پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۴

دفاع علمای اهل سنت از فتوای آیت الله سیستانی/ مرجعی که نقش پدرانه دارد

جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب: 368637
نگاه مجدد به نص صریح فتوای آیت الله سیستانی و حمایت علمای آگاه اهل سنت از آن بار دیگر بر دروغ بودن ادعای برخی رسانه ها و شخصیت های فتنه گر که مدعی بودند این فتوا علیه اهل سنت و به زعم آنها علیه انقلاب اهل سنت است، مهر تایید می زند.
دفاع علمای اهل سنت از فتوای آیت الله سیستانی/ مرجعی که نقش پدرانه دارد
به گزارش جهان، یکی از ویژگی های آیت الله سیستانی، این است که حافظ حفظ وحدت و ثبات عراق در بزنگاههای خطرناک است. وی در لحظات دشوار و خطرناک با صدور فتاوایی که متناسب با شرایط سخت است، به دفاع از ملت عراق اعم از شیعه، سنی، مسیحی و... پرداخته است.آیت الله سیستانی با صدور فتوای اخیر با هدف حفظ وحدت عراق در زمان مناسب دخالت کرد.

عراق امروز با گروه های بیگانه ای از فارغ التحصیلان مدارس نظامی روبرو است که باندهای داعش خوانده می شوند که برای تخریب و نابودی عراق با حمایت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و کشورهای غیر عربی مانند ترکیه به همراه بازمانده های حزب بعث منحله و برخی طرف های خائن خریداری و به خدمت گرفته شده اند.

به نظر می رسد نقشه ای که برای منطقه تدارک دیده شده، فراتر از حد تصور است، قدرت های شرور توانسته اند تعداد زیادی از جوانان غافل و فریب خورده را تحت عناوین جهاد و تشکیل دولت خلافت اسلامی جذب کنند، این افراد نماینده گروهی از افراطیونی هستند که شبکه های تروریستی نماینده رژیم های مرتجع عرب به خدمت گرفته اند که جنایت و فساد مهمترین ویژگی آنهاست.

آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق این حقیقت را درک کرد که جنگ کنونی علیه عراق هیچ ارتباطی با اسلام و ریشه های انسانیت ندارد و به همین سبب جهاد با این باندهای تروریستی را برای حفظ عراق واجب دانسته است والبته هشدار داد هر کس در مبارزه با تروریست ها تعلل کند، فردا پشیمان خواهد شد که البته پشیمانی در آن زمان دیگر سودی نخواهد داشت.

فتوای آیت الله سیستانی یک هشدار به ملتی بود که نسبت به آنچه از خارج مرزها برای آنها آماده می شود، آگاه و هوشیار باشند. هدف از این فتوا توقف جنایاتی است که باندهای تروریستی داعش در حق ملت عراق اعم از شیعه و سنی و مسیحی مرتکب می شوند.

نگاه مجدد به نص صریح فتوای آیت الله سیستانی بار دیگر بر دروغ بودن ادعای برخی رسانه ها و شخصیت های فتنه گر که مدعی بودند این فتوا علیه اهل سنت و به زعم آنها علیه انقلاب اهل سنت است، مهر تایید می زند.

"مرجعیت دینی از شهروندانی که قادر به حمل سلاح هستند، می خواهد داوطلبانه به صفوف نیروهای امنیتی برای دفاع از عراق بپیوندند، عراق با چالش بزرگی روبرو است و مسئولیت مقابله با تروریست ها، مسئولیت همگانی است و مختص یک طایفه خاص نیست و ماهیت خطراتی که عراق را در حال حاضر احاطه کرده، مستلزم دفاع از میهن و مردم و نوامیس آن است و این یک واجب کفائی است"

در این فتوای صریح هیچ اشاره ای به جنگ با اهل سنت که دشمنان ملت عراق و فتنه گران بر طبل پوشالی آن می کوبند، نشده است و به صراحت خواستار جهاد همه مردم عراق با تروریسم شده است.

آنچه از فتوای اخیر آیت الله سیستانی و درخواست ایشان به جهاد کفائی فهمیده می شود این چهار مورد است : ۱- دفاع از عراق و وحدت آن ۲- حفظ یکپارچگی عراق به گونه ای که قابل تجزیه نباشد ۳- مشارکت تمام طوایف و ادیان اعم از شیعی و سنی و مسیحی و ایزیدی، عرب و کرد و ترکمان در این ماموریت بزرگ.

اما طرف هایی که هیچ گاه وحدت ملت عراق اعم از شیعه و سنی را بر نتابیده و خواهان شعله ور شدن آتش جنگ مذهبی در این کشور هستند، یک جنگ تمام عیار رسانه ای را علیه مرجعیت عالی شیعیان عراق برای تخریب وجهه ایشان به راه انداختند و این ادعای واهی را که فتوای آیت الله سیستانی علیه اهل سنت است، به طور گسترده از طریق مصاحبه با شخصیت های فتنه گر و حامی تروریسم ترویج کردند.

هجمه بی رحمانه رسانه های معاند و دشمن ملت عراق علیه مرجعیت عالی شیعه به سبب فتوای مهم و تاثیرگذارشان مبنی بر جهاد با تروریست ها در حالی همچنان ادامه دارد که آیت الله سیستانی به صراحت گفته اند این فتوا مختص هیچ طایفه ای نیست و همه اعم از شیعه و سنی و ... وظیفه دارند از عراق حمایت کنند و عراق را از شر تروریست هایی که به هیچ یک از شهروندان رحم نمی کنند، پاکسازی کنند.

سال گذشته بود که آیت الله سیستانی فتوایی صادر کرد مبنی بر حرمت ریخته شدن خون مردم عراق به ویژه اهل سنت در عراق. شیخ خالد الملا رئیس شورای علمای جنوب عراق از اهل سنت همان زمان گفته بود مرجع اعلی آقای سیستانی از برادران شیعه خواسته بود از برادران اهل سنت خود دفاع کرده و خطر را از آنها دفع کنند و همچنین به علمای امت درباره طرح های دشمنان که به دنبال تفرقه و دودستگی میان مردم عراق هستند، هشدار داده بود.

این شخصیت اهل سنت گفته بود : آقای سیستانی گفته اند من خدمتگزار همه عراقی ها هستم و هیچ فرقی میان سنی یا شیعی یا کردی یا مسیحی وجود ندارد.

در بحران اخیر که تروریست های تکفیری با همدستی بعثی های صدامی بر برخی مناطق عراق مسلط شده و به فساد و تباهی مشغول شده اند، فتوای آیت الله سیستانی سبب بسیج عمومی ملت عراق حتی اهل سنت برای دفاع از عراق و پاکسازی آن از وجود باندهای تروریستی تکفیری شده است.

فتوایی که با استقبال و حمایت علمای اهل سنت عراق هم روبرو شده است

بزرگترین دلیلی که می توان با استناد به آن بی اساس بودن ادعای طایفه ای و علیه اهل سنت بودن فتوای آیت الله سیستانی را اثبات کرد، مواضع این رهبر بزرگ دینی عراق در طول بیش از یک دهه ای است که از سرنگونی صدام می گذرد که تمام موضعگیری هایشان صرفا در راستای حفظ وحدت و یکپارچگی ملت عراق و جلوگیری از تحقق رویاهای دشمنان ملت اتخاذ شده و هیچ گاه نگاه طایفه ای و مذهبی به تحولات نداشته و تمام موضع گیری ها و اظهارات مرجع عالی شیعی در راستای دفاع از همه ملت از جمله اهل سنت بوده است.

آیت الله سیستانی چند سال پیش که تروریست های وهابی تکفیری در یک جنایت بی شرمانه، مرقد امامین عسکریین(ع) را در سامراء منفجر کردند، فتوایی صادر نکرد و همه مردم به ویژه شیعیان را به خویشتن داری و صبر و آگاهی و هوشیاری برای خنثی کردن توطئه های دشمنان سفارش کرد، نکته ای که شیخ خالد الملا از علمای اهل سنت هم بر آن اذعان کرده است.

شیخ خالد الملا از دیگر علمای اهل سنت خواسته است فتوایی مبنی بر حرام بودن پیوستن به داعش صادر کنند تا میزان تاثیرات فتوای آیت الله سیستانی بیش از پیش مشخص شود.

خالد الملا تاکید کرده است فتوای آیت الله سیستانی نشان دهنده همبستگی مرجعیت عالی شیعه با برادران اهل سنت آنهاست که در معرض حملات گروه تروریستی داعش قرار گرفته اند.

برخی افرادی که خود را عالم اسلامی می دانند، تحرکات اخیر تروریست های تکفیری و بعثی ها و همدستان آنها را انقلاب مردم مظلوم اهل سنت عراق خوانده و با اظهارات تحریک آمیز خود به دنبال شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی هستند. یوسف القرضاوی رئیس گروه موسوم به علمای اهل سنت همان کسی که تحرکات تروریست های مسلح در سوریه را انقلاب مردم سوریه خواند، شیخ حارث الضاری و رافع الرفاعی از جمله شخصیت های عراقی متهم به حمایت از تروریسم هستند که غائله داعش و همدستانش را انقلاب اهل سنت خوانده و فتوای آیت الله سیستانی را هم دعوت به کشتار اهل سنت توصیف کرده اند تا افکارعمومی را علیه مرجعیت عالی شیعیان عراق بدبین کنند.

شیخ خالد الملا از علمای اهل سنت عراق با تمجید از مواضع آیت الله سیستانی تاکید کرده است هیچ بحث و جدلی در این مورد که آقای سیستانی مرجع همه عراقی هاست، وجود ندارد.

این عالم اهل سنت از فتوای آیت الله سیستانی برای کمک به نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی در جنگ با داعش تمجید کرده است.

ادعای شخصیت هایی مانند القرضاوی‌،رافع الرفاعی و حارث الضاری که از سوی رسانه های مغرض و خائن و فتنه گر همچون الجزیره، العربیه و روزنامه های سعودی، قطری و ... مبنی بر اینکه فتوای آیت الله سیستانی علیه اهل سنت است، به طور گسترده تبلیغ و ترویج می شود، در حالی است که تروریست های داعش مرتکب جنایات علیه انسانیت از جمله اهل سنت می شوند. این رسانه ها برای فتنه افکنی در عراق تلاش می کنند.

این در حالی است که علمای اهل سنت عراق که هیچ گاه با نقشه ها و طرح های دشمنان همسو نبوده اند، همواره از مواضع به حق آیت الله سیستانی تمجید کرده اند.

شیخ خالد الملا در این زمینه گفته است آیت الله سیستانی هنگامی که مرقد امامین عسکریین(ع) هدف عملیات انتحاری انفجاری قرار گرفت، هرگز علیه هیچ طرف یا قشری از ملت عراق فتوا صادر نکرد، بلکه همه را به حفظ آرامش و خودداری از واکنش های خشونت آمیز سفارش کردند، اما امروز که موصل شهری که اکثریت جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند، در معرض حملات داعش قرار گرفت، این فتوا را صادر کرد، زیرا خطری را که اهل سنت را تهدید می کند، درک کرد.بنابراین، فتوای آیت الله سیستانی هرگز علیه اهل سنت نیست، بلکه در راستای حمایت از همه ملت عراق از جمله اهل سنت صادر شده است.

جماعت علمای عراق در بصره که یک گروه اهل سنت است، تاکید کرده است اهل سنت و جماعت در حرف و عمل ضد داعش است، زیرا عراق در معرض یک هجمه تکفیری گمراه کننده قرار دارد.

شیخ محمد امین از علمای اهل سنت گفته است هر کس بخواهند آنچه را در موصل و برخی مناطق رخ داد(تحرکات داعش و بعثی ها) به اهل سنت نسبت دهد، دچار توهم است، هیچ کس نمی تواند به نام اهل سنت حرف بزند.

افراد معلوم الحالی همچون الضاری و شیخ قرضاوی و رافع الرفاعی در حالی تحرکات تروریست ها را انقلاب اهل سنت می نامند که همین افراد به ارتکاب جنایت علیه اهل سنت هم دست می زنند.

اهل سنت عراق از جمله در بصره با تمام وجود از نیروهای امنیتی در جنگ با تروریست ها حمایت کرده اند تا ادعای دشمنان ملت عراق مبنی بر انقلاب اهل سنت و اینکه فتوای آیت الله سیستانی علیه آنهاست، پایه و اساسی نداشته باشد.

آیت الله سیستانی تاکید کرده است هیچ اختلافی میان اهل سنت و شیعیان وجود ندارد و وی خدمتگزار همه عراقی هاست.

آیت الله سیستانی با بیان اینکه، شیعیان باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت هم حمایت کنند، بارها بر ضرورت حفظ وحدت میان همه قشرهای ملت عراق تاکید کرده است.

مظهر الجنابی از نمایندگان اهل سنت پارلمان عراق اذعان کرده است که گروه داعش برای مخدوش کردن وجهه اهل سنت از طریق اقدامات شوم خود که به دنبال تجزیه عراق است، و استفاده از آنها به عنوان بهانه ای برای اهداف پلید خود تلاش می کند.

وی تصریح کرده است گروه داعش هیچ ارزش و توجهی به اهل سنت یا اعتقادات آنها ندارد و تنها هم و غم آنها کشتار و نابودی زیرساخت هاست که امروز در برخی مناطق می بینیم.

عدنان الدلیمی رئیس سابق اوقاف اهل سنت عراق هم تاکید کرده است اقدامات داعش هیچ ربطی به اهل سنت ندارد.

وی گفت اهل سنت از تروریسم یا افراط گرایی به دور هستند و آنچه داعش به آن ایمان دارد، اهل سنت اعتقادی به آن ندارد.

الدلیمی با بیان اینکه داعش جز کشتار و سلاح چیزی ندارد، تصریح کرد بخش اعظمی از اهل سنت دشمن داعش و گروه های مشابه آن هستند.
هر چند شخصیت هایی همچون الضاری و الرفاعی به دروغ خود را نماینده اهل سنت می نامند، اما این افراد جنایاتی را که تروریست های تکفیری به نام دین مرتکب می شوند، انقلاب اهل سنت می خوانند و وجهه آنها را خدشه دار می کنند.

مفتی سابق مصر هم به نوعی با فتوای آیت الله سیستانی علیه داعش و تروریست ها همراهی نشان داد و گفت منشا, و منبع فتواهای تکفیری، خوارج و صاحبان فکر تکفیری برای مخدوش کردن وجهه اسلام است.

"علی جمعه"خاطر نشان کرد، فتاوایی که خواهان تکفیر و کشتار می شود، منشاء آن خوارج و صاحبان اندیشه تکفیری است که وجهه اسلام را مخدوش می کند، این افراد قاتلان فاسق و مفسد جنایتکار هستند.

به گفته مفتی سابق مصر، تروریست های تکفیری که خوارج زمانه هستند، وجهه اسلام را نزد جهانیان خدشه دار می کنند، اینها قاتلان فاسد و فاسق جنایتکار هستند.

این شخصیت اهل سنت مصر می گوید فتاوای تکفیری خواستار کشتار نیروهای ارتش و پلیس با استناد به تفکرات ابن تیمیه می شوند، تکفیریها واقعیت دوره معاصر ما را به وضعیت مغول و ممالیک(دولت ممالیک در مصر) تشبیه می کنند و گمان می کنند که حامیان دین هستند و باید با حاکمان و والیان امور بجنگند، زیرا به زعم آنها، شرع الهی را پیاده نمی کنند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جعفرقاسمی بوسجین
با تشکر از علمای متعهد شیغه و سنی که اعلام مواضع کرده اند اینجا این سوال مطرح می شود ایا جهان اسلام رهبران قدرتمند و دلسوز به انسانیت و اسلام را ندارد که مسلماتان در این شرایط تهاجم دشمن به جای مقابله با ان به تیکه و پاره کردن همدیگر مشغول شده اند در زمانی که شورای امنیت برای اکراین سریع تشکیل جلسه می دهد ولی برای عراق و لبنان و سوریه و میانمارو..... جلسات تاخیری برگزار می کند تا مسلمان بیشتری بدست خودشان و یا سایر دشمنان سلاخی شوند یا زمان بیداری و احساس تعهد به اسلام و مسلمانان توشط رهبران فکری انان فرا نرسیده است
واقعیت این است که این درگیری ها چهره زیبای اسلام را به دنیا زشت معرفی می کند تا جایی که مردم جهان را اسلام بیزار کند.
و نتیجه ای جز کشته شدن مسلمانان و قتل عام های فجیع مردم بی گناه ندارد.
در واقع این هلوکاست بزرگ در تمام بلاد اسلامی است که با دستور اسرائیل و توسط سگ هارش داعش در حال انجام شدن است.
United States
خدا حفظش کنه
عمار رهبری درود