پيشنهاد من براي حل مشكل صنعت خودرو، خصوصي واقعي كردن صنعت خودروست. يعني بقيه سهام اين دو خودروساز از دست دولت بيرون آورده و به مردم واگذار شود. سپس انتخابات هيت مديره انجام و رويكرد بازبيني در هزينه‌هاي كارخانه مد نظر قرار گيرد. همچنين بازنگري در تعداد نيروهاي كار و بخصوص مديرهاي اضافي غذرشان خواسته شود.
مجید مجد
United States
خجالت داره برای این ودروها و با این کیفیت این قیمت زدن؟
امیر
" با کم کردن تعرفه واردات خودرو و سرازیر شدن خودروی خارجی به داخل کشور، صنعت خودروسازی فشل کشور به راحتی ورشکسته می‌شود و چند میلیون نفر بیکار به همراه خانواده شان روی دست جامعه می‌ماند "
آخه تا کی باید با این ذهنیت که چند میلیون نفر بیکار می شوند هفتاد و پنج میلیون ایرانی اذیت شوند ؟
در ضمن خودرو های خارجی که وارد شود مگر نماینده فروش ، تعمیر کار ، ... نمی خواهد ؟ خب این افراد بیکار اکثرشان در این قسمت ها مشغول به کار می شوند .
نه برادر جان خودت خوب می دانی که قضیه این نیست . بلکه مساله ارزی است که از کشور خارج می شود . مسئولان ایران حاضرند مردم سوار پراید بشوند ولی خودروهای خارجی وارد نشود
مهران
Iran, Islamic Republic of
در آلمان یک روز صبح قیمت شیر یک سنت افزایش یافت مردم اون روز خرید شیر را تحریم کردند تولید اون روز شیر خریده نشد و خراب شد و مسئولین مربوط ضمن عذرخواهی از مردم قیمت سابق رو اعمال کردن...
یک سال نخریم بذار بیچاره بشن اونوقت التماس میکنن برای خرید ماشیناشون
ک
Iran, Islamic Republic of
آنچه از همه شکنجه آورتر از عملکرد این دو شرکت و شورای رقابت این است که فرض را بر این میگذارند که مخاطبینشان در جامعه احمق و هالو هستند و چیزی نمی فهمند.
علي
Iran, Islamic Republic of
درصد افزايش جدول اولي اشتباه است اصلاحش كنيد
با سلام
تعطیلی صنعت خودرو و آزاد کردن واردات خودرو بهترین راه است. البته این خودروسازان گردن کلفت اگر بگذارند!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یوسف
تنها راحل استفاده از کارشناسان 0متخصصان )کشور چین طی قرارداد فنی با اختیار تام به اعضاء هیئت مدیره این دو شرکت می باشد .
Turkey
خداوکیلی بین پرایدی که اولین بار سایپا تولید کرده با پرایدی که الان تولید کرده چه فرقی است بیچاره مردم با چه زحمتی و سختی پول در می یارند بعد مثل آب خوردن تو جیب فرقون سازان می ریزند امان از دست نامسئولان
رضا ع
صنعت خودروسازي واقعا خصوصي شود، تكاليف دولتي در مواردي چون اشتغال و تامين قطعه از مسيرهاي خاص و جانمايي كارخانجات و جذب پولهاي سرگردان و ... حذف گردد. شرط قيمت گذاري و سياست توسعه و توليد برداشته شود و استانداردهاي كيفي و ايمني به دقت كنترل شوند، خودروسازان مسئوليت مدني و مالي توليد خود را بپذيرند و همچنين به تدريج ورود خودرو خارجي نيز با كاهش تعرفه و عوارض جانبي جهت افزايش رقابت تسهيل گردد. در كنار آن امكان سرمايه گذاري خودروسازان خارجي جهت به يامان رساندن خودروسازي هاي جديد نيز فراهم گردد.
عباس
کاش تعرفه واردات خودرو رو صفر میکرد ....
محسن
سلام
1-تعرفه واردات را طی سه یا جهار سال به طور مستقیم از خود مشتری گرفته و نمایندگان شرکت های خارجی ملزم به ارائه خودرو به قیمت رسمی شرکت اصلی شوند.
2-محدودیت واردات تنها ناظر به محدویت های فنی شود.
3-شرکت های داخلی به هر قیمتی که مایل باشند محصول خود را ارائه کنند.
4-از مخصولاتی که با برند خارجی با درصد بالای قطعه خارجی در داخل مونتاژ می شوند معادل نصف تعرفه واردات ماشین ساخته شده مالیات گرفته شود.
5-محصولات برند خارجی به درصد ساخت بالای داخلی با مالیاتی معقول ارائه شوند.
6-برندهای داخلی با اخذ مالیاتی بسیار پایین به مشتری ارائه شوند.
7-هر محصول و مدلی که ارائه می شود بعد از گذشت مدتی معین از تولید در صورت از خط تولید خارج نشدن برای هر سالی که بیش از آن مدت به تولید ادامه دهد عوارضی مضاعف اخذ شود تا شاهد حضور چند ده ساله یک مدل بازار نباشیم.

فکر کنم با عملی شدن این موارد در عرض مدت کمتر از دو سال بازار خودرو کاملا سامان پیدا خواهد کرد.
مهری
راهکارش فقط و فقط واردات خودرو حداقل به شکل مقطعی است تا خودروسازان داخلی حساب کار دستشون بیاد .... آخه حمایت از خودروسازی داخلی به چه قیمت ؟؟؟؟؟؟ به قیمت له کردن جامعه داخلی؟؟؟ تضعیف مردم؟؟؟ این حمایت فقط و فقط درجا زدن و حتی عقب گرد کیفیت ساخت داخل را به همراه خواهد داشت...
Iran, Islamic Republic of
دولت وشرکتهای سایپا وایران خودرو باهم شریکند .ما اگه زورمون به شرکتها برسه که نمیرسه بادولت چکارکنیم .