پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چند میلیون کتاب درسی چاپ می‌شود؟

چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۱۹
کد مطلب: 367031
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی این وزارتخانه گفت: سالانه ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در سطح کشور چاپ می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ˈبهرام محمدیانˈ عصر روز سه شنبه در جلسه بررسی کتاب های درسی در تبریز افزود: این میزان کتاب چاپ شده باید در فاصله زمانی خرداد تا شهریور توزیع و بدست دانش آموزان برسد. وی دستیابی به تکامل علمی و اخلاقی راازاهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش وپرورش برشمرد و گفت: شکوفایی فکری، توسعه علم، کاربردی کردن علم و رشد ایمان و اخلاق از سیاست های اصلی در آموزش و پرورش است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، حکمت و تفکر قرانی، زبان و ادبیات، بهداشت، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، علوم انسانی، مهارت های زندگی و زبان های خارجی را حوزه های یادگیری در آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: نیازمند تولید و تدوین علوم در این حوزه ها هستیم.

وی دوره های یادگیری را شامل دو دوره ابتدایی و دو دوره متوسطه اعلام کرد و گفت: دردوره اول آموزش عمومی و اجباری است، ولی در دوره متوسطه هدف آموزش های کاربردی جهت ورود به بازارکار می باشد. محمدیان با اشاره به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی خاطرنشان کرد: به منظور آموزش مهارت های عملی هر سال محتوی دروس دو پایه را عوض می کنیم که سال اول آزمایشی و سال دوم بصورت قطعی اجرا می شود.

وی تهیه تمام کتاب های درسی و رساندن آن ها به دست دانش آموزان تا اول مهر را دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: مشکل اصلی کمبود تعداد مولف کتاب های درسی است. محمدیان انتقاد به محتوی برخی کتاب های درسی را وارد دانست و افزود: گروه های آموزشی و پژوهشی و مراکز تربیت معلم عناصر اصلی آموزش و پرورش هستند که باید معدل علمی آنان مجاب کننده باشد.

وی آموزش همه ساله ضمن خدمت برای معلمان و آشنایی با روش های جدید تدریس و محتوی کتاب های تغییر یافته را ضروری برشمرد و گفت: ۷۳ درصد معلمان در دوره های ضمن خدمت شرکت می کنند که از بین انها ۶۹ درصد نمره قبولی می گیرند.

محمدیان ایجاد رشته های جدید در دوره های فنی و حرفه ای را بر اساس نیاز و استعدادهای هر منطقه ضروری دانست و افزود: معلمان نیز باید در تدریس رشته های فنی و حرفه ای فنون و مهارت های تدریس را بیاموزند. وی در پاسخ به سوال معلمان مبنی بر تدریس به زبان محلی در استان های دو زبانه اظهارکرد: آموزش زبان و ادبیات محلی جزو اصل قانون اساسی است ولی تدریس به زبان محلی را باید دستگاه های بالادستی سیاستگذاری کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اعتبار بخشی و کیفیت بخشی به کتاب های درسی را از اولویت های این سازمان دانست و گفت: در راستای عملیاتی کردن این محورها ستادهایی تشکیل شده است.

جعفر پاشایی نگاه سرمایه محور به نیروی انسانی در آموزش و پرورش را یکی از اصول اساسی ذکر کرد و افزود: وجود ۵۰ هزار معلم، ۶۵۰ هزار دانش آموز و هشت هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان یک فرصت طلایی برای توسعه و پیشرفت آذربایجان شرقی است. وی مشارکت جدی معلمان در تصمیم سازی و تصمیم گیری را از اولویت های آموزش و پرورش استان دانست و خاطرنشان کرد: به همین منظور اتاق های فکر تشکیل و به شکل جدی فعال هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *