پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳

انتقادات سفیر سوریه از حماس

سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب: 368191
سفیر سوریه در تهران با اشاره به مواضع جنبش حماس در قبال نظام سوریه در سه سال گذشته گفت: حماس سرمایه‌ اخلاقی‌اش را در سوریه از دست داده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، عدنان محمود بعدازظهر امروز (سه شنبه) در سخنانی با موضوع «سیاست‌های سوریه نوین در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی» در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی موسسه تحقیقاتی و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا با تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران اظهار کرد: آن چه که امروز در سوریه، عراق، فلسطین و منطقه می‌بینیم حلقه‌ جدیدی از توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا است که محور مقاومت را هدف قرار داده است.

او افزود: شروع این توطئه‌ها سابقه‌ای طولانی دارد و هدف از آن به زانو درآوردن مقاومت و ضربه زدن به آرمان فلسطین بوده است اما آن چه تغییر کرده ابزارهای این توطئه است. وی ادامه داد: امروز سوریه بهای موضع‌گیری‌هایش در قبال حمایت از مساله فلسطین را می‌پردازد. سوریه با طرح‌های آمریکایی - اسراییلی به مقابله می‌پردازد و برای همین است که طی این چند سال در حال جنگ است و در راستای ناکام گذاشتن این توطئه‌ها قدم برمی‌دارد.

سفیر سوریه در تهران تاکید کرد: با وجود همه توطئه‌ها و خطرات برای سوریه این کشور هرگز و هیچ‌گاه آماده سازش در قبال مساله فلسطین نبوده و نیست. او با اشاره به حضور گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه و عراق تصریح کرد: این گروه‌ها با هماهنگی و همکاری مستقیم با رژیم صهیونیستی به انجام اقدامات خرابکارانه می‌پردازند و سعی دارند تا به این طریق به مقاومت ضربه بزنند. از زمان شروع بحران در سوریه معاون وزیر امور خارجه آمریکا صراحتا اعلام کرده بود که اگر سوریه روابطش را با محور مقاومت و ایران کم کند این بحران‌ها پایان می‌یابد و حتی کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت این کشور اعلام کرده بود که این جنگ (جنگ ۳۳ روزه) درد زایمان خاورمیانه جدید است اما این پروژه ایجاد خاورمیانه جدید به برکت مقاومت و فداکاری‌هایش ناکام ماند. هم‌چنین در بررسی تحقیقات پژوهشکده‌های آمریکایی میِ‌بینیم که آن‌ها به‌صراحت بر این مساله تاکید داشتند که راه رسیدن به تهران از دمشق می‌گذرد. اما باید گفت که سرنوشت همه این توطئه‌ها همانند توطئه‌های قبلی چیزی جز ناکامی نخواهد بود.

وی در ادامه به نقش ارتش سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری در این کشور اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها ارتش عربی سوریه نقش خوبی در مقابله با این گروه‌ها داشته و دستاوردهای خوبی را به دست آورده است. هم‌چنین ملت سوریه فداکاری‌های زیادی چه در زمینه تقدیم شهدا و هم‌چنین حمایت از استقلال، حاکمیت و محور مقاومت داشته است.

عدنان محمود هم‌چنین به حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اشاره و ادامه داد: در این انتخابات همه اقشار سوریه با وجود همه اقدامات تروریستی و تهدیدهای موجود به پای صندوق‌های رای رفته و اراده خود را با این حضور نشان دادند. در واقع این مشارکت مردمی نشان‌دهنده حمایت مردم سوریه از حق حاکمیت و مخالفت با هرگونه دخالت خارجی‌ها در امور داخلی این کشور و تاکیدشان بر حمایت از محور مقاومت بوده است.

او در ادامه به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال کردستان عراق و اعلام استقلال از سوی کردها اشاره کرد و گفت: این رژیم خود از حامیان تروریست‌ها بوده و در جریان اقدامات تروریستی سعی کرده مجروحان این گروه‌ها را مورد مداوا قرار دهد و نخست‌وزیر این رژیم نیز از آن‌هایی که مردم سوریه را می‌کشند عیادت کرد. این تصویر برای همه روشن شده که هدف این توطئه غربی- صهیونیستی تجزیه منطقه و به غارت بردن سرمایه‌های منطقه است.

سفیر سوریه در تهران هم‌چنین نسبت به وجود «جنگ اصطلاحات» هشدار داد و افزود: برخی سعی دارند تا برخی اصطلاحات و مفاهیم را وارونه جلوه داده و آن را به مردم ارائه دهند که از جمله این اصطلاحات می‌توان به واژه «انقلاب» اشاره کرد که از آن برای اقدامات تخریبی گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنند.

وی به مساله انتخابات پارلمانی در عراق اشاره کرد و گفت: در عراق بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی ائتلاف ملی در این کشور توانست حداکثر کرسی‌ها را به دست آورد، اما آن چه که امروز غربی‌ها در این کشور انجام می‌دهند و آن چه درباره دموکراسی و آزادی در سوریه و عراق مطرح می‌کنند کاملا بی‌اساس است و آن‌ها آمادگی آن را ندارند تا صدای ملت‌های سوریه و عراق را بشنوند. آن‌ها درواقع از مزدورانی حمایت می‌کنند که ادعای نمایندگی مردم سوریه را دارند.

عدنان محمود در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که مساله فلسطین برای مردم و دولت سوریه یک مساله محوری است اظهار کرد: سوریه در قبال مساله فلسطین و حمایت از آرمان‌های آن و بازگرداندن حقوق ملتش جانفشانی‌های زیادی داشته و این موضع‌گیری هم‌چنان و با وجود همه فشارها ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون نیز بیش از ۱۰۰ هزار پناهنده فلسطینی در سوریه به سر می‌برند که از حقوق مساوی با ملت سوریه برخوردارند.

او ادامه داد: نبردی که امروز ما داریم نبرد اندیشه‌ای اخلاقی و معرفتی میان گفتمان اخلاقی ثابت ایران، ‌سوریه و محور مقاومت از یک‌سو و اندیشه‌های تروریست‌ها و تکفیری‌های ویرانگر از سوی دیگر است. امروز ما در مواضع‌مان پایبندیم و پیروزی از آن ما و شمایی است که از اصول اخلاقی و ارزشی دفاع می‌کنید.

این دیپلمات سوری هم‌چنین با انتقاد از برخی کشورهای منطقه گفت: کشورهایی هم‌چون قطر، عربستان و ترکیه و علاوه بر آن غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقدامات تروریستی که در منطقه صورت می‌گیرد سهیم هستند.

سفیر سوریه در تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آینده روابط کشورش با جنبش حماس گفت: ما بین رفتارها و اصولی که هست تفاوت قائلیم. رفتارهایی که حماس در قبال سوریه نشان داد و زمانی که حماس با قطر و دیگر کشورهای دست‌نشانده هماهنگی بود می‌بینیم که صداقتی در رفتارش نیست و ما نمی‌توانیم با چنین جنبشی هماهنگی داشته باشیم. با این حال سوریه موضع‌گیری حمایت‌گونه‌اش را در قبال فلسطین ادامه می‌دهد اما حماس سرمایه اخلاقی‌اش را در سوریه از دست داد و امیدواریم که این جنبش در مواضعش تجدیدنظر کند البته برخی اعضای این جنبش به اشتباهات‌شان در قبال سوریه اذعان کرده بودند.

وی درباره آشتی ملی در سوریه نیز گفت: آشتی ملی در سوریه در راس اولویت‌های دولت قرار دارد و این مساله در اکثر مناطق دنبال می‌شود.

عدنان محمود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چند درصد از اراضی سوری تحت کنترل ارتش قرار دارد و چند درصد در اختیار تروریست‌هاست؟ بیان کرد: درصدی وجود ندارد؛ تمامی مناطق سوریه تحت کنترل دولت هستند و ارتش دستاوردهای خوبی در این‌باره داشته است. هم‌چنین باید گفت که تکفیری‌ها و تروریست‌ها هیچ پایگاه مردمی در بین مردم سوریه ندارند.

این دیپلمات سوری درباره احتمال استفاده از مخالفان در دولت جدید سوریه گفت: هم‌اکنون نیز مخالفان ملی در داخل دولت حضور دارند اما بین مخالفان ملی و مخالفانی که تحت وابستگی به طرح‌های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه هستند تفاوت وجود دارد.

سفیر سوریه در تهران درباره نقش ترکیه در حوادث کشورش نیز بیان کرد: از آغاز این جنگ تروریستی در سوریه، ترکیه به حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی پرداخته و برای ورود آن‌ها به سوریه و کشتار مردم حمایت‌های لجستیکی فراهم کرده است. دولت اردوغان مستقیما مسوول حمایت از تروریست‌ها و اقدام آن‌ها در کشتار مردم سوریه و هم‌چنین خطراتی است که منطقه را هدف قرار داده است. البته نمایندگان پارلمان ترکیه نیز در این باره اسنادی ارائه کرده بودند که نشان می‌داد ترکیه در این ماجراها دست دارد و معتقدیم باید تلاش‌های همگانی در راستای فشار بر دولت ترکیه به منظور توقف این حمایت‌ها صورت گیرد. ترکیه و عربستان ابزارهایی هستند که در راستای این توطئه غربی‌- صهیونیستی حرکت می‌کنند.

او در ادامه به همکاری سوریه و عراق در جنگ با گروه‌های تکفیری اشاره و افزود: اراده دو ملت بر این توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

عدنان محمود در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از جنبش‌های فلسطینی از بشار اسد حمایت کرده‌اند و چه تفاوتی بین جنبش حماس و جهاد اسلامی در این‌باره وجود دارد؟ گفت: ملت فلسطین مدافع دولت سوریه است و در این‌باره تظاهرات‌هایی در غزه و کرانه باختری در حمایت از آن انجام شده است. ملت فلسطین با تمامی اقشار و تشکیلاتش از دولت و ارتش سوریه حمایت کرده است. خارج شدن هرگروهی از این خط حمایتی تغییری در معادله ایجاد نمی‌کند بلکه علیه آن گروه است. و این نشان می‌دهد که آن‌ها در جایگاه درستی قرار نگرفته‌اند. شاید علت اصلی جنگی که علیه سوریه آغاز شده ارتباط آن با مساله فلسطین باشد اما در تمامی سال‌های گذشته هیچ‌گاه سوریه در مساله فلسطین سازشی نداشته و با وجود همه مشکلات و موانع به حمایت از آن پرداخته و اکنون هم بهای این حمایت را می‌پردازد. سوریه هم‌چنان و همانند گذشته در خط اول مقاومت و در دفاع از فلسطین خواهد بود.

سفیر سوریه درباره مواضع کشورش در قبال کردهای سوری و احتمال استقلال‌طلبی آن‌ها با توجه به آن چه در عراق رخ می‌دهد گفت: تعامل ما با کردها همانند دیگر شهروندان سوری است و باید گفت یکی از نکات موجود در توطئه‌های غربی - صهیونیستی تجزیه کشورهای منطقه است که سوریه به عنوان اولین کشور در این توطئه قرار گرفته است. سوریه مخالف هرگونه تجزیه‌ای است که عراق ممکن است در برابر آن قرار گیرد. و هدف از این توطئه‌ها تنها حمایت از رژیم صهیونیستی است. در بررسی‌های رسانه‌یی نیز مشخص شده که هدف اصلی توطئه‌ها به فراموشی سپردن مساله فلسطین است.

وی در پایان از نقش مهم ایران در سطح منطقه تشکر کرد و افزود: ما از نقش مهم ایران در منطقه متشکریم و این یک واقعیت است که ما آن را لمس کردیم. سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرده بود که براندازی سوریه موجب از بین رفتن نقش ایران در منطقه خواهد شد اما ایران به واسطه مذاکرات هسته‌ای پایبندی به اصولش را اعلام کرد و در راستای منافع منطقه گام برداشت. باید این اطمینان را داشته باشیم که ما به سوی آینده‌ای روشن حرکت می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *