پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

کنگره آمریکا: برنامه هسته‌ای پس از پایان توافق جامع هم مایه نگرانی است

چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 367064
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با جلسه استماعی با حضور نمایندگان دولت، وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داد.
کنگره آمریکا: برنامه هسته‌ای پس از پایان توافق جامع هم مایه نگرانی است
به گزارش جهان به نقل از فارس، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با جلسه استماعی با حضور نمایندگان دولت، وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داد.

«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، با متهم کردن ایران به «سابقه دیرینه فریبکاری»، گفت اعضای کمیته نسبت به طول مدت اجرای «گام نهایی توافق جامع» نگران هستند.

وی با بیان اینکه پس از پایان دوره توافق جامع، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه دیگر کشورها برخورد می‌شود، افزود: «کارشناسان به کمیته اعلام کرده‌اند که در چنین وضعیتی تولید (انبوه) مواد لازم برای تسلیحات هسته‌ای برای ایران بسیار ساده خواهد بود. یکی از شهود این مسئله را یک «کارت بزرگ رهایی از زندان برای ایران» توصیف کرد، چراکه این کشور می‌تواند بدون هرگونه تغییر در دولت یا رفتار خود نسبت به همسایگان، به این وضعیت دست یابد. نقض گسترده حقوق بشر و تروریسم در سرتاسر جهان هم می‌تواند ادامه یابد.»

تهران پیش از این هم اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای احتمالا بهانه‌ای برای آمریکا جهت تحت فشار قرار دادن ایران است و واشنگتن پس از این مسئله ممکن است بهانه‌های دیگری مطرح کند.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی آخر هفته آینده آغاز می‌شود که مهلت ۶ ماهه مقرر در توافق موقت ژنو، روز ۲۹ تیر به پایان می‌رسد. آنطور که در ژنو توافق شد، راهکار جامع باید به لغو تمامی تحریم‌های ایران منجر شود.

با این وجود، آقای رویس می‌گوید هرگونه توافقی باید به تصویب کنگره برسد و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نباید تنها به اختیارات خود برای لغو موقت تحریم‌ها اکتفا کند. وی با انتقاد از کم‌کاری کاخ سفید در اطلاع‌رسانی به کنگره در مورد روند مذاکرات، گفت: «اعضا بر لزوم مشورت دولت با کنگره در مورد هرگونه لغو تحریم‌، تأکید کردند. هرگونه توافق باید متضمن تصویب در کنگره باشد. رئیس‌جمهور نباید تنها به اختیارات اجرایی یا دیگر اقدامات دولتی تکیه کند.»

«وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای قرار است این هفته پیش از آغاز دور تازه گفت‌وگو، با شرکت در جلسات استماع کنگره نمایندگان را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *