شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۴
۲۷

من جواد ظریف هستم و این پیام ایران است +فیلم

پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 368493
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قبل از سفر به وین برای شرکت در دور ششم مذاکرات وین ، یک پیام ویدیویی به زبان انگلیسی تهیه و با زیرنویس به زبان های مختلف در فضای مجازی منتشر کرد.
من جواد ظریف هستم و این پیام ایران است +فیلم
به گزارش جهان به نقل از ایرنا،‌ دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در این پیام ویدیویی آورده است:

تا سه هفته آینده ما یک فرصت استثنایی داریم تا تاریخ ساز شویم تا بر روی توافق نامه جامع برنامه هسته ای ایران به توافق برسیم و پایان دادن به یک بحران غیر ضروری که ما را از رسیدگی به چالش های مشترک باز داشته است . چالش هایی مانند اتفاقات هولناکی که در چند هفته پیش در عراق شاهد آن بودیم . ما می توانستیم مسئله هسته ای را در ۱۳۸۴ حل و فصل کنیم ولی در آن زمان حرف من را باور نمی کردند وقتی می گفتم ایرانی ها به فشار حساسیت دارند دولت بوش با اصرار بر این که ما غنی سازی را به کلی رها کنیم باعث از هم پاشیدن معامله شد سپس آنها به مدت ۸ سال به فشار و تحریم روی آوردند. تحریم ها فلج کننده بودند و حتی کشنده به معنای واقعی کلمه.

بیماران سرطانی ایران قادر نبودند با پول خودشان دارو بخرند چرا که بانک های سراسر دنیا توسط خزانه داری آمریکا مجبور شده بودند تا از نقل و انتقال دارایی های ایرانیان جلوگیری کنند در حالیکه تحریم ها برنامه هسته ای ما را فلج نکرد . نه ترور دانشمندان هسته ای ما یا خرابکاری تاسیسات هسته ای که می توانست عواقب فجایع بار زیست محیطی به همراه داشته باشد و یا حتی تهدیدهای مکرر به حمله نظامی . در واقع اینها همه اثر کاملا معکوس داشتند. اصرار بر عدم غنی سازی باعث افزایش ۱۰۰ برابری تعداد سانتریفیوژهای ما شد یعنی افزایش کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ به نزدیک به ۲۰ هزار . ممانعت از فروش سوخت برای رآکتور تحقیقاتی ما که توسط خود آمریکا ساخته شده است ما را مجبور کرد تا سوخت مورد نیاز خودمان را با بالا بردن سطح غنی سازی از سه و نیم به ۲۰ درصد تولید کنیم.

محروم کردن بیماران سرطانی ایران از ایزوتوپ های درمانی ما را وادار کرد تا یک رآکتور آب سنگین بسازیم و این ایده کم کم تبدیل به نیروگاه کامل شد که به زودی راه اندازی می شود .تهدیدهای حمله به تاسیسات اتمی ما و با خاک یکسان کردن آنها ما را مجبور به ساخت فردو کرد ، مکانی که تحت حفاظت کوه ها قرار دارد. دولت های غربی اعتراض و انکار کردند در حالیکه این وضعیت را خودشان به وجود آوردند.

با نزدیک شدن به ۲۹ تیر من یک بار دیگر احساس نیاز می کنم که هشدار دهم و بگویم که بازی شاهین – قمری به امید گرفتن امتیاز در لحظه آخر ، نمی تواند نتیجه ای بهتر از سال ۱۳۸۴ بدهد. به تمام کسانی که هنوز فکر می کنند تحریم ها ایران را به پای میز مذاکره کشاند ، فقط می توانم بگویم که تحت فشار قرار دادن نه در طول ۸ سال گذشته بلکه در واقع در ۳۵ سال گذشته را امتحان کردید ، این روش ملت ایران را وادار به تسلیم نکرد.

نه در حال و نه در آینده هم نخواهد کرد ، ما هنوز فرصت داریم که از این چرخه تشدید شونده خارج شویم . بیایید احترام متقابل را امتحان کنید ، این کار ساز است . ما در حال تلاش برای دستیابی به توافق هستیم . نه یک توافق خوب یا بد، بلکه یک توافق شدنی و ماندگار .هر توافقی همانطور که از اسمش پیداست برآمده از فهم و احترام متقابل است و نه تحمیل خواسته از سویی به سویی دیگر . ما آماده ایم تا گام های مشخصی برداریم تا تضمین کنیم که برنامه هسته ای ما همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند. ما هنوز فرصت داریم تا به افسانه ای که می گوید ایران به دنبال ساخت بمب است ، پایان دهیم . و برای اثبات این ادعایمان سابقه عدم تجاوز ۲۵۰ ساله را همراه داریم .دولت من متعهد است که به این بحران غیر ضروری تا ۲۹ تیر پایان دهد امیداورم که همتایانم نیز همین تعهد را داشته باشند.

من جواد ظریف هستم و این پیام ایران است.

بازتاب پیام ویدئویی "ظریف"

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بیانیه ای ویدئویی را به انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، آلمانی، فارسی و عربی منتشر کرد که با بازتاب گسترده‌ای مواجه شد.

*** فرانس پرس: ایران به شدت از آمریکا انتقاد کرد


خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در حالی که مذاکرات هسته ای تهران و گروه پنج به اضافه یک وارد مرحله حساسی شده است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش و قدرت های بزرگ با امضای توافقنامه هسته ای می توانند تاریخ را رقم بزنند.

محمد جواد ظریف در پیامی که در یوتیوب منتشر شد، اعلام کرد: ما در سه هفته آینده فرصتی منحصر به فرد برای وارد شدن به تاریخ داریم .

وی اعلام کرد ایران ‌تلاش می کند به توافق برسد نه توافق بد نه توافق خوب بلکه توافق عملی و پایدار بر اساس درک متقابل.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما برای پایان دادن به این افسانه که ایران تلاش می کند بمب بسازد هنوز زمان داریم خاطر نشان کرد تهران می خواهد تدابیر ملموسی را اتخاذ کند تا تضمین دهد که برنامه هسته ای خود صلح آمیز خواهد ماند .

رئیس هیئت ایرانی در این پیام چهار و نیم دقیقه ای یادآوری کرد پرونده هسته ای تهران می توانست سال ۲۰۰۵ هنگام مذاکره با گروه سه جانبه اروپایی حل شود اما دولت بوش با درخواست توقف کامل برنامه غنی سازی ایران توافق را از بین برد .

وی خاطر نشان کرد تحریم های بین المللی برنامه هسته ای را نه تنها کند نکرده بلکه بر عکس به آن سرعت داده است .

محمد جواد ظریف در این پیام که مقابل ساختمان وزارت امور خارجه در مرکز تهران ضبط شده است، هشدار داد ادامه دادن به مواضع تردید آمیز به منظور امتیاز گرفتن در دقیقه آخر نتیجه ای بهتر از سال ۲۰۰۵ نخواهد داشت .

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه تحریم های بین المللی مردم ایران را به زانو در نیاورده است که تسلیم شوند، اعلام کرد برای خارج شدن از این زیاده خواهی هنوز فرصت باقی است .

این پیام هم زمان با انتشار مقاله محمد جواد ظریف در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شد که او اعلام کرد جمهوری اسلامی درباره برنامه اتمی خود چیزی برای مخفی کردن ندارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از مقامات ایرانی خواست فرصت تاریخی را از دست ندهند.

*** خبرگزاری آلمان: ظریف در خصوص درخواست های غیر منطقی غرب هشدار داد


خبرگزاری آلمان گزارش داد : در حالی که مذاکرات ادامه یافت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیانیه ای ویدئویی را به انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، آلمانی، فارسی و عربی منتشر کرد. وی هشدار داد درخواست های غیر منطقی غرب مانع از دستیابی به راه حلی برای این مناقشه هسته ای در سال ۲۰۰۵ میلادی شد.

ظریف گفت : در حالی که ما به بیستم ژوئیه نزدیک می شویم، من حس می کنم ضروری است بار دیگر هشدار دهم ادامه دادن به این مناقشه در تلاش برای دستیابی به امتیازهایی در لحظه آخر، به چیزی بهتر از آنچه در سال ۲۰۰۵ میلادی حاصل شد، دست نخواهد یافت.

وی همچنین به همتایان خود از انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان یادآور شد که یک موافقتنامه به بحرانی غیر ضروری پایان خواهد داد که ما را از پرداختن با یکدیگر به چالش های مشترکمان، مانند رویدادهای نگران کننده چند هفته گذشته در عراق، منحرف کرد.

