جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

صنف رسانه برای غیر خود تریبون است

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 366768
مدیر مسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه صدای صنف رسانه به جایی نمی‌رسد و این صنف برای غیر خود تریبون است، گفت: پیش‌نویس نظام جامع‌ رسانه‌ای کشور تدوین شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدعلی وکیلی امروز در سومین نشست تخصصی جایگاه نظام صنفی در رسانه‌های ایران که در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد با بیان اینکه دولتها در ایران دولتهای حداکثری هستند، اظهار داشت: دولت‌ها به رغم شعارهای فانتزی در حوزه عقل عملی کمتر حاضر شده‌اند میدان را به مردم و بخش خصوصی و همچنین صنف‌ها واگذار کنند.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه هم اکنون ما در ذیل سایه گستره دولت حداکثری هستیم، افزود: مشکل ما در ارتباط با چرایی عدم شکل‌گیری بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و رسانه است و اینکه چرا دولت‌ها در این باره انعطاف واگذاری ندارند.

وی ادامه داد: هم اکنون صدای صنوف مختلف از صدای رسانه‌ها رساتر است و برای پس راندن سازمان مالیاتی بسیار موفق ظهور کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه رسانه‌ها طی سالیان گذشته درگیری عجیب‌ و غریبی با سازمان مالیاتی به رغم داشتن معافیت ذاتی داشتند، گفت: این در حالی است که صدای صنف رسانه به جایی نمی‌رسد و این صنف برای غیر خود تریبون است.

به گفته وی دولت در بدنه این صنف نفوذ می‌کند و از بین آن‌ها یارگیری کرده و در نهایت ایجاد تشدد می‌کند.

وکیلی با انتقاد از عدم ایجاد صدای واحد در این حوزه، گفت: در قانون دو مرجع برای برخورد با رسانه‌ها تعریف شده است که می‌توان به هیأت نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه اشاره کرد.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار در ادامه یادآور شد: زمانی که هیأت نظارت رأی بر توقیف مطبوعه‌ای را می‌دهد چون فرض بر این است که نماینده‌ای از جامعه رسانه‌ای در این بخش وجود دارد پذیرش آن برای اهالی رسانه قابل قبول‌تر است. این در حالی است که رأی قاضی برای ما (اهالی رسانه) کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به تدوین پیش‌نویس نظام جامعه رسانه‌ای کشور، افزود: من معتقد هستم در این باره نباید عجله‌ای صورت گیرد چرا که ضرورتی ندارد با شتاب و عجله پیش‌نویسی تهیه شود که در آن شاهد وجود نواقصی باشیم.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با تأکید بر اینکه باید در این باره میدان بازی منطقی شود، گفت: ضرورتی ندارد که هم اکنون صد در صد نمایشگاه مطبوعات به بخش خصوصی واگذار شود و باید به بهترین شکل همگرایی لازم در این باره صورت گیرد.

وکیلی ادامه داد: در شرایط کنونی تمرین بایدها و نبایدها از منظر صنوف باید به وجود آید و زمانی که به صنف پایبند شویم مسلماً نقطه شروعی خواهیم داشت.

وی به تشکیل کار گروه توسعه مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: در این کار گروه تعدادی از فعالان مطبوعات و تشکل‌های مدیریتی توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرد هم آمدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *