جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

بخش آب کشور در حالت آماده باش کامل

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 367719
قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه از اوایل امسال بخش آب کشور در حالت آماده باش کامل است گفت:۵۱۷ شهر در کشور از نظر آب در حالت سر به سر قرار دارند و در میان این شهرها ۱۲ شهر در مرز تنش قرار دارند که یکی از آنها تهران است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ستار محمودی در برنامه نگاه یکشنبه شب شبکه یک سیما افزود:‌ از حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب کشور حدود ۹۶ میلیارد متر مکعب را استفاده می کنیم و ۲۴ میلیارد متر مکعب آب باقی مانده سهم محیط زیست است.

وی گفت : کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع است و استعداد کم آبی دارد.

محمودی افزود: در طول ۴۴ سال آماری حدود ۴۰ تا ۴۶درصد این سالها با خشکسالی سراسری یا بخشی روبرو بودیم.

وی گفت: امسال یکی از سالهایی است که به علت کاهش بارندگی ها و روان آبها با تنگنای بیشتری روبرو شدیم و حدود ۸ درصد کاهش داریم.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: حدود ۵۱۷ شهر در کشور ما از نظر آب حالت سر به سر قرار دارند یعنی میزان تامین آب و مصرف آب آنها تقریبا برابر است و در میان این شهرها ۱۲ شهر در مرز تنش قرار دارند که یکی از آنها تهران است.

*مجموعه بخش آب کشور در حالت آماده باش کامل

محمودی گفت: از اوایل امسال مجموعه بخش آب کشور در حالت آماده باش کامل و اکنون تحت مدیریت است.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف آب هستیم.

وی گفت: میانگین بارندگی کشور از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون زیر ۲۵۰ میلی متر و در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۴۰ میلی متر و تنها در برخی سال ها میانگین آن ۳۰۰ میلی متر بود.

محمودی با اشاره به اینکه هر ۲ میلی متر بارندگی حدود ۳ میلیارد متر مکعب حجم آب را رقم می زند افزود: امسال نسبت به پارسال ۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۸ درصد کاهش میزان بارندگی داریم.

وی گفت: از حدود ۴۱۳ میلیارد متر مکعب آبی که در سال در کشور می بارد حدود ۷۵ درصد تبخیر می شود و حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب برای مصرف باقی می ماند.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: در دنیا ۴۰ درصد آب تجدید شونده را باید به خدمت گرفت و بقیه را طبیعت باید انجام دهد در حالی که در ایران حدود ۸۰ درصد آن را استفاد می کنیم.

محمودی گفت: اکنون میزان سرانه مصرف آب در کشور ۲۳۶ لیتر است که از میانگین جهانی بیشتر است.

وی افزود: بخشی از علت این موضوع آن است که تجهیزات استفاده آب مانند شیرآلات، استاندارد نیست و بخشی هم مربوط به رفتارهای مصرفی ماست.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: در شبکه توزیع آب هم تلفاتی وجود دارد که ۲ نوع است و یک نوع به ناچار اتفاق می افتد و مثلا تصفیه خانه را هر چند وقت باید شستشو دهیم و دوم نشت آب از محل اتصالات است.

*وزارت نیرو ۱۰ سال روی طرح جامع آب کار کرده است

محمودی گفت: وزارت نیرو ۱۰ سال روی طرح جامع آب کار کرده است و در این مدت میزان نشت آب از حدود ۳۴ درصد به ۲۴ درصد رسید.

وی افزود: وزارت نیرو اوایل امسال حدود ۸۲۰ جلد کتاب را در اجرای این طرح منتشر کرد.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: کشور در زمینه آب به ۶ منطقه تقسیم شد و این ۶ منطقه به ۳۰ منطقه زیر جزء‌تشکیل شده است.

*شبکه های آب و فاضلاب شهری در کشور ما متعلق به ۵۰ سال پیش است

محمودی افزود: شبکه های آب و فاضلاب شهری در کشور ما متعلق به ۵۰ سال پیش است و برای جلوگیری از هدر رفت تجهیزات باید نو شود.

وی گفت: اکنون قیمت هر متر مکعب آب شرب حدود هزار تومان تمام می شود در حالیکه حدود ۳۰۰ تومان از مردم گرفته می شود.

*۱۰ درصد آب شرب صرف آشامیدن و پخت و پز می شود و ۹۰ درصد آن صرف استحمام و مصارف دیگر

محمودی با بیان اینکه از نظر بهداشتی آب در سراسر کشور کنترل می شود، افزود: حدود ۱۰ درصد آب شرب صرف آشامیدن و پخت و پز می شود و ۹۰ درصد آن صرف استحمام و مصارف دیگر می شود.

قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد: این ۹۰ درصد نیازمند استاندارد در حد آب خوردن و پخت و پز ندارد و به همین علت برای صرفه جویی در مصرف آب باید روی دو شبکه ای کار شود و دو شبکه آب وجود داشته باشد یکی برای مصرف آب و پخت و پز و دیگری برای مصارف دیگر.

محمودی گفت: یکی از راه ها برای این کار این است که آب شرب به صورت بسته بندی در بطری های آب مصرف شود و آب استحمام و دیگر مصارف آب از طریق شبکه های موجود مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه آب در مرحله انتقال تلفات کمی دارد افزود: بیشتر تلفات آب در کشور ما در مرحله توزیع است.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: تغییر الگوی کشت و نظام آبیاری مزارع کشاورزی از راه های جلوگیری از هدررفت آب است.

محمودی با اشاره به اینکه از نیروگاه های هسته ای می توان برای شیرین کردن آب شور دریاها استفاده کرد افزود: یکی از راهبردهای ما در آینده این است که از این نیروگاه ها در حاشیه خلیج فارس برای شیرین کردن آب شور دریاها استفاده کنیم.

*شکرخدا موسوی: همه مشکل در مصرف نادرست آب توسط مردم نیست

همچنین سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه یک سیما گفت:‌ اکنون ۴۰۰ میلیارد متر مکعب حجم بارندگی های ما در سال آبی ست که از این مقدار ۲۹۴ میلیارد متر مکعب آن یا تبخیر می شود یا از دسترس خارج است و در عمل ۱۱۶ میلیارد متر مکعب در اختیار وزارت نیرو برای مدیریت می ماند.

موسوی افزود: از این رقم ۹۳ میلیارد متر مکعب استفاده می شود که از این مقدار ۸۶ میلیارد متر مکعب صرف کشاورزی می شود و حدود ۷ میلیارد متر مکعب آب صرف آب شرب می شود.

وی گفت: هدر رفت آب ما در بخش کشاورزی ۷۰ درصد و در آب شرب ۳۰ درصد است.

موسوی افزود: همه مشکل در مصرف نادرست آب توسط مردم نیست بلکه مشکل اساسی در مدیریت صحیح بر مصرف آب و نداشتن یک آمایش درست منابع آبی در سراسر کشور است.

وی گفت: در کشوری مانند لیبی با میانگین بارش ۴۵ میلی متر در سال ۶۰ درصد بهره وری دارد در حالی که در کشورمان با میانگین ۳۰۰ میلی متر بارش ۳۵ درصد بهره وری داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی افزود: این به آن معنی است که متولیان بخش آب در کشور ما در سال های گذشته نتوانستند در استفاده از منابع آب به خوبی برنامه ریزی کنند .

موسوی تاکید کرد: باید برنامه ریزی طولانی مدت کنیم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: نظارت و مدیریت بر منابع آب و مصرف صحیح و عادلانه حرف اول را در کشور می زند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو باید در این زمینه برنامه ریزی مدون داشته باشد و از رفتارها و سیاست های دوگانه اجتناب کند.

موسوی گفت: مشکل کمبود آب در کشور داریم و کشور ما در منطقه نیمه خشک قرار دارد.

وی افزود: باید برای کنترل هدر رفت آب اتاق فکری از متخصصان تشکیل شود .

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی استان ها هم که ۷ سد دارند با این وجود مشکل کمبود آب دارند.

موسوی افزود: با اینکه ۳۵ درصد آب در خوزستان است برخی مناطق این استان دچار مشکل کمبود آب است و نیاز به جیره بندی دارد.

*وزارت نیرو در برخی از سیاست هایش باید تجدید نظر کند

وی تاکید کرد: وزارت نیرو در برخی از سیاست هایش باید تجدید نظر کند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا با واقعی شدن قیمت آب موافقید؟گفت:‌تا زمانی که کیفیت آب بهبود پیدا نکند خیر.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی افزود: آب باید از جهت کمی و کیفی ، خوب و سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

وی گفت: قیمت آب ها باید منطقه ای باشد و در مناطقی که آب باکیفیت وجود دارد قیمت باید بالاتر از دیگر مناطقی که آب بی کیفیت دارد باشد.

موسوی با بیان اینکه باید زیرساخت ها را اصلاح کنیم افزود: تفکیک آب شرب از آب بهداشتی به ناچار باید انجام شود.

وی گفت: به صرفه ترین روش این است که وضعیت موجود را بهینه سازی کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: آب بسته بندی باید ارزان تر شود و یارانه به آن تعلق گیرد تا مردم برای آشامیدن از آب بسته بندی استفاده کنند و برای مصارف دیگر از شبکه آب بهداشتی استفاده کنند و برای تفکیک آب شرب از آب بهداشتی این بهترین راه است.

موسوی با اشاره به اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی باید بهینه سازی شود گفت: اکنون به لحاظ سیاست های نادرست توزیع آب در بخش کشاورزی ، کشاورزان ما آب را به عنوان یک غنیمت جنگی می بینند.

وی افزود: برای جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی مجلس مصوب کرد که ۸۵ درصد هزینه تاسیس آبیاری تحت فشار را دولت و ۱۵ درصد آن را کشاورز دهد که دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل نکرد اما کشاورز عمل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


: وزارت نیرو اوایل امسال حدود ۸۲۰ جلد کتاب را در اجرای این طرح منتشر کرد.????!!!!!!!