این در حالی است که ظریف گفت مایل است تدابیری را بپذیرد که تضمین می کند تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران و دیگر مراکز برای ساخت تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. وی تاکید کرد کشورش چنین اهدافی ندارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر این هفته در واشنگتن پست نوشت : ما می دانیم که شکاف هایی اساسی همچنان بین آنچه مذاکره کنندگان ایران می گویند مایلند انجام دهند و آنچه آنها باید برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع انجام دهند، وجود دارد.

*** رویترز: ایران تسلیم فشارها نخواهد شد


خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت : محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پیامی که در یوتیوب قرار داد اعلام کرد ایران آماده است گام هایی را برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود بردارد اما برای دستیابی به یک موافقتنامه با قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) تسلیم درخواست ها نخواهد شد.

به نظر می رسد این اظهارات ظریف که همزمان با ازسرگیری مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان در وین به منظور پایان دادن به بن بست دیرینه برسر فعالیت های هسته ای تهران از طریق یک ویدئو پنج دقیقه ای مطرح شد نوعی واکنش به هشدار آمریکا باشد مبنی بر اینکه ایران همچنان باید ثابت کند برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

ظریف در این ویدئو اعلام کرد یک موافقتنامه هسته ای تاریخ ساز خواهد بود و ایران مایل است اقداماتی واقعی را برای تضمین ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای خود انجام دهد.

وی افزود : من به آنهایی که همچنان گمان می کنند تحریم ها باعث شده است ایران بر سر میز مذاکره حاضر شود ، تنها می توانم بگویم طی هشت سال گذشته و در حقیقت طی ۳۵ سال گذشته ، روند فشار آزمایش شده است. فشار در گذشته باعث به زانو درآمدن ایران نشد ، اکنون نیز این کشور را به زانو در نخواهد آورد و در آینده هم نخواهد توانست چنین کاری را انجام دهد.

**** سی ان ان: تحریمهای اعمال شده علیه ایران هیچ نتیجه ای نداشته است


سی ان ان هم سخنان دکتر ظریف درباره گفتگوهای وین و تاکید بر زانو نزدن در مذاکرات را بازتاب داد.

این شبکه آمریکایی گزارش داد ظریف در پیامی ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده است اعلام کرده است تحریمهای اعمال شده علیه ایران هیچ نتیجه ای نداشته است. او تصریح کرده است ایران برای رسیدن به توافق هسته ای، زانو نخواهد زد و تسلیم نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طبری
United Kingdom
درود بر جواد ظریف
هومن
کلیت این اقدام، یک روش مثبت و هوشمندانه، و خلاقانه، و مبتنی از بهره برداری از ظرفیت دیپلماسی عمومیست.
حااااااااامد
دکتر جان در سایه رهبر عزیز پیروز باشی
Iran, Islamic Republic of
چرا ایشون حرف آمریکایی ها رو تایید کردند کخ تحریم ها فلج کننده است . مگه ما تحریم ها رو به فرصت تبدیل نکردیم
Iran, Islamic Republic of
آقا اینها همه حرف است.وقتی حتی پول نفت ما بلوکه شده یعنی تحریمها فلج کننده بوده.کاش این روند را از چندسال قبل شروع میکردیم تا کشور اینهمه خسارت نبیند.
من در آزمایشگاهی کار میکن که با قطعه ساران و شرکتهای زیادی در ارتباط است.واقعا کاش میدید تحریمها چه بلایی سر صنعتمان آورده است.
صحبت بسیار عالی و زیبا؛ اما...
ظریف جان لبخند همیشگیت کو ؟!
چیه ؟! لابد دیدی دیگه جلوی دشمن، لبخند زدن جواب نمیده ؟
کاش از روز اول مثل این فیلم محکم و قوی صحبت می کردی
کاش و ای کاش ...
حرکت جالبی بود. ولی فکر نمی کنم خیلی موثر واقع بشه...
رضا
"جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از مقامات ایرانی خواست فرصت تاریخی را از دست ندهند." یاد زبون بازی بعضی کلاهبردارها میافتم بخدا. آقای ظریف! حواستو جمع کن.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
عمرا اگر شما بتوانید توافق کنید
امیرزارع
شما؟کاسب تحریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علیرضا
متن تاثییر گذاری بود ، امیدوارم این موضوع عاقبت به خیر شود
توافق برد - برد میدونید یعنی چی ؟
توافق برد - برد یعنی اینکه در یک مسابقه فوتبال شما در نیمه اول به خودتون 5 تا گل بزنید تا به گفته حریف در نیمه دوم اجازه بده که شما 5 تا گل بهش بزنی
این میشه که روزنامه ها فردای بازی تیتر میزنن که در بازی فوتبال بین ایران و 1+5 ، تیم ایران در نیمه اول 5 گل خورد و نیمه دوم هرچه تلاش کرد موفق به گلزنی نشد
اقای ظریف با شیطان بزرگ نمیتوان توافق کرد
حااااااااامد
خودت فهمیدی چی شد؟!؟!
امیر زارع
توافق برد برد یعنی اینکه هر دو طرف به چیزایی که میخوان برسن.مث بازی ایران و آرژانتین(با کمی تفاوت)که ایران هم قشنگ بازی کرد(که خواسته اش بود)و آرژانتین هم سه امتیاز بازی رو (که خواسته اش بود-البته با نامردی!-)گرفت و در حقیقت هر دو تیم برنده شدند.
اینجا هم همینطوره.طرف های 5+1 --ظاهرا-- خواستار شفاف شدن پروژه ی هسته ای ایران هستند و ایران هم خواهان لغو تحریم های ظالمانه است.
به این میگن برد-برد
Iran, Islamic Republic of
برد-برد یعنی در دور اول حقوق ما را ورداشت و برد و شما مقاومت نکردید آقای ظریف و پیشاپیش تمام برگهای برنده را دادید به خیال اینکه در مذاکرات نهایی تحریم‌ها را بردارید... زهی خیال باطل!
ایمان
عزیزم اگه این همه بلدی که به ظریف یادمیدی خوب خودت بروچه کاریه....
ایمان
اصن این مذاکرات ببره یانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!ماایرانودوست داریم
احسنت...
غیور
جناب دکتر ظریف ؛ "ولا تهنوا فی ابتغاء القوم ان تکونوا تألمون فانهم یألمون کما تألمون و ترجون من الله ما لا یرجون" دچار ترس و سستی از فشارهای دشمن نشوید ، اگر شما به سختی و رنج می افتید آن ها هم گرفتار مشکلات و سختی ها می شوند. لکن شما حمایت های الهی را دارید که آن ها ندارند.
جناب دکتر با توکل به خداوند و باور به پشتوانه ی عظیم مردمی بر مواضع به حق ملت ایران پافشاری کنید و هرگز کوتاه نیایید حتی به قیمت بی نتیجه ماندن کامل مذاکرات 6 ماهه ، که تازه این بیشترین پیروزی برای ایران است.
جناب ظریف خدا پدرت را بیامرزد تریلرها وکامیونها در بنادر می گویند وضعیت بار برس بزن است دربها راباز کن چرخها را به گردش در بیاورو گوش به مزخرفات این دلواپسها نده چون انها اخورشان چاق است !!
سکوت
شما عادت به اینطور حرف زدن دارید و از هیچ توهینی دست نمیکشید ما هم عادت به صبر داریم نه به علت اینکه دلیل نداریم بلکه چون به وحدت اعتقاد داریم . یاد فیلم آژانس شیشه ای افتادم که گفت"ما قبل از جنگ روی زمین بودیم با تراکتور و بعد از جنگ برگشتیم روی زمین بی تراکتور"
Germany
منم حميد هستم و اينهم پيام ملت ايران است:
آمريكا هيچ غلطي نميتواند بكند
حاااااااامد
الان خوشحالی به آمریکا فوش دادی؟!؟!
خيلي،
تو چي؟ خيلي ناراحتي؟
بله... اونقد خوشحالیم که در پوست خودمون نمی گنجیم... شما چی؟ اصلا شما اهل کجایی؟ آمریکا یا ایران که اینجوری رگ غیرتت واسه آمریکای جنایتکار میجنبه؟!!!
ملت حلالم کتید اشتباهی مثبت دادم
کاش ظریف به این نکته هم اشاره می کرد که با کنار رفتن اصلاح طلبا باج دادن های ایران تمام شد و با روی کار امدنشان دوباره امیدهای آمریکا سربرآورد