کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احیای دریاچه ارومیه امکانپذیر است

4 تير 1393 ساعت 16:52

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: احیای دریاچه ارومیه فقط یک آرزو نیست بلکه طرحی شدنی و امکانپذیر است.


ˈبه گزارش جهان، هاولینگ شوˈ روز چهارشنبه در نشست کمیته راهبری استقرار برنامه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با راهبرد IPCM افزود: مطمئن هستم که احیای دریاچه ارومیه در سطح محلی و منطقه ای قابل دسترسی بوده و شاهد احیای این دریاچه زیبا خواهیم بود.

وی اظهار کرد: معمولا وقتی که صحبت از مشارکت جوامع محلی و مردم پیش می آید یاد کشورهای کمتر توسعه یافته می افتیم علیرغم این موضوع مشارکت جوامع محلی در توسعه در دنیای غرب و اروپا هم اتفاق می افتد.

هاولینگ شو گفت: به عنوان مثال در کشور اوکراین که در شرایط بحرانی به سر می برد مجموعه ˈundpˈ طرح ها و پروژه های مختلفی را با مشارکت مردم جوامع محلی در حال اجرا دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در جاهای دیگر مانند صربستان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز مدل جامعه محور و توسعه جامعه محلی محور توسعه یافته و تقویت شده چون مدل موفقی از توسعه پایدار بوده است.

وی اظهار کرد: چیزی که مرا در ایران و در زمینه دریاچه ارومیه تحت تاثیر قرار داد این بود که دستگاههای دولتی به جای مرزکشی بین خود دارند باهم کار و در این زمینه همکاریهای خوبی هم می کنند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه رابطه و ارتباط خوب بین دستگاههای دولتی و جوامع محلی است که در این زمینه مطلوب است.

هاولینگ شو گفت: در دنیا اینگونه بیان می شود که مشارکت مردم در ایران پایین است و دولت به صورت متمرکز عمل می کند ولی من الان به چشم خودم دیدم که مردم در کل فرآیند یک اتفاق مهم مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: ما الان به دنبال مدلها و ابزارهای مدرن و پیشرفته نیستیم و داریم از مدلهای تاکید شده و تجربه شده که حالت پایدار دارند استفاده می کنیم.

وی اظهار کرد: دیروز در مراسمی بودیم که لوح تجلیل سازمان ملل متحد به خاطر سازه ها و بناهای قنات های موجود در کشور به ایران اعطا شد که علت این امر به رسمیت شناخته شدن قنات ها به عنوان یک سیستم قوی محلی و مبتنی بر دانش بومی که بسیار خلاقانه است بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار کرد: موضوع دیگر مطرح در این زمینه همگرایی و مشارکت دستگاهها با جوامع محلی است و این همکاری در واقعیت ایجاد شده و همکاری فقط خاص دولت نیست.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه هیاتی متشکل از مسوولان حفاظت محیط زیست کشور برای بازدید از دریاچه ارومیه، وضعیت فعلی آن و طرح های کشاورزی پایدار که در این حوضه انجام می شود به ارومیه سفر کرده است.

این نشست با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سازمان جهاد کشاورزی ارومیه برگزار شد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از ۱۷ سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.

بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفانهای نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود.

در دولت یازدهم از همان روزهای آغاز کار دولت تدبیر و امید، ستادی با مسئولیت معاون اول رییس جمهوری، مامور اجرای طرح نجات دریاچه ارومیه شده است.

این ستاد با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاههای کشور و مسوولان استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، طرح های مختلفی را برای احیاء و نجات این دریاچه در دست مطالعه و بررسی دارد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون از مشاوره بیش از ۴۰۰ دانشمند داخلی و خارجی در خصوص طرح نجات دریاچه ارومیه بهره مند شده است.


کد مطلب: 367169

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/367169/احیای-دریاچه-ارومیه-امکانپذیر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com