شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۰

از ادعای اتاق شیشه‌ای تا سفرهای خارجی غیرشفاف /حق مأموریت؛ روزانه بیش از 550 هزار تومان

سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 366877
مجلس هشتم رکورد دار تعداد سفرهای خارجی نمایندگان است. تا ابتدای بهمن سال 90 یعنی سه ماه پیش از پایان مجلس هشتم، یک هزار و 522 سفر برای این مجلس به ثبت رسیده است. هزارو 149 سفر برای نمایندگان مجلس ششم، و هزارو 118 سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است.
از ادعای اتاق شیشه‌ای تا سفرهای خارجی غیرشفاف /حق مأموریت؛ روزانه بیش از 550 هزار تومان
گروه سیاسی جهان نيوز - مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده نماینده مردم یزد در مجلس، هنوز ۳ ماهی از آغاز به‌کار مجلس نهم نگذشته بود که در یک تذکر از انجام ۱۵۵ سفر خارجی برای نمایندگان گلایه کرده بود؛ بعدها ماجرای سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نهم جنجالی‌تر شد تا آنجا که همین اواخر سفر یکی از نمایندگان به برزیل به بهانه نظارت بر بازی‌های تیم ملی و پیگیری فساد در فوتبال سوژه روز شد.

اين ماجرا كه فروكش كرد، مصوبه كميسيون امنيت ملي براي نظارت بر همه سفارت‌هاي ايران در كشورهاي خارجي موضوع علاقه نمايندگان به سفر را جاني دوباره داد. مجلس نهم مي‌خواهد ركورد سفرهاي خارجي مجلس هشتم را جابه‌جا كند. اين در حالي است كه ۲ كميته يكي در داخل مجلس و يكي در وزارت خارجه نظارت بر سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس و دولت را برعهده دارند.

سازوكار انتخاب و اعزام نمايندگان نا سالم است

بهارستاني‌ها سفرهاي خارجي مجلس را در قالب ‌سفرهاي ماموريتي و سفرهاي تشويقي تعريف مي‌كنند؛ غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه آيا چيزي تحت عنوان سفر تشويقي براي نمايندگان وجود دارد؟ به شوخي مي‌گويد: من هم شنيدم اما حداقل خودم بي‌بهره بودم و تا‌كنون تشويق نشدم!

برخي نمايندگان هم سازوكار انتخاب و اعزام نمايندگان از سوي هيأت رئيسه مجلس و يا كميسيون‌ها را ناسالم مي‌دانند. زهره طبيب‌زاده عضو كميسيون آموزش مجلس جزو آن‌دسته نمايندگاني است كه در طول دوره نمايندگي‌اش هيچ سفر خارجي از طرف مجلس نرفته و به قول خودش نخواهد هم رفت. او معتقد است سازوكار انتخاب و اعزام نمايندگان به سفرهاي خارجي سازوكار سالمي نيست و بسياري از اين سفرها جنبه تشويقي براي برخي نمايندگان دارد.

اين عضو كميسيون آموزش مجلس با بيان اينكه سفرهاي برخي نمايندگان گاهي اوقات با تخصصي كه دارند هيچ سنخيت و هماهنگي ندارد، مي‌گويد: مثلا اخيرا عده‌اي از نمايندگان كه فارغ التحصيل رشته علوم انساني هستند به روسيه سفر كردند تا از هوافضاي روسيه بازديد كنند. او حتي از برخي همكاران خودش هم به‌دليل كثيرالسفر بودن انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: چون تعداد خانم‌ها در مجلس كم است وقتي يك نفر از اين جمع مدتي نباشد عدم‌حضورش كاملا محسوس است، ‌وقتي سؤال مي‌كنيم كه خانم فلاني كجاست؟ مي‌بينيم مدام در سفر هستند. اما حسين سبحاني نيا عضو هيأت رئيسه مجلس و رئيس كميته سفرهاي خارجي پارلمان در گفت‌وگو با همشهري موضوع سفرهاي تشويقي براي نمايندگان مجلس را تكذيب مي‌كند.

اتاق شيشه‌اي که سفرهایش شفاف نیست

پيش‌تر تعدادي از نمايندگان مجلس هم براي شفاف شدن موضوع سفرهاي خارجي، از هيأت رئيسه مجلس در خواست گزارش كرده بودند كه تا‌كنون به نتيجه و پاسخ روشني نرسيده‌اند. جعفرزاده مي‌گويد: بايد كاري كرد كه سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس شفاف شود. ما ادعا داريم مجلس اتاق شيشه‌اي است؛ اين چه اتاق شيشه‌اي است كه نبايد سفرهاي نمايندگان آن شفاف باشد. او وظيفه رسانه‌ها مي‌داند تاچنين موضوعاتي كه در هاله‌اي از ابهام قرار دارند و غيرشفاف هستند را از مسئولان مطالبه كرده و براي افكار عمومي روشن سازند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اين را هم مي‌گويد كه مخالف سفرهاي خارجي نمايندگان نيستم؛ اما از روز اول دنبال اين بوديم كه ليست سفر نمايندگان مجلس را از هيأت رئيسه مجلس بگيريم اما هيچ‌كس ليستي به ما نداد. جعفرزاده خود يك‌بار از سوي كميسيون برنامه و بودجه سفري كاري به چين داشته اما به‌دليل محرمانه بودن موضوع، از بيان جزئيات آن صرف‌نظر مي‌كند و در همين حد مي‌گويد كه موضوع بر سر آزاد‌سازي‌ برخي كالاها و معاملات اقتصادي بوده است. او مي‌گويد: برخي همكارانمان از يك رانت سفر برخوردار هستند درحالي‌كه هيچ‌كس در مجلس جوابگوي اين موضوع نيست.

حق ماموریت میلیاردی مجلس در چهار سال

معمولا روال سفرهاي خارجي پارلمان به اين شكل است كه نمايندگان يا از سمت مجلس و يا به دعوت دولت راهي سفر خارجي مي‌شوند. در حالت اول حق ماموريت نمايندگان را پارلمان و در حالت دوم كه نمايندگان مهمان دولت هستند، حق ماموريتشان با دولت است.

مجلس هشتم رکورد دار تعداد سفرهای خراجی نمایندگان است. تا ابتدای بهمن سال 90 یعنی سه ماه پیش از پایان مجلس هشتم، یک هزار و 522 سفر برای این مجلس به ثبت رسیده است. هزارو 149 سفر برای نمایندگان مجلس ششم، و هزارو 118 سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است. حق ماموریتی که هر نماینده مجلس هشتم در سفرهای خارجی می گرفت روزانه چیزی معادل 130 یورو یعنی به پول امروز بیش از 570 هزار تومان!

دی ماه سال 91 بود که تعدادی از بهارستان نشینان طرحی را به صحن علنی مجلس آوردند تا با تصویب آن بتوانند حق ماموریت همکارانشان را به نصف تقلیل دهند اما مجلس زیر بار این طرح نرفت! حسن کامران که به همراه همسرش جزو طراحان اصلی این طرح بودند حالا می گوید: سفرهای خارجی هر سه قوه باید ساماندهی شود و از آنجا که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشتند که سفرهای غیر ضروری انجام نشود و با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی باید سفرهای خارجی هر سه قوه ساماندهی شود.

در اين خصوص احمد توكلي نماينده مردم تهران نیز معتقد است، حتي اگر دولت نماينده‌اي را براي همراهي در سفرهاي خارجي دعوت كرد، مجلس بايد تمام هزينه‌هاي مربوط به نماينده را بپردازد تا نماينده زير بار منت دولت نباشد و بتواند وظايف نظارتي‌اش را به‌خوبي انجام دهد. اما نكته مبهم و حاشيه ساز در سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس نهم حق ماموريت آنها ست كه به‌صورت روزانه پرداخت مي‌شود. جالب‌تر اينكه خود نمايندگان هم تمايلي براي اعلام رقم دقيق حق ماموريتشان ندارند.

منبع: همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
اما در ادرات دولتی جندین سال است که ریالی به عنوان ماموریت پرداخت نمی شود
شوخی می کنی حتما... چون دولت علاوه بر کارکنان و مسوولانش به نماینده هایی که مهمانشون در سفر خارجی باشند هم حق ماموریت میدن...شاید به شما ندادن...برو پیگیری کن!:)
مودی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره تشویق در هر سیستمی وجود دارد و لازم هم هست به شرط اینکه ساز و کار وطراحی دقیق و مشخصی داشته باشد تا سوئ استفاده از آن به حداقل برسد ... اما حالا یک سئوال ... چرا برای تشویق باید به سفر خارجی رفت ؟ اگر برای سفرهای ماموریتی لازم است که به خارج از کشور بروند چه ضرورتی دارد که برای سفرهای تشویقی هم به خارج از کشور بروند؟!!! چرا سفرهای گردشگری داخل کشور که اتفاقا بسیار هم نقاط دیدنی دارد نمیروند؟!!
هم به خاطر جذابیت های سفر فرنگ و هم به خاطر اخذ روزانه 130 یورو
حق ماموريت يك كارگر حدودا روزي 15000 تومان است خيلي اختلاف زيادي تا 500000 تومان ندارد
Iran, Islamic Republic of
باید سفرها را نتیجه محور نمود انصافا نتیجه و خروجی عملی چیست؟
گزارش ها ی سبختگی را باید رها کرد و به نتیجه عملی پرداخت.
پس همینه که حضرات با افزایش قیمت آب و برق و گاز و ... موافقت کردن البته اگه مثل مدیر ما نباشن که حتی هزینه آب و برق و موبایلشم شرکت میده
عباس
بابا این نمایندگان برای نتخاب شدن کلی خرج میکنن که بعداز انتخابشون از همین مزایا بهرمند شوند دیگه
خدا بده بركت نصف حقوق يه كارگر و كارمند ميشه
پاچه خوار حرفه ای
ای نماینده های راس امور به رییس دو لت و رییس مجلس سر تعظیم فرود اور تا ترا به سفرهای خارجی ببرند