پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

لغو تحریم تولید خودرو را دوبرابر کرد

دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 367938
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه صنایع مادر و اساسی شاهد افزایش تولید در مقایسه با سال گذشته بودیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری خود اظهار کرد: در بسیاری از زمینه‌ها شاهد بهبود و افزایش تولید هستیم به عنوان مثال صنایع فولادی حدود ۹ درصد، پتروشیمی شش درصد و خودروی سبک بالای ۹۰ درصد افزایش تولید داشتند که خودروی سبک در مقایسه با سه ماه گذشته افزایش تولید خوبی داشته است.

وی اظهار کرد:‌ همچنین تولید لوازم خانگی حدود ۳۰درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش تولید داشت و این در حالی است که ما هنوز با رکود دست و پنجه نرم می کنیم.

نعمت زاده ادامه داد:‌ این موضوع نشان دهنده آن است که مدیران امیدوار شدند و فعالیت‌های مثبتی را آغاز کردند و این درحالی است که هنوز مساعدت زیادی بالاخص در زمینه مالی برای آن‌ها صورت نگرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه اصلی دولت را در سال جاری مقابله با رکود اقتصادی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم در ماه‌های اخیر و به ویژه سه ماه نخست امسال نزولی بوده است.

وی با اشاره به این‌که برخی تصور می کردند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نرخ تورم افزایش خواهد یافت، افزود: این اتفاق رخ نداد و در ماه‌های فروردین،‌اردیبهشت و خرداد ماه امسال شاهد کاهش نرخ تورم نسبت به سال قبل بودیم.

لغو تحریم تولید خودرو را دوبرابر کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که نباید نگرانی خاصی بابت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها داشته باشیم.

نعمت زاده با اشاره به این‌که توافق ژنو و موفقیت دیپلماسی سیاسی دولت یازدهم باعث شد تا تحریم صنعت خودروسازی ایران ولو به مدت شش ماه برداشته شود گفت:‌ همین باعث شد تا قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی تامین شود؛ در سه ماه امسال تولید خودرو کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل دو برابر شده است.

وی افزود: ده‌ها هزار خودروی ناقص تولید شده در کارخانه‌ها داشتیم که منتظر قطعه بودند و تکمیل می‌شوند. در حال حاضر این مشکل برطرف شده است و ما اجازه تولید خودروی ناقص را نمی دهیم و اگر خودروسازان قطعه ندارند باید تولید خودرو کاهش دهند نه این که خودروی ناقص تولید کنند ما این موضوع را به خودروسازان ‌به صورت کتبی اعلام کردیم.

وی افزود: روند تورم در ماه‌های اخیر رو به کاهش بوده البته نباید این روند تا حدودی ادامه پیدا کند که اثر منفی روی رکود بگذارد به نظر من نباید بابت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها نگرانی خاصی داشته باشیم.

مهار تورم باعث تشدید رکود اقتصادی شد

نعمت زاده با بیان این‌که برنامه مهار تورم در ماه‌های گذشته باعث تشدید رکود اقتصادی شد، افزود: از ابتدای امسال قرار شد دولت روی برنامه مقابله با رکود متمرکز شود.

وی افزود:‌در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را برای مقابله با رکود خدمت رییس جمهوری و وزرای اقتصادی ارائه داده است.این برنامه شامل پنج محور تامین مالی، اصلاح مقررات وقوانین، پشتیبانی و حمایت از واحدهای تولیدی، تحرک در بازار و توسعه صادرات می‌شود.

مقدار ناچیزی از سهم هدفمندی برای حمایت از تولید باقی ماند

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وعده حمایت از صنایع در دوره هدفمندی‌ یارانه‌ها اظهار کرد:‌ عمده منابع حاصل از فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها به دلیل کمبود بودجه عمومی برای پرداخت نقدینگی یارانه‌ها تخصیص داده شد و مقدار ناچیزی باقی ماند که ما براساس مصوبه مجلس بتوانیم از تولید حمایت کنیم.

نعمت زاده افزود: جلساتی با همکاران مرتبط با هدفمندی‌ یارانه‌ها برگزار کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم و یکی از نتایج این بود که حمایت مالی بلاعوض پرداخت شود که البته دراین زمینه نقدینگی کافی نداریم.

وی افزود: همچنین قرار شد بخشی از پول را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند و از این محل به صورت تسهیلاتی با نرخ پایین در اختیار واحدها گذاشته شود که این موضوع کمک بزرگی به صنایع محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اعطای حمایت مالی بلاعوض صرف پروژه‌هایی می‌شود که به کاهش مصرف انرژی کمک کند و ما از معاونت برنامه ریزی پیگیری‌های لازم را انجام می دهیم که اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

نعمت زاده تاکید کرد: ما به وعده خود عمل می کنیم و امروز هم که با تاخیر نیم ساعته به نشست خبری آمدم به این دلیل بود که بتوانیم دراین زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما به واحدهای تولیدی اعلام کردیم که در چند ماه ابتدایی سال مسابقه افزایش قیمت را به خاطر افزایش حامل های انرژی ندهند که البته همه رعایت کردند.خوشبختانه مسابقه افزایش قیمت اتفاق نیفتاد و ما شاهد کاهش نرخ تورم در سه ماهه ابتدای سال بودیم.

نعمت زاده در این نشست خبری که نخستین نشست او در سال ۹۳ محسوب شده و به بهانه روز صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به این‌که نخستین مراسم روز صنعت و معدن در سال ۷۶ و در استادیوم آزادی برگزار شد از آن روز به پیشنهاد بنده و موافقت دولت ۱۰ تیر ماه به عنوان روز صنعت و معدن نامیده شد و به جز سال قبل در سایر سال‌ها همواره رییس جمهور در مراسم روز صنعت و معدن حضور داشته است.

در عقد قرارداد طرح‌های فولادی با چینی‌ها گران‌خری نشده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ایسنا گفت:‌ هیچ گونه گران خری و خرید گران در اجرای هفت طرح فولادی رخ نداده است.

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره این که گفته می‌شود قرارداد ۴ طرح فولادی استانی با چینی‌ها با مبلغ بسیار زیاد ۲۵۰ میلیون دلار به ازای هر طرح منعقد شده است توضیح داد: هشت طرح فولادی که بعدا یکی از آن ها به بخش خصوصی واگذار شد هم اکنون توسط ایمیدرو در دست اجرا هستند که تاکنون ال سی تعدادی ازاین طرح‌ها گشایش شده است.

وی با اشاره به این‌که ۶۵ درصد از سهام این طرح ها برای تسریع درا جرا به بخش خصوصی واگذار شد، اظهار کرد: فکرمی کنم ال سی سایر طرح‌های فولادی نیز در این هفته یا آینده نزدیک گشایش شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که نخستین بار خود بنده در یکی از کنفرانس‌ها مطالبی درباره تضمین اجرای طرح‌های فولادی اعلام کردم گفت:‌این طرح‌ها هشت سال پیش آغاز شدند و قطعا اگر در دوره ما این طرح‌ها اجرا می‌شدند روش دیگری را در پیش می گرفتیم و قیمت تمام شده طرح‌ها پایین تر می‌آمد البته منظور بنده این نیست که هزینه این طرح‌ها در دولت یازدهم بالا رفته است صلاح نبود ما اجرای این طرح ها را بیش از این به تاخیر می انداختیم.

وی افزود: ما حتی قیمت‌های قراردادهای مربوط به دولت قبل را مجددا موردبازنگری قرار دادیم و در قراردادهای جدید توانستیم برای اجرای طرح‌های فولادی از پیمانکاران تخفیف هم بگیریم درحالی که آن‌ها توقع افزایش قیمت داشتند.

نعمت زاده تاکید کرد: هیچ گونه گران خری و یا خرید گران در عقد قراردادهای هفت طرح فولادی رخ نداده است اگرچه اگر این طرح‌ها در دوران دولت یازدهم آغاز می‌شدند اوضاع متفاوت بود.

در حاشیه...

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاخیر حدودا ۴۰ دقیقه‌ای آغاز شد.

در حالی که قرار بود از ساعت ۱۴امروز نخستین نشست خبری محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری برگزار شود این نشست با تاخیر مواجه شد.

غفوری مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت لحاظتی پیش در جمع خبرنگاران حاضر شد.

نعمت زاده در جلسه وزارت اقتصاد حضور داشته و به همین دلیل حضورش در نشست خبری با تاخیر مواجه شد.

تاخیر در برگزاری نشست خبری نعمت زاده در حالی رخ می دهد که پیش از این دولتمردان کشور به ویژه رییس جمهوری در آغاز به موقع جلسات مختلف دولت تاکید کرده بودند.

محمدرضا نعمت زاده در ابتدای این نشست با عذرخواهی به خاطر تاخیر ایجاد شده در آغاز نشست خبری امروز گفت: به دلیل حضور در جلسه با وزیر اقتصاد و همچنین جلسه شورای اقتصاد با تاخیر در نشست خبری حاضر شده ام.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باز هم میگویید خودرو، ملی است؟؟!!
کاظم
اقاى وزير قيمت دو برابر شده نه توليد بين اين دو مقوله تفاوت است