جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

پرز: داعش، اسرائیل و اعراب را متحد کند!

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 367692
رئیس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت: تهدید شبه‌نظامیان تندرو که در حال پیشروی در عراق و سوریه هستند، در حال تغییر محاسبات سیاسی در خاورمیانه است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی که روزهای آخر خود را در این سمت سپری می‌کند، در مصاحبه با هافینگتون پست گفت: اسرائیل دیگر مهم‌ترین تهدید علیه اکثریت کشورهای عربی در خاورمیانه نیست. تا به امروز شاید اسرائیل اولین مشکل در چشم بسیاری از عرب‌ها بود. اما امروز آنها باید آشکارا بگویند که مشکل واقعی برای عرب‌ها و برای ما عدم اعتماد دو جانبه نیست بلکه مشکل واقعی، تروریسم است که هم‌اکنون خطر مشترک برای ما و آنهاست.

شیمون پرز تاکید کرد که استارت روند صلح خاورمیانه احتمالا با دشمن مشترک جدید زده می‌شود.

وی گفت: ما باید منافع مشترکمان را در نظر بگیریم که بسیار زیاد هم هستند و پیشتر وجود نداشتند. ما همچنین باید یک مقر کار آمدی میان کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کنیم تا با خطر مشترک مقابله کند چرا که تروریست‌ها در حال ویران کردن جهان عرب هستند. ما به منظور متوقف کردن آنها باید مبارزه کنیم. دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش متعهد شده است که تل‌آویو و قدس را اشغال کرده و در بخشی از کمپین خود فلسطین را آزاد کند.

رئیس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌اش پس از دریافت مدال طلای کنگره در واشنگتن تاکید کرد: این مقرها باید کارآمد باشد و نه لزوما در یک مکان معین چرا که تروریست‌ها مکان مشخصی ندارند و به مرزها و قانون احترام نمی‌گذارند و سیارند. وی بدون اینکه نامی از داعش ببرد، افزود: ما باید در هر گوشه‌ای با آنها مبارزه کنیم و در هر جایی که هستند به دنبال آنها باشیم و پیش از آنکه بخواهند مردم را بکشند، از اقدامات آنها پیشگیری کنیم. خاورمیانه به مرحله جدیدی از تاریخ وارد شده است و به عقب باز نمی‌گردد. آینده، همین الان است. شما بخش اول آینده را می‌بینید و آن اضمحلال خاورمیانه است. کشورها پس از یکدیگر در حال سقوطند، واقعا لازم است که خاورمیانه دیگری ساخته شود. خاورمیانه باید تغییر کند چرا که جهان تغییر کرده است.

وی افزود: به جای ارتش‌های اپوزیسیون که معمولا با یکدیگر می‌جنگند، ما هم اکنون یک شبکه از تروریست‌ها داریم که تلاش دارند همه‌چیز را نابود کنند. آنها دوتا نیستند بلکه صدها گروه هستند که اشتراکی هم ندارند و به دنبال آینده مشترک هم نیستند.

پرز که در ماه ژوئیه از پست ریاست رژیم صهیونیستی کنار می‌رود، در پاسخ به این سوال که در صورت حمله داعش به اردن آیا حاضر است جان اسرائیلی‌ها را برای دفاع از اردن به خطر بیاندازد، گفت: چنین اقدامی، عملی نوع دوستانه نخواهد بود. ما جان فردی را برای دیگری به خطر نمی‌اندازیم. ما سعی می‌کنیم که از جان هر دو محافظت کنیم چرا که دشمن مشترکی داریم.

وی هم‌چنین با ستایش از اقدامات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: من با ۱۰ رئیس جمهور آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه کار کرده‌ام و تا جایی که امنیت اسرائیل اقتضا می‌کند او بیشترین کاری که یک رئیس جمهور آمریکا می‌تواند، انجام داده است. ما به آنها اعتماد داریم، قدردان هستیم و از حمایت آنها متشکریم.

رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه با دفاع از سیاستهای اوباما در سوریه گفت: زمانی که جریان شیعه و سنی مطرح می‌شود، این دیگر مشکل آمریکا و یا ما و یا هرکس دیگری نیست. این مشکل مسلمانان و جهان عرب است و آنها خودشان باید به این مساله رسیدگی کنند. گمان می‌کنم که بهترین حرف به جهان عرب این است که به آنها بگوییم، آقایان این مشکل شماست و شما باید راه‌حلی برای آن بیابید، سربازان آمریکایی نمی‌توانند یک مشکل مذهبی را که مربوط به مسلمانان است، حل کنند. در سوریه دست کم یک گروه جلوتر آمده است. در حقیقت کردها کشور خودشان را تاسیس کرده‌اند و این حقیقت است.

پرز ۹۰ ساله همچنین با انتقاد از توافق سازش فتح و حماس گفت: تشکیل دولت وحدت ملی اشتباه است. در ضمن برخلاف حرف‌های گفته شده، اوباما حماس را به رسمیت نمی‌شناسد و موضع او در رابطه با حماس ثابت مانده است.

وی در ادامه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را ستود و گفت: او با دل و جرات است و یک شریک عالی محسوب می‌شود. اگر اختلافاتی داریم، هدف مذاکرات این است که به اختلافات غلبه کنیم و به یک نقطه نظر مشترک برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
چه غلطا