پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۸

نقشه عربستان بعد از حمله داعش در عراق چیست؟

چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 367108
واشنگتن از موضع عربستان مبنی بر ضرورت کودتا علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق، استقبال کرده است. بر اساس این گزارش، عربستان به‌زودی از طریق اتحادیه عرب درخواست خواهد کرد تا کنفرانسی سیاسی با حضور همه گروه‌های عراقی، تشکیل شود.
نقشه عربستان بعد از حمله داعش در عراق چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: طی چند روز اخیر مشخص شده است که عربستانی ها توان خود را بر حذف نیروی مالکی از مدیریت ارشد عراق گذاشته و اولین قدم را برای تشکیل دولتی جدید بدون آنکه نوری مالکی گرداننده اصلی ان باشد، برداشته اند.

در همین حال، نوری مالکی نخست وزیر عراق در دیدار با جان کری با صراحت اظهار داشت: باید تمام گروه‌های سیاسی عراقی به قانون اساسی و نظام این کشور احترام بگذارند، از این رو نخست وزیر باید شخصی باشد که از سوی بزرگ‌ترین گروه پیروز رقابت‌های انتخاباتی نامزد شده است و اوست که می‌تواند کابینه تشکیل دهد.

مالکی در این دیدار خطاب به کری تأکید کرد که براساس جدول زمان‌بندی شده‌ای که قانون اساسی عراق برای سیاست‌مداران و دولت‌مردان این کشور تعیین کرده از تشکیل دولت گرفته تا انتخاب رؤسای سه قوه و همه و همه را توضیح داده است و این نامزد بزرگ‌ترین ائتلاف پیروز انتخابات پارلمانی است که براساس قانون اساسی باید مأمور تشکیل کابینه شود و نامزد تشکیل کابینه هم باید از این فهرست باشد، از این رو همه در عراق باید به این مسئله واقف و پایبند باشند.

اما از سوی دیگر نشریه فلسطینی المنار طی گزارشی نوشت: منابع دیپلماتیک فاش کردند که آمریکا و عربستان بر ضرورت کنار گذاشتن نوری المالکی نخست وزیر عراق از قدرت به توافق رسیده‌اند.

این منابع می‌افزایند: واشنگتن از موضع عربستان مبنی بر ضرورت کودتا علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق، استقبال کرده است. بر اساس این گزارش، عربستان به‌زودی از طریق اتحادیه عرب درخواست خواهد کرد تا کنفرانسی سیاسی با حضور همه گروه‌های عراقی، تشکیل شود.

این طراحی همان نقشه راهی است که سعودی ها برای سوریه نیز پیاده کردند ولی هیچ وقت به نتایج راضی کننده ای دست نیافتند.


برخی تحلیلگران معتقدند عربستان سعودی همگام با آمریکا به نقش راه ذیل عمل خواهد کرد:

الف: عربستان همانند سوریه تلاش می کنند که اقدامات گروه های تروریستی را از طریق هزینه های کلان بوسیله رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان یک انقلاب معرفی کنند. همچنانکه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان طی سخنانی اقدامات گروه داعش در عراق را انقلاب خواند.

ب: عربستان در گام دوم ظاهرا می خواهد رهبری کلیه مخالفین نوری مالکی را به عهده بگیرد، لازمه این کار این است که عربستان کلیه مخالفین – اهل سنت مخالف نوری مالکی و حتی برخی گروه های با سابقه تروریستی – را در یک کنفرانس و گردهمایی در قالبی خاص مثل اتحادیه عرب گردهم بیاورد. این موضوع درباره سوریه اتفاق افتاد ولی به دلیل مخالفت های برخی اعضای این اتحادیه مانند عراق، لبنان و الجزایر به نتیجه مطلوب ختم نشد.

ج: عربستان برای اینکه اقدامات داعش سبب بالا رفتن شدید قیمت نفت نشود و کشورهای غربی در اضطرار قرار نگیرند، مانند گذشته کاهش قیمت نفت را با بالا بردن تولید نفت خود در بازار جبران می کنند. یک مقام ارشد نفتی عربستان در گفتگو با رویترز تاکید کرد: ریاض متعهد است تا در صورت تقاضای بازار یا هرگونه اختلال در عرضه، نفت بیشتری را به بازارهای جهانی صادر کند.

یک مقام رسمی دولت عربستان تصریح کرد: ریاض هم اکنون روزانه ۹.۷ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند و قادر است تا ظرفیت تولید نفت خود را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این مقام سعودی تاکید کرد: اگر افزایش تقاضایی وجود داشته باشد یا اختلالی در عرضه به وجود آید عربستان نفت بیشتری را عرضه خواهد کرد. عربستان نسبت به برقراری تعادل در بازار جهانی نفت اطمینان می دهد و این مساله را در گذشته انجام داده و به وظیفه خود در برقراری تعادل در بازار انرژی ادامه داده است.

د: عربستان به تقویت همه جانبه داعش کمک خواهد کرد. محاسبه آنها این است که ادامه اقدامات داعش اولا دولت مالکی را ضعیف می کند. دوم اینکه این مسئله مالکی را در برقراری امنیت ناکارآمد نشان خواهد داد. سوم نیز اینکه وزن نیروهای سیاسی همسو با عربستان را در آستانه تشکیل دولت جدید عراق بالا خواهد برد. در نتیجه عربستان در دولت و ساختار جدید عراق نفوذ بیشتری پیدا خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاالله حمله داعش به عربستان
خدا همه ظالمان رو با هم درگیر کنه انشاالله
Iran, Islamic Republic of
چقدر اینها جاهلند
گویی در جهالت 1400 سال پیش مانده اند
جز اینکه خودشان را رسوا می کنند چیزی عایدشان نخواهد شد
مرگ بر آل سعود
دوست
یکی نیست به این مردک پررو بگه اخه مشروعیت شما از کجا بدست اومده که در مورد نوری مالکی که مشروعیت خود را از طریق انتخابات بدست اورده اظهار نظر می کنی خدایا امریکا را نابود کن که باعث شده این سلفیها اینقدر پر رو بشن
این کفتار پیر هنوز زندس؟
انشاالله با داعشی ها به جهنم می ره
کاربر میهمان
شماره ی معکوس برای اضمحلال آل سقوط.
مرگ آل سعودفرارسیده اینها دارندتلاش می کنندتامرگششان راعقب بیاندازند