جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تهران بازیگر اصلی عراق است نه واشنگتن

سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 368132
« داین فینستاین» رییس کمیسیون اطلاعات در مجلس سنای آمریکا، بازیگر اصلی تحولات عراق را ایران دانست نه آمریکا و در همین راستا، از مقامهای کشورش خواست ایران را به اعمال نفوذ بر بغداد برای حل بحران این کشور تشویق کنند.
به گزارش جهان به نقل از جام جم آنلاین، وی همچنین داعش را یک گروه خطرناک، شرور و وحشی خواند و تاکید کرد که باید پیشروی آنها در عراق متوقف شود.

این گزاش به نقل از پایگاه المسله عراق افزوده است: این مقام آمریکایی که با شبکه بی بی سی گفتگو کرده است در پایگاه اینترنتی خود می نویسد: سازمان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خطرناک است و هر پیشرفتی که این گروه در خاک عراق داشته باشد، خود خطرناکترین تحول در بحران عراق است. رییس کمیسیون اطلاعات در مجلس سنای آمریکا افزود: گمان نمی کنم کسی انتظار چنین موفقیت هایی (از داعش) را در مناطق سنی نشین داشت، بنابراین این جماعت بی نهایت خطرناک، شرور و وحشی است.

وی از اوباما خواست «دیگر نیروی زمینی به عراق نفرستد.»

رییس کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا افزود: ایران و نه ایالات متحده آمریکا می تواند بازیگر اصلی در بحران عراق باشد و سران ایرانی باید به نوری المالکی فشار بیاورند که پایگاه حکومتی خود را با افزایش (سهم) سنی ها و کردها توسعه دهد. این سناتور آمریکایی که تلاش می کرد نقش مذهب را در بحران عراق پررنگ نشان دهد، تصریح کرد: موضوع، مرتبط با شیعه است و باید بگویم که ایران به عنوان کشوری شیعی در منطقه باید در حل بحران کمک کند.

وی افزود: به نظر من ایران می تواند فشارهای شدیدی را وارد کند تا در تشکیل مجدد دولت عراق دست همکاری این دولت به سوی کردها در شمال و اهل سنت در مرکز کشور دراز شود و شیعیان هم راضی شوند. تحقق این امر دشوار اما شدنی است.

اظهارات سناتور آمریکایی اینگونه القا می کند که دولت عراق نگاه فرقه ای و شیعی-سنی به عراق دارد این در حالی است که دولت نوری المالکی از تمامی رژیم های عربی منطقه در توجه به حقوق اقلیت ها حساس تر بوده است و تقسیم مناصب آن همواره در چارچوب توافق بین گروه های مذهبی و سیاسی کشور صورت گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *