پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

بورس‌دیگربا اثرات‌روانی‌مذاکرات رشدنمی‌کند

چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 367076
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حمایت‌های عملی کل اعضای اقتصادی کابینه دولت یکی از پیش‌شرط‌های بازگشت بازار به رونق است، گفت: بازار سهام دیگر تنها با اثرات روانی مذاکرات رشد نخواهد کرد و تنها اقدامات عملی و تاثیر واقعی بر بانک‌ها و شرکت‌ها محرک اصلی خواهند بود.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسین خزلی خرازی با اشاره به ۴ پیش‌شرط مهم بازگشت بازار سهام به دوره رونق و نشاط اظهار داشت: اولین پیش‌شرط مربوط به مذاکرات هسته‌ای است یعنی وجود عوامل عینی و واقعی توافقنامه مذاکرات ایران با ۱+۵ در بازار سهام اثر‌گذار خواهد بود.

وی افزود: بازار سهام دیگر تنها با اثرات روانی مذاکرات رشد نخواهد کرد و تنها اقدامات عملی و تاثیر واقعی بر بانک‌ها و شرکت‌ها محرک اصلی خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دومین پیش‌شرط بازگشت بورس به رونق و خروج از رکود تاکید کرد: رسیدن گزارش‌های فعالیت سه ماهه شرکت‌ها به شرط آنکه رشد فروش و تولید را شاهد باشیم، بر بازار اثر‌گذار خواهد بود به طوری که در روند فعالیت شرکت‌ها تغییرات محسوسی دیده شود.

خرازی گفت: حمایت‌های عملی کل اعضای اقتصادی کابینه دولت هر کدام در بخش خودشان پیش‌شرط بعدی بازگشت نشاط و شادابی در روند معاملات است یعنی تمام وزرای اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات، بازار سهام را مدنظر قرار دهند اما متاسفانه این هماهنگی و یکصدایی در بین مسئولان اقتصادی دولت دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همگرایی و فرماندهی اقتصادی در کابینه دولت موجب بازگشت رونق به تمام بازارهای ایران از جمله سهام است، گفت: در دولت نهم و دهم به شدت عدم هماهنگی بین اعضای کابینه مشهود بود و پس از آن با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این هماهنگی هنوز دیده نشده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دولت تدبیر و امید مسئولان باتجربه و متخصص در حوزه‌های اقتصادی به کار گرفته است هنوز نشانه‌ای از هماهنگی میان آنان وجود ندارد.

خرازی بازگشت نشاط و شادابی به بازار سهام را امکان فوق‌العاده‌ای برای بازار اولیه و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: با وجود افت ۲۰ هزار واحدی شاخص حجم معاملات به یک ششم نزول کرده به طوری که در تابستان شاهد خواب زمستانی بورس هستیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت در کنترل تورم و خروج اقتصاد از رکود اولویت اصلی را کاهش تورم و سپس خروج اقتصاد از رکود قرار داده که این امر به شدت در روند بازار‌ها مشهود است.

وی تاکید کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس هنوز برنامه عملی مشخص و همگرایی واقعی با دیگر اعضای کابینه نداشته‌اند و باید با محوریت بازگشت رونق به تمام بازارها این برنامه‌های عملیاتی با هدف تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: عامل دیگر بازگشت رونق به اقتصاد تزریق نقدینگی جدید به کل بازار‌های مولد کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